Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.
Ett satiriskt inlägg om jag förstår det rätt, men du har faktiskt en poäng här. Man ska inte förutsätta att den normala köparen vill ha en helt "transparant" kabel. Inte ens den normala medvetna köparen. Har men en högtalare som är lite essig eller ljus i klangen kanske en kabel som lägger lite sordin på diskanten är att föredra? Om man balanserar frekvensmässiga skillnader mot varandra (och där frekvensgångsskillnaderna inte beror på andra grövre fel) borde ju slutresultatet bli trivsammare att lyssna på.
/ B
DTH skrev:Du förstår faktiskt fel (eller jag uttrycker mig tvetydigt). Det var inte menat som satir, utan helt allvarligt. Tråden handlar ju om hur man framgångsrikt lanserar kabelprodukter. Min tanke var: varför inte göra en produkt som FAKTISKT färgar på ett sätt som många tycks gilla? Känns som en produkt med tänkbar framgångspotential om den lanseras rätt.
Mvh
phon skrev:Vad krävs för att lansera en dyr-kabel?
Det viktigaste är väl att den är just ... dyr?
DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.
subjektivisten skrev:DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.
Är det inte så skillanden är? Att vissa kablar är färgade?
DTH skrev:Delvis, men om jag förstår det riktigt är detta färgande typiskt sett i form av passiv filterfunktion eller brusupptagande. Vad jag tänkte på (men det kanske var dåligt uttryckt) var en mera avancerad aktiv signalbehandling som t.ex. emulerar det av många omtyckta rörljudet eller vinylljudet.
Mvh
Blue skrev:Apropå frågan "vad krävs för att lansera en dyr-kabel?" kan man ju också ställa sig frågan "vad krävs för att få hifi-folk att sluta tjata om detta ämne?".
subjektivisten skrev:Det lilla jag lyssnat på när det gäller kablar så verkar det som många dyrare kablar låter mer inbäddade och "luddiga" / varma.
Blue skrev:Jax: "Det enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken. Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna."
Äsch... det är bra för ekonomin, vårt lands och den internationella, att det finns folk som köper dyra grejer. I alla fall mycket bättre än att folk stoppar pengarna i madrassen. Om prylarna sedan är prisvärda eller ej, kan väl var och en själv få avgöra.
Blue skrev:Menar du alltså att det finns kabeltillverkare (för diskussionen gällde ju kablar) som har svårt att få pengarna dom investerat i forskning tillbaka pga konkurrens från "bluffmakare"?
Kan du ge några konkreta exempel på att så skulle vara fallet?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster