Kabeldebatt! Vad har jag nu gjort!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-07-05 08:50

Jag hade en ide med dolda kablar för en tid sedan, som nu känns aktuell att dra upp igen. Dvs lite olika kablar, både dyra, billiga, bra och dåliga dolda i tex ett kabelrör.

Tanken var att ingen förutom tillverkaren av dessa skulle kunna veta vilken kabel som är vilken. Dessa "doldisar" skulle sedan skeppas runt till frivilliga personer runt om i landet. På så sätt kan man såsom Sanoj nämde också utvärdera under en lång tid. Även spela in kablarna, och allt vad det nu kan tänkas vara. Dessutom helt blint!

När jag drog upp detta förut kommer jag ihåg att bla Mayro var positiv till att testa denna ide. Själv tycker jag att det skulle vara av största intresse för samtliga parter. Dessvärre är min fritid utanför jobbet tämligen begränsad nu under sommaren, men någon annan kanske skulle kunna tänka sig att knåpa ihop dessa kabeldöljare? Jag skulle kunna tänka mig att bidraga med pengar, eller rent av en hyfsat "dyr" kabel för detta test.

Först och främst skulle jag önska att få in lite förslag angående mediumdyra kablar som anses vara väldigt bra subjektivt sett. Helst utan låda på magen dock, då denna onekligen blir svårare att dölja.

Förslag och tankar om detta test? Är det möjligt att genomföra på ett bra sätt tror ni?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-05 09:53

Skaffa sponsorer .... fast jag är tveksam till om kabeltillverkarna lånar ut kabel under så lång tid. De har helt enkelt inget att vinna på det, om de inte är övertygade om deras kabel otvistligt är överlägsen. Risken att klassas lågt är alltså värre än möjligheten att klassas högt.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-05 17:40

dimitri skrev:Tråden handlar om kablar. Ingvar har delat med sig sin syn på kablar och erfarenhet därvidlag. Det har flera andra gjort. Timbre och Sanoj har tacksamt passat på att styra tråden åt ett det enda hålet de kan. Att misstäkliggöra Ingvar. Det upprepas alltid med kväljande monotonitet. De skadar bara sig själva.

Vilka motiv kan de tänkas ha? Jag kan bara spekulera såklart men ett i mina ögon rimligt motiv är att de sitter där med kablar för Xx10^5kr (om inte 10^6) och känner sig som lättlurade idioter alternativ kämpar med alla medel för att inte känna sig som sådana. Och det gör ont, det är anledningen till att skriva inlägg för att tillfoga smärta.

Dimitri, jag tycker att man får ifrågasätta uppgifter från företag. Ingvar har ju valt själv att ge information om sin och företagets ekonomi i reklamen.
Det kan kanske vara svårt att skilja på vad som är privat, och representerande för ett företag? Men jag tror inte att det är rimligt att ha undantag för kritik kring produkter bara för att någon har personliga relationer till många här.
I detta fallet hade det väl varit bättre att fråga hur Sanoj och timbre menade med sina misstänkliggörande. Det skulle kanske kunna leda till att deras( inte bara, tror jag..) frågetecken kan rätas ut.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-05 21:06

niklasz skrev:Jag har inte testat någon kabel. Det räcker för mig att en kabel framstår som vettigt konstruerad i enlighet med välkända och välbeprövade fysikaliska teorier.

Det är sådana här uttalande som ger mig vatten på min kvarn. Om man bara väljer produkter efter testade mätdata har man för det första missat en av de roligare sakerna med Hifi som hobby. Personligen tycker jag att det är de egna erfarenheterna som är roligast.

För det andra har man då lagt sitt val av grejor i någon annans händer, och man har själv ingen koll på om de uppgivna testresultaten är relevanta.

För det tredje så missar man ju då möjligheterna att kritisk granska de skillnader som kan finnas, trots mätmässigt lika resultat. Alternativt finna att något som inte mäter perfekt ändå har "det" (eller upptäcka att något som mäter "perfekt" ändå inte låter rätt).

Men, vi blir alla saliga på vår egen tro. Tycker vi att Hifi enbart är baserat på mätdata och konstruktionsprinciper - be my guest :-)
Själv föredrar jag ett mer öppet sinne än så.

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-05 21:23

Bill50x skrev:
Det är sådana här uttalande som ger mig vatten på min kvarn. Om man bara väljer produkter efter testade mätdata har man för det första missat en av de roligare sakerna med Hifi som hobby. Personligen tycker jag att det är de egna erfarenheterna som är roligast.

Nu har inte jag som hobby att testa kablar. Jag gillar musik men har tyvärr inte så gott om tid att lyssna på musik som jag skulle önska. Då vill jag inte minska den tiden genom att lägga energi på att mickla med kablar. Bättre då att utnyttja befintlig, välbeprövad kunskap.

Bill50x skrev:
För det andra har man då lagt sitt val av grejor i någon annans händer, och man har själv ingen koll på om de uppgivna testresultaten är relevanta.

Jag har lagt mitt val i händerna på den grundläggande fysik som är en oerhört väl beprövad kunskap. Jag har inte utgått från några testresultat. Tillskriv mig inte ett beteende som jag inte har. Dessutom, även om jag hade utgått från testresultat behöver jag ju inte sakna koll på om de är relevanta.

Bill50x skrev:
För det tredje så missar man ju då möjligheterna att kritisk granska de skillnader som kan finnas, trots mätmässigt lika resultat. Alternativt finna att något som inte mäter perfekt ändå har "det" (eller upptäcka att något som mäter "perfekt" ändå inte låter rätt).

Jag har över huvud taget inte blandat in några mätningar i mitt resonemang eller mitt kabelköpande. Varför drar du in sådana aspekter?
Kritisk granskning är för övrigt en hörnsten i mitt yrkesliv och jag har skrivit åtsikilliga artiklar i vetenskapliga tidsskrifter om detta samt flera böcker som till stor del bygger på att kritiskt granska olika typer av underlag. En kritisk granskning ger knappast vid handen att det är bättre att åsidosätta vetenskapliga forskningresultat, än att vara kritisk mot sina sinnen, sitt hörselminne, sin förmåga att höra vad som är naturligt, osv.

Bill50x skrev:
en, vi blir alla saliga på vår egen tro. Tycker vi att Hifi enbart är baserat på mätdata och konstruktionsprinciper - be my guest
Själv föredrar jag ett mer öppet sinne än så.

Det handlar varken om salighet, tro, eller brist på öppna sinnen. Håll dig hellre till sakliga resonemang.
För mig handlar det egentligen inte om HiFi, utan om att kunna lyssna på musik hemma. HiFi är bara medlet, inte målet.
Senast redigerad av niklasz 2006-07-06 08:19, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-05 23:12

Vad trött jag blir på dessa kabeldebatter. En dyrkabelanhängarvän ringde, och vi började diskutera detta ämne. Vi blev nästan osams! Trist. Dessutom är han civilingeniör! Med elektronik som specialitet! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-07-05 23:17

Visst är det skoj att lyssna på musik ?? :roll:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-05 23:32

guru skrev:Visst är det skoj att lyssna på musik ?? :roll:
Yepp, idag har det nästan bara blivit klassiskt, via EKK och CT100 8)
Class only looks like arrogance from below.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-05 23:40

Rydberg skrev:
guru skrev:Visst är det skoj att lyssna på musik ?? :roll:
Yepp, idag har det nästan bara blivit klassiskt, via EKK och CT100 8)

Samma här trots klass A steg som värmer!

EKK och CT100! 8) ( 31.2 i rummet.)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-05 23:52

PatrikF
Dimitri, jag tycker att man får ifrågasätta uppgifter från företag. Ingvar har ju valt själv att ge information om sin och företagets ekonomi i reklamen.

Jag kan hålla med i största allmänhet, saken är emellertid den att Ingvar uttalde sig om kablar som han, såvitt jag vet, inte säljer. John Dunlavy uttalade sig om kablar i samma anda. Det har Nelson Pass också gjort.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-06 06:02

Dimitri, Ingvar Ö säljer kablar...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-06 14:16

patrikf: IÖ uttalar sig allmänt om vad han tycker man bör tänka på när det gäller kablar, och de kablar han rekommenderar går (med ett undantag) att köpa från andra leverantörer, men att han tillhandahåller dem för den som så önskar. Priserna på dessa ligger från 10:-/m till 65:-/m.

Hans enda egentillverkade kabel (en signalkabel) kostar 380:- för en halvmeter (stereo). Han tjänar nog grova pengar på den...

Som sagt, IÖ uttalar sig allmänt om kablar och har inte sagt ett ord om någon specifik tillverkare eller återförsäljare. Den alltid lika trevlige Sanoj talar enligt följande:
Sanoj skrev:Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras.
---
Öhmans skenhelighet lyser ganska starkt igenom.

Att förstå bevekelsegrunderna för detta påhopp kräver ingen större intelligens. Nog sagt.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-07-06 20:06

Att blufförklara en produkt är helt okey men att kalla en hifikrämare för hifikrämare är ett påhopp.
Sektkänslan växer men lycka till!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-06 20:16

Timbre skrev:Att blufförklara en produkt är helt okey men att kalla en hifikrämare för hifikrämare är ett påhopp.
Sektkänslan växer men lycka till!

"Krämare" Jo det är ett uttryck som man kan tolka precis som man vill!
Jag har ägt och drivit en butik i en annan bransch i 6 år, (zoobranschen med en oms på 7 miljoner exklusive moms och 6 heltidsanställda) och fick ofta höra att jag var en "krämare"men jag såg ironin och det komiska i det uttrycket!

Inte tog jag illa upp för det, trots att jag ofta sålde "ormolja"! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-06 20:47

Timbre skrev:Sektkänslan växer men lycka till!
Vad menar du egentligen med sektkänsla? Och vilka avser du?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-06 20:50

Rydberg skrev:

Känner du dig träffad :lol: ?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-06 20:52

patrikf skrev:
Rydberg skrev:

Känner du dig träffad :lol: ?

Jag vet ju att jag inte är någon sektmedlem åtminstone men man kan ju aldrig veta vad andra medlemmar anser. Därav min fråga.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-06 20:55

Det var det jag menade, vad du trodde att "andra medlemmar" anser...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-07-06 22:08

patrikf skrev:Det var det jag menade, vad du trodde att "andra medlemmar" anser...
Precis..

OT Somrig avatar, är det patrikf junior som är på bilden :D
Slängde mig själv i vättern idag, var nog 22-24 grader.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-06 22:34

Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom :?:
Mannen lever ju på att kränga hifi plus div. kringutrustning 8O

// Jonas

Du har visserligen helt fel om Öhman som person, hans uppsåt och hans verksamhet med det är alltid bra att vara tydlig med hur man ser på saker och ting. Det blir lättare att kommunicera. Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling. Utan ömsesidigt förtroende för att uppgifter om enkla objektiva fakta är korrekta så får man nog se det som osannolikt att mer abstrakta resonemang skall kunna sluta i ömsesidig förståelse.

/D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-06 22:41

Dahlqvist skrev:
Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom :?:

Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling.

Har Sanoj någonsin fört en meningsfull dialog på detta forum?

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-07-06 22:49

Hetsporren skrev:Har Sanoj någonsin fört en meningsfull dialog på detta forum?

Måste man det ?
Har du ?
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-06 22:57

Svante skrev:
phloam skrev:Men egentligen, istället för att diskutera just kablar hit o dit, borde det inte en gång för alla hållas en generell debatt där man reder ut saker som placeboeffekter, psykologisk inverkan osv?

Jag tycker det vore jätteintressant. Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ :)

Ja, visst är det det det handlar om. Placebo.

Anledningen att kablar är så intimt förknippade med placebodebatten i hifisvängen är att det med få undantag kan förväntas att det inte ska finnas någon hörbar skillnad. När ändå folk säger sig göra det behöver man fundera över testmetoderna och just kabelfenomenet lämpar sig särskilt väl för att slipa metoderna.

Det påminner mig lite om en statistiker jag känner som blev anlitad i försök om parapsykologi. Vetenskapen har ju ännu inte funnit bevis för tex telepati, och när de utförde telepatiexperiment ställde det rätt stora krav på de statistiska metoderna. Parapsykologi var alltså ett utmärkt ämne att slipa metoderna med. Svaga samband som beror på metodfel visar sig ju inte förrän man undersöker något där det verkligen inte finns några samband alls.

På samma sätt är det med blindtester och kablar. Lyssnar man öppet introducerar man ett metodfel; man tillåter annat än ljudet påverka omdömet om ljudet. Eftersom det inte finns några hörbara samband alls om kabeln bara är någorlunda vettig, så kommer metodfelen att börja synas och misstolkas som verkliga skillnader.

Ska man undersöka det osannolika måste man ställa stora krav på testmetodiken, annars blir undersökningen värdelös. Så är det bara.

Använder man statistik för inferens vid en viss signifikansnivå i testerna så kommer man att få statistiskt signifikanta effekter i en viss del av fallen (alfa) även om det inte finns någon verklig effekt. Naturligtvis kommer dessa slumpmässiga resultat att lyftas fram som viktiga: "Se här, det går visst att höra skillnad/läsa tankar". Så sker det iallafall inom vetenskapen och det finns ingen anledning att utesluta vare sig parapsykologi eller kabellyssnande från detta väl beskrivna fenomen. Studier utan statistiskt signifikanta resultat hamnar i byrålådor.

För övrigt bör man alltid kvantifiera vad som "osannolikt" innan man designar sin studie för att få rätt proportioner mellan inferensfel av typ 1 (tro att det finns en effekt när det inte finns någon:falskalarm) och typ 2 (tro att det inte finns någon effekt när det faktiskt finns en:kasta ut babyn med badvattnet).

/D

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-06 23:06

Dahlqvist skrev:

// Jonas

Du har visserligen helt fel om Öhman som person, hans uppsåt och hans verksamhet med det är alltid bra att vara tydlig med hur man ser på saker och ting. Det blir lättare att kommunicera. Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling. Utan ömsesidigt förtroende för att uppgifter om enkla objektiva fakta är korrekta så får man nog se det som osannolikt att mer abstrakta resonemang skall kunna sluta i ömsesidig förståelse.

/D

Jag håller inte med Sanoj och Timbre i sak, men jag tycker inte att argumenten mot deras kritik är saklig.
Menar du att IÖ´s påståenden om företagets ekonomi är "objektiva fakta"?
Mitt intryck är att mycket IÖ skriver tas som "objektiva fakta" av många här.
Ur Sanoj och Timbres synvinkel är kanske ett eventuellt ekonomiskt intresse av betydelse för IÖ´s argumentation.
I sakfrågan, om kablar, håller jag helt med Ingvar Ö.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-06 23:44

patrikf skrev:
Dahlqvist skrev:

// Jonas

/D

--snip-- Menar du att IÖ´s påståenden om företagets ekonomi är "objektiva fakta"?
Mitt intryck är att mycket IÖ skriver tas som "objektiva fakta" av många här.

Nej, det är de förstås inte men förhållandena kring Öhmans ekonomi är möjliga att vederlägga som objektivt faktum: man behöver inte tycka något om utgifter och intäkter för att redogöra för dem. Det var så jag menade. Men om man inte tror på vad någon säger och att dennes ord är det enda man har att gå på så säger det ju sig självt att det blir svårt att enas om saker som kräver mer förtroende, t.ex. hur en högtalare skall vara konstruerad eller hur ett lyssningstest skall gå till. Om alla utsagor filtreras genom ett "antingen-döljer-han-något-eller-så-ljuger-han"-filter så går det ju inte att kommunicera längre.

Om man skall ta Öhmans utsagor "för go fisk" som norrmännen säger? Tja, vad gäller ljudåtergivning och enkla fakta kring Ino Audios verksamhet så gör iallafall jag det och jag anser mig ha goda skäl till detta.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-06 23:48

Hetsporren skrev:
Dahlqvist skrev:

Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling.

Har Sanoj någonsin fört en meningsfull dialog på detta forum?

VSB. Pling.

/D

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-06 23:57

Eftersom IÖ(INO) har gjort "ickevinsten" i företaget till en salespoint så tycker jag inte att man ska tro blint på det.
I fallet INO så TROR jag att det är så också, även om jag inte har full insyn som jag tycker behövs för att kunna tala i termer av faktum.
Sen tycker jag inte att det ska behövas förtroende för att kunna kommunicera om argumenten är "självbärande".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-06 23:59

Märklig tråd. Trodde den handlade om kablar men nu diskuteras IÖ´s ekonomi. Ursäkta, men vad har den med åsikterna om kablage att göra?

IÖ är en duktig konstruktör av högtalare. I mitt tycke är han inte en lika duktig marknadsförare, för då skulle han inte behöva jobba häcken av sig för ett plus minus noll resultat. Men vi har alla olika ambitioner här i livet och IÖ´s är kanske inte att bli rik och berömd för sina konstruktioner.

Men att detta skulle påverka hans kunskaper och omdöme i fråga om ljud och teknik har jag svårt att förstå. Diskutera sakfrågan men blanda inte in ovidkommande saker, please!

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-07-07 00:16

patrikf skrev:Eftersom IÖ(INO) har gjort "ickevinsten" i företaget till en salespoint -- snip --.

Jag delar inte denna uppfattning. För övrigt ser jag inte att bristen på vinst i ett företag skulle ha något att göra med produkternas kvalitet överhuvud taget.

patrikf skrev:Sen tycker jag inte att det ska behövas förtroende för att kunna kommunicera om argumenten är "självbärande".

Nä, det kan man kanske tycka. Men om man inte lyssnar ordentligt och hela tiden misstolkar varandra så hjälper det inte hur klara och logiska argument som läggs fram. De finns dessutom inga teorier som är "självbärande" utan någon form av gemensamma överenskommelser om hur världen är beskaffad och vilka slutsater man kan dra. För varje teori kan en alternativ teori ställas upp som genererar andra tolkningar av verkligheten. Vill man inte enas så finns det goda möjligheter att låta bli.

/D

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-07 00:35

Givetvis finns det inget samband mellan vinst och kvalitet, vad jag vet. Men vetskapen om att den jag köper av inte gör nån vinst på mig gör att jag känner att jag gör en bra affär- får mkt för pengarna.
Att "ideelliteten" överhuvudtaget nämns betyder ju att det har nån sorts relavans, eller?
Givetvis menar jag inte att man inte behöver en gemensam begreppsvärld. Det förtroende jag tycker är skadligt är det som gör att man inte ifrågasätter sådant som kanske inte stämmer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi