rhenrics skrev:Varför hör vissa skillnader och andra inte? Jag t ex. Jag hör knappt skillnader på cd-spelare i öppna och snabba A/B tester. Jag hör skillnader ibland men då måste jag verkligen anstränga mig extremt mycket. Trots att jag jämfört snorbilliga spelare mot asdyra. Hur i helvete kan folk höra skillnader på kablar och annat som inte ens går att koppla på/av direkt utan man måste stänga av apparaten och greja i flera minuter? Saknar jag någon kromosom eller är jag bara halvdöv?

Min gissning är att du är fullt kromosomutrustad samt hör alldeles prima rhenrics. Ovanligt prima till och med.
Det måste man nämligen göra för att kunna höra när skillnader INTE finns - alltså för att inte hörselns verkliga förmåga skall bli dominerad av psykets starka influens.
När man testar blint omöjliggör man för psyket att inverka, så då hör alla "lika dåligt" som du, det vill säga utmärkt.

De som "vill tro på" sin öppna förmåga väljer oftast andra förklaringsmodeller dock, och blir frustrerade när dessa inte håller för granskning.
När frustrationen blir för stor blir de elaka och säger sekt, Öhverguru, svans, LTS, dumma, ledare... och hoppas att någon skall bli imponerad över den "skarpa" analysen.
Det är synd att det är så, men kanske ofrånkomligt, det indikeras av historien att så kan vara fallet.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag gillade Sanojs bild dock.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).