Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Ja
50
39%
Nej
79
61%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-30 15:18

Något helt annat:

Satte ut mina PS-Audio minilabkablar på annons för ett par dagar sedan. Tänkte att det är dags att prova lite nytt. En man ringde och ville prova dem. Jag åkte ut och vi kopplade in dem. Fan, hoppas att han inte köper dem. Vilken j-vla skillnad det blev alltså. PS-Audio is teh shit!
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-10-30 15:33

Mayro skrev:
Tobbe, var har nog väldigt olika syn på kablar. Min är att en kabel inte ska ge nått hörbart bidrag alls när signalen passerar, kabelns uppgift är alltså att transportera signalen mellan apparterna så opåverkad som möjligt.

Med den utgångspunkten blir det även meningslöst att tala om synergieffekter mellan kablar. Finns det synergieffekter tyder det, enligt mig, på dåliga kablar. Det kan exempelvis vara så att signalkablarna går åt det mörka hållet och högtalarkablar av samma märke går åt det ljusa, mao fel som tar ut varandra.

Så en bra kabel tål att granskas enskilt och behöver inte andra kompenserande delar för att fungera som avsett.

Så, det var mina 5 cents, mer känner jag inte för diskutera här eftersom jag vet att det kommer vara helt lönlöst. Jag vet att du inte delar min syn redan Mayro, vi får respektera varandras uppfattningar helt enkelt.

problemet uppstår just här.. Det du TROR är ofärgat samt ej påverkat är även troligen min reference.. Men det går att HÖJA alla dom parametrarna samtidigt så mer öppenhet tillkommer UTAN att förändra den tonala balansen...

Du kan med en kamera ta en bild. Exakt samma bild kan du ta med en annan.. Båda ser lika ut.. Men den ena har mera prickar så den går att förstora massor utan att bli suddig eller fel. den andra klarar inte detta...

Men även i ursprungliga läget ser man samma sak. Fast den med mera prickar blir TYDLIGARE o renare i sina drag...

Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..

Detta torde efter besöket hos Iö osv stå rätt klart. DVS att MITT tonala ljudideal ligger mycket mycket nära det jag fick uppspelat för mig...

Hoppas verkligen detta nu går in. För gör det så.. då är en mycket trist debatt över en gång för alla här. Och "ni" förstår mig sedan..

Vi är INTE olika.. bara att jag vill gå ETT steg till... inte ett steg OLIKA...

Tobbe>...
Din teori angående kameror är något haltande, då de både bilderna inte är exakt samma. Du säger ju det själv, den ena är mer finkornig än den andra. Tycker du fortfarande då att det är exakt samma bilder? Jag skulle säga att det är två olika tolkningar ifrån fotografen.
Dra detta till hifins värld, så förstår du fort hur fel det blir
(Mao du har "stenfel" :wink: )

Vi går tillbaka till vad som verkligen drog igång denna diskussion.

Resumé;
*Jag sågade Signal Cable Premium XLR.
*Du skrev då en högst ledande fråga om det var den enda Signal cable-kabeln jag använt i anläggningen vid dessa tillfällen.
*Då jag inte gjort detta så är min testmetod automatiskt fel, och jag kastas hastigt och lustigt ner i LTS-facket.

Har jag förstått hela händelseförloppet korrekt?

Vi säger så här;
Man testar en ny signalkabel (valfri rca eller xlr) mellan säg; cdspelaren och försteget. Man upplever efter ett par lyssningar att denna kabel faktiskt inte är något vidare.
Jag säger; -Detta är en dålig kabel
Du säger; -Nej nej, vi måste låta kabeln få bästa förutsättningar genom att ansluta samma tillverkares nätkablar och högtalarkablar i kedjan. (Du tycker ju själv att detta moment är ett krav för att kunna dra några större slutsatser utav testet).
"-Matchningen är helt avgörande"

Min fråga är; På vilket sätt skulle en applicering av en "rättmatchad" nät-/högtalar-kabel senare i kedjan (försteg eller slutsteg?), förändra faktumet att signalkabel faktiskt presterar illa? Signalen har således redan passerat den högst bristfälliga vägen från cdn till försteget, så jag förstår helt ärligt inte hur proceduren ska kunna påverka eller rent av återskapa förlusterna som tidigare skett.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 16:01

Mayro skrev:En person som sitter o larvar sig bakom en fjantig fasad av elakhet osv..

börjar du tillföra annat än fjant så kan man ju faktiskt också besvara även dig seriöst..

fast skriv då helst nåt om stereo också.. detta tycks vara ditt minsta intresse om man ser dina inlägg här o där..

För att vara den du är Mayro, så är du helt klart ute och seglar. Men det är okej, fortsätt du att sprida din xxx och tweakande - jag kan med glädje hoppa över all xxx du skriver, och hur du skriver.

Skärpning!

/Daniel V8 Roth 2005-10-30 kl15:19
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 16:26

Bamsefar skrev:
Mayro skrev:En person som sitter o larvar sig bakom en fjantig fasad av elakhet osv..

börjar du tillföra annat än fjant så kan man ju faktiskt också besvara även dig seriöst..

fast skriv då helst nåt om stereo också.. detta tycks vara ditt minsta intresse om man ser dina inlägg här o där..

För att vara den du är Mayro, så är du helt klart ute och seglar. Men det är okej, fortsätt du att sprida din xxx och tweakande - jag kan med glädje hoppa över all xxx du skriver, och hur du skriver.

Skärpning!

/Daniel V8 Roth 2005-10-30 kl15:19

Hehe... Kul har du V8, intressant att notera att det är okej att hoppa på mig, men inte på Mayro.... Visar på att ni verkligen inte gillar det fria ordet som ni starkt försöker påvisa att ni förordar.

Det är verkligen beklämmande att se att ni inte klarar av upprätthålla en vettig nivå, ni bidrar själva med att påhopp är okej på vissa, som mig, men inte på andra. Det ger en mycket intressant intressekonflikt.....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 16:31

Kom igen nu Bamse. Så svårt är det väl inte att hålla god ton även om diskusionerna är lite heta.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 16:50

Mja men hur länge då ??? Det ena påhoppet efter det andra av Mayro, och ingen reaktion från moderatorerna. Sedan när jag väl sänker mig till samma usla nivå som Mayro håller då blir jag drabbad, men inte den som påbörjade allt och kastade ur sig en massa.

Om folk tror att man (jag) kommer att vara vänlig trots upprepade påhopp, då tror ni fel. Jag försvarar mig när jag så anser att det krävs - detta eftersom det INTE modereras här på faktiskt.se.

Man måste, ovillkorligen, komma ihåg att olika personer har olika toleransnivå, i allt och alla.

Det finns ingen som helst anledning att godkänna påhopp i stil med "fjant" och "larv" - att sedan Mayro ifråga fullständigt missat vad jag skrivit tidigare är ju bara synd. Och att jag därför inte bidrar med något som Mayro kallar Stereo. Det kan jag för övrigt svara på: Jag skriver i princip inget om återgivning numera, eftersom det:

1) Är en synnerligen personlig upplevelse, vad man gillar och vad man föredrar. Har man samma referens t.ex. live musik, så är det kanske enklare med en gemensam plattform att utgå från, men sedan har vi personer som medvetet väljer en återgivningskedja som påverkar ljudet just för att han eller hon så önskar.

2) Eftersom det finns så starka motsättningar mellan vissa personer så är det svårt att starta några vettiga inlägg eftersom det ofelbart medför att man blir påhoppad. Spelar ingen som helst roll om det är Ino Audio eller Krell, så är det på faktiskt.se och så kommer det att fortsätta vara.

3) Min erfarenhet av återgivning sträcker sig tillbaka till början av 80-talet, och jag har hunnit med en hel del sedan dess. Och även sett baksidan av både det ena och det andra i apparatväg och hur affärer sklts/hanteras i Sverige. Vissa av dessa erfarenheterna önskar jag att andra skall få slippa, men det har visat sig att skriva om detta medför extrema påhopp (detta kan även andra, från mig helt fristående och inte ens kända personer, vittna om - räcker med att läsa trådarna som en gång i tiden fanns om importen från bl.a. Kina).

Mina bidrag nuförtiden håller sig nästan enbart till HTPC och lite övrigt. Ibland stoppar jag in nosen i något annat för att det drar min nyfikenhet eller för att stoppa helt kaosartade utvecklingar där varje uns av logik och praktik sedan länge passerats, men för det mesta så nöjer jag mig med att läsa. Och osedvanligt ofta så ser jag också hur folk går på pumpen, faller för grupptrycket och en hel del annat som kan tolkas som negativt. Alla vågar inte erkänna det, men de som gör det behandlas normalt sett dåligt eller försvinner helt.

Nu är inte jag den som faller för grupptryck eller annat. Jag kan bara konstatera att de regler som finns på faktiskt.se inte efterlevs till den nivå de ger sken av, alternativ tolkas lite väl snett. Men det är okej, för jag skriver ju fortfarande, och utnyttjar just denna svaghet som reglerna i sig ger tillstånd till resp det faktum att moderatorerna inte klarar av att dra gränsen för personpåhopp.

Således: när någon hoppar på mig (och här gäller givetvis min tolkning och toleransnivå), så anser jag mig därför ha rätten att ge igen - då brukar det ta slut.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 16:54

Självklart ska man ge igen om man blir påhoppad men det är ju så mycket roligare att göra det med lite stil.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-10-30 16:59

Bamsefar.

Efter X antal gånger lämnat forumet "för sista gången" med en svanesång och lika ofta dykit upp som gubben i lådan efter ett tag (nu senast med motiveringen att du skulle ställa till ett helvete för t.ex. Jorma och mig), så kanns det inte som om du kan räknas in i skaran "lugna filbunkspersoner.
Det är nog inte bara Mayro som uppfattar dig och många av dina inlägg som ren trollningsverksamhet.

Bild

// Jonas

Edit: look who`s talking... :wink:

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-10-30 17:01

Man ska inte kasta spjut i radhus eller hur va det nu??
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 17:04

Sten, man skall inte kasta sten i glashuset...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-10-30 17:07

Så i själva sakfrågan håller du med mig då :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 17:09

Sanoj skrev:Så i själva sakfrågan håller du med mig då :?:

// Jonas

Du bevisade just varför jag inte skriver något om återgivning längre :lol: :lol:

Sedan har jag ju inte direkt jäklats med dig på sista tiden Sanoj, men om du vill, jag menar du skriver ju också otroligt mycket om återgivning...., så kan jag återuppta det. Passar på att lägga till Mayro på samma lista för övrigt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-10-30 17:15

Ok.., så din medverkan på forumet är för att jävlas....och nu finns Mayro med på en lista... 8O

Kan man summera det så :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 17:22

Tolkningen är upp till var och en, jag vill inte begränsa ditt synsätt ser du ;)

Jag kan ju bestämma mig för att lämna forumet igen, och sedan dyka upp igen. Kanske med ett nytt nickname så att ingen känner igen mig, börja skriva riktigt dåligt och på det sättet få någon form av erkännande för mina åsikter - vad vet du ;)

Eller så fortsätter jag vara det troll du tror jag är, och agerar lite forumpolis på ett riktigt elakt sätt :twisted: :twisted: :twisted:
Senast redigerad av Bamsefar 2005-10-30 17:24, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-30 17:23

sampix.

Använd sökmotorn o läs ett femtiotal förklaringar så slipper jag tjata om samma sak igen för dig som ändå inte är intreserad utan endast är inne för att igen tjata om samma fråga du sett svar på som sagt otal tidigare ggr..

Bamsefar.

använder du en mer trevlig ton eller visar i alla fall respekten att vilja delta med åsikter så.. då får du respekt samt trevliga svar tillbaks omgående..detta ser nog dom flesta som är med i debatterna..

Men så fort du eller någon visar sig ha annat i sinnet så kommer omgående jag besvara dumheter med dumheter. eller nonscalans att inte ens besvara.. Vilket sker oftast för att vara ärlig..

Tro mig bamsefar.. Så ofta som mitt nick används ifrån många i nedsättande ton eller elakheter o ironi så skulle ja inte palla..

Sen får man ett ryck lite då o då att gå ut o tufsa till er lite tillbaks...

Skoj att se du tog i alla fall åt dig så till den grad så du tappade humöret.. Då vet du hur det känns.. Fast skillnaden är att jag är ensam.. Du är i sällskap av ett FLERTAL som går emot mig hela tiden i varenda tråd eller ämne.:lol: .. Väldigt få stödjer NÅGON som inte ser saker som flertalet här stödjer..

Därför är forumet så smalt också..

Men bamsefar. Nu vet jag att du inte är så tuff som du påvisar. Så jag lovar att bli snäll mot dig ÄVEN om du är rätt taskig till o från helt utan skäl..

Lovar...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-30 17:24

Bamsefar:
Jag modererade dig, pga att du allena sjunkit med ditt inlägg under en viss nivå. Modereringen gällde dig, inte Mayro. Mayros göranden och låtanden hade inget med modereringen av dig att göra. Allt var grundat på ditt handlande. Huruvida Mayro skall få en fingervisning om hur man skall sköta sig på ett forum har du egentligen inte med att göra. Det är, som jag skrivit innan i denna tillrättavisning, inte ditt problem.

Till er andra:
Tillbaka till ämnet eller så låses även denna tråd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 17:28

Mayro skrev:Skoj att se du tog i alla fall åt dig så till den grad så du tappade humöret.

Då får du allt ta i lite mera, så skall jag visa vart skåpet står. Lite tatueringar och dåligt språkbruk är knappast något som skrämmer mig.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-30 17:30

Vee-Eight skrev:Bamsefar:
Jag modererade dig, pga att du allena sjunkit med ditt inlägg under en viss nivå. Modereringen gällde dig, inte Mayro. Mayros göranden och låtanden hade inget med modereringen av dig att göra. Allt var grundat på ditt handlande. Huruvida Mayro skall få en fingervisning om hur man skall sköta sig på ett forum har du egentligen inte med att göra. Det är, som jag skrivit innan i denna tillrättavisning, inte ditt problem.

Ja då får jag väll tolka det som att du anser att påhopp på mig och mitt nickname är godkänt av alla moderatorer. Så kom igen alla, nu har ni ett gyllene läge, skriv allt skit ni kan om mig, kom igen nu, häv ur er !!! Ni har ett gyllene läge, det är till och med godkänt av moderatorerna !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-30 17:33

Bamsefar skrev:
Vee-Eight skrev:Bamsefar:

Ja då får jag väll tolka det som att du anser att påhopp på mig och mitt nickname är godkänt av alla moderatorer. Så kom igen alla, nu har ni ett gyllene läge, skriv allt skit ni kan om mig, kom igen nu, häv ur er !!! Ni har ett gyllene läge, det är till och med godkänt av moderatorerna !!!

Du får tolka det som du vill. DET är ditt problem däremot.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi