fråga ang. strömkabel !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-15 11:58

olof skrev:
'tro och vetande'

Är inte det den gamla(men avlidne) uppsalaprofessorn Ingemar Hedenius?

Ja, det stämmer.

En mycket bra bok som nog kommer att uppskattas av alla de som i den fyrstäviga psykologikartläggningen inte som andra bokstav har S, och kanske kan de som har J som sista reagera negativt på den också. :?

Men detta är i båda fallen bara gissningar, för jag vet nästan ingenting om psykologins kartläggningsmetodiker.

Vh, iö

- - - - -

Någon sa helt nyligen, jag tror det var Amit, att ungefär 80% av befolkningen har S som andra bokstav. Med tanke på hur ovanligt det är här på faktiskt kanske boken trots allt passar bra för dem som håller till här?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-15 12:16

IngOehman skrev:Någon sa helt nyligen, jag tror det var Amit, att ungefär 80% av befolkningen har S som andra bokstav.

Kanske var det någon annan som sa det oxå men jag minns med bestämdhet att Amit sa det i Tordag.

/ae

ps. Gissningen var inte helt fel från er sida då jag fick INFP först medan det andra gången jag gjorde testet blev INTP (vilket var det ni gissade på).
ds.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-11-15 12:29

Eftersom den här tråden sjönk med en dramatisk hastighet, liksom alla andra trådar som inte uppskattas av LTS och Öhvergurun och då off-topicbombas... så kan jag väl lika gärna lägga in en bild på hur LTS bör blindtesta kablar i framtiden 8)

Bild

// Jonas

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-11-15 12:35

Kul med en bild på kabelkrängaren transplarans chefskonstruktör :roll:

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-11-15 12:41

Jag håller med Ingvar att det är klart läsvärdbok om än något trögläst innan kommit in i språket (skrevs väl dessutom för 40år sedan?). Ett par riktiga tankeställare och fin argumentation levereras :D

För att återgå till ämnet så har jag testat nätfilter(skulle vara olika ljud beroende på kontakt man valde) iaf och kan inte påstå att det var annat än en lång gissningslek. Har även testat supra lorad mot vanlig sladd och kunde inte höra nån skillnad, dock var den finare att titta på....mitt tips blir alltså att du helt enkelt handlar det som är snyggast och billigast(gömd grendosa och fet snok synligt)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-15 12:57

Sanoj:
Är det sladd på bilden? :P :wink:

/J.

PS. Rolig bild! DS
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-11-15 14:20

Jag har en bok av Sven Ove Hansson: Vetenskap och ovetenskap. Min ståndpunkt: Man bör absolut läsa fler böcker. Det där är den sämsta vetenskapsboken i min samling (åsikt). Klart vinklad.

Två bättre böcker enligt mig:
Ex: Chalmers: Vad är vetenskap egentligen?
Ex: Vet ej författaren: Causality and chance in modern physics.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-15 14:42

bra inlägg sanoj..

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-15 15:08

Sanoj: Ingen har väl uttryckt missnöje med tråden? Är du förföljd av LTS? Har du pratat med din läkare?

Men det var en rolig bild på vad du och dina kamrater gör med varandras kablar. :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-15 16:04

att skriva om kablar på ett rent ut "sektforum MOT kablar" av alla valörer förutom dom av" ledarna" framtagna är att betrakta som rent fåneri enbart..

Sanoj kanske menade så almen.. Och därvid delar jag hans åsikt till fullo.. 8)

Att se era debater om kablar,,Det är som att beskåda ett gäng shimpanser som fått tag på en boll dom slåss om .. :lol:

Den ena överglänser den andre med hur dumma i huvudet alla andra är..

Ni är bara för skoj att läsa grabbar :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-15 16:18

Mayro skrev:att skriva om kablar på ett rent ut "sektforum MOT kablar" av alla valörer förutom dom av" ledarna" framtagna är att betrakta som rent fåneri enbart..

Tråden blev inte fånig förrän du och Sanoj klev in med fåniga inlägg.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-15 16:22

Mayro: Min första fråga på faktiskt.nu var faktiskt om just kablar, och jag fick mycket bra och informativa svar. Men kan man redan allt om kablar så kanske det inte ger så mycket.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-15 17:41

Mayro skrev:att skriva om kablar på ett rent ut "sektforum MOT kablar" av alla valörer förutom dom av" ledarna" framtagna är att betrakta som rent fåneri enbart..

Mayro, inser du hur dum du är när du kallar detta ett sektforum mot kablar?

Hur fan ska vi kunna koppla ihop våra hifianläggningar om vi är MOT kablar? :?

Istället för att gnälla över hur det är, diskutera det ni vill! Kom inte och säg att man idiotförklaras för att man pratar kablar på ett subjektivt plan, för så tror inte jag att det är. Jag har iaf inte sett några konkreta exempel på detta.

Men, visst är det så att det är lätt att ligga hemma på soffan och gnälla om att det är dåligt. Det är ju rätt typiskt svenskt också.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-15 17:48

förutom dom av" ledarna" framtagna är att betrakta som rent fåneri enbart..

Du glömde en del av textens innebörd. Annars hade du ju haft en poäng..

Så jag satte in enbart den delen så du INTE nu missar igen.. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-15 17:48

Mayro skrev:bra inlägg sanoj..

:lol: :lol:

Har ni (du och sanoj) det roligt i sandlådan? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-15 17:54

Är du förföljd av LTS? Har du pratat med din läkare?

morello
Ja absolut då man skriver saker som detta. Då är det skoj att gå in i sandlådan o leka med likasinnade.. Ser du också trivs finfint morello..

Menar eftersom du kom in o deltar med oss andra här..

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-15 19:11

Varför hör vissa skillnader och andra inte? Jag t ex. Jag hör knappt skillnader på cd-spelare i öppna och snabba A/B tester. Jag hör skillnader ibland men då måste jag verkligen anstränga mig extremt mycket. Trots att jag jämfört snorbilliga spelare mot asdyra. Hur i helvete kan folk höra skillnader på kablar och annat som inte ens går att koppla på/av direkt utan man måste stänga av apparaten och greja i flera minuter? Saknar jag någon kromosom eller är jag bara halvdöv? :?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-15 19:18

RH
en intressant fråga, värd en egen tråd. Du & jag tillhör samma (handikappade?) släkte. Det ligger säkert en hel del i träningsmängd, å andra sidan är vi priviligerade tack vare lägre kostnader för njutbar anläggning.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-15 19:35

Mayro:
Jag tycker det vore mer konstruktivt om du bidrog med ett eget synsätt istället för att bara gnälla.

Vad har du för erfarenheter i sakfrågan? :wink:

/J
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-15 19:58

rhenrics skrev:Varför hör vissa skillnader och andra inte? Jag t ex. Jag hör knappt skillnader på cd-spelare i öppna och snabba A/B tester. Jag hör skillnader ibland men då måste jag verkligen anstränga mig extremt mycket. Trots att jag jämfört snorbilliga spelare mot asdyra. Hur i helvete kan folk höra skillnader på kablar och annat som inte ens går att koppla på/av direkt utan man måste stänga av apparaten och greja i flera minuter? Saknar jag någon kromosom eller är jag bara halvdöv? :?

Min gissning är att du är fullt kromosomutrustad samt hör alldeles prima rhenrics. Ovanligt prima till och med. :P

Det måste man nämligen göra för att kunna höra när skillnader INTE finns - alltså för att inte hörselns verkliga förmåga skall bli dominerad av psykets starka influens.

När man testar blint omöjliggör man för psyket att inverka, så då hör alla "lika dåligt" som du, det vill säga utmärkt. :wink: De som "vill tro på" sin öppna förmåga väljer oftast andra förklaringsmodeller dock, och blir frustrerade när dessa inte håller för granskning.

När frustrationen blir för stor blir de elaka och säger sekt, Öhverguru, svans, LTS, dumma, ledare... och hoppas att någon skall bli imponerad över den "skarpa" analysen.

Det är synd att det är så, men kanske ofrånkomligt, det indikeras av historien att så kan vara fallet. :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag gillade Sanojs bild dock. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-11-15 20:13

Sanoj! Kan du förklara hur personer som inte upplever någon skillnad mellan kablar ska förstå att det "finns" skillnader för
många som håller på med hifi, men som inte på något sätt kan påvissa att det föreligger skillnader, stora som små. :roll:

Det blir ju lite som att man pratar med en religös person som vet att gud finns och kan utgör mirakel men det går inte att påvisa på ett sätt som gör att andra människor kan tro på det.

Kan någon knäcka denna fråga så skulle det ju gå att börja tala om kablar påverkan i ett mera subjektivt förhållande men så länge att inte folk kan påvisa att det över huvudtaget existerar den minsta tendens till att påverka ljudet så blir ju diskussionen lite smått komisk. :roll:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-15 20:31

Att kablar påverkar, det är ju tveklöst och lätt påvisbart genom att mäta, men dom påverkar i dom flesta fall så lite att det finns ingen rimlig möjlighet att kunna höra det. Vilket A/B-test visar.

Givetvis finns undantag, som när man har mycket hög förstärkning och verkligt känsliga ingångar som phonosteg och för att ta något extremt antenningångar. Där påverkar vald kabel/antenn verkligen hörbart.

Men linjesteg är utformade som dom är från första början just för att påverkan av en kabel skall bli så liten som möjligt.

Om man nu verkligen hör skillnad på kabeln så har ju all världens linjestegskontruktörer misslyckats kapitalt med sin tankemodell där man reducerat kabelns inverkan till 0,00001% rent matematiskt och även genom experiment.

Och vad gäller nätkablar, alltså, största problemet med nätet är ju knappast kabeln utan att det är växelström och att det är 50Hz. Vill man ha superb strömförsörjning får man köra med en trave bilbatterier till stereon 8O

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-11-15 21:02

Hmm jag är inte intresserad av att mäta hur lång en kabel är t.ex.

Jag vill kunna med med mina eller andras öron kunna verifiera skillnaden som föreligger och därmed kunna dra en slutsats om dess påverkan på den upplevda musikhändelsen. Allt annat spottar jag ut.

Om det är som alla kabelfräsare säger att det är så svårt att avgöra om man lyssnar den ena eller andra kabel så föreligger det inte för mig något intresse att undersöka vidare. Men det jag inte kan förstå är att man så tvärsäkert kan uttala sig om hur bra något låter på ett par timmar men kan inte påvisa detta för någon annan.....

Kabeldiskussioner med fanatikerna känns för mig som att de diskuterar vilken pappa som är starkast. Alla argument går att ta till och ingen ska få ifråga sätta de olika superkrafterna eller bravaderna som har genomförts.... :roll:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-11-15 21:16

Att det finns klara ljudskillnader mellan kablar anser väl alla att det finns numera :?: Eller har jag fel :?:

För blindtestfanatikerna kan jag väl än en gång hänvisa till testet som utfördes i Fidelity (hette den så?). Där prickades Nordostsnokarna in gång efter gång.

Om man anser att de skillnader olika kablar gör i ens anläggning är värda sitt pris eller inte lämnar jag helt upp till var och en att bestämma.

Hurivida EKK kan anses som lämplig kabel till hifi, behöver jag väl inte ens kommentera.

Jag kan väl avsluta med en liten snok som binder ihop min anläggning 8)

Bild

// Jonas

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-15 21:25

whatever keeps your boat floating :) ovanligt bra ordspråk för den delen :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-15 21:30

Sanoj: Jag håller i princip med allt du skrev i ditt senaste inlägg, faktiskt.

******************OBS! ON TOPIC!****************

Ska vi börja prata nätkablar istället, eller vad säger ni?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-15 21:49

Nätkabel? Ja, jag har då aldrig försått varför det skulle kunna göra någon skillnad på hur snyggt elektronerna kommer in i trafon... däremot kan jag mycket väl tänka mig att ett lägre läckfält från nätkabeln förbättrar arbetssituationen för övriga kablar i kabelhärvan bakom.

Att man skulle vilja filtrera nätsignalen om man har en oren sådan kan jag också tänka mig ibland kan ha fördelar. Fast gör en sladd en filtrering utan att tala om det, så är det snudd på falsk varudeklaration i min bok.

Bättre kontakter? mmm...

... men varför ser man inte folk byta till high end-eluttag och dra highend elkabel hela vägen till proppskåpet... och se till att ha separata välljudande proppar... 8)

Att man vill ha en bunt snygga och matchande kablar på baksidan av en fin anläggning - det köper jag på studs! Det ser bara sååå läckert ut när folk som har det tar foton.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-15 22:14

Nattlorden skrev:... men varför ser man inte folk byta till high end-eluttag och dra highend elkabel hela vägen till proppskåpet... och se till att ha separata välljudande proppar... 8)

När jag var nolla på teknis 1985 så var det en grupp som gav sig ut och sålde proppar som filtrerade bort radioaktiv ström. Forsmark hade ju haft en stor läcka nyligen. Folk lär faktiskt ha köpt dem. :lol:

Värst vad svårt det var att hålla sig till ämnet... :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-15 22:19

Svante skrev:
Nattlorden skrev:... men varför ser man inte folk byta till high end-eluttag och dra highend elkabel hela vägen till proppskåpet... och se till att ha separata välljudande proppar... 8)

När jag var nolla på teknis 1985 så var det en grupp som gav sig ut och sålde proppar som filtrerade bort radioaktiv ström. Forsmark hade ju haft en stor läcka nyligen. Folk lär faktiskt ha köpt dem. :lol:

Värst vad svårt det var att hålla sig till ämnet... :roll:

Fy på sig! Jag har i alla fall digitala säkringar. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-11-15 23:05

längden på kabeln måste vara den absolut vicktigaste parametern
räcker den inte fram blir det ju inte kontackt 8)
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi