Om vi för skojs skulle struntar i att fokusera på en analys av den
mastrade versionen*, utan tittar på den omastrade istället

- vad kan man säga om den då?
I mina öron är det de fel den har som gör att jag måste föredra den mastrade, även om jag inte är förtjust i varken den fnissliga orenhet eller den låga dynamiken den mastrade versionen erbjuder.
Originalets burkiga och basoartikulerade(basbumliga (liksom odynamiska) mellanbasurholkade OCH med dov klang (främst på rösten och uppenbart till stor del på grund av rätt hård kompression, redan här!) försedda karaktär, liksom att det allmänna förhållandet mellan alla ingredienser (inte minst trummorna skulle jag ha velat mixa rätt annorlunda, och komprimerat
mycket mindre) gör att jag föredrar den mastrade.
Inte tack vare den hårda kompressionen, utan trots den.
När den omastrade så att säga ändå inte innehåller något som ens är det allra minsta dynamiskt och levande, känns det rätt meningslöst att ens reflektera äver sådana aspekter.
Då känns det rimligare att ta på sig de genrefokuserade glasögonen, och då kan jag konstatera att Jag tycker det är svårare att fokusera på musiken i den omastrade versionen, för där hör jag en massa färgningar och tänker på allt som jag skulle ha velat göra ljudtekniskt annorlunda - medan den mastrades mera homogena gröt gör att felen från tidigt och halvtidigt i produktionen är ihoprörda till grått, och inte längre lika lätta att sätta fingret på - och musiken (musik överlever nästan allt) blir då det enda som återstår att lyssna på. Den grovkorniga och fnissliga ytan finns förstås fortfarande kvar att höra, men den är ju rätt konstant och den glömmer jag efter några sekunder (om jag vill).
Kan tillägga att jag spelar den mastrade 8 dB svagare än den omastrade. Kanske jag borde höja den omastrade ytterligare någon eller några dB?
Vh, iö
- - - - -
*Det är ju lätt att man i en sådan här AB-jämförelse får för sig att det hela går ut på att "definiera skillnaden", det vill säga att lyssna efter vad "mastringen gjort med musiken".
Men i musiklyssningssammanhang är det inte givet att det är det intressantaste. Det kan vara minst lika intressant (och en bättre utgångspunkt) att fråga sig vad man gillar ett inte gillar på den version som
inte är mastrad. När man gjort detta klart för sig kan det ju vara som så att man inser att det inte finns just något som är oskadat och dynamiskt att "bevara", och frågan/önskamålet om en oförändrande mastringsprocess blir till intet.
Då är det relevantare att se hela processen som en väg mot slutresultatet, och då blir frågan istället - känns det bättre att lyssna på råvaran än på slutresultatet. I det här fallet tyckte jag inte att råvaran var tilltalande alls (den egentliga råvaran, det vill säga det som kom från musikerna akustiskt, kan till och med ha varit ännu värre. Vissa musiker (utan att de är dåliga på sin konst) kan behöva väldigt mycket teknisk hjälp innan deras brister slutar sänka deras uttryck) och att de fel som hördes i den, mildrats i slutresultatet - till förmån för musiken.
(Varför är han så negativ förresten? Är världen verkligen sådär dum mot honom. Det måste vara svårt att känna det så.)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).