Frågor till dom som varit med på F/E lyssningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-10-03 23:59

rhenrics skrev:Denna fixering vid att återge musiken som den är inspelad är väl inte ett självändamål om man som lyssnare sedan inte tycker det låter bra.

Nej, men ditt resonemang är hypotetiskt. Om man lyckas återge musiken som den är inspelad kommer vissa skivor att låta bra (d.v.s. man tycker att de låter bra) andra mindre bra, d.v.s. alla kommer att låta olika. Har man istället en färgande återgivning kommer man troligen fortfarande tycka att vissa skivor låter bra och andra mindre bra, men de kommer alla att ha färgningen gemensamt!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-04 00:15

Magnuz skrev:
Nej, men ditt resonemang är hypotetiskt. Om man lyckas återge musiken som den är inspelad kommer vissa skivor att låta bra (d.v.s. man tycker att de låter bra) andra mindre bra, d.v.s. alla kommer att låta olika. Har man istället en färgande återgivning kommer man troligen fortfarande tycka att vissa skivor låter bra och andra mindre bra, men de kommer alla att ha färgningen gemensamt!

Men om man nu tycker exempelvis akustisk musik låter bäst via en viss förstärkare därför att den skapar rymd kring instrumenten, låter cymbaler klinga mer "naturligt", ger mer närvaro hos röster, etc, och man vet att sådan musik alltid låter så med denna förstärkare så är det väl bättre att själv bestämma hur man vill det ska låta, genom att välja den förstärkaren, än att låta slumpen (inspelningen) avgöra?

Jag undrar: får man luft runt instrumenten, avstånd mellan musikerna, 3D illusion, närvaro i röster osv, med ett Nad 208, Sentec försteg, Pioneer 668 och Ino piP (eller vad det nu är för högtalare man ska ha)? Får man det? Svara ärligt nu den som kan.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-04 00:24

Jag undrar: får man luft runt instrumenten, avstånd mellan musikerna, 3D illusion, närvaro i röster osv, med ett Nad 208, Sentec försteg, Pioneer 668 och Ino piP (eller vad det nu är för högtalare man ska ha)? Får man det? Svara ärligt nu den som kan.

Det beror ju på om det finns inspelat på skivan. Gör det det är jag alldeles säker på att du kommer uppskatta återgivningen genom den kedja du nämner ovan (åtminstone i ett rum som är hyggligt akustiskt anpassat för ljudåtergivning).

Varför inte åka och provlyssna hos IÖ eller någon annan trevlig filur som har grunkorna ovan?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-04 00:26

rhenrics skrev:Jag undrar: får man luft runt instrumenten, avstånd mellan musikerna, 3D illusion, närvaro i röster osv, med ett Nad 208, Sentec försteg, Pioneer 668 och Ino piP (eller vad det nu är för högtalare man ska ha)? Får man det? Svara ärligt nu den som kan.

Inte syntetisk dito, men äkta! :wink:

Vill man ha den syntetiska (som därför kommer att låta mer eller mindre lika på alla skivor = båååring*) så skall man naturligtvis välja den apparat som ger den färgning som man bestämt sig för att man vill ha.

Grundprincipen (tumregelvarning 8O ) är ju:
Man väljer naturligtivs ALLTID den apparat man vill ha, punkt! :P

Vh, iö

*=Min åsikt, inte fakta.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-04 00:31

IngOehman skrev:Man väljer naturligtivs ALLTID den apparat man vill ha, punkt! :P

Aha, och jag som gick och köpte sånt som LTS rekommendare :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-04 00:40

rhenrics skrev:Jag undrar: får man luft runt instrumenten, avstånd mellan musikerna, 3D illusion, närvaro i röster osv, med ett Nad 208, Sentec försteg, Pioneer 668 och Ino piP (eller vad det nu är för högtalare man ska ha)? Får man det? Svara ärligt nu den som kan.

Väldigt svårt att svara på då endast du vet vad du menar med luft runt instrumenten och liknande subjektiva värderingar. Jag kan ha min uppfattning om vad luft runt instrument är och ingen av oss kommer att veta om vi menar samma sak.

Enda sättet är väl att försöka få till en lyssning på ovan nämnda uppsättning och själv bedöma. Skulle du sakna luft runt instrumenten då så är det sannolikt att det är avsaknad av den distortion som orsakade den konstlade luften runt instrumenten som du hör. Saknar du luften runt instrumenten så kanske en ofärgande anläggning inte är för dig. Du vill nog hellre leta efter en anläggning som har den distortion du vill ha. Inget fel med det, likaså är det inte heller fel med en ofärgad anläggning för de som vill ha det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-10-04 01:17

:) Håller nog med rhenrics i följande
Men om man nu tycker exempelvis akustisk musik låter bäst via en viss förstärkare därför att den skapar rymd kring instrumenten, låter cymbaler klinga mer "naturligt", ger mer närvaro hos röster, etc

Väljer man fonogrammet som den absoluta sanningen spelar det ju ingen roll hur det låter bara det återger fonogrammet, även om man vill att detta skall låta så bra/riktigt som möjligt.

Är man däremot intresserad av att musiken skall låta så bra/riktig som möjligt såsom man själv uppfattar den enligt egen erfarenhet så kommer saken i ett annat läge. Kanske det t.om. kan vara värt att försöka kompensera de brister som oftast finns i inspelningarna.
Fonogrammet är inte verkligheten och lider av allehanda brister mer eller mindre påträngande beroende på tolerens och läggning.

Det faller inte onaturligt att man skulle kunna vilja kompensera bort eller förbättra de punkter som man personligen är mest störd av eller har störst nytta av att förbättra.

Vad som är äkta i en helt konstlad miljö är ju närmast en filosofisk fråga.
Senast redigerad av Bravo 2005-10-04 22:30, redigerad totalt 1 gång.
Bravo

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-04 01:33

Bravo> När ska du vakna upp ur "tillagda fel ger mer njutbart ljud"-drömmen? :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-10-04 04:08

:D .....och när skall du Rydberg begripa vad jag talar om?
Det handlar inte om tillaggda fel utan om musikalisk uppfattning. :wink:
Bravo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 08:21

Ja, det anser jag (med emfas!). Nu har jag iofs två st 208:or, men det tror jag inte gör så stor skillnad så det skulle bero på det. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 08:33

Bravo skrev:Väljer man fonogrammet som den absoluta sanningen spelar det ju ingen roll hur det låter bara det återger fonogrammet, även om man vill att detta skall låta så bra/riktigt som möjligt.

Är man däremot intresserad av att musiken skall låta så bra/riktig som möjligt som man själv uppfatta den enligt egen erfarenhet så kommer saken i ett annat läge. Kanske det t.om. kan vara värt att försöka kompensera de brister som oftast finns i inspelningarna.
Fonogrammet är inte verkligheten och lider av allehanda brister mer eller mindre påträngande beroende på tolerens och läggning.

Det faller inte onaturligt att man skulle kunna vilja kompensera bort eller förbättra de punkter som man personligen är mest störd av eller har störst nytta av att förbättra.

Instämmer på alla punkter utom en. Jag föredrar ordet CD-skiva före fonogram.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 08:42

Flint skrev:Instämmer på alla punkter utom en. Jag föredrar ordet CD-skiva före fonogram.

Så du kallar dina vinyler och DAT-tape:ar för CD-skivor också? :wink: :lol:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-04 10:15

Det handlar inte om tillaggda fel utan om musikalisk uppfattning.

Musikalisk uppfattning? Nu blir det flummigt värre.

Hur kan man genom val av anläggning kompensera för inspelningsbrister? För mig förefaller det helt bisarrt.

Genom att lägga till fel har jag svårt att se hur inspelningsbrister kan kompenseras. Det blir ju enbart fler fel.
Nej, då är det bättre att lobba för bättre inspelningskvalitet hos skivbolag och bland inspelningstekniker, masteringstekniker osv.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-04 11:03

Bravo skrev::D .....och när skall du Rydberg begripa vad jag talar om?
Det handlar inte om tillaggda fel utan om musikalisk uppfattning. :wink:

Åhjo, jag tror nog att jag har förstått dig tämligen väl Bravo men jag håller inte med. Du säger att man ska kompensera för fel i inspelningarna för att få fram det musikaliska uttrycket tydligare, jag kan ju meddela att dettta verkar ha gjorts. Testar man anläggningar från olika tidsepokrar märker man i regel att dessa låter bäst med samtida inspelningar. Hur inspelningar gjordes och kommer att göras i framtiden kommer alltid att ändras, ett tag låter inspelningarna på ett visst sätt och ett par decenier senare på ett annat. Ska man enligt dig försköna så måste anläggningen följa dessa trender för att få det "rätta" tillägget => vi byter apparater stup i kvarten och branschen är nöjd.

Jag vill kunna lyssna på alla inspelningar som gjorts och alla som kommer att göras. I det kontextet är endast god återgivning nått eftersträvansvärt, det är ju inget som ändras med tiden så som inspelningarna. Jag menar det tillägg du vill ha i dag kanske inte harmoniserar alls med inspelningarna om 10 år? Dagens brister kanske är morgondagens styrkor och tvärtom, i ett sådantfall blri det ju verkligen pannkaka.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-10-04 11:35

Det känns ju lite som att måla in sig i hörnet om man medvetet strävar efter en ständigt färgande anläggning.
Borde det då inte vara bättre att välja det mest ofärgade alternativet tillsammans med en bra eq eller dylikt för att kunna kompensera efter smak och tycke? Då får man ju också en mycket mer flexibel anläggning. Det "musikaliska" ljudet är ju inte något magiskt som bara vissa anläggningar är behäftade med. Utan helt enkelt bara ett visst sound som man själv föredrar.
Och den som påstår att en "musikaliskt" ljudande anläggning alltid överträffar den ofärgade, oavsett inspelning, anser jag är ute på hal is.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-04 12:42

Nattlorden skrev:DAT-tape:ar

Burr, vilket läskigt ord... 8O :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 13:35

Svante skrev:

DATejpar?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-04 14:11

Bravo skrev::) Håller nog med rhenrics i följande
Men om man nu tycker exempelvis akustisk musik låter bäst via en viss förstärkare därför att den skapar rymd kring instrumenten, låter cymbaler klinga mer "naturligt", ger mer närvaro hos röster, etc

Väljer man fonogrammet som den absoluta sanningen spelar det ju ingen roll hur det låter bara det återger fonogrammet, även om man vill att detta skall låta så bra/riktigt som möjligt.

Är man däremot intresserad av att musiken skall låta så bra/riktig som möjligt som man själv uppfatta den enligt egen erfarenhet så kommer saken i ett annat läge. Kanske det t.om. kan vara värt att försöka kompensera de brister som oftast finns i inspelningarna.

Jag håller med dig, Bravo!

Det finns ju väldigt många inspelningar som behöver spelas upp med ett annat sound, i och med att så många av dem låter så olika varandra. En del t.ex. saknar bas, en del låter väldigt skrikigt, o s v.

När man hamnar i det läget, tycker jag att välfungerande tonkontroller är en mycket bra grej att ha. Tyvärr har jag själv inte så mycket av det slaget. Dock har jag en basprocessor (Subharmonic Synthesizer) som kan skapa ett helt annat basregister för sådana inspelningar som "saknar bas". Helt bra blir det förstås inte, men kan bli mer njutbart om man använder processorn med måtta. En nivåkontroll för basmodlusystemet har jag också.

Välfungerande tonkontroller eller andra ljudpåverkande burkar tycker jag är mycket bättre att använda, än att hålla på och mixtra med olika förstärkare eller andra mystiska teweaks. Sådana blir ju så mycket besvärligare att stänga av och sätta igång.

Som slutsats föredrar jag en alltså anläggning som i sig själv låter neutral och har väldigt låg förvrängning, samt tillför ljudprocessning då det behövs eller då jag tycker det vore trevligt för den subjektiva upplevelsen. Fast mestadels tycker jag inte att mina skivor behöver någon ljudprocessning överhuvudtaget, de låter bäst såsom de låter, oprocessat.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-10-04 14:12

Nattlorden skrev:
Svante skrev:

DATejpar?

DAT-band 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-04 15:29

CJNE skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:

DATejpar?

DAT-band 8)

DA-band
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-04 15:31

Naqref™ skrev:
CJNE skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:

DATejpar?

DAT-band 8)

DA-band

digitala ljudband?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-10-04 15:49

Måste nog säga att jag håller med Bravo också. Jag läser inte in i hans inlägg att man måste/vill köpa en färgande anläggning, men att man kanske vill kunna färga ljudet efter egen smak på olika sätt vid olika tillfällen.

Mitt ideal är en anläggning som inte färgar alls, eller så lite som möjligt. Däremot ser jag ingen anledning till att alltid lyssna på det sättet. Jag är rätt måttligt intresserad av hur mastringsteknikern eller orkestern tycker att det skall låta. Jag vill dock kunna kolla av det också, därför behövs en anläggning som går at köra i ofärgat läge.

När jag spelar vill jag kunna komponera ljudbilden efter egen smak. Den smaken kan variera med tiden på dagen, humöret, eventuella medlyssnare, var jag lyssnar,och vad jag lyssnar på.

Det är jag som är konstnären i mitt lyssningsrum, och jag vill kunna måla som jag känner för. Dock skall alla färger finnas till hands, det får inte ligga en konstant färgton över det hela som påverkar mina möjligheter. Den färdiga målningen är ganska säkert inte komponerad av bara transparent färg.

Helst vill jag inte ha någon extra fast färgton från phonogrammet heller, men det är ofta oundvikligt eftersom någon där i andra änden också är konstnär i sitt rum, mastringsrummet eller på orkesterscenen.

Summerat, ofärgande anläggning är önskvärt, men helst inte ofärgat ljud ur den. Saknas tonkontroller, filter, EQ med mera så blir det inget kul att lyssna. Saknas vin och kvinnor till sången så är det heller inte lika roligt.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-04 20:02

IngOehman skrev:Inte syntetisk dito, men äkta! :wink:

Vill man ha den syntetiska (som därför kommer att låta mer eller mindre lika på alla skivor = båååring*) så skall man naturligtvis välja den apparat som ger den färgning som man bestämt sig för att man vill ha.

Vh, iö

*=Min åsikt, inte fakta.

Den enda anläggning jag hört där jag tyckte att man fick de egenskaper jag räknade upp var i en Musical Fidelity rigg av lite dyrare slag. Där lät det så med alla skivor. Luftigt och totalt oansträngt. Man ville verkligen bara spela högre och högre. Alla andra anläggningar jag hört har varit sämre på detta, oavsett skiva/inspelning. Så då är frågan om MF prylarna lägger dit syntetisk dist alltså? Kanske det, men det lät otroligt bra och inte det minsta båååring! :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-04 20:10

Johan_Lindroos skrev:Dock har jag en basprocessor (Subharmonic Synthesizer) som kan skapa ett helt annat basregister för sådana inspelningar som "saknar bas". Helt bra blir det förstås inte, men kan bli mer njutbart om man använder processorn med måtta.

funkar denna?

fråga 2, i min gamla hemstudio hade jag en BBE sonic maximizer. Jag har den fortfarande nånstans (troligtvis i racket på vinden). Nån som vet hur en sådan funkar?
Dogmatisk Mac-Taliban

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-04 20:22

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Inte syntetisk dito, men äkta! :wink:

Vh, iö

*=Min åsikt, inte fakta.

Den enda anläggning jag hört där jag tyckte att man fick de egenskaper jag räknade upp var i en Musical Fidelity rigg av lite dyrare slag. Där lät det så med alla skivor. Luftigt och totalt oansträngt. Man ville verkligen bara spela högre och högre. Alla andra anläggningar jag hört har varit sämre på detta, oavsett skiva/inspelning. Så då är frågan om MF prylarna lägger dit syntetisk dist alltså? Kanske det, men det lät otroligt bra och inte det minsta båååring! :wink:

Ditt exempel skulle man kunna applicera på Krells klass A serie. Jämfört med andra steg som man lyssnat på under ca 20 år tidsspann så finns det ingen (enligt mig) som har samma underbara och mycket trevliga basåtergivning. Det är inte för inte som det blivit Krells adelsmärke/signum och kallad "bass master". Visst, de är antagligen inte transparenta i basområdet, men den färgningen ger subjektivt mycket trevlig lyssning :P . Den känns som attacken/transienterna trimmats vilket gör att man verkligen rycks med i takten. Det gör musiken mer levande i mina öron, mums :D .
Så visst, färgning är inte alltid av ondo 8) .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-04 20:37

Callisto:
Håller med. Transienter är trevliga. Den normala färgningen man får ifrån horn är inte rolig, men om man kan undgå den eller stå ut med den, ja då undrar man varför vanliga högtalare är sååååå trötta. Det är först med riktiga skarpa transienter (obs ej hårt ljud) som man känner att musikerna försöker spela i takt och att dom verkar ha kul. Och avsaknaden av ohämmade transienter även vid lyssning på normal nivå är bland dom värsta färgningar som finns.
Musikerna har inte roligt längre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-04 21:06

Johan_Lindroos skrev:Dock har jag en basprocessor (Subharmonic Synthesizer)

En sån där gammal "analogburk"? Fabrikat Ilmco? Nostalgi!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-04 21:10

Nattlorden skrev:
Naqref™ skrev:
CJNE skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:

DATejpar?

DAT-band 8)

DA-band

digitala ljudband?

DAT, kort och gott. Band av DAT-typ? :lol:

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-10-04 22:36

Svante skrev:
Nattlorden skrev:
Naqref™ skrev:
CJNE skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:

DATejpar?

DAT-band 8)

DA-band

digitala ljudband?

DAT, kort och gott. Band av DAT-typ? :lol:

Jag säger CD-skiva också, så jag är åtminstone konsekvent i min felgärning. :)

Fast DAT:ar funkar ju bättre än CD:ar….

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-10-04 23:00

:) Jag säger inte att man skall kompensera Rydberg, jag säger att det är ett tänkbart fall beroende på hur man ser på musiken och dess åtregivning. Det du relaterar till bekräftar ju bara det jag säger, det låter olika beroende på tid, rum och erfarenhet.

Till syvende og sisdt är det din erfarenhet som avgör vad som är musikaliskt eller en verklighetsliknande upplevelse.

Vad man vill uppnå beror givetvis på hur man ser på detta med musik, musikalitet och musikalisk verklighetskänsla kontra ljudåtergivning.
Tanken att kompensera för förfluten tid går ju inte, det är ju totalt omöjligt att ta fram hur det lät och uppfattades i en förmodligen kyligt rum med den tidens referensramar under 1700-t.
Lika lite kan vi väl kompensera för hur det lät på 1970-t. eller 1920-t. Historisk autencitet är något helt annat än musikalitet.
All kompensation, om man nu väljer att göra en sådan, utgår givetvis från din erfarenhet och din förmåga, vad du besväras eller vill kompensera i den konstlade förmedling som en anläggning ändå utgör.
Bravo

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi