Är lite om detta på sidan (även kanske inget direkt nytt), http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/dynamics.htm
Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Iofs sade jag inget om hur snabbt den faller dock att de sista toneran räcker upp till ca 40 kHz över bruset med 96/24 inspelning,
Om vi pratar vinyl så kan jag bara säga det att de flesta vinyler har ett S/N linjärt på c:a -47dB. Att jag såg en dyre graverad vinyl med -70dB tillhör nog undantagen.
Nagrania skrev:-47 dB S/N, vid vilken frekvens?
Ovägt värde 20-20KHz.
subjektivisten skrev:Någon som är sugen på lite Livin' La Vida Loca av Ricky Martin
Nagrania skrev:Jag tycker att vi tar en tysk minut för dom som fortfarande mastrar analogt. Tänk på dom som mastrar analogt två kanaler på 1/2":s tejp. Eller ännu bättre två kanaler och 1":s tejp som är inspelad på en Studer J37 från 1963 och ombyggd av tim de Paravicini.
Bis,Telarc mfl. spelar in på en 8-kanalig Genex 800 i DSD format.
Svante skrev:Oj, här har det hänt saker.
Klart är ju att det som var en hederssak bland ljudtekniker för 20 år sen är som bortblåst. Då begrep man att konsumenten har en volymkontroll på sin apparat därhemma och att han kommer att skruva den så att det låter lagom starkt. Numera antar man att konsumenten har skruvat fast en skruv intill volymkontrollen och ska det låta bra då, ja då gäller det att krama ut varenda gnutta decibel som det bara går ur mediet...
IngOehman skrev:... men som tur är passar vinylmediets egenskaper åtskilligt mycke bättre ihop med musiksignaler.*
JB skrev:Ett bra exempel på skivor som är förstörda pga klippning är System Of A Downs 2 senaste skivor..
IngOehman skrev:Svante skrev:Oj, här har det hänt saker.
Klart är ju att det som var en hederssak bland ljudtekniker för 20 år sen är som bortblåst. Då begrep man att konsumenten har en volymkontroll på sin apparat därhemma och att han kommer att skruva den så att det låter lagom starkt. Numera antar man att konsumenten har skruvat fast en skruv intill volymkontrollen och ska det låta bra då, ja då gäller det att krama ut varenda gnutta decibel som det bara går ur mediet...
Va' nu? Det där låter ju som om jag skulle ha skrivit det själv.![]()
Har du konverterar till den goda sidan Svante?![]()
![]()
Eller minns jag helt enkelt fel om jag har för mig att du envist velat fokusera på fördelar med dynamisk destruktion, i någon diskussion vi hade för en tid sedan?
Vh, iö
Ronnie skrev:Vad gör en sån där Delay när skivor ska graveras?
Kanske ger den fröken graverare tid att ta en fikapaus eller peta näsan?
Vad man inte berättade var att ADC och DAC av fullvärdig CD-
upplösning hade klockfrekvenser på 50 MHz, och de som i praktiken användes låg på allra minst 11 eller 16 MHz.
För DSD gick man ned till 2,8 MHz!
Ronnie skrev:Ah. Självklart. Tack!
När poletten trillat ner tänkte jag iallafall "Så barockt!"
Så mycket större borde väl inte skivorna behöva vara för att man låter spåren hålla jämn storlek?
50-60cm diameter skulle iallafall bara se kul ut.
On topic:
78 varv shellack borde väl vara bättre format än 33,3 vinyl?
Högre hastighet och plattare skivor...
Att man inte kunde ta fram ett platt material till skivorna tycker jag är hårresande! Att sitta och grubbla på vertikal lagring och nål tryck där de inte borde behöva finnas är barockt barockt barockt.
Fram för 78-varvare med pizza-diameter! Eller möjligtvis CD!
EDIT:
Bara för att ungdomarna tappade skivorna i backen så de sprack när de spisade jazz eller dansade jitterbugg behövde man väl inte ändra format?! Lite redig uppfostran skulle ha räckt! Tvi vale!
Bill50x skrev:Ronnie skrev:Vad gör en sån där Delay när skivor ska graveras?
Kanske ger den fröken graverare tid att ta en fikapaus eller peta näsan?
För att pressa in så mycket speltid som möjligt på en vinylskiva så graverar man spåren tätare när nivån är låg eller det är mindre bas (som tar större plats i sidled). För att gravérhuvudet ska hänga med och flytta sig i sidled fördröjer man signalen.
/ B
DrMabuse skrev:Vad man inte berättade var att ADC och DAC av fullvärdig CD-
upplösning hade klockfrekvenser på 50 MHz, och de som i praktiken användes låg på allra minst 11 eller 16 MHz.
För DSD gick man ned till 2,8 MHz!
Hur menar du? Det är väl masterklockan du menar?
DrMabuse skrev:Normalt för CD så är det 256xFS eller 384xFS, mer sällan så används 512xFS. FS är fortfarande 44 100.
DrMabuse skrev:I de SACD-spelare jag varit i kontakt med så användes en masterklocka på 6xFS och FS är 64x44 100.
DrMabuse skrev:Jag har svårt att se jämförelsen mellan de olika formatens samplingsfrekvens och masterklockans frekvens
Svante skrev:Vad bra det vore om man kunde göra samma sak med CD. Att det kostade speltid at gravera starkt. Eller tänk om signalen vore lagrad med flyttal i stället, och information om signalens medelnivå. Vad bra det skulle bli då.
Morello skrev:"Vi"? Nu tycker jag Bill för tala för sig själv.
Bill50x skrev:Morello skrev:"Vi"? Nu tycker jag Bill för tala för sig själv.
Såja såja, nu ska vi ta det lugnt. Annars får farbror ingen kaka till kaffet...![]()
/ B
De flesta enbitsDAC:ar han dock gått med 256 eller 384 ggr CD-systemets samplingsfrekvens.
Exakt vilken frekvens som en enbitsomvandlare arbetar med kan variera, men ingenting hindrar att dess arbetsfrekvens sammanfaller med masterklockan. Det är dock helt olika saker.
Användare som besöker denna kategori: Kenta och 45 gäster