Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Sen har jag aldrig upplevt att rördiggare vill ha distorsion.
Dom vill slippa "transistorklangen" i dess tristaste form.
Nattlorden skrev:Thomas - på fonogramsidan så skulle det ju krävas att alla/majoriteten fonogram uppvisade identisk dist för att det skulle vara värt försöket. Ett systemfel i mediat, snarare än ett inspelningsfel alltså. Men spelar man bara en skiva, så kanske...
På högtalarsidan kan jag tänka mig det, men skulle hellre byta högtalare än att kompensera ett fel med ett annat. Det kan vilken golfinstruktör som helst tala om för dig att du inte skall göra...
Harryup skrev:Dom jag har mött vill ha mjukare ljud eftersom transistorer i deras öron i regel får violinerna att låta stålsträngade.
dawen skrev:IÖ: Är inte detta ett ganska stort problem överlag i dagens samhälle, att vi försöker lösa problem på fel sätt? Istället för att gå till botten med problemet hittar vi på en "fusklösning"? Så upplever jag det iaf.
Martin skrev:dawen skrev:IÖ: Är inte detta ett ganska stort problem överlag i dagens samhälle, att vi försöker lösa problem på fel sätt? Istället för att gå till botten med problemet hittar vi på en "fusklösning"? Så upplever jag det iaf.
Ja, typ håller på och mördar folk och annat idioti.
Gemensamt är ju att det bara gör saken värre i längden precis som med distande förstärkare.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Dom jag har mött vill ha mjukare ljud eftersom transistorer i deras öron i regel får violinerna att låta stålsträngade.
Okej, nu lyssnar jag inte på sånt men det är som du säger.
Enligt mig så låter det onaturligt genom transistorer och mer naturligt genom rör. Så det är ganska simpel fråga enligt mig, jag tar det som enligt mig låter som musik.
/Mattias
IngOehman skrev:Problemet med ditt uttalande är att det inte ger en öppning för att det du kallar transistorrljud (eller rättare sagt "onaturligt genom transistorer") kan vara "avsaknad av rörfärgning".
Du kanske inte tycker det spelar så stor roll hur man formulerar sig, men det är betydelsefullt, gentemot andra - således att du riskerar lura någon att tro att det du talar om är en (gemensam) karaktär hos transistorförstärkare, vilket i vetenskaplig studie är lätt att visa är nonsens.
Om man istället kallar saker för vad dom är kan alla göra sina val, utan att vara färgade av semantiska manipulationer.
Vh, iö
- - - - - -
PS. Det finns förstås gott om färgande apparater, både sådana som är bestyckade med rör och med transistorer, bara så ingen tror att jag påstått något annat...
PPS. Vad betyder "...nu lyssnar jag inte på sånt..."? Skall det tolkas som att du inte lyssnar på violiner???
Blir inte mycket musik kvar att lyssna på isåfall. Nästan all klassisk, all filmmusik (det vill säga all film), mycket pop, en hel del rock, massor av folkmusik o s v, går bort...
Är det ett principbeslut eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster