Världsklass, Marten!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-01 21:50

Du kan inte skriva något mer än att lägga in reklamlänkar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-01 21:57

MagnusÖstberg skrev:Du kan inte skriva något mer än att lägga in reklamlänkar?

All reklam är bra reklam.
Mera reklam! http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85124
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-11-01 22:49

Jag fastnade för det här!
Hifi unlimited skrev:First, let me say that the Marten Getz is an absolutely transparent pair of loudspeakers.

Typiskt komersiellt uttalande utan bäring i någon fakta, det är bara en återspegling av recencentens tycke, men sånt framgår sällan i texterna.
Senast redigerad av Goldfinger 2011-11-01 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-01 22:59

FBK skrev:

All reklam är bra reklam.
Mera reklam! http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85124
Absolut, men visst vore det kul att höra hans egna bedömning.

Vad som står i länken är inte lika kul annars.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-02 10:17

Bild

Bild

Det är nåt som inte stämmer med dessa bilder :?

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-11-02 10:27

metheny skrev:[bilder]

Framförallt den sista har ju ett skumt fokusplan (men även den första tror jag). Troligtvis är den hårt redigerad i photoshop eller så har något liknande ett tilt-shift objektiv använts. Syftet är väl att framhäva högtalaren i bilden, men huruvida det är snyggt är en annan fråga. Själv hade jag aldrig gjort så då bilden bara upplevs onaturlig imho.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-02 10:32

Bongo skrev:

Framförallt den sista har ju ett skumt fokusplan (men även den första tror jag). Troligtvis är den hårt redigerad i photoshop eller så har något liknande ett tilt-shift objektiv använts. Syftet är väl att framhäva högtalaren i bilden, men huruvida det är snyggt är en annan fråga. Själv hade jag aldrig gjort så då bilden bara upplevs onaturlig imho.

Jag tänker främst på att elementbestyckningen ser olika ut, den övre bilden ser ut att ha ett accuton baselement (vit keramisk kon med galler) medan den nedre ser ut att ha ett element med svart kon utan galler..

men det kanske är en synvilla?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-11-02 10:45

metheny skrev:
Bongo skrev:

Jag tänker främst på att elementbestyckningen ser olika ut, den övre bilden ser ut att ha ett accuton baselement (vit keramisk kon med galler) medan den nedre ser ut att ha ett element med svart kon utan galler..

Det du ser är ett ljusfenomen i gallret som gör att du upplever en vitaktig ton, tittar man noga ser man att elementet är svart.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-02 10:58

Goldfinger skrev:
metheny skrev:
Bongo skrev:

Det du ser är ett ljusfenomen i gallret som gör att du upplever en vitaktig ton, tittar man noga ser man att elementet är svart.

Jag köper att det är ett ljusfenomen, men om man inte vet på förhand att konen är svart, så ser det definitivt ut som en svart gummiupphängning följt av en skarp kant av en vit kon, precis så som accutons keramiska 9 tums basar ser ut. Var exakt på bilden menar du att man ska titta noggrannare för att se att elementet är svart?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2011-11-02 11:30

Har inga problem att på min fulskärm på jobbet se att det är gallret utanpå som glänser lite vitt/blått. OM det är pga blixt eller något ljusfenomen vet jag dock inte.

Ang tidigare bilder så antar jag att omgivingen är "suddad" för att framhäva själva högtalaren, uppenbart Photo-shopad men varför inte?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-02 18:05

metheny skrev:Det är nåt som inte stämmer med dessa bilder :?

Ja, dom påminner om fuskbilderna som ligger på hemsidan för den där kameran där man kan ställa skärpan efter exponeringen.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2011-11-02 21:08

Mjo, du har rätt men då hade det blivit ännu mer reklam :wink: . Men allvarligt talat så vill jag inte riskera att dras in någon debatt, dels för mina tidigare kopplingar med Marten och jag känner de en del och dels för att här på forumet finns det personer extremt mer kunniga när det gäller högtalare och jag vill inte säga ”fel” …. men jag tycker att det är kul att det går bra för dom och då kan man vara LITE gapig/provocerade och då är jag det, vilket jag är mycket väl medveten om att det kan uppfattas på detta vis 8) 8) :wink:

Django-basarna har f.ö. galler med samma mönster som de vita elementen och de låter jäkligt bra ….är nog mina favoriter just nu bland Martens sortiment just nu .. helt klart värda ett besök på Chalmersgatan 24 i Göteborg om ni har vägarna förbi … 8O 8O oops , skit också, nu blev det lite reklam igen … :)

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-02 22:56

Äh, kör på!

Gärna lite utförligare beskrivningar av vad du tycker är bra och varför. Gärna lite vaga jämförelser mot något annat du gillar också.

Kör hårt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-02 23:32

Jag har ett förslag till tillverkaren när det gäller högtalaren på senaste bilderna här: En option eller orginaltillbehör med andra fötter. Inte för att det spelar någon större roll rent tekniskt, högtalaren är med all sannolikhet så ***** tung att dess beteende när det gäller vibrationer är helt dominerat av massan. Men nuvarande tassar ser minst sagt fjolliga ut.
Högtalaren i övrigt ser ju helt OK ut. Skulle göra sig fint i brittsikt räser grön, eller ena högtalaren i rött och den andra i görnt (semimatt, inte någon pianolack). Men lackering utgår jag ifrån att köparen kan beställa efter tycke och smak.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-11-03 00:18

metheny skrev:Det är nåt som inte stämmer med dessa bilder :?

Det ser ut som om tonarmen är en rega?
Då är felet att felet att tonarmen är felkonstruerad :wink:

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2011-11-05 09:38

MagnusÖstberg skrev:Äh, kör på!

Gärna lite utförligare beskrivningar av vad du tycker är bra och varför. Gärna lite vaga jämförelser mot något annat du gillar också.
Kör hårt.

Hej, ursäkta att tagit tid att svara...
REVEL:s högtalare har alltid varit en favorit när det gäller demos på mässor och besök i diverse hifi-butiker. Högupplösta i toppen och lite varmare mellan-register med ett djupt och "tungt, varmt" osv bas-register (det finns många högtalare som har den här uppdelningen men REVEL klarar det bäst enligt mig)... jag har alltid tyckt om denna ljudkaraktär när jag varit där så att säga med ändå fallit tillbaka till just Marten då jag tror att jag i längden ändå föredrar Martens "torrare, stramare, transparentare" ljudkaraktär i alla register.
Men om man driver Marten med enbart HI-end elektronik utan rör inblandade som blir det enligt mig lite för stramt och "torrt".

Jag har lyssnat på pi60, då drivna av elektronik utan rör, hos en medlem här på faktiskt.se som jag tyvärr tappat kontakten med(mitt fel,inte hans) och jag gillade de och de ligger, enligt mig, nånstans från REVEL:s ljudkaraktär mot Martens men den når inte riktigt upp till något sorts personligt ljudideal ändå, det är nått som fattas …

Django ligger på detta personliga ideal när det gäller lyssning på högtalare drivna av elektronik utan rör för de har en, enligt mig , den bästa balansen mellan de olika registren. Notera dock att jag lyssnade på de i Svanås Level 3 –rum med Bladelius Embla som försteg och Martens egna M-amp som slutsteg så jag vet inte hur de uppför sig i ”vanliga” rum och i prisnivå matchat elektronik … ej heller om det finns rör i kedjan...

mvh

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2011-12-22 08:28

mer reklam .. :wink: 8) :)

http://www.positive-feedback.com/Issue58/django.htm

"Conclusion

Marten of Sweden has just released the newest addition to their speaker line, called the Django, which will premier in the USA at CES 2012. I was fortunate to hear the first pair in the country, which was broken in just for me by Marten before shipping. I was flabbergasted by its unusual ability to create a realistic and a ‘live' sense of slam and power from a modest tube amp. Sporting expensive drivers in an elegant all wood cabinet, the experience Marten has acquired at creating and building fantastic loudspeakers came to rest in this cost-effective offering—in spades! I have rarely heard better sound staging, depth, definition, or imaging in speakers, even those costing double and triple the Djangos. Accuton ceramic drivers on the highs and mids, plus three 8-inch aluminum woofers at 104 pounds each... the Marten Django is the essence of ultra-high value and performance to match. "

och vill ni vinna ett par som kostar 89 000:- .... http://www.martencompetition.com/

mvh & GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA

Föregående

Återgå till Generellt om hifi