Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-15 02:26

Nu är vi långt ned i pseudovetenskapens bottenlösa träsk. 8)
Du gissar bara.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-15 02:32

Talking to me ? :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-03-15 02:35

Nej, jag gissar inte någonting, jag är tränad lyssnare.
Parentes
Det finns nästan inga trevägshögtalare som jag accepterar, exempelvis, för att de allra flesta har för stora defekter i tidsdomänen.
Helst skulle jag vilja ha endast ett bredbandselement, men då får jag kompromissa alltför mycket i andra avseenden, så för mig är bra tvåvägare den mest uthärdliga kompromissen.
slut parentes.

Edit: jag talar inte om vetenskap utan om vad mina sinnen konstaterar i jämförelse mellan kablar med bakgrund av mina erfarenheter av levande musik. För mig är det ovidkommande om någon påstår att det inte går att mäta fram någon skillnad, när jag hör skillnaden. Då är det mätningen det är fel på.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-03-15 02:47

Då får man förmoda att lennartj lekande lätt skiljer mp3 från CD i lyssningstest? Och lika lekande lätt hör skillnad på 128 eller 192 bps?

Hör du skillnader om högtalarkabeln vänds åt andra hållet med?

Jag är fortfarande lite uppkäftig och vill gärna se att kavata påståenden kan styrkas med ordentliga blindtest.

Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-03-15 02:57

Japp, jag klipper åtskilligt i blindtest, dock inte allt. Med försåtligt val av programmaterial kan jag missta mig på bitrates exempelvis.
Andra må ha utvecklat sin hörsel så att de hör skillnad på kabelriktning, men det får stå för dem, jag har aldrig kunnat uppfatta det.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-15 10:03

lennartj skrev: jag talar inte om vetenskap utan om vad mina sinnen konstaterar i jämförelse mellan kablar med bakgrund av mina erfarenheter av levande musik. För mig är det ovidkommande om någon påstår att det inte går att mäta fram någon skillnad, när jag hör skillnaden. Då är det mätningen det är fel på.

Och i mitt inlägg beskrev jag endast vad man kan mäta i form av kontaktresistans, termoeffekter etc.
Om någon sedan kan höra skillnad på olika kontakter så må det stå för honom eller henne.

Men helt klart är att många av RCA och framförallt telepluggarna är en genuint dålig konstruktion. Det räcker att bara snurra lite på en teleplugg samtidigt som man lyssnar i lurarna för att höra hur det skrapar. Att det ändå funkar beror på de impedanser som donet ansluter. (själv använder jag alltid högohmiga lurar typ DT990 eller liknande)

Jämför man kontakter från Lemo och Hirose eller liknande så är RCA-kontakten dålig, och tyvärr blir den inte "bättre" för att den är dyr och ser "blank o fin" ut.

En annan fördel med xlr-donet att det är "Pre-grounding", dvs. att man säkerställer att jorden blir ekvidistant först innan man sluter signalkedjan. Därmed slipper man problem med brum etc. vid "hot switching". Titta i xlr-honan så skall kontaktkragen i brunn 1 vara monterad med en högre profil än i brunn 2 och 3.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-15 10:34

Jag ställde följande fråga i en annan tråd, får se vilken respons det kan ge i den här tråden:

WBT visade NextGen-kontakterna på mässan i Stockholm, och ett av argumenten för produkten var reducerade virvelströmmar p.g.a att rörformen hade splittats upp i både mittpinne och "hylsa".
Men i så fall måste det väl vara problem med virvelströmmar i kabelskärmen också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-15 10:42

Jag är en rookie i detta, det vet jag, men jag tycker att lennartj´s metod verkar vettig för att höra skillnader mellan kablar.

Kan någon på ett lekmannamässigt sätt kunna förklara för mig varför metoden inte skulle fungera?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-15 11:53

Morello skrev:Glappande/oxiderade kontakter är knappast välgörande, men samtidigt vill jag påstå att de allra flesta RCA-don inte kontaminerar signalen på det sätt du gör gällande.

Morello skrev:Nu är vi långt ned i pseudovetenskapens bottenlösa träsk. Cool
Du gissar bara.

Skulle du vilja säga att du har testat de allra flesta RCA-don som finns eller var det en gissning?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-03-15 12:24

Harryup skrev:
Morello skrev:Glappande/oxiderade kontakter är knappast välgörande, men samtidigt vill jag påstå att de allra flesta RCA-don inte kontaminerar signalen på det sätt du gör gällande.

Du gissar bara.

Skulle du vilja säga att du har testat de allra flesta RCA-don som finns eller var det en gissning?

mvh/Harry

Skulle tro att det har med fysik att göra ;)

När man inser hur långt signalen färdats i smala kopparbanor och antalet lödningar så inser man hur lite kabelstumpen med kontakt man ser med blotta ögat påverkar.

Men det är svårt att övertala någon som lagt så mycket tid, ork & pengar på dyrkablar..

+ att det är mycket prestige. Man hör (jag har också hört stora skillnader mellan kablar öppet) skillnad och blir glad - jag har bra hörsel! :P

Men sen tar man bort det faktumet att man ser/vet vad man lyssnar så vips - skillnaden är borta.
Nice - sparat många slantar på det. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-15 12:49

m_persson79 skrev:
Harryup skrev:

Du gissar bara.

mvh/Harry

Skulle tro att det har med fysik att göra ;)

När man inser hur långt signalen färdats i smala kopparbanor och antalet lödningar så inser man hur lite kabelstumpen med kontakt man ser med blotta ögat påverkar.

Men det är svårt att övertala någon som lagt så mycket tid, ork & pengar på dyrkablar..

+ att det är mycket prestige. Man hör (jag har också hört stora skillnader mellan kablar öppet) skillnad och blir glad - jag har bra hörsel! :P

Men sen tar man bort det faktumet att man ser/vet vad man lyssnar så vips - skillnaden är borta.
Nice - sparat många slantar på det. :)

Jag har överhuvudtaget inte kommenterat kablar!
Hur svårt kan det vara att skilja på olika diskussioner?
Tillhör t.ex. impedansanpassning inte fysiken?

Om RCA är så bra, varför sitter det inte RCA-honor på oscilloskop? Eller varför används XLR till AES/EBU? Varför envisas videoleverantörer med BNC?
För att allt är standarder, utom RCA som inte har t.ex. någon specad impedans som XLR och BNC har.
Fall inte för lockelsen att ta poänger när det gäller blindtester av kablar i varje diskussion.
mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-15 13:34

Harryup skrev:Jag har överhuvudtaget inte kommenterat kablar!

Så impedans är INTE fysik nu? Tror Morello har bra koll på läget och om någon påstår annat så kan han BEVISA det istället för snacka.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-03-15 13:44

Harryup skrev:Tillhör t.ex. impedansanpassning inte fysiken?

Jodå det gör den. Det är bara det att vid de låga frekvenser vi rör oss med så spelar impedansanpassningen ingen roll, kablarna och kontakterna är så korta i förhållande till våglängden att det är meningslöst att ens försöka. Det blir ändå inga reflexioner på grund av missanpassning.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-15 14:06

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Jag har överhuvudtaget inte kommenterat kablar!

Så impedans är INTE fysik nu? Tror Morello har bra koll på läget och om någon påstår annat så kan han BEVISA det istället för snacka.

VA?
Skall jag bevisa att Morello har testat massor med RCA?
Jag gav Morello ett litet tjyvnyp som jag är övertygad om att han tål där han beskyller andra för att gissa och att han själv påstod saker som han nog inte testat. Men har han testat så många olika dvs i princip alla fabrikats nyare och äldre exemplar av RCA så är väl allt frid och fröjd?

Varför skall det vara så svårt att skilja på olika frågor?
Varken du heller Martin lyckas ju förstå att det finns kontakstandarder som innehåller även impedansanpassning. Det finns ett skäl till varför man har 50, 75 eller 110 ohms kablage, OCH för att dessa belastningsimpedanser skall uppnås så håller även kontakten vissa elektriska specifikationer. Något motsvarande finns inte för RCA vilket jag är helt övertygad om att Morello kan utan och innan.
Så dom som framstår som "snackare" är väl dom som inte ens kan hålla sig till ämnet men ser som sin uppgift att mästra andra.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-15 14:58

Jax skrev:
Harryup skrev:Tillhör t.ex. impedansanpassning inte fysiken?

Jodå det gör den. Det är bara det att vid de låga frekvenser vi rör oss med så spelar impedansanpassningen ingen roll, kablarna och kontakterna är så korta i förhållande till våglängden att det är meningslöst att ens försöka. Det blir ändå inga reflexioner på grund av missanpassning.

Fast det finns avvikande åsikter om det. Bl.a. ifrån WBT och Canare.
Huruvida det spelar roll eller inte för alla förstärkarekombinationer har jag ingen aning om. Men det är knappast till RCA's fördel att det saknas specar på kontakten.
Vid vilka frekvenser skulle du Jax säga att "okontrollerade" RCA'n kan ha betydelse?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-15 15:09

Vad är det för impedans mellan ledarna på ett kretskort? Kan det bli impedansmissanpassning mot anslutningen till kabeln och mot komponentbenen osv med reflexer där också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-15 15:47

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-03-15 15:59

Harryup skrev:Fast det finns avvikande åsikter om det. Bl.a. ifrån WBT och Canare.
Huruvida det spelar roll eller inte för alla förstärkarekombinationer har jag ingen aning om. Men det är knappast till RCA's fördel att det saknas specar på kontakten.
Vid vilka frekvenser skulle du Jax säga att "okontrollerade" RCA'n kan ha betydelse?

mvh/Harry

WBT och Canare kan prata sig blåa i ansiktet för sina "impedansanpassade" RCA-pluggar. Det är meningslöst så länge man inget gör åt honan i apparaten. Den bestämmer impedansen som för övrigt ligger runt 25 ohm för en normal RCA-hona.

Impedansanpassning får betydelse vid frekvenser motsvarande en kvarts våglängd i kontakten. För en RCA är det runt 10GHz om man bara tittar på själva kontakteringens del och under förutsättning att impedansen bortom kontakten är samma som kabelns (i genomsnitt c:a 75 ohm).

Tittar man på hela systemet från kabel till ingången på en förstärkare har vi en för audio mycket kort längd på 75 ohm genom en RCA hane/hona på 25 ohm som är extremt kort vid audiofrekvenser och vidare in till 10-30kohm i förstärkaren. Var ligger den största missanpassningen?

Om vi leker med tanken att förstärkaren har 75 ohm ingångsimpedans får vi en missanpassning från 75 till 25 och en från 25 till 75 ohm. Dessa båda ger reflexer med omvänt tecken och kommer att släcka ut varann vid frekvenser under c:a 10GHz.

Vill man terminera i kabelimpedansen på förstärkaringången kan man göra detta med en liten konding i serie med ett motstånd som ska ha samma värde som kabelns impedans (inte kontaktens) och kondingen väljs så man får en lagom brytfrekvens, t.ex. 1MHz. Koppla in mellan RCA-honans mitthylsa och jord.

I sändaränden ser man till att utgångsstegets impedans är densamma som kabelns.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-15 16:04

Jax skrev:
Harryup skrev:Fast det finns avvikande åsikter om det. Bl.a. ifrån WBT och Canare.

mvh/Harry

WBT och Canare kan prata sig blåa i ansiktet för sina "impedansanpassade" RCA-pluggar. Det är meningslöst så länge man inget gör åt honan i apparaten. Den bestämmer impedansen som för övrigt ligger runt 25 ohm för en normal RCA-hona.

Fast dom har ju egna speciella honor också just på grund av det.
http://www.wbt.de/index.php?id=73&backP ... oducts=120

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-03-15 16:09

Harryup skrev:Fast dom har ju egna speciella honor också just på grund av det.

mvh/Harry

Med hänvisning till mitt resonemang ovan, är det meningsfullt att ge sig in i sina apparater och byta ut honorna mot dessa?

Nej säger jag.

Fast helst skulle jag se XLR överallt, jag köper nämligen Peter Steindl's resonemang här, stabil kontakt. RCA är inte bra på det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-15 16:38

Paa

Det går alldeles utmärkt att specificera impedansen i kretskortsbanor. Det gäller bara att ha rätt CAD-program och troligtvis ett dyrt sådant också. :(

Man får specificera kretskortslaminatets dielektricitetskonstant och tjocklek. I vissa program räcker det med att speca materialet så sköter programmet resten. Sedan är det jordplan och bredden på ledare och tjockleken på kretskortet som bestämmer impedansen. Vissa program klickar man på ledarna och specar den impedans man vill ha och simsalabim :idea: så räknar programmet ut alla parametrar o sen är alla glada och nöjda :) och välljudet sprider sig som fågel Fenix ur stoftet. :D

Och har man ett sånt däringa dyrt CAD-program så kan man även köra balanserat och impedansanpassat. Jättefint :D utifrån man har kretsar med balanserad signalbehandling förstås.

Balanserat kan vara bra då man inte vill köra signalström på jordsystemet. I obalanserade kablar är det skärmen som man i första hand tänker på men om man vill vara så där lagom laglig och använder sig av jordade stickproppar för anslutning till vägguttaget, ja då flyter det signalström där också. Fast det vill man ju inte veta då man har köpt en bergtrollsdyr :D (kunde inte låta bli, mitt M-Word ville byta ut jätte mot bergtroll) signalkabel med en skärm som kostar 100 000 kronor. 8O Nåväl, man kan inte få allt här i livet. :? Nobody’s perfect som det sades i den där roliga filmen. :-) Å en sak till, om apparatchassiet är anslutet direkt till jordsystemet, ja då går signalströmmen där också. Va 8O Nu måste jag slänga alla apparatchassier och byta ut rubbet mot silverchassier. :roll: 8) Fy fan, jag som trodde det räckte med att Elverket och EON bytte ut alla sina kablar mot silverkablar. 8O Nu måste jag ju kontakta Plåtniklas också. Suck, tar det aldrig slut.

Vilken impedans är det anpassat efter då? Den karakteristiska impedansen kallas det för. Vid vilka frekvenser gäller då detta? Det gäller först och främst för frekvenser som man specar. Men riktlinjerna är radiofrekvens i FM bandet d v s runt 100 MHz men det fungerar normalt även runt 1 MHz och uppåt, tja, säg 700 MHz d v s innan mikrovågsområdet tar vid. Då är det lite svårare och prislappen på det där CAD-programmet steg plötsligt med en faktor 5-20 gånger.
Men det funkar även vid lägre frekvens än 1 MHz. Det fungerar ungefär ner till den frekvens där induktansens impedans börjar bli så låg att kabelns serieresistans gör sig gällande och blir avgörande och då brakar den karakteristiska impedansen ihop och det blir stigande impedans med lägre frekvens d v s det finns ingen konstant karakteristisk impedans längre. I normala kablar så sker detta nånstans i området mellan 1 kHz och, säg, 20 kHz.

Vad har man då för ”karakteristisk” kabelimpedans i tonfrekvensområdet? Den är inte karakteristisk men det finns dock en kabelimpedans. Det återkommer jag till vid senare tillfälle. :-)

Åsså har vi dom där dj-la virvelströmmarna förståss, vad f-n gör jag med dom. Äh, vad sägs om att sopa dom under mattan. :D

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-03-15 17:25

petersteindl skrev:Vad har man då för ”karakteristisk” kabelimpedans i tonfrekvensområdet?

... och jag som utelämnade detta för att inte krångla till det hela :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-15 17:36

Jax skrev:
Harryup skrev:Fast dom har ju egna speciella honor också just på grund av det.

mvh/Harry

Med hänvisning till mitt resonemang ovan, är det meningsfullt att ge sig in i sina apparater och byta ut honorna mot dessa?

Nej säger jag.

Fast helst skulle jag se XLR överallt, jag köper nämligen Peter Steindl's resonemang här, stabil kontakt. RCA är inte bra på det.

Jo, jag har XLR på allt utom skivspelare just nu. Och så lite BNC för componentvideo.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-03-15 17:40

Harryup skrev:Jo, jag har XLR på allt utom skivspelare just nu. Och så lite BNC för componentvideo.

mvh/Harry

Själv kör jag HDMI för videon :)

XLR använder jag för anod- och glödspänningarna till mina mindre rörförstärkare. 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-15 20:24

Jag har under min senaste veckas sverigetour hunnit på sjaskiga hotell, halvrisiga stolar på billiga flygplatser samt trånga malmö aviationstolar, med och fundera lite på sladdar och dess inverkan på ljud. Jag hade även tid under lång väntan på försening att samtala med en tekniker på LFV som jobbar med att installera data samt kommunikationsutrustning till b.la. flygledningen.

Enligt honom så har kablars inverkan ytterst stor betydelse speciellt nätkablar. Han påtalade flera gånger att standardkablarna släpper alldeles för mycket genom och en självklar kabel för bruk av störningsfri elektronik är en skärmad kabel. Så ha efter samtal om huruvida hifi behöver bra nätkablar menade omg. att man absolut skall ha en bättre skärm på kablen för att minska störning och magnetiska fält.

En egen reflektion runt detta är på samma spår just att varför skulle man inte tjäna på att minska magnetfältet? Ingen av er tycker väl att det är bra med drosslar som brukar järnkärna? Lika med nätkablar av ormbovarianten med båda signalkablar samt högtalarkablar som letar sig mellan. Detta torde klart som korvspad vara en klart magnetisk påverkan som mycket likt drosseln kommer att påverka sinussignalen.

Med detta i tanken är det för mig mycket lätt att se att det finns mer än säljargument att fundera över, kanske TOM att det är en realitet att tom en nätkabel kan påverka positivt inom audioavspelning, Gud förbjude.

Vidare så hittade jag en tråd på sweetspot som jag ögnat igenom.
Det stannade i princip av efter detta inlägg så jag quotar in detta här som en liten vitamininjektion.

"J-son (Edit...och ev andra självklart...)

Kan du säga mig en sak.. Om man bygger en stärkare.. Och detta med i nätdelen en viss mängd grejor där du kan välja mellan en typ av uppbyggnad på komponenterna.. Eller i den andra använder komponenter av annan uppbyggnad.. Men dom har exakt lika värden induvideelt...

Och jag vet inte vad sakerna heter eller gör där. Så det är ingen ide att fråga...Och det är inte heller den "springande punkten" här..

Anser du att det inte skulle förändra ljudet oavsett du använde den ena typen eller den andra fast dom har exakt lika värden. Samt mätte även enskillt lika????"
Av Mayro på sweetspot

En hel värld av förstärkarbyggare håller väl för givet att komponenterna i nätdelen oavsett om de har samma värden på secifikationern låter olika väl monterade. En nätsladd är ju så klart en av komponenterna. Kunde vara intressant att följa er här och er syn på detta med nätsladdar.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-15 21:09

Som sagt, den dagen som dom som hör dessa skillnader kan visa upp det för oss som inte hör så är detta över. Förstår inte varför man ska skriva sig blå om man kan visa det på några timmar så är det klart sen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-15 21:12

Har de lika värden* så låter de lika. Även om de har olika värden så kan de låta precis lika, det beror på vad det är för värden* man pratar om och vad komponenterna gör i kretsen.

*För är det något som faktiskt låter olika (verifierat och klart) så kan man ge sig sjutton på att det finns ett värde att mäta på som är annorlunda.

Det är lika enfaldigt att säga att det finns saker vi kan höra som inte går att mäta som att säga att det inte kan finnas några kablar som går att höra skillnad mellan.

Men det här är ju så fullständigt grundläggande så jag förstår inte varför det ens ska behöva vara någon diskussion.
MEK - MetallElementKlubben

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-15 21:23

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-15 21:44

johanrohm skrev:subjektivisten skrev
Som sagt, den dagen som dom som hör dessa skillnader kan visa upp det för oss som inte hör så är detta över. Förstår inte varför man ska skriva sig blå om man kan visa det på några timmar så är det klart sen.

Och du använder dig förstås av medföljande lakritssnören samt lampsladd? :D

Med vänlig hälsning
JR

Inte lampsladd utan någon 30 kr/m kabel.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-15 21:47

Martin skrev:
Chris_Lymme skrev:
petersteindl skrev:Morello, jag gjorde inga mätningar. Jag förstår nu att jag kanske inte borde skriva något om mina gamla lyssningserfarenheter. Dom duger ju inte i grabbarnas sällskap. :? Dom duger dock för mig. :-) Men det kanske finns nån som är intresserad av en gammal gubbes erfarenheter, vad vet jag?

De duger frö mig också för jag har också lött och lyssnat och kommit fram till samma slutsats.

När man börjar lyssna med öronen istället för arslet så blir hifi mycket roligare.

Det är en uppmaning till Morello, Subjektivisten, Max Headrom och alla andra vilsna men högljudda får.

Fasen, varför måste du vara så djävla otrevlig hela tiden? Har du fått för lite kroppskontakt eller vad är det frågan om? :evil:

Jag känner att någon behöver säga ifrån. Brukar folk gilla dig när du är sådär eller? :roll:

Ööö... konstigt att jag uppväcker sådant försvarsbeteende hos dig. Själv tycker jag att det finns ganska gott om otrevliga typer här. Skillnanden är väl att de mobbbar "rätt" personer, nämligen de som inte är renläriga hifiskeptiker.

Jag är väl en av de få som vågar mobba mobbarna, så i själva verket är det jag som säger ifrån, inte du.
--- Medlem i VMGÖ ---

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi