Behöver man stora förstärkare - större än man tror?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Om man har normalkänsliga högtalare (säg 87 dB), hur stor förstärkare behöver man då?

Omröstningen slutade 2003-11-05 12:14

5 triodwatt räcker bra
2
8%
Upp till 30 watt kan man behöva om man vill spela starkt
1
4%
200 W räcker till alla tänkbara musikspelningssituationer i ett vardagsrum
7
27%
Man kan faktiskt speciellt när man spelar okomprimerad musik, ha användning av både 500 W och mer.
16
62%

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-04 14:52

Erik!
När jag sätter på en livekonsert hemma så vill jag att det ska vara lika mycket tryck i virveln som det är när man är på konserten, i källaren har jag ett trumset som inte är mickat till ett PA men när man dundrar på med handkanonerna på det så kan jag säga att det låter förjävla högt ändå, för att kunna uppleva detta trycket så lär det gå åt närmare 250W även om högtalarna har 100dB känslighet.

Oftast vill jag bara softa och inte spela speciellt högt utan lyssna mer på vad musiken säger, men ibland saknar jag effekt så in i vassen :(

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-04 14:54

Min numera utbytta Edison 60 på ca 15w (eller någonting i den stilen) räckte inte speciellt långt tyvärr. Med okomprimerad musik klippte det på ganska friskt redan vid rätt låga volymer om det ville sig illa.
Har för mig att jag har en Hifi News liggandes någonstans där man gör ett experiment för att kolla effektåtgången för att återge ett piano och en klarinett vid realistiska nivåer. Har för mig att man hamnade en bra bit över 300w. Har dock ingen aning om hur kompetent testet var utfört...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-04 14:59

Två bryggade NAD S200 @ 700W kanske vore något att testa då?... fast jag tror inte det blir nåt lyft på andra parametrar än just dynamiken då... :?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-11-04 15:00

Men som jag skrev tidigare är det ganska viktigt hur långt från högtalaren man sitter.

Jag har för mig att minskningen i ljudtryck är 3 db/meter.

92db 1w 1m blir på 3m 83db på 1w, alltså för att få 92db på 3 meter behövs 8w också vidare.

Så långt lyssnings avstånd= stor förstärkare eller lätt drivna högtalare.

Har jag fel angånde ljudtrycksförlusten per meter så skriv gärna in det riktiga :oops:

mvh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-04 15:21

Jag har någon gång funderat över vad som skulle hända om någonting skulle gå fel i systemet och man skulle få full signal genom sina monsterförstärkre och något ljudtryckskapabelt system. Säg att det t.ex. händer hemma hos Johan eller på Studio Blue. Aj.....

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-04 16:03

Jag har någon gång funderat över vad som skulle hända om någonting skulle gå fel i systemet och man skulle få full signal genom sina monsterförstärkre och något ljudtryckskapabelt system. Säg att det t.ex. händer hemma hos Johan eller på Studio Blue. Aj.....

Jag kan säga att när jag (glad i hågen och helt ovetande om att min bror förstört det) kopplade in mitt slutsteg och stängde på så dundrade jag in +75V likspänning i en 12"are som sitter i ett 400L horn och som har 102dB känslighet.

Så rädd som jag blev då har jag aldrig blivit, talspolen brändes av fort och konen var på bra väg att flyga ut i rummet men hindrades i sista sekund av fastbränd talspole.
Hur lät det då? Jo en 80Hz ton som säkerligen hade närmare 130dB. DVS Högt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-04 16:07

Instämmer med föregående talare.... lyckades starta min dåvarande NAD 3100PE på fullt blås (dammsugarslang som varit i farten och skruvat) när jag stod framför mina Voight-horn.

Det sade bara PANG :!:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-04 16:32

Julle_Jansson skrev:Jag har någon gång funderat över vad som skulle hända om någonting skulle gå fel i systemet och man skulle få full signal genom sina monsterförstärkre och något ljudtryckskapabelt system. Säg att det t.ex. händer hemma hos Johan eller på Studio Blue. Aj.....

Jo sånt där har man ju praktiserat. T ex har jag förstört ett per Thiel & Partner mellanregister medelst någon felkoppling. DC matningspänning eller vad du nu var för något bara flög in i de stackars elementen. Det sade inte PANG, men däremot KLIRR! Elementen ser numera ut som skalade äggskal. Äggvitan och äggulan gav jag till en kompis som har en Musical Fidlity A1 som är tillräckligt varm att steka dem på. Det blev gott med lite salt på!

Diverse andra element har jag också eldat sönder bl a med Peer Gynt på några Audax 8-tummare och en Krell som kraftkälla. Stackars små talspolebobiner som var av papp(!). Talspoletråden hade lossnat gått av på ett ställe.

Å diskanter, å...

Nuvarande högtalare är försedda med glasrörssäkringar, och de har lyckligtvis smält före elementen. Det är bra. Såna tycker jag att fler borde ha i högtalarna, särskilt diamantdiskanterna i Kåltrajnhögtalarna. Hade inte gamla Snell och Infinity dylika säkringar?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-04 16:38

Jag har bestämt för mig att iallafall Snell hade det.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-04 17:11

Jag har faktiskt aldrig lyckats med konsten att blåsa ett element 8O Detta trots att jag vid ett par tillfällen av misstag exciterat högtalarna med DC. För att inte tala om den gång jag brassade på med ett Bryston 4BST på full sula 8O 8O

Scanspeak verkar vara stryktåliga 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-04 17:35

Magnus skrev:Ett piano kan peka på ca 110dB i verkligheten så nog kan det krävas effekt om man vill ha realistiska ljudstyrkor, eller är det också bara ljud och inte musik då (även i verkligheten) :wink:

Men skivorna har oftast inte i närheten av denna dynamiken, så då spelar det ingen roll.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-11-04 18:09

Men skivorna har oftast inte i närheten av denna dynamiken, så då spelar det ingen roll.

Hur menar du nu ???

Att det är oftast väldigt dålig dynamik eller att du inte tycker om dynamiska skivor. Är det tillåmed så att du verkligen tycker att man inte behöver dynamiken för det bästa redan finns och att effektstarka prylar bara är trams ???

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-11-04 19:52

Polla på pojkar :)

Nu är det lagat, ber om ursäkt för problemet.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-04 22:29

besan skrev:

Hur menar du nu ???

Att det är oftast väldigt dålig dynamik eller att du inte tycker om dynamiska skivor. Är det tillåmed så att du verkligen tycker att man inte behöver dynamiken för det bästa redan finns och att effektstarka prylar bara är trams ???

//jonas

Jag menar det jag säger. Att dom flesta skivorna man köper har inte i närheten denna dynamik. Vanlig bra inspelad pop/rock idag har kanske 10, max 15 dB. Mycket bra inspelad jazz/blues, 20 dB till kanske 30 dB.

Jag anser att dynamik är nog bland det viktigaste inom musiken men det finns en övre gräns också. För mycket dynamik är inte kul det heller tycker jag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-11-04 22:35

subjektivisten.....

20db till 30db blir väl en väldans massa watt eller räknar jag fel nu ??

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-04 22:40

10dB är 10ggr mer effekt så 20-30db är 100-1000ggr mer effekt
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-04 23:01

Röstknappen fungerar. 200 W. Inga tröga heffaklumpar till bastuaggregat finner vägen till mitt vardagsrum. Sådeså. 8) :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-04 23:16

Hej!

En del dynamikexempel florerande angående "BamseKrellar´s" förträfflighet känns
aningen mer konstruerade för ev försäljares räkning än som vardagsreell räkning!
( 8) :mrgreen: )

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-11-04 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-04 23:17

Subjekivisten,

När du talar om dynamik på si och så många dB, avser du crestfaktorn, dvs förhållandet mellan RMS-värde och toppväde, eller avses något annat :?: 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-05 00:46

Verkar ju vara extrem effektkåta killar här på forumet, men det klart vissa föredrar ju kvantitet istället för kvalitet. Har själv svårt att föreställa mig någongång jag skulle behöva mer än 200W. Gissningsvis spelar jag på några få watt dagligen.

Nä bryggade NAD 216 ska det var eller? URK, FY, osv :wink: :wink: :wink: :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-05 00:48

Jag skulle nog klara mig fint med dessa monoblocken på futtiga 2*175W vid 8ohm, 80kg/st 8)

De klart, det peakar 7500w vid 0,25 ohm och RMS 1400w vid 1 ohm.

Bild

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-11-05 00:51

Rydberg....

Självklart skall det inte bara vara kvantitet men jag har därimot svårt att se väldigt bra saker utan också kvantitet inte bara kvalitet, definitivt om man lägger mycket stålar på sin anläggning.

Jag hoppas att inte någon bara tror att vi/jag tror att det bara är effekt man är ute efter även om jag kunnat leva med ett mindre bra steg till ett par basar bra länge.

Kanske är det olika definitioner på kvalitet bara ??

Dock så har jag hållit mig undan NAD:ar men jag ägde ett par vincent991+ och har kikat en del på classe och bryston samt doles tokfeta perraux.

//jonas

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-11-05 00:54

Rydberg......

Måste sticka in utan att du blir arg. dom där stegen tycker jag är på tok för dyra för dom spec dom verkar att ha tror jag.

När prylar är så dyra så tycker jag nästan att det inte skall vara några direkta fel på dom och jag kan inte fatta att det inte går och bygga lika bra och billigt med minst dubbla effekten.

Dom låter säkert skitbra men jag tycker att allting skall vara i världsklass när en pryl kosatar så mycket.

//jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-05 01:01

Du skulle haft en effektmätare för att se hur mycket du brände på, jag själv ligger nog inte ofta över 10W många ggr. Sen tycker jag ju inte om pip i öronen hur realistiskt det än må vara. Vi har olika mål med våra anläggningar och de som räknat fram att det ska kunna återge alla instrument vid realistiska ljudtryck tycker jag är fel ute, det är inte ens nyttigt utan man får defacto hörselnedsättningar och då kan man ha världens bästa anläggning, spelar ändå ingen kvitta om man hör dåligt.

Tror det alla formler om realistiska ljudtryck hit och dit som påverkar folk ohyggligt mycket, som du ser ska nästan alla ha minst 400w. Hur ofta spelar man med ett kontinuerlig effektuttag på 400w med normalkänsliga högtalare? Om man gör det ofta får man garanterat hörselproblem. Smart? Inte om du frågar mig....

Kanske den vanliga ***-förlängaren?? :roll: :D
Senast redigerad av Rydberg 2003-11-05 01:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-05 01:03

spec dom verkar att ha tror jag.

Mycket tror och mycket spec och hur var det nu med formlerna, kan jag spela piano hmm eller....

Man blir gråtfärdig.........

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-11-05 01:11

Rydberg....

Precis som du säger, "vi har kanske olika mål med våra anläggningar" dock så tror jag inte att våra ideal skulle skilja så mycket. Bra prylar låter ju oftast bra :D

Kan vara jag som räknar helt fel också, jag är inte kung på formler.

Det jag försöker att få fram är väl ungefär så som att när det kommer till såhär dyra prylar vi snackar om så tycker jag att dom inte skall kunna spelasönder sig någonstans och helst jobba med en liten del av vad dom kan förutsatt att du skall kunna vara i rummet :D

//jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-05 01:12

Besan> Antileon är ett rent klass A steg, kanske säger en del. Räkna på värmeutveckligen om det hade varit på 500W@8 ohm vetja :wink: :wink: :wink:

De har ett billigare steg som är mer för er watt-kåta människor.

Gryphon Encore, 2*500W@8 ohm, 2*1000W@4 ohm

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Rydberg 2003-11-05 01:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-05 01:15

:P :P :P vill ha :!:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-11-05 01:18

Rydberg.....

Det där steget har jag faktiskt undrat en massa över det också. Det skulle ju inte vara fel iaf att lyssna på.

Undra om det går att brygga :DD

//jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-05 01:25

Det är nog ok det steget men jag tvivlar på att det låter lika bra som Antileon Signature.

Verkar dock vara hyffsat bra dimensionerat.

2 x 500 Watts (8 ) and 2 x 1000 Watts (4 )
Pure Dual Mono configuration with two separate transformers and AC cords
Two 1300VA Holmgren toroidal transformers
160,000 F capacitor bank
Fully balanced topology with zero negative feedback and DC servo coupling
Ultra-short signal path with minimal internal wiring
Extensive use of Wima Polypropylene capacitors as power supply decoupling
16 High-current Sanken bipolar output transistors per channel
Zetex Input transistors
Double-sided printed circuit boards with 70 m copper
AC polarity indicator
Microprocessor controlled protection system
Upgradeable microprocessor software via "Keyfob"
PCB-mounted gold-plated Neutric XLR socket for balanced input
PCB-mounted gold-plated RCA sockets for single-ended input
Extensive mechanical decoupling
Weight: 48 Kg
Designed and built in Denmark

Verkar dock inte var bryggbart :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi