Mayro skrev:Tobbe, var har nog väldigt olika syn på kablar. Min är att en kabel inte ska ge nått hörbart bidrag alls när signalen passerar, kabelns uppgift är alltså att transportera signalen mellan apparterna så opåverkad som möjligt.
Med den utgångspunkten blir det även meningslöst att tala om synergieffekter mellan kablar. Finns det synergieffekter tyder det, enligt mig, på dåliga kablar. Det kan exempelvis vara så att signalkablarna går åt det mörka hållet och högtalarkablar av samma märke går åt det ljusa, mao fel som tar ut varandra.
Så en bra kabel tål att granskas enskilt och behöver inte andra kompenserande delar för att fungera som avsett.
Så, det var mina 5 cents, mer känner jag inte för diskutera här eftersom jag vet att det kommer vara helt lönlöst. Jag vet att du inte delar min syn redan Mayro, vi får respektera varandras uppfattningar helt enkelt.
problemet uppstår just här.. Det du TROR är ofärgat samt ej påverkat är även troligen min reference.. Men det går att HÖJA alla dom parametrarna samtidigt så mer öppenhet tillkommer UTAN att förändra den tonala balansen...
Du kan med en kamera ta en bild. Exakt samma bild kan du ta med en annan.. Båda ser lika ut.. Men den ena har mera prickar så den går att förstora massor utan att bli suddig eller fel. den andra klarar inte detta...
Men även i ursprungliga läget ser man samma sak. Fast den med mera prickar blir TYDLIGARE o renare i sina drag...
Så vårt MÅL är exakt detsamma. Men jag kräver MER.. Inte anorlunda..
Detta torde efter besöket hos Iö osv stå rätt klart. DVS att MITT tonala ljudideal ligger mycket mycket nära det jag fick uppspelat för mig...
Hoppas verkligen detta nu går in. För gör det så.. då är en mycket trist debatt över en gång för alla här. Och "ni" förstår mig sedan..
Vi är INTE olika.. bara att jag vill gå ETT steg till... inte ett steg OLIKA...
Tobbe>...
Din teori angående kameror är något haltande, då de både bilderna inte är exakt samma. Du säger ju det själv, den ena är mer finkornig än den andra. Tycker du fortfarande då att det är
exakt samma bilder? Jag skulle säga att det är två olika tolkningar ifrån fotografen.
Dra detta till hifins värld, så förstår du fort hur fel det blir
(Mao du har "stenfel"

)
Vi går tillbaka till vad som verkligen drog igång denna diskussion.
Resumé;
*Jag sågade Signal Cable Premium XLR.
*Du skrev då en högst ledande fråga om det var den enda Signal cable-kabeln jag använt i anläggningen vid dessa tillfällen.
*Då jag inte gjort detta så är min testmetod automatiskt fel, och jag kastas hastigt och lustigt ner i LTS-facket.
Har jag förstått hela händelseförloppet korrekt?
Vi säger så här;
Man testar en ny signalkabel (valfri rca eller xlr) mellan säg; cdspelaren och försteget. Man upplever efter ett par lyssningar att denna kabel faktiskt inte är något vidare.
Jag säger;
-Detta är en dålig kabel
Du säger;
-Nej nej, vi måste låta kabeln få bästa förutsättningar genom att ansluta samma tillverkares nätkablar och högtalarkablar i kedjan. (Du tycker ju själv att detta moment är ett krav för att kunna dra några större slutsatser utav testet).
"-Matchningen är helt avgörande"
Min fråga är; På vilket sätt skulle en applicering av en "rättmatchad" nät-/högtalar-kabel senare i kedjan (försteg eller slutsteg?), förändra faktumet att signalkabel faktiskt presterar illa? Signalen har således redan passerat den högst bristfälliga vägen från cdn till försteget, så jag förstår helt ärligt inte hur proceduren ska kunna påverka eller rent av återskapa förlusterna som tidigare skett.