Julle_Jansson skrev:Jag har någon gång funderat över vad som skulle hända om någonting skulle gå fel i systemet och man skulle få full signal genom sina monsterförstärkre och något ljudtryckskapabelt system. Säg att det t.ex. händer hemma hos Johan eller på Studio Blue. Aj.....
Jo sånt där har man ju praktiserat. T ex har jag förstört ett per Thiel & Partner mellanregister medelst någon felkoppling. DC matningspänning eller vad du nu var för något bara flög in i de stackars elementen. Det sade inte
PANG, men däremot
KLIRR! Elementen ser numera ut som skalade äggskal. Äggvitan och äggulan gav jag till en kompis som har en Musical Fidlity A1 som är tillräckligt varm att steka dem på. Det blev gott med lite salt på!
Diverse andra element har jag också eldat sönder bl a med Peer Gynt på några Audax 8-tummare och en Krell som kraftkälla. Stackars små talspolebobiner som var av papp(!). Talspoletråden hade lossnat gått av på ett ställe.
Å diskanter, å...
Nuvarande högtalare är försedda med glasrörssäkringar, och de har lyckligtvis smält före elementen. Det är bra. Såna tycker jag att fler borde ha i högtalarna, särskilt diamantdiskanterna i Kåltrajnhögtalarna. Hade inte gamla Snell och Infinity dylika säkringar?