Vad krävs för att lansera en dyr-kabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-21 14:26

Det ni efterlyser har ju nyligen avhandlats:

LÄNK

/J
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-21 14:28

Sanoj skrev:Bild

// Jonas

:lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-21 17:15

Bill50x skrev:
DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.

Ett satiriskt inlägg om jag förstår det rätt, men du har faktiskt en poäng här. Man ska inte förutsätta att den normala köparen vill ha en helt "transparant" kabel. Inte ens den normala medvetna köparen. Har men en högtalare som är lite essig eller ljus i klangen kanske en kabel som lägger lite sordin på diskanten är att föredra? Om man balanserar frekvensmässiga skillnader mot varandra (och där frekvensgångsskillnaderna inte beror på andra grövre fel) borde ju slutresultatet bli trivsammare att lyssna på.

/ B

Du förstår faktiskt fel (eller jag uttrycker mig tvetydigt). Det var inte menat som satir, utan helt allvarligt. Tråden handlar ju om hur man framgångsrikt lanserar kabelprodukter. Min tanke var: varför inte göra en produkt som FAKTISKT färgar på ett sätt som många tycks gilla? Känns som en produkt med tänkbar framgångspotential om den lanseras rätt.

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-21 17:21

DTH skrev:Du förstår faktiskt fel (eller jag uttrycker mig tvetydigt). Det var inte menat som satir, utan helt allvarligt. Tråden handlar ju om hur man framgångsrikt lanserar kabelprodukter. Min tanke var: varför inte göra en produkt som FAKTISKT färgar på ett sätt som många tycks gilla? Känns som en produkt med tänkbar framgångspotential om den lanseras rätt.
Mvh

Hehe, så fel det kan bli.

Men du är försent ute. Trevligt (och otrevligt också...) färgande kablar finns det väl massor av redan, i alla prislägen :-)

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-21 21:31

Jag tror att kabelns design är det allra viktigaste: Snygg = lättsåld!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-21 21:45

Ett rätt forum är viktigt. :wink: Ngn som har EKK kanske? :twisted:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-21 22:34

Jag kör kraftig EKK till basen. Smidigt som ett järnrör, låter bra gör det också. Eftersom jag delar vid 400 Hz så blir det ingen skineffekt, det vet väl alla att diskanten låter konstigt när den surrar omkring på ytan på en grov kabel... :lol:

Förresten är tvinnad EKK med blå och svart ledare skitsnyggt, borde gå att sälja hur dyrt som helst :-)

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-09-21 23:35

Det viktigaste är väl att den är just ... dyr?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-22 12:23

phon skrev:

Det viktigaste är väl att den är just ... dyr?

Eller att man genomför ett vansinnigt experiment som INGEN annan har gjort å påstår att det klarar kabeln. Och plankar nån experimentet så va man FÖRST.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-22 13:21

Vad använder NASA för högtalarkablar?

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-22 13:26

xeizo skrev:Vad använder NASA för högtalarkablar?

Dom rör sig ju snabbare än ljudet, så det blir vän nån sorts överljudskablar?

Mvh

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-09-22 13:26

Man ska kunna lyfta en SL-buss med dyrhögtalarkabeln

Man ska kunna lyfta en personbil med signalkablarna

Man ska kunna köra ett 12 kVA tre-fas bastuaggregat med dyr-biwirekabeln utan att kabeln blir mer än 3,14 grader varmare.

Någon har kört en Ford Bronco över Niagarafallen med två parallellt uppspända högtalarkablar.

30 cm av signalkabeln sitter i rymdfärjan Challenger.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-22 13:31

Barsebäck är en av dom största kunderna?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-23 04:29

DTH skrev:Varför inte göra en kabel som FAKTISKT påverkar signalen hör- och mätbart? Lite harmonisk dist av rörkaraktär t.ex. Då kunde man sanningsenligt hävda en hel del subjektiva egenskaper i marknadsföringen och t.om. påvisa skillnader i blindtester och mätningar.

Är det inte så skillanden är? Att vissa kablar är färgade?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-23 08:03

subjektivisten skrev:

Är det inte så skillanden är? Att vissa kablar är färgade?

Delvis, men om jag förstår det riktigt är detta färgande typiskt sett i form av passiv filterfunktion eller brusupptagande. Vad jag tänkte på (men det kanske var dåligt uttryckt) var en mera avancerad aktiv signalbehandling som t.ex. emulerar det av många omtyckta rörljudet eller vinylljudet.

Mvh

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-23 08:54

Det är väl bara att göra ett kabelpar som simulerar en sk "enhancer" som används i många skivstudios vid mastringen. Nu kommer jag inte i detta ögonblick ihåg exakt hur en enhancer är konstruerad, men den är mycket primitiv, principen är att en viss del av signalen skickas tillbaka och mixas med urspungssignalen som sen återges mixad med sig själv.

Pga imperfektioner i förstärkarsteg och kablar skapas en del övertoner som för dom allra upplevs positivt, som att musiken har blivit mer kraftfull och "skimrande". Ett vanligt skivbolagsknep som inte borde vara svårt att bygga in i en kabel med dagens miniatyrelektronik, varför inte som extra finess i ett par sådana där galvanisolerade optokablar?

edit. att bygga in en svag, knappt märkbar, multibandskompressor skulle också fungera bra för att få folk att tycka att det tvärsäkert låter bättre.

Kunde man bygga in en liten Quincy Jones skulle det förstås vara ännu bättre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-09-25 03:58

DTH skrev:Delvis, men om jag förstår det riktigt är detta färgande typiskt sett i form av passiv filterfunktion eller brusupptagande. Vad jag tänkte på (men det kanske var dåligt uttryckt) var en mera avancerad aktiv signalbehandling som t.ex. emulerar det av många omtyckta rörljudet eller vinylljudet.

Mvh

Det lilla jag lyssnat på när det gäller kablar så verkar det som många dyrare kablar låter mer inbäddade och "luddiga" / varma.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-25 17:04

Apropå frågan "vad krävs för att lansera en dyr-kabel?" kan man ju också ställa sig frågan "vad krävs för att få hifi-folk att sluta tjata om detta ämne?".

:roll:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-25 17:10

Blue skrev:Apropå frågan "vad krävs för att lansera en dyr-kabel?" kan man ju också ställa sig frågan "vad krävs för att få hifi-folk att sluta tjata om detta ämne?".

:roll:

Det enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken.

Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-09-25 17:29

Kruxet är väl bara att "there's a sucker born every minute"... :wink:
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-25 17:40

subjektivisten skrev:Det lilla jag lyssnat på när det gäller kablar så verkar det som många dyrare kablar låter mer inbäddade och "luddiga" / varma.

Det tycker man nog därför att idealet idag verkar vara att en hissad diskant låter "öppet, genomlyst och klart" samt tror att det indikerar en rak och utsträckt frekvensgång. De som är vana att lyssna på akustisk livemusik vet hur fel detta ljud låter och kanske försöker tämja den övriga anläggningen med dessa kablar, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-25 17:58

Jax: "Det enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken. Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna."

Äsch... det är bra för ekonomin, vårt lands och den internationella, att det finns folk som köper dyra grejer. I alla fall mycket bättre än att folk stoppar pengarna i madrassen. Om prylarna sedan är prisvärda eller ej, kan väl var och en själv få avgöra.

:)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-25 18:13

Blue skrev:Jax: "Det enklaste är att rensa marknaden från alla bluffmakare och lycksökare som skor sig på konsumenternas okunnighet i kabelproblematiken. Rensningen sker effektivast genom att inte köpa bluffprodukterna."

Äsch... det är bra för ekonomin, vårt lands och den internationella, att det finns folk som köper dyra grejer. I alla fall mycket bättre än att folk stoppar pengarna i madrassen. Om prylarna sedan är prisvärda eller ej, kan väl var och en själv få avgöra.

Jag vet inte det jag. Är det bra att de som ägnar sig åt seriös teknikutvekling har svårt att få tillbaka pengar de investerat i forskning därför att de tvingas konkurrera med bluffmakarna?
:wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-25 18:17

Man kämpar ständigt mot idioter, men tyvärr så har inte affärssinne ngt omvänd proportionalitet mot renhårighet. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-25 19:01

Blue skrev
""Apropå frågan "vad krävs för att lansera en dyr-kabel?" kan man ju också ställa sig frågan "vad krävs för att få hifi-folk att sluta tjata om detta ämne?". "

Ta det som en kraft. En oundviklig konsekvens av något som ter sig ologiskt, svårförståeligt eller otillräckligt förklarat.
Detta gäller både dem som ifrågasätter och de som ger sig in i debatten med tillrop i stil med "nä men nu får ni ge er, jag liter på mina öron osv" Det gäller således dig med.

I stället för att fråga "vad krävs för att få hifi-folk att sluta tjata om detta ämne?" borde du kanska fråga dig "Vad är det som gör att jag alltid ger mig i dessa diskussioner trots att jag tycker att det är löjligt?"
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-25 19:28

Jax: "Jag vet inte det jag. Är det bra att de som ägnar sig åt seriös teknikutvekling har svårt att få tillbaka pengar de investerat i forskning därför att de tvingas konkurrera med bluffmakarna?"

Menar du alltså att det finns kabeltillverkare (för diskussionen gällde ju kablar) som har svårt att få pengarna dom investerat i forskning tillbaka pga konkurrens från "bluffmakare"?

Kan du ge några konkreta exempel på att så skulle vara fallet?

dimitri: "I stället för att fråga "vad krävs för att få hifi-folk att sluta tjata om detta ämne?" borde du kanska fråga dig "Vad är det som gör att jag alltid ger mig i dessa diskussioner trots att jag tycker att det är löjligt?"

Okej, varför inte. Och svaret blir nog i så fall att jag hyser någon slags entusiastisk förhoppning om att dessa diskussioner någon ska tone ner en smula till förmån för andra, intressantare diskussioner.

Vad blir svaret på den frågan, för din egen del?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-25 19:45

Blue skrev:Menar du alltså att det finns kabeltillverkare (för diskussionen gällde ju kablar) som har svårt att få pengarna dom investerat i forskning tillbaka pga konkurrens från "bluffmakare"?

Kan du ge några konkreta exempel på att så skulle vara fallet?

Menar du att det inte finns några bluffmakare i kabelbranschen?

Ditt inlägg är rena skolexemplet på varför vi aldrig slutar tjata om detta. :wink:

Jag tänker inte peka ut enstaka exempel, det leder bara till negativa reaktioner och efterföljande onödiga bråk.
- Militant slacker

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-25 19:49

Blue
För min egen del: Först skulle jag vilja ha ett mera ärligt svar frå dig. Men OK:
Det lilla jag vet om fysik säger mig att en kabel är en kabel. Jag har sett atomur som går med ofattbar precission, kablarna där var såna som köps på Elfa. Jag känner till datainstallationer där signaler överförs med Cat5 precist och utan förluster över långa avstånd (<100m).
Men det är ngt annat som driver mig att skriva inlägg i debatterna. Vad det är kan jag kanske inte precissera just nu. Säkert är att det finns inslag av tvivel, osäkerhet, andras entusiasm och övertygelse. Det finns kanske även en önskan att EKK är minst lika bra som en "snok". Det finns en önskan att måla andra på näsan. Det finns en önskan att rättfärdiga min minimalistiska inställning. Att den i slutändan visar sig den rätta. Att jag borde göra annat nu men inte kan låta bli att hänga här.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-25 19:51

Jax: "Menar du att det inte finns några bluffmakare i kabelbranschen?"

Nix! Det har jag aldrig påstått.

Däremot vet jag med säkerhet att det finns utrymme för båda dyra och billiga kablar på marknaden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-02 12:17

Jo det krävs en bra produkt och en satans massa energi, envishet och entreprenörsanda. Sen krävs det nog ett skapligt kapital också, till marknadsföringen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi