Kablar...spelar roll?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-12-11 21:24

På tal om Revel, i okt/nov numret av TAS intervjuas Revels Kevin Voecks samt konstruktörer/ägare från Mgnaepan Mark Winey,
MBL’s Wolfgang Meletzky, Matthias Ruff från Avantgarde. Intressant läsning kanske till skillnad från slätstrukna recensioner. (HP utser bästa förstärkare alla kategorier)

Det är slående vilken nykter, teknikvänlig inställning han (Voecks) har. Mätningar och lyssnande är jämnställda, lika viktiga. Det får inte mäta dåligt. Undrar om han rekommenderar några kablar.
Ananrs torde Nelsson Pass's och John Dunlavys intällning till kablar vara välkänd. Och IÖs förstås.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

akelius

Inläggav akelius » 2005-12-11 21:38

Nagreb"s kablar kanske :mrgreen:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-11 21:42

du provade inte blindtesta heller? ögon å öron kan spela stora spratt...fast skillnad är det nog absolut...frågan är bara vilken som är mest hifi

Nix inget blindtest, det hade inte behövts skillnaden var faktiskt rejäl. :) Fattar inte det där med... "vilket som är mest HiFi" som du skrev. :? Att blindtesta eller inte?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-12-11 21:50

Jag trodde inte på dyrkablar från början, det lät absurt att de skulle kunna göra någon skillnad. Jag tror att de flesta reagerar på det sättet när de först hör om dyrkablars existens.
Sedan blev jag förd bakom ljuset av hififörsäljare, och jag trodde på deras förklaringar.
När jag sedan lagt pengar på dessa dyra sladdar vägrade jag inse fakta, att jag blivit blåst. Det krävdes en rejäl snyting innan jag kunde medge för mig själv att jag varit så korkad att jag låtit mig luras av något så dumt. Jag fattade ju från början, innan jag hjärntvättades. Hela historien fick mig att tappa all respekt för hifikrängare och många tillverkare. Nu vill jag sätta hifivärlden i brand, på något sätt skall jag lyckas.

Akelius; jag skojade faktiskt bara :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-12-11 21:52

Grismannen, det är förstås helt och hållet i sin ordning att inte blindtesta. Det är dina intryck som är viktigast för hur du upplever din anläggning. Det kan mycket väl vara som du säger. Men det övertygar inte en del andra, däribland mig. Du är givetvis i din fulla rätt att ge blanka f*n i vilka det övertygar eller inte men du måste i så fall räkna med och stå ut med andras BT frågor.

För att återkomma till Kevin Voecks från Revel så är han mycket tydlig med att alla förändringar, ideer, konstruktioner BTas. Allt.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-11 21:58

dimitri skrev:Grismannen, det är förstås helt och hållet i sin ordning att inte blindtesta. Det är dina intryck som är viktigast för hur du upplever din anläggning. Det kan mycket väl vara som du säger. Men det övertygar inte en del andra, däribland mig. Du är givetvis i din fulla rätt att ge blanka f*n i vilka det övertygar eller inte men du måste i så fall räkna med och stå ut med andras BT frågor.

För att återkomma till Kevin Voecks från Revel så är han mycket tydlig med att alla förändringar, ideer, konstruktioner BTas. Allt.

:) Jo jag står ut. Nu verkade du nästan lite ilsken. Vad är BT-frågor förresten. :?:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-11 22:02

Blindtestfrågor gissningsvis. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-12-11 22:03

Ilsken? nej, tvärtom*. En filbunke.
BT=Blindtest

*Jag vägrar att använda smileys, kan kanske därför upplevas som barsk.

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2005-12-11 22:10

Jag brukar inte höra skillnad på signalkablar. I mitt fall (med den utrustning jag använder) tycks det i alla fall inte spela någon större roll vilka signalkablar som sitter mellan för- och slutsteg.

Hmm, din humorrabatt är 99 kr och 30% av det är 33 kr. Kör till!

Ska man vara lite petig så här på söndagskvällen blir det faktiskt ungefär 30 kr (eller mer precist 29,7 kr) :wink: .

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-12-11 22:12

HA HA :lol: Jo det borde jag ju ha fattat faktiskt. Men jag menade inget illa med mitt inlägg förut, klart man respekterar andras åsikter det är väll därför vi är på det här forumet för att få höra andras funderingar och svar och kunna se saker i ett annat ljus. Jag e glad att det här stället finns har fått svar på en hel massa frågor. Tack tack alla. :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-11 22:14

Grismannen skrev: Fattar inte det där med... "vilket som är mest HiFi" som du skrev. :? Att blindtesta eller inte?

high fidelity dvs bäst återgivning om det säger mer? sen kan man säkerligen hitta kablar som låter underhållande men man ska väl skilja på dom 2 :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-11 22:24

dimitri skrev:På tal om Revel, i okt/nov numret av TAS intervjuas Revels Kevin Voecks samt konstruktörer/ägare från Mgnaepan Mark Winey,
MBL’s Wolfgang Meletzky, Matthias Ruff från Avantgarde. Intressant läsning kanske till skillnad från slätstrukna recensioner. (HP utser bästa förstärkare alla kategorier)

Det är slående vilken nykter, teknikvänlig inställning han (Voecks) har. Mätningar och lyssnande är jämnställda, lika viktiga. Det får inte mäta dåligt. Undrar om han rekommenderar några kablar.
Ananrs torde Nelsson Pass's och John Dunlavys intällning till kablar vara välkänd. Och IÖs förstås.

Ja, en MKT intressant artikel. Sånt är kul att se hur olika folk tycker och att jag inte skulle vilja säga att någon har rätt eller fel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-12-13 14:10

Akelius, det vore intressant att höra vad du kommer fram till med tiden.
Driver IHiFi

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-12-13 15:09

Ja, Nagrefs kablar lär inte göra någon besviken. Bra elektriska värden och med rätt pris.

Vill man ha sämre får man lägga på en nolla till.

Mvh

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2005-12-13 21:46

Ja lägger man nollan från elskåpet på kabeln bir det nog sämre ja :evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-13 23:11

stereotypen skrev:Ja lägger man nollan från elskåpet på kabeln bir det nog sämre ja :evil: :evil: :evil:
Gulliga gubbar :P
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2005-12-13 23:23

De är bara missförstådda sådana här :D :D :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-12-19 19:44

Nu har inte jag testat kablar till höger o vänster (varför det, när jag har hittat det perfekta till min anläggning)

Men kan inte en tex viss högtalarkabel få fram ljudet bra i en anläggning men i en annan kan samma kabel få anläggningen låta för mörk eller för ljus?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-19 21:04

mats skrev:Nu har inte jag testat kablar till höger o vänster (varför det, när jag har hittat det perfekta till min anläggning)

Men kan inte en tex viss högtalarkabel få fram ljudet bra i en anläggning men i en annan kan samma kabel få anläggningen låta för mörk eller för ljus?

"Få fram ljudet" vet jag inte men helt klart kan olika kablars olika klangfärg passa olika bra i olika anläggnigar (snygg mening va?). Råder ingen tvekan om att det ofta finns en ljudmässig skillnad mellan kablar men priset har inte mycket med saken att göra. Också mycket möjligt att det ofta är frågan om undermåligt designade apparater som är känsliga för vissa kabelparametrar, dvs. inte kabeln i sig som ger färgningen.

Även nätkabel kan påverka viss apparatur mätbart.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-19 21:19

Piotr skrev:
Även nätkabel kan påverka viss apparatur mätbart.

/Peter

Sæger inte mer om apparturen æn kabeln? Eller i alla fall lite...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi