Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Tråden handlar om kablar. Ingvar har delat med sig sin syn på kablar och erfarenhet därvidlag. Det har flera andra gjort. Timbre och Sanoj har tacksamt passat på att styra tråden åt ett det enda hålet de kan. Att misstäkliggöra Ingvar. Det upprepas alltid med kväljande monotonitet. De skadar bara sig själva.
Vilka motiv kan de tänkas ha? Jag kan bara spekulera såklart men ett i mina ögon rimligt motiv är att de sitter där med kablar för Xx10^5kr (om inte 10^6) och känner sig som lättlurade idioter alternativ kämpar med alla medel för att inte känna sig som sådana. Och det gör ont, det är anledningen till att skriva inlägg för att tillfoga smärta.
niklasz skrev:Jag har inte testat någon kabel. Det räcker för mig att en kabel framstår som vettigt konstruerad i enlighet med välkända och välbeprövade fysikaliska teorier.
Det är sådana här uttalande som ger mig vatten på min kvarn. Om man bara väljer produkter efter testade mätdata har man för det första missat en av de roligare sakerna med Hifi som hobby. Personligen tycker jag att det är de egna erfarenheterna som är roligast.
För det andra har man då lagt sitt val av grejor i någon annans händer, och man har själv ingen koll på om de uppgivna testresultaten är relevanta.
För det tredje så missar man ju då möjligheterna att kritisk granska de skillnader som kan finnas, trots mätmässigt lika resultat. Alternativt finna att något som inte mäter perfekt ändå har "det" (eller upptäcka att något som mäter "perfekt" ändå inte låter rätt).
en, vi blir alla saliga på vår egen tro. Tycker vi att Hifi enbart är baserat på mätdata och konstruktionsprinciper - be my guest
Själv föredrar jag ett mer öppet sinne än så.
Rydberg skrev:Yepp, idag har det nästan bara blivit klassiskt, via EKK och CT100guru skrev:Visst är det skoj att lyssna på musik ??
Dimitri, jag tycker att man får ifrågasätta uppgifter från företag. Ingvar har ju valt själv att ge information om sin och företagets ekonomi i reklamen.
Sanoj skrev:Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras.
---
Öhmans skenhelighet lyser ganska starkt igenom.
Timbre skrev:Att blufförklara en produkt är helt okey men att kalla en hifikrämare för hifikrämare är ett påhopp.
Sektkänslan växer men lycka till!
Rydberg skrev:Vad menar du egentligen med sektkänsla? Och vilka avser du?Timbre skrev:Sektkänslan växer men lycka till!
patrikf skrev:Rydberg skrev:Vad menar du egentligen med sektkänsla? Och vilka avser du?Timbre skrev:Sektkänslan växer men lycka till!
Känner du dig träffad?
Precis..patrikf skrev:Det var det jag menade, vad du trodde att "andra medlemmar" anser...
Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
Mannen lever ju på att kränga hifi plus div. kringutrustning
// Jonas
Dahlqvist skrev:Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling.
Svante skrev:phloam skrev:Men egentligen, istället för att diskutera just kablar hit o dit, borde det inte en gång för alla hållas en generell debatt där man reder ut saker som placeboeffekter, psykologisk inverkan osv?
Jag tycker det vore jätteintressant. Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ
Ja, visst är det det det handlar om. Placebo.
Anledningen att kablar är så intimt förknippade med placebodebatten i hifisvängen är att det med få undantag kan förväntas att det inte ska finnas någon hörbar skillnad. När ändå folk säger sig göra det behöver man fundera över testmetoderna och just kabelfenomenet lämpar sig särskilt väl för att slipa metoderna.
Det påminner mig lite om en statistiker jag känner som blev anlitad i försök om parapsykologi. Vetenskapen har ju ännu inte funnit bevis för tex telepati, och när de utförde telepatiexperiment ställde det rätt stora krav på de statistiska metoderna. Parapsykologi var alltså ett utmärkt ämne att slipa metoderna med. Svaga samband som beror på metodfel visar sig ju inte förrän man undersöker något där det verkligen inte finns några samband alls.
På samma sätt är det med blindtester och kablar. Lyssnar man öppet introducerar man ett metodfel; man tillåter annat än ljudet påverka omdömet om ljudet. Eftersom det inte finns några hörbara samband alls om kabeln bara är någorlunda vettig, så kommer metodfelen att börja synas och misstolkas som verkliga skillnader.
Ska man undersöka det osannolika måste man ställa stora krav på testmetodiken, annars blir undersökningen värdelös. Så är det bara.
Dahlqvist skrev:Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
// Jonas
Du har visserligen helt fel om Öhman som person, hans uppsåt och hans verksamhet med det är alltid bra att vara tydlig med hur man ser på saker och ting. Det blir lättare att kommunicera. Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling. Utan ömsesidigt förtroende för att uppgifter om enkla objektiva fakta är korrekta så får man nog se det som osannolikt att mer abstrakta resonemang skall kunna sluta i ömsesidig förståelse.
/D
patrikf skrev:Dahlqvist skrev:Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
// Jonas
Du har visserligen helt fel om Öhman som person, hans uppsåt och hans verksamhet med det är alltid bra att vara tydlig med hur man ser på saker och ting. Det blir lättare att kommunicera. Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling. Utan ömsesidigt förtroende för att uppgifter om enkla objektiva fakta är korrekta så får man nog se det som osannolikt att mer abstrakta resonemang skall kunna sluta i ömsesidig förståelse.
/D
--snip-- Menar du att IÖ´s påståenden om företagets ekonomi är "objektiva fakta"?
Mitt intryck är att mycket IÖ skriver tas som "objektiva fakta" av många här.
Hetsporren skrev:Dahlqvist skrev:Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling.
Har Sanoj någonsin fört en meningsfull dialog på detta forum?
patrikf skrev:Eftersom IÖ(INO) har gjort "ickevinsten" i företaget till en salespoint -- snip --.
patrikf skrev:Sen tycker jag inte att det ska behövas förtroende för att kunna kommunicera om argumenten är "självbärande".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster