Floyd skrev:Jag håller med om att t.ex. Oasis låter ruskigt illa, men det finns en del inspelningar av artister på denna lista som låter helt ok, t.ex. Roger Waters.
Sedan blir det ju allt för tydligt att allas våra ljudideal skiljer sig åt otroligt mycket.
Men om man vänder på frågeställningen (igen) och vänder blickarna (öronen) mot de miljontals inspelningar som låter fruktansvärt illa där INTE ns10 ens har varit i närheten av studion....Där studioutrustning är fiiiiinast tänkbara...
Berätta gärna lite om vilka inspelningar du tänker på och vilka de finaste tänkbara utrustningarna är, som du tänker på. Jag känner till en hel del skivbolar vars studior använder vettig utrustning, men jag har inte hört speciellt mycket illaljudande inspelningar från dem.
Däremot bevisar det ju inte att det hänger på utrustningen. Det kan lika gärna bero på att oförmåga att välja vettig urustning hänger ihop med oförmåga att skilja mellan olika ljudkvaliteter när man mixar.
Är det då inkompetenta ljudtekniker som varit framme eller finns det många fler ruskigt dåliga monitors som används frekvent? Eller är detta en vendetta och häxjakt på ns10?
Du bör påminnas om att NS10 inte producerats på snart 10 år. Det är en produkt som bör ses ur ett historiskt persepktiv, och det som sägs om den bör under inga omständigheter falla tillbaka på Yamaha som tillverkare. De lancerade den ju primärt enligt egen utsago som en billig hemmahögtalare (fast M betydde trots allt monitor, redan från början, tror jag...) och blev nog lika förvånade som jag när den började användas i den usträckning som hände. Å andra sidan fanns ju redan NS615 tidigare, som var just en billig hemmahögtalre som såg ut som NS10.
Jag tycker denna tråd stundtals doftar lite som att det är Yamaha som högtalartillverkare i allmänhet (och ns10 i synnerhet) som är föremål för debatten.
Ja, och?
Det är ju just för att diskutera NS10 som någon startade tråden.
Jag vet att det finns en del som tycker att Yamaha ska hålla sig till att tillverka MC:s och snöskotrar. (Utan att de har lyssnat en enda sekund till någon av deras HiFi-produkter eller studioutrustning)
Vem är det du tänker på då?
I denna tråd debatterar en del entusiaster vars egna utrustning antagligen skiljer sig åt ganska rejält. Det som låter nasalt eller illa i en högtalare kanske låter helt ok i en annan? Vad är rätt? Vad är fel?
Man kan tänka sig att den anläggning som återger ett nasalt ljud från en inspelning med nasal klang talar sanning, medan en som har en tonkurva som bevisligen (+7dB vis ~1,5 kHz) framhäver ett området som när det är återhållet låter nasalt, inte ger en lika sann bild av klangen...
Jag hävdar att det knappast finns något rätt eller fel alla gånger. Det finns högtalare (dyra sådana!!!) som kan få en väldigt bra inspelning att låta fruktansvärt illa.
Tycker inte du skall blanda in prislappen såsom en teknisk parameter. En hifi-apparats ljudliga färningar beror på dess tekniska egenskaper, näppeligen på dess prislapp.
För att inte tala om rummens inverkan hos oss alla. Vad jag menar är att det knappast finns något rätt eller fel. "Jamen det mäter ju dåligt" hävdar kanske någon. Personligen skiter jag fullständigt hur det mäter så länge det jag hör är njutbart när det har passerat ut genom mina högtalare, genom mitt rum och in i mina öron.
Ingen har begärt något annat, men det är inte det som diskussionen handlar om.
Den handlar om en specifik högtalare, och dess egenskaper. Inte om att du skall omvärdera hur det låter hemma hos dig, eller att du skall börja bry dig om en tonkurva som du struntar i. Det gör du ju som du vill med.
Du bör dock respektera att andra, för vilka tonkruvorna betyder mera än bara en underlig krok, både vill och KAN dra slutsatser de frekvensbeorende nivåfel apparater färgar ljudet med. I synnerhet när de hört högtalarna ifråga och hör och kan bedöma sambanden.
Avslutningsvis kan man ju dessutom konstatera att det är rätt så fascinerande (ganska mycket fascinerande faktiskt) att en tråd som denna så snabbt leder till hån, inkompetensförklaringar, och personliga angrepp på oliktyckande. Rätt så bedrövligt faktiskt, men det är ju bara min lilla ödmjuka, futtiga och meningslösa åsikt...
Vem är oliktänkande? Den som stämmer in i hyllningskören, eller den som reser ett ifrågasättande pekfinger?
Men jag måste ju erkänna att jag läser denna tråd och ser den som stor underhållning.

Jag tycker tvärtemot dig, att det är trist att de som inte kan identifiera problemen angriper dem som kan det, och som vill göra något åt dem.
Så länge en så vitad del i musikproduktionen som lyssningen korrumperas av extremt färgande högtalare som NS10, och det får återverkningar i form av mindre än möjligt bra produktioner - kommer välljudsutvecklingen att hållas tillbaka. För ingen högtalartillverkare når entydiga framsteg genom att förbättre återgivningen av tveksamma inspelningar, det förbättringsutrymme som skulle kunna finnas finns liksom inte när inspelningarna sätter gränsen så lågt. Förvisso finns det en stor och omdömesgill publik, som kan identifiera goda inspelningar, och som därmed ha glädje av bättre hifi-utrustning därhemma, men nog vore det roligare om ALLA inspelningar hade en enorm förbättringspotential, bara genom att förbättre sin tergivning därhemma!
För att det skall kunna ske måste myten om att "illaljudanade inspelningar låter bättre i dålig utrustning" slås hål på. Jag har under hela mitt liv inte stött på några exempel på att dåliga (smalbandiga och komprimerade) inspelningar fungerar bättre än bra inspelningar i dålig utrustning, men ändå mässas den lögnen vidare, till synes utan slut.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).