Du gissar bara.
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev: jag talar inte om vetenskap utan om vad mina sinnen konstaterar i jämförelse mellan kablar med bakgrund av mina erfarenheter av levande musik. För mig är det ovidkommande om någon påstår att det inte går att mäta fram någon skillnad, när jag hör skillnaden. Då är det mätningen det är fel på.
Morello skrev:Glappande/oxiderade kontakter är knappast välgörande, men samtidigt vill jag påstå att de allra flesta RCA-don inte kontaminerar signalen på det sätt du gör gällande.
Morello skrev:Nu är vi långt ned i pseudovetenskapens bottenlösa träsk. Cool
Du gissar bara.
Harryup skrev:Morello skrev:Glappande/oxiderade kontakter är knappast välgörande, men samtidigt vill jag påstå att de allra flesta RCA-don inte kontaminerar signalen på det sätt du gör gällande.Morello skrev:Nu är vi långt ned i pseudovetenskapens bottenlösa träsk. Cool
Du gissar bara.
Skulle du vilja säga att du har testat de allra flesta RCA-don som finns eller var det en gissning?
mvh/Harry
m_persson79 skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Glappande/oxiderade kontakter är knappast välgörande, men samtidigt vill jag påstå att de allra flesta RCA-don inte kontaminerar signalen på det sätt du gör gällande.Morello skrev:Nu är vi långt ned i pseudovetenskapens bottenlösa träsk. Cool
Du gissar bara.
Skulle du vilja säga att du har testat de allra flesta RCA-don som finns eller var det en gissning?
mvh/Harry
Skulle tro att det har med fysik att göra
När man inser hur långt signalen färdats i smala kopparbanor och antalet lödningar så inser man hur lite kabelstumpen med kontakt man ser med blotta ögat påverkar.
Men det är svårt att övertala någon som lagt så mycket tid, ork & pengar på dyrkablar..
+ att det är mycket prestige. Man hör (jag har också hört stora skillnader mellan kablar öppet) skillnad och blir glad - jag har bra hörsel!
Men sen tar man bort det faktumet att man ser/vet vad man lyssnar så vips - skillnaden är borta.
Nice - sparat många slantar på det.
Harryup skrev:Jag har överhuvudtaget inte kommenterat kablar!
Hur svårt kan det vara att skilja på olika diskussioner?
Tillhör t.ex. impedansanpassning inte fysiken?
Harryup skrev:Tillhör t.ex. impedansanpassning inte fysiken?
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Jag har överhuvudtaget inte kommenterat kablar!
Hur svårt kan det vara att skilja på olika diskussioner?
Tillhör t.ex. impedansanpassning inte fysiken?
Så impedans är INTE fysik nu? Tror Morello har bra koll på läget och om någon påstår annat så kan han BEVISA det istället för snacka.
Jax skrev:Harryup skrev:Tillhör t.ex. impedansanpassning inte fysiken?
Jodå det gör den. Det är bara det att vid de låga frekvenser vi rör oss med så spelar impedansanpassningen ingen roll, kablarna och kontakterna är så korta i förhållande till våglängden att det är meningslöst att ens försöka. Det blir ändå inga reflexioner på grund av missanpassning.
Harryup skrev:Fast det finns avvikande åsikter om det. Bl.a. ifrån WBT och Canare.
Huruvida det spelar roll eller inte för alla förstärkarekombinationer har jag ingen aning om. Men det är knappast till RCA's fördel att det saknas specar på kontakten.
Vid vilka frekvenser skulle du Jax säga att "okontrollerade" RCA'n kan ha betydelse?
mvh/Harry
Jax skrev:Harryup skrev:Fast det finns avvikande åsikter om det. Bl.a. ifrån WBT och Canare.
Huruvida det spelar roll eller inte för alla förstärkarekombinationer har jag ingen aning om. Men det är knappast till RCA's fördel att det saknas specar på kontakten.
Vid vilka frekvenser skulle du Jax säga att "okontrollerade" RCA'n kan ha betydelse?
mvh/Harry
WBT och Canare kan prata sig blåa i ansiktet för sina "impedansanpassade" RCA-pluggar. Det är meningslöst så länge man inget gör åt honan i apparaten. Den bestämmer impedansen som för övrigt ligger runt 25 ohm för en normal RCA-hona.
Harryup skrev:Fast dom har ju egna speciella honor också just på grund av det.
http://www.wbt.de/index.php?id=73&backP ... oducts=120
mvh/Harry
Jax skrev:Harryup skrev:Fast dom har ju egna speciella honor också just på grund av det.
http://www.wbt.de/index.php?id=73&backP ... oducts=120
mvh/Harry
Med hänvisning till mitt resonemang ovan, är det meningsfullt att ge sig in i sina apparater och byta ut honorna mot dessa?
Nej säger jag.
Fast helst skulle jag se XLR överallt, jag köper nämligen Peter Steindl's resonemang här, stabil kontakt. RCA är inte bra på det.
Harryup skrev:Jo, jag har XLR på allt utom skivspelare just nu. Och så lite BNC för componentvideo.
mvh/Harry
johanrohm skrev:subjektivisten skrevSom sagt, den dagen som dom som hör dessa skillnader kan visa upp det för oss som inte hör så är detta över. Förstår inte varför man ska skriva sig blå om man kan visa det på några timmar så är det klart sen.
Och du använder dig förstås av medföljande lakritssnören samt lampsladd?![]()
Med vänlig hälsning
JR
Martin skrev:Chris_Lymme skrev:petersteindl skrev:Morello, jag gjorde inga mätningar. Jag förstår nu att jag kanske inte borde skriva något om mina gamla lyssningserfarenheter. Dom duger ju inte i grabbarnas sällskap.Dom duger dock för mig.
Men det kanske finns nån som är intresserad av en gammal gubbes erfarenheter, vad vet jag?
De duger frö mig också för jag har också lött och lyssnat och kommit fram till samma slutsats.
När man börjar lyssna med öronen istället för arslet så blir hifi mycket roligare.
Det är en uppmaning till Morello, Subjektivisten, Max Headrom och alla andra vilsna men högljudda får.
Fasen, varför måste du vara så djävla otrevlig hela tiden? Har du fått för lite kroppskontakt eller vad är det frågan om?
Jag känner att någon behöver säga ifrån. Brukar folk gilla dig när du är sådär eller?
Användare som besöker denna kategori: Daad och 31 gäster