Min uppfattning är att,
1. de flesta tonkontroller är både för grova och är felaktigt utformade för att man skall kunna använda dem på ett bra sätt för att reversera de vanligast förekommande felen på phonogrammen.
2. det är alldeles för bängligt att varenda gång man skall spela en skiva man vill lyssna på behöva mekla fram en optimal inställning på kompensationen!
Jag skrev för snart 14 år sedan (Musik & Ljudteknik nr 3 1990, med viktig kompletterande artikel i MoLt nummer 4 samma år har jag för mig) en artikel som hette 'Några ord om ljust och mörkt'. Den handlade om hur man kan bygga sig en bättre lämpad och mera användbar tonkontroll för att hantera de vanligast förekommande klangfelen på inspelningarna.
Sedan dess har "mastring" utvecklats till en veritabel katastrof,

men reverseringsfiltret är fortfarande förvånansvärt användbart! Även på helt moderna utgivningar!

Även om man inte sällan får använda det lite hårdare än för 20 - 13 år sedan när jag började titta på en lämplig utformning av filtret.
Fortfarande återstår dock problemet med punkt två: Man vill inte behöva ställa om apparaturen inför varenda skivspelning!
Dessutom tillkommer att man vill kunna åtnjuta funktionen varhelst man spelar sin skiva.
En lösning på problemet jag gillar mycket (med är för odiciplinerad för att klara själv

) är att använda sina ägandes CD-skivor som arkivoriginal, och istället bränna CDr som man spelar. Då kan man nämligen - om man har ett försteg med "line-rec" (som det kommande LTS-försteget...) - enkelt spela in sina CDr således att de sedan inbegriper lämpliga klangjusteringar!
Jag håller på att jobba med en tillsatsapparat, som förhoppningsvis blir klar innan året är slut, som innehåller både klangkorrigeraren från artikeln och några trevliga stereoperspektivsjusteringsmöjligheter som också funnits redovisade i Molt (SP12, beskrivna i MoLt nummer 4 1994, i artikeln 'Om stereofoni, del4').
Den som är speciellt intresseras av dessa saker kan kolla igenom hela stereofoniartikelserien som gick mellan 1991 och 1994.
I apparaten kommer även att innehållas hörlurskorrektion, således att man kan bränna sig* en walkmanversion om man vill! Den som kan tänkas vara intresserad men inte vill varken betala eller vänta, kan bygga sig apparaterna själv.
All info man behöver därom finns i MoLt!
Men, tyvärr är det svårare att göra något åt de förfärliga informationsförluster, oerhört musikdestruktiva, som resten av de moderna mastringsprocesserna ställer till med.
Man vill nästan gråta

när man lyssnar på några studiomastrar, och sedan jämför dem med den veritabla dynga som släpps på CD, i version noggrannt förstörd i mastringsstudior innan den tillgängliggörs för alla oskyldiga konsumenter...
Jag säger bara: Fy fasiken!!!
Finns inga musikälskare kvar i musikindustrin längre?
Vh, Ing. Öhman
*Eller kanske göra MP3...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).