DTH skrev:Mayro skrev:Ser DU ser på denna fråga med två alternativ. det är pest eller kolera.. Eller som man oftare säger . "svart eller vitt"![]()
Hej Mayro!
Förstår inte, vilka är de två alternativen, och vad är pest eller kolera?Mayro skrev:Rätt begränsat sätt kanske..
Man kan ju fråga sig vilket som är mer begränsande, att tillmäta vetenskaplig kunskap och metod värde i samband med teknik eller att ha en mera "öppen" syn att det bara existerar uppfattningar och upplevelser.
För mig vore en kunskapsnihilistisk approach alltför begränsande i flera hänseenden, bl.a. TID. Jag har t.ex. inte provat om min bil går fortare med fyrkantiga hjul utan använder kunskap och erfarenhet för att konstatera att detta inte lär vara prestandahöjande (iofs lär den ju ligga som ett strykjärn...).
Problemet är att den kunskap som behövs för att förkasta iden med fyrkantiga hjul är mera generell och spridd än den som krävs för att analysera kablars egenskaper. Dessutom är analogin dålig map kablar och var snarare menad som exempel på att det finns områden där vi alla har kunskapen och därför inte har nägra problem att akceptera den och sällan möter "prova själv"-uppmananden från vissa...
Desto mer komplicerat ett område blir, desto mer specialkunskap krävs naturligtvis. Om man saknar denna specialkunskap blir det tyvärr inte bara svårare att förstå (har inget med intelligens att göra så klart) utan även svårare att bedöma vem som har denna specialkunskap och därmed är pålitlig och vem som fritt fabulerar.
Detta är ett av "kabelproblemen", den fysik och ellära som behövs är iofs väldigt grundläggande, men vad hjälper det att kunskapen är enkel och grundläggande om man saknar den...?
Mvh
och du tror du för debatten framåt genom att kränka samt förlöjliga folk i stora lager då?
Skärpning... Detta tror du nog inte ens på själv- Hos mig möter du endast djupt förakt i vilket fall som helst.. Inte ens lust att lära nåt infinner sig. inte ens lust att LÄSA vad man försöker berätta..
Men klart.. Du gör ju exakt rätt.. Vi är ju så korkade så vi är ju inte värda mer respekt av dig.. Stjärnkocken av fysik o kunskap.. fan va förbannad jag blir på sånt här skit..