Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden
23
19%
Nej, vinylspelare kommer att finnas kvar
101
81%

Antal röster : 124

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-02-18 20:14

OK, här kommer en liten synpunkt som eventuellt redan påtalats av någon annan i denna väldigt långa tråd (erkänner att jag inte orkat läsa alla sidor ännu):

Vid gravering av LP-skivor måste graverdosans förflyttning in mot skivans centrum "veta" ett skivvarv i förväg hur stor spåramplituden blir mellan två spår. Detta för att kunna sprida spårmellanrummet när nästföljande spårvarv innehåller ett plötsligt kraftutbrott. Sedan 15-20 tillbaka försågs graververken med en AD- och en DA-konverter som fördröjde musiksignalen exakt ett skivvarv. Observera att det är denna digitaliserade musiksignal som går in i graverdosan, den rent analoga signalen används bara som styrsignal!!!

Längre tillbaka i tiden löste man problemet helt på mekanisk väg, gravérbandspelaren hade två avspelningshuvuden där en extra slinga i bandföringen fördröjde signalen som skickades från huvud nr 2 till gravérdosan.

Med andra ord, när man lyssnar på en LP som man tror är helt analogt framställd så är signalen ofta AD/DA-konverterad vid graveringen! :!:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 20:31

8O Jaha det är som vanligt då man har med Bertil att göra att sanningen pockar på över hur tokigt allt egentligen är. Det är bara å gilla läget liksom. 8)

Så här brukar det vara med Bertil. Sanningen blir dräpande. :D :D

Det analoga är troligtvis digitalt o det digitala är kanske digitalt :D eller är det analoga digitalt och det digitala analogt fast egentligen är det digitala digitalt eller hur f-n vare :D

Väl mött

Jo förresten, jag väntar fortfarande på Chris_Lymmes svar så att jag därefter äntligen kan framföra lite mer sanningar från Bertil. Beware.

Så, släng dig på datorn Chris å knappa på. Du behöver inte va rädd.

Peter Steindl

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-18 23:51

Alla audiofilbolag som släpper vinyl idag kör gamla "pre-head" tekniken, när dom graverar från analog master. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-19 23:22

Peter, tack för förtroendet med frågan. Tyvärr har jag ingen aning om hur stor del av processen som är digital respektive analog vid framställningen av nya vinylutgåvor.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-20 04:23

Koffe skrev:Nu kommer någon att - Ett. pocka fram någon obskyr artist som sålde 2 000 skivor förra året och hävda att det visst finns folk som jobbar analogt. Två, komma dragande med någon gammal stöt som sitter där i sin analogstudio och hävdar att det blir bättre.

Curious about how we record? Steve Albini offers this perspective on our un-patented process:Steve AlbiniThe “All Wave” philosophy, which loosely stated, is that everything should be an analog sound recording of someone playing or singing, rather than using a computer to generate or digitally manipulate sounds separated from the dimension of time in which they were performed.

In short, to record All Wave one must use no computers, no digital recording, no auto-tuning, or any other mainstays of contemporary production.A parallel drawn with the realist film movement (including Lars Von Trier’s Dogme 95 school) is not inappropriate.

The All Wave philosophy carries through the entire production and mastering process, including mixing, editing, sequencing, post-production and the exceptional step of an all-analog direct-metal master for the vinyl LP.This process has been employed on Title TK, the Off You EP, and upcoming Mountain Battles.

All Wave Recording

Kim commissioned the lovely little “All Wave” logo you will find on these records in an effort to identify them, and possibly start a movement. This should not be construed as a call to arms, but could become at least as significant as the Ska revival or perhaps the WNBA.

— Steve Albini

http://breedersdigest.net/2008/behind-the-scenes/all-wave-recording/

Bild

Manny Nieto mastered the record in England at Abbey Road. He sent these pix and had this to say:

manny2A. All hands on the EMI Abbey Road mastering console. Setting EQ on the fly - the way records used to be mastered. Bad ass.

B. Breeders new record being cut onto the plate. Vinyl albums will be pressed from this plate.

C. The master 1/2″ tape of Mountain Battles.

D. Steve Rooke proudly holds the Dayton / East Los Angeles collaboration in his hands.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-20 13:38

Att det finns entusiaster som arbetar analogt hela vägen råder det nog ingen tvekan om. Hur många eller hur stor andel de utgör har jag dock ingen aning om.

Gissningen är väl att det varken finns tillräckligt med utrustning eller kompetens för att göra det idag. De ljudingenjörer som arbetade under den analoga erans guldålder på 70-talet är väl knappast verksamma i någon större utsträckning idag.

De flesta nya mainstreaminspelningar lär ju vara digitala i grunden så då måste det ju finnas en digital källa även bakom vinylutgåvorna.

För egen del stödjer jag tanken att en helt analog process kan ge ett otroligt bra ljud. Det kan visserligen en helt digital process också men man kan lugnt säga att många sena analoga inspelningar var betydligt bättre än många tidiga digitala inspelningar (70-/80-tal).
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-02-20 19:29, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-20 14:23

subjektivisten skrev:
Koffe skrev:Nu kommer någon att - Ett. pocka fram någon obskyr artist som sålde 2 000 skivor förra året och hävda att det visst finns folk som jobbar analogt. Två, komma dragande med någon gammal stöt som sitter där i sin analogstudio och hävdar att det blir bättre.

tror PJ Harvey spelar in analogt, helt säkert är i alla fall att Rid of Me är analogt ispelad i och med att det var Steve Albini som gjorde det, Sonic Youth spealar in analogt och jag tror att Pearl Jam gör/gjorde det

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-20 15:55

PJ Harvey = 38 år
Steve Albini = 45 år

Sonic Youth, bildades -81. Medlemmarna är 54, 49, 52 och 44 år gamla.

Pearl Jam, bildades -90... Ja, ni fattar. Det är lixom förra eller förr-förra generationen av musiker vi pratar om...

Sådana som är lika gamla som vi själva... :-)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-20 22:43

fast å andra sidan är ju i princip all ny musik skit så det gör inte så mycket 8) å jag är ju faktiskt mer än 10 år yngre än PJ Harvey

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-21 00:10

Britt-Gunnar skrev:fast å andra sidan är ju i princip all ny musik skit så det gör inte så mycket 8)

Det sa man förr i tiden också.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 01:10

Chris_Lymme skrev:Att det finns entusiaster som arbetar analogt hela vägen råder det nog ingen tvekan om. Hur många eller hur stor andel de utgör har jag dock ingen aning om.

Prata med Öhman om detta igår och han trodde det fanns ca 200 st analoga studios i stockholm! Hur många som mixar analogt av dessa vet jag inte, en polare till mig gör det i sin studio.

Chris_Lymme skrev:Gissningen är väl att det varken finns tillräckligt med utrustning eller kompetens för att göra det idag. De ljudingenjörer som arbetade under den analoga erans guldålder på 70-talet är väl knappast verksamma i någon större utsträckning idag.

När en kompis gick en studioutbildning för en 5-6 år sedan så fick man både lära sig spela in och mixa i båda analogt och digitalt. Han är ju 30 år idag så det finns ju många yngre som lärt sig analoga tekniken med.

Chris_Lymme skrev:De flesta nya mainstreaminspelningar lär ju vara digitala i grunden så då måste det ju finnas en digital källa även bakom vinylutgåvorna.

Många är det, men en liten del är analogt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 01:11

Koffe skrev:PJ Harvey = 38 år
Steve Albini = 45 år

Sonic Youth, bildades -81. Medlemmarna är 54, 49, 52 och 44 år gamla.

Pearl Jam, bildades -90... Ja, ni fattar. Det är lixom förra eller förr-förra generationen av musiker vi pratar om...

Sådana som är lika gamla som vi själva... :-)

Tror inte du vill "kriga" med detta, finns MASSA rätt unga band som spelat in analogt, så bara inse faktum istället. Digitalt är största men analog finns kvar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-21 01:47

Britt-Gunnar skrev:fast å andra sidan är ju i princip all ny musik skit så det gör inte så mycket 8) å jag är ju faktiskt mer än 10 år yngre än PJ Harvey

Hon är sjukt het. Jag skulle gå hem med henne vilken kväll som helst. :-)

Grejen är att digitaltekniken har en sån enorm kostnadsfördel. Jag vet inte vad en 24 kanalsbandspelare och motsvarande mixerbord och effektrack kostade på den gamla onda tiden - men jag tror inte att man kom under en halv mille om det skulle vara någon kvalita. Idag ersätts allt detta med en dator och ljudkort. För några tusen är man igång. Nice. Det blir en helt annan produktionsprocess - och ett annat tänk. Artisten KAN ta en helt annan kontroll när man inte längre är beroende av resurser som skivbolaget tillhandahåller.

Och jag tror att digitaltekniken - i var mans hand - har lett oss in på en spännande väg. En värld av Gonzo- musik… POV- musik… Webcam- musik - för att låna några termer från en bransch som redan har gjort omställningen av sin produktionsapparat - och har klarat av att hantera både ny teknik och nya konsumtionsmönster.

Nu pekar jag på ett exempel på bloggen: - Hej och välkomna till den nya musikbranschen. Och här kan man nog göra en poäng av att inte går att gravera in Youtube/MySpace/Last.fm osv. på vinyl. Det går inte. Va' bra hon är - Julia Nunes. Och jag hoppas att hon aldrig går inte i en studio. Det blir så bra ändå.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-21 02:02

subjektivisten skrev:Tror inte du vill "kriga" med detta, finns MASSA rätt unga band som spelat in analogt, så bara inse faktum istället. Digitalt är största men analog finns kvar.

Säkert. Men ingen kom på något... :-)

PS. Är det någon som kan peka på något bolag som tillverkar analoga multikanalsbandspelare idag?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-21 03:05

vem har sgat att mann behöver mer än 2 kanaler :o tror det är dags för moderatorerna att ingripa mot detta osunda kanalfrosseri :twisted:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-21 03:18

BertilAlving skrev:OK, här kommer en liten synpunkt som eventuellt redan påtalats av någon annan i denna väldigt långa tråd (erkänner att jag inte orkat läsa alla sidor ännu):

Den har påtalats åtskilliga gånger genom åren här på faktiskt i många olika trådar, av undertecknad.

Men det är en sak som inte kan sägas för många gånger.

(Har nog skrivit om det ett antal gånger i MoLt också genom åren, och första gånger jag skrev om det var säkert snart 20 år sedan, och jag kan tänka mig att andra har skrivit om det i MoLt innan jag gjorde det.)

BertilAlving skrev:Vid gravering av LP-skivor måste graverdosans förflyttning in mot skivans centrum "veta" ett skivvarv i förväg hur stor spåramplituden blir mellan två spår. Detta för att kunna sprida spårmellanrummet när nästföljande spårvarv innehåller ett plötsligt kraftutbrott. Sedan 15-20 tillbaka försågs graververken med en AD- och en DA-konverter som fördröjde musiksignalen exakt ett skivvarv.

1. Det var snarare 30 år sedan det började faktiskt. Tiden går... :wink:

2. Det var drygt ett varv. Med exakt ett varv behöver spårframmatningen beskriva lika snabba transienter som själva musiksignalen om gamla spårvarvet skall slippa bli övergraverat...

Ingen vidare bra idé. :? :wink:

Men en sak som är intressant är att kunskapen om detta kan vara en väckarklocka för dem som är övertygade att digitaltekniken är ett ljudkvalitetsproblem. Jag har träffat på åtskilliga fall av "analog freakar" som diggat LP-skivor utan svårigheter, trots att de digitaliserts med AD-DA-kedjor som håller åtskilligt mycket lägre kvalitet än de som använts för att göra CD.

Det betyder ju inte att de har "fel" i att de gillar det de här när de lyssnar på LP, men kanske betyder det något av de följande förslagen, eller rent av en kombination av dem:

1. Att de gillar LP tack vare de för systemet karakteritiska färgningarna.

2. Att de ogillar mycket av det de hört på CD på grund av usla mastringar, snarare än på grund av CD-systemet som sådant.

Jag kan faktiskt ställa mig bakom båda dessa påståenden. LP-fel låter ofta väldigt trevligt, vinylbruset låter ungefär som en "grundambiensen" i en riktigt god lokal för akustisk musik. Och att Många CD låter oerhört illa på grund av mastring håller nog alla med om, som haft chans att sätta sig in i skillnaden mellan de fonogram man får köpa, och hur masterband direkt från studior låter. De flesta har dock aldrig hört skillnaden, och är utelämnade åt sin "tro", och eftersom den ljudkvalitetsavrustning som är för handen är så otrolig, är det många som har svårt att tro att det kan vara sant. Så länge som det är så kommer nog problemet att finnas kvar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 09:01

Koffe skrev:
subjektivisten skrev:Tror inte du vill "kriga" med detta, finns MASSA rätt unga band som spelat in analogt, så bara inse faktum istället. Digitalt är största men analog finns kvar.

Säkert. Men ingen kom på något... :-)

PS. Är det någon som kan peka på något bolag som tillverkar analoga multikanalsbandspelare idag?

Mono spelade nyss in en skiva analogt. Gruppen är ju 7-8 gammal så dom är ju inte 13 år, om det nu var "kravet".

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-21 13:28

subjektivisten skrev:Mono spelade nyss in en skiva analogt. Gruppen är ju 7-8 gammal så dom är ju inte 13 år, om det nu var "kravet".

Förlåt om jag är jobbig men vilken Mono är det vi pratar om. Jag hittade sex stycken när jag tänkte läsa på.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-21 14:12

Koffe skrev:
Britt-Gunnar skrev:fast å andra sidan är ju i princip all ny musik skit så det gör inte så mycket 8) å jag är ju faktiskt mer än 10 år yngre än PJ Harvey

Hon är sjukt het. Jag skulle gå hem med henne vilken kväll som helst. :-)

Pssst! Jag tror att hon eventuellt är lite galen. Sedan är hon en benget, också.
--- Medlem i VMGÖ ---

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-21 14:35

mitt svar är nej, vinyl kommer förmodligen finnas kvar ett tag till. verkar finnas ett nostalgiskt behov hos människor, kanske nån släng av "det var bättre förr"? Men sen är det också en modegrej tror jag. Om det är nån som tror att en (de flesta) 15åring köper LP för att de bryr sig om ljudet så bör dom nog tänka om. Dom köper LP av samma anledning som de går till myrornas för att köpa ett par byxor. Det är "inne" helt enkelt.
Majoriteten av alla personer idag bryr sig inte ett skit om hur det låter så länge det inte finns allt för störande missljud involverat. CD är ett smidigt format och ger tillräckligt bra ljud via stormarknadsapparaterna. De skulle vara nöjda med LP om det inte vore för det stora formatet och den obekväma hanteringen.
Det faktum att många sitter nöjda med 128kb mp3 talar ju sitt tydliga språk. Kanske än tydligare är alla julklappar och födelsedagspresenter som ges i form av en bränd cd gjord från mp3 (som ibland är rippade från en cd gjord från mp3).
Folk kör gamla jänkare, båtar med tändkulemotor och bilar med gengas eller ångdrivet osv.. Det kommer nog alltid finnas intresse för gamla "kult"-prylar.
Att LP däremot inte kommer bli särskilt stort tror jag alla kan vara överens om.

Så frågan ärs vår att svara, kanske tom lite felaktigt ställd. LP kommer finnas men hårddisklagrat kommer ta över. Vinsterna i distrubition är helt överlägsna och hotas enbart av piratiseringen. Pirathoten är förmodligen det enda som stoppar en total övergång till hårddisklagrat medie distrubierat över internet.
Blueray har ju av många sagts bli det sista fysiska formatet och jag tror nog det också. Kan nog tom tycka att blueray som fysiskt format är överflödigt då jag helt gått över till hårddiskbaserat själv.

Men en intressant fråga är hur det kommer sig att VHS inte har samma kultstatus. Alla har accepterat DVD som bättre medium. Är det månne hanteringen och dimensioneringen som spökar där också? Folk accepterade ju DVD rakt av redan från början trots att DVD var fullständigt värdelöst (bildmässigt) jämfört med VHS (för att inte tala om laserdisc) fram till ca 2000 (enligt mig).

Så jajag svarade nej, men skulle vilja kryssa i båda alternativen då jag tror båda stämmer.

edit: hade bolagen spelat sina kort rätt så tror jag dessutom DVD-audio skulle varit dominerande idag. tror snart fler personer har en dvd än en cd-spelare nämnligen. hade utbudet på dvda varit jämförbart med cd och priset på en skiva likaså hade cdn varit död.
men formatkrig måste man ha. antar sony tjänade några slantar mer än konkurrenterna på att trycka igenom sacd men nu är mediet dött likafullt..

edit2: ser att min kommentar ang lp bara blev om den unga generationen lp-användare. även om de är anledningen till den revitalisering av LP som skett så finns det ju en annan grupp som lyssnar på LP pga av ljudet. En del hävdar det låter överlägset bäst. en del pga av blind tro i att analogt är "korrekt" andra bara på ren subjektiv basis (bättre "sound") sen finns det nog dom som mest vill ha nåt att pilla med. men jag tror inte dessa "entusiaster" är anledningen till den "stora" marknad som LP har blivit igen.
precis som sagt tidigt i tråden tror jag inte elektroniktillverkarna och skivbolagen satsar på LP pga av några få audiofiler..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-21 15:21

Vinylen är en av få kvarvarande representanter för den sortens musiklyssnande som inte påminner om, eller innebär, datoranvändning.

Det kan behövas som avkoppling när datorn blir nåt man behöver ta paus ifrån. Nåt som även yngre generationer kanske kan uppskatta.

Edit: VHS hade nog kunnat bli lite kultigt - om det hade varit paketerat på ett sexigare sätt. Nu var det ett rätt klumpigt och ömtåligt format som till råga på allt låg i en äcklig plastlåda typ jewelcase fast nästan värre, samt med ett enkelt färgtryck innanför plasten. Trist. Själva kassetten var också trist. Bara några få högkvalitetsband för inspelning har varit riktigt läckra, såvitt jag sett. Bildkvaliteten var nog minsta problemet.

Jag tror att själva omslaget är en enormt underskattad del av LP-fenomenet även idag - det är helt fantastisk konstbärare, ofta minst lika värdefullt än själva skivan och musiken i sig. Man kan inte prata vinylköp och bara fokusera på ljudkvalitet. Vinyl är en helhetsupplevelse.

Se bara på bilderna Subjektivisten lade ut på NIN's senaste, med foldouts osv osv, man blir ju helt sjukt köpsugen på sånt...! CD'n däremot är för mig ointressant.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 16:07

Koffe skrev:Förlåt om jag är jobbig men vilken Mono är det vi pratar om. Jag hittade sex stycken när jag tänkte läsa på.

Japanska mono, http://en.wikipedia.org/wiki/Mono_(Japanese_band)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 16:10

Kraniet skrev:Men en intressant fråga är hur det kommer sig att VHS inte har samma kultstatus. Alla har accepterat DVD som bättre medium. Är det månne hanteringen och dimensioneringen som spökar där också? Folk accepterade ju DVD rakt av redan från början trots att DVD var fullständigt värdelöst (bildmässigt) jämfört med VHS (för att inte tala om laserdisc) fram till ca 2000 (enligt mig).

Du är i fel kretsar, det finns många VHS samlare som även föredrar VHS i många fall. :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 16:11

phloam skrev:Se bara på bilderna Subjektivisten lade ut på NIN's senaste, med foldouts osv osv, man blir ju helt sjukt köpsugen på sånt...! CD'n däremot är för mig ointressant.

Precis, en stor anledning till att jag köper vinyl. :D

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-02-21 16:29

subjektivisten skrev:
Kraniet skrev:Men en intressant fråga är hur det kommer sig att VHS inte har samma kultstatus. Alla har accepterat DVD som bättre medium. Är det månne hanteringen och dimensioneringen som spökar där också? Folk accepterade ju DVD rakt av redan från början trots att DVD var fullständigt värdelöst (bildmässigt) jämfört med VHS (för att inte tala om laserdisc) fram till ca 2000 (enligt mig).

Du är i fel kretsar, det finns många VHS samlare som även föredrar VHS i många fall. :P

Åttiotalsskräckisar göre sig bäst på VHS, eller i alla fall rippat från VHS. Sådeså! :P
Back in black!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 17:08

Otrolig mängd film finns ENDAST på VHS så dom seriösa samlarna sysslar än med VHS. :P

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-21 17:17

subjektivisten skrev:Otrolig mängd film finns ENDAST på VHS så dom seriösa samlarna sysslar än med VHS. :P

jo men man ser ju inte samma grej där 15åringar går och letar vhs-band.
men det kanske kommer? ny "highend VHS-spelare från Marantz?" :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-21 18:45

Kraniet skrev:
subjektivisten skrev:Otrolig mängd film finns ENDAST på VHS så dom seriösa samlarna sysslar än med VHS. :P

jo men man ser ju inte samma grej där 15åringar går och letar vhs-band.
men det kanske kommer? ny "highend VHS-spelare från Marantz?" :wink:

Det finns rätt många "någonlunda" yngre som samlar på gamla svenska VHS original.

Användarvisningsbild
Vovven

Bryr sig inte ett skit om kvaliteten

Inläggav Vovven » 2008-02-21 19:11

Du har nog rätt kraniet, De flesta bryr sig antagligen inte om kvaliteten på sin musikkonsumtion, det är volym som gäller. Det faktum att MP3-spelare har allt större lagringskapacitet verkar endast används till att packa in mer material. Min 17 åriga son inser inte ens hur musiken kan låta med rätt hård och mjukvara. Han väljer endast MP3-spelare efter dess kapacitet att lagra många låttitlar. Vi som är intresserad av HiFi har ett stort ansvar för våra efterkommande att skola in människor av vad HiFi är.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: Bryr sig inte ett skit om kvaliteten

Inläggav Koffe » 2008-02-21 21:28

Vovven skrev:Vi som är intresserad av HiFi har ett stort ansvar för våra efterkommande att skola in människor av vad HiFi är.

Så sant som det är sagt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi