Sveriges genom tiderna mest sålda högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-07 23:59

Håller med fabror Ö i sitt överraskande försiktiga uttalande.
Jag tror (obs! tror!) att Mirscharna var lite mer överkomliga till priset jämfört med "originalet" och marknadsfördes ganska duktigt.
Sen att foamkanterna och/eller lyssnarna ruttnade efter ett tag må vara osagt.

Obs! Nu handlar det bara om en gissning om de mest sålda högtalarna i Sverige.

Andra som ligger bra till är: Audio-pro 2-25, Carlsson OD-11, Mirsch OM-21, MP-miniring, SSR diverse modeller (såldes av expert kedjan bl.a. liksom Mirsch under namnet Expert)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2003-11-10 21:18

Thomas_A

OM 3/28 hade en Peerless 8" med alnicomagnet (sena modeller hade en Phillips 8:a), ett Peerless gediget helkapslat 4" mellanreg.element och en phillips diskant riktad uppåt...
De lät inte alls så dumt för sin tid...

Dux/Phillips hade egna liknande varianter på temat, t ex en med en 8":are och en diskant framåt och en uppåt, den uppåtriktade med "volympot"

/Stefan

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Intressant

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-10 21:55

Då är det kanske sådana alnico element jag har liggande här bakom mig med fina Peerless dekaler i rött och guld.
Bild
Bild
Bild

Annars så hade jag av en slump ett par 3-28 för en tid sedan,
I dem satt det Philips diskanter ad-0162, Philips klassiska 5 tums mellanregister (som också Audio pro använde i A4-14) och sist men inte minst 8 tums basar (OM-110) skumkanter, och blågråaktiga pappersmembran som förmodligen hade Peerless som avsändare.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-11 15:25

Det påstås på Carlssonplanet att OA-5 är den mest sålda. Inte orimligt.

Användarvisningsbild
ulf

en fråga till ing Öman

Inläggav ulf » 2003-11-12 02:11

Vid ett LTS möte förra hösten hos Bilradioföretaget på Ekerö kom Du och jag att prata om dyr HIFIs bristande prisvärdhet. Du nämnde då som exempel att DR Forsell i sin CDtransport använde ett billigt (några hundralappar) massmaknadsdrivverk i sin 130000kr transport. Ett drivverk som sitter i vanliga bärbara CDspelare.
Jag skall låna en Forselltransport för lyssning och ägaren påstår att det sitter ett av marknadens dyraste, Phillips PRO9, drivverket i apparaten. Kan du kommentera detta vore jag tacksam.

Användarvisningsbild
mapem

Mirsch sålde nog bra. Och Sonabs V-1:or?

Inläggav mapem » 2003-11-12 10:01

Min son har ett par Mirsch OM 3/28, drivna av en NAD 3020 och med en Denon-CD som ljudkälla. Det låter mycket bra i hans lilla studentlya, det är verkligen inga dåliga högtalare.

Högtalarna är arv från svärmor. Hon köpte dem på sin tid på min och min frus inrådan. Sonab hade gett upp andan vid det laget och Mirsch framstod som det mest seriösa alternativet till Carlssonhögtalare. Många köpte Mirschhögtalare under denna tid minns jag.

Min mor äger ett par Sonab V-1:or f ö, som låter förvånansvärt bra! Dessa de minsta Carlssonhögtalarna sålde nog väldigt bra. Marknadsfördes stenhårt om jag mins rätt. Konstruerad som en liten kub med uppåtriktat 9710 bredbandselement. Fyller lätt ett vardagsrum med luftig och vacker musik. Att diskanten klingar av tidigt gör inget om man har fyllt ett antal år!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-12 10:27

Kolla vad det är för element i 3-28:orna. Det vore spännande.

MickeN

Inläggav MickeN » 2003-11-17 09:10

Jag har ett par OM 3/28 stående i källaren som jag under en längre tid funderat på att slänga. Har dock inte riktigt haft hjärta till det. De har alltid funnits i mitt föräldrahem och jag hade dem själv när jag pluggade. De ser för jävliga ut (Vi har haft katter som använt tygfronten och träsidorna som klösbräda) men de låter fortfarande riktigt bra. Elementen är intakta även om upphängningen på mellanregisterelementen kanske inte har så många år kvar att leva, högtalarana är äldre än vad jag själv är så man ska nog inte klaga.
Om någon är intresserad, och kan tänka sig att hämta dem i Danderyd, så skänker jag gärna bort dem (om de får ett bra hem, förståss).

Någon som är intresserad???

/Micke

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-17 12:30

hmm för ett projekt jag har i tankarna skulle de vara helt ok.
Innebär dock att göra om en hel del. :?
Är du mogen för det i så fall ?

MickeN

Inläggav MickeN » 2003-11-17 12:59

Ja... det tror jag att jag är... Om något år eller så så kommer jag förmodligen tröttna på att ha dem stående och köra dem till tippen så om du kan ha glädje av dem så får du dem.
Jag har sparat dem som reservhögtalare men nu har jag tre andra par högtalare så jag misstänker att jag aldrig kommer att använda dem igen. (Måste nog provlyssna dem en gång till av nostalgiskäl.)

/Micke

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-17 17:44

Ok, schysst
Jag hämtar under veckan om du pm:ar mig ditt telefonummer.
:)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi