The Dream

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-10 14:11

Effekten, ja, men det är väl knappast en nyhet. Alla väljer själv hur
mycket effekt de anser att de behöver. Alla vill inte spela högt.
Alla har inte ineffektiva högtalare.

Allt ligger inte i THD. Det har avhandlats tidigare i tråden, det vet du,
men har avböjt att kommentera.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-10 14:57

Och det är fortfarande så att man kan spela högt med 35W så effekten behöver man inte gå in på.
Det är klart att skall man få ett elektriskt strykjärn till att spela högt så kanske inte dessa 35w räcker till men det är väl inte aktuellt????
Hör du Pett.... har du lyssant på Magnat RV 1? I jämförelse med allt annat som stor till buds i den butiken så var den helt överlägsen, det var som att dra bort ett skynke från musiken och orkestern kom fram tillhögtalaren och det tycker jag var ett stortpluss.
Sen får andra förstärkare ha flera 1000W det skiter jag i bara ljudet är så bra.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-10 15:22

PetterPersson skrev:Allt ligger inte i THD. Det har avhandlats tidigare i tråden, det vet du,

Kan du svara Almens fråga om kameran?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-10 15:28

JanBanan skrev:
MattiasKarlsson skrev:
PetterPersson skrev:Det är klart det spelar roll om man har lyssnat på den eller inte! Det är
ju med öronen man lyssnar! Att yttra sig om något man inte hört är
precis samma sak som att säga att en tavla är "ful" fast man inte har
sett den! Du kanske vet med vilken teknik och av vem tavlan är målad,
men du måste fortfarande se den för att säga att den är "ful".

Såklart inte. Du kan se på effekten och THD hurvida den är intressant överhuvudtaget eller ej.

Vilket sågspån!!!

//E

:lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Empire 2009-06-10 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-10 15:29

Ang. kameror så kan jag rycka in. Bara det är ett Petzvald objektiv så går det bar med f8 och långa slutartider, det objektivet kom år 1847 och var riktigt bra bara man höll sig till "mitten".
Nu vet vi det har Ni fler frågor?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-10 17:11

MattiasKarlsson skrev:
PetterPersson skrev:Allt ligger inte i THD. Det har avhandlats tidigare i tråden, det vet du,

Det kan jag göra. Jag skulle bli väldigt förvånad.
Men var det inte förstärkare vi talade om?

Men när vi ändå är på avdelningen krassliga analogier kan vi väl ta en till:

Tänk en bil som är runt sju meter lång men bara har fem sittplatser, har 300 hästar men gör bara 160 knyck, och väger tre ton och drar många liter soppa per mil. Som grädde på moset har den riktigt dåliga vägegenskaper, usel värme, ruttna bromsar och den har inte ens säkerhetsbälten!
Den här bilen säljs för minst 100 miljoner kronor när det väl finns någon till salu.

Hur går det ihop? 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 17:27

Almen skrev:
PetterPersson skrev:Att yttra sig om något man inte hört är

Nä, det är inte samma sak. Skulle du däremot bli förvånad om någon avfärdade en kamera för 187 000:- med 1,2 Mpixlar, största bländare 8, kortaste slutartid 1/250 s, samt usla värden på kromatisk abberation såsom för dyr och med för dåliga prestanda?

Nej
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-10 17:41

KarlXII skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Jo, och förstärkare är också apparater som man kan ställa vissa krav på vad gäller tekniska prestanda (och även pris kontra prestanda). Man måste inte, men det är märkligt att det blir ett sånt jäkla liv när man gör det.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-10 17:49

Almen kom in med en hole-in-one. :D
Insignalen ÄR referensen

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-06-10 17:51

"Jag fick ett mail efter mässan där de utsett mässans bästa ljud och vi i Sverige kan vara stolta då det blev kombinationen Marten, Jorma, The Lars och Montegiro."

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74813

Va kul att det räcker med 18-40 watt för att lyssna på musik
:lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-10 17:53

Almen skrev:
KarlXII skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Jo, och förstärkare är också apparater som man kan ställa vissa krav på vad gäller tekniska prestanda (och även pris kontra prestanda). Man måste inte, men det är märkligt att det blir ett sånt jäkla liv när man gör det.

Det som är märkligt är att såna som du (dvs petimetrar) inte har ett uns tolerans med såna som du (dvs ljudentusiaster). Ett mysterium.

Nejdå. Allt ska vara rätt och oantastligt korrekt meddetsamma. Är det minsta fel eller kan, med god vilja, misstolkas- då jävlar.
Det är rökridåer. Det är halvsanningar. Det är rena lögner!!!
Det är skandal att en sån jättekoncern som Hesselvall Audio inte har en bättre kommunikatör. Huvudena bör rulla på både marknadschefen och PR-chefen. Att dessa lögnare aldrig lär sig! Bild

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-10 18:21

Skönt det finns några med stake nog att ifrågasätta sånt. 8)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-10 18:32

MattiasKarlsson skrev:Skönt det finns några med stake nog att ifrågasätta sånt. 8)

Mm. Det vittnar ju verkligen om stort mod att sitta och tjafsa om formuleringar på ett internetforum.

Angående rör.
På faktiskt.se.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-10 18:44

KarlXII skrev:
Almen skrev:det är märkligt att det blir ett sånt jäkla liv
Allt ska vara rätt och oantastligt korrekt meddetsamma. Är det minsta fel eller kan, med god vilja, misstolkas- då jävlar.
Det är rökridåer. Det är halvsanningar. Det är rena lögner!!!
Det är skandal att en sån jättekoncern som Hesselvall Audio inte har en bättre kommunikatör. Huvudena bör rulla på både marknadschefen och PR-chefen. Att dessa lögnare aldrig lär sig!

Som sagt. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-10 19:56

Harryup skrev:Det stora "problemet" kanske inte är förarbetet utan hur lång serie man måste göra för att priset skulle gå att sänka väsentligt. Fast då tillkommer industriell tillverkning, lagerhållning av delar, finansiering, säljorganisation, logistik, återförsäljarled etc.
Så kanske ändå för att det överhuvudtaget skall bli några apparater så måste man börja någonstans och då kan 2 personer kanske inte tillverka 5000 apparater utan att man får nöja sig med ett tiotal och om det går bra och kanske tillverka nästa batch om 20 osv.
Att förstärkaren kostar mycket pengar betyder ju inte att den är dyr för det eftersom det är en ytterst subjektiv bedöming utifrån ens egen plånbok bl.a.

mvh/Harryup

Idel klokheter, från första till sista bokstav!

Vill dock lägga till en dimension: En förstärkare av det där slaget är "evig",
på ett helt annat sätt än en transistorförstärkare. Det är en enkel hårdvirad
konstruktion med mycket få men mycket dyra komponenter, och i princip
vad som än händer med den kommer den att vara enkel att reparera och
det finns inget som hindrar att den är i liv och vid full vigör om 100 år.

Nu är det ju inte säkert att dess köpare är det, så det kanske inte är så intressant för alla, men ändå en sak att ha med i beräkningen.

En sak till: Tidigare i kväll så spenderade jag några timmar med drömmen,
och det var roligt. :)

Mycket trevlig musik spelades, och mest imponerad av allt jag hörde blev
jag av en inspelning med Evert taube från sent 30-tal. :o Lät helt fantas-
tiskt, men allt jag hörde lät mycket bra, i bemärkelsen mycket njutbart att
lyssna till.

Eftersom Perka och Hasselvall ju besökte mig så fick de dessutom stå ut
med att apparaten utsattes för en mindre teknisk analys. :twisted:

Så jag kan rapportera följande:

1. Den limiterar som alla sådana här förstärkare både mjukt och lite asymmetriskt. Jag hade väntat mig att den skulle säga stopp vid betydligt lägre effekter, men den fick faktiskt ur sig ett positivt sving med en peak-effekt om 66 W och ett negativt sving med en peak-effekt om 148 W. Peakeffekten är dubbelt så stor som en odistorderad RMS-effekten om en förstärkare klipper hårt, men med en sådan här förstärkare med kvadratisk dominans, så brukar man kunna lägga sig på 60-70% av peak i "sämsta riktningen" vilket här betyder att man kan specificera en praktiskt användbar uteffekt om 39,6 - 46,2 W. Men allting beror ju på vilken distorsionsnivå man kan acceptera. Vid nivåer uppåt 50 W RMS i topparna (100 W peak) lät det hur som helst rent fortfarande. :)

2. Utimpedansen är 1,2 ohm vilket ger en dämpfaktor om goda 6,67 i 8 ohm. Men självklart passar sådana här förstärkare alltid bäst till högtalare som optimerats för den lite mjukare drivning som 1,2 ohm är, jämfört med 0 ohm. Dock fungerade de ju alldeles utmärkt med pi60s, trots att de är gjorda för att drivas med 0,1 ohm + 0,1 ohm (förstärkare + kabel). Inte så förvänande dock. Drastiska klangförändringar uppstår ju typiskt först när drivimpedansen närmar sig nominella lastimpedansen, och den senare är mycket frekvensavhängig.

Hur som helst - det var en trevlig bekantskap, och egentligen var det bara en enda inspelning där det var tydligt att uteffekten inte riktigt räckte till, och det var (ja, vad är nästan alltid svårtast...) tjejer som sjöng i kör med varandra! Men då skall man också minnas att realistiska nivåer avtvingades anläggningen och högtalarnas känslighet är bara 88 dB, och de spelades i ett rum med mycket kontrollerad efterklang (<0,2 sekunder)..

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 20:03

Ingvar, du är 62 min sen till mötet! 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-10 20:36

10 Poäng till pensioneren o hans kollega.

Nu ska det ätas tårta inom kort :D

Med rätt högtalare kommer den att brilljera fyrfaldigt, utan motkoppling 8O

Mitt grus är på väg ut, nån intresserad av en sandlåda :wink: :) :D :lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-10 21:43

IngOehman skrev:
Harryup skrev:Det stora "problemet" kanske inte är förarbetet utan hur lång serie man måste göra för att priset skulle gå att sänka väsentligt. Fast då tillkommer industriell tillverkning, lagerhållning av delar, finansiering, säljorganisation, logistik, återförsäljarled etc.
Så kanske ändå för att det överhuvudtaget skall bli några apparater så måste man börja någonstans och då kan 2 personer kanske inte tillverka 5000 apparater utan att man får nöja sig med ett tiotal och om det går bra och kanske tillverka nästa batch om 20 osv.
Att förstärkaren kostar mycket pengar betyder ju inte att den är dyr för det eftersom det är en ytterst subjektiv bedöming utifrån ens egen plånbok bl.a.

mvh/Harryup

Idel klokheter, från första till sista bokstav!

Vill dock lägga till en dimension: En förstärkare av det där slaget är "evig",
på ett helt annat sätt än en transistorförstärkare. Det är en enkel hårdvirad
konstruktion med mycket få men mycket dyra komponenter, och i princip
vad som än händer med den kommer den att vara enkel att reparera och
det finns inget som hindrar att den är i liv och vid full vigör om 100 år.

Nu är det ju inte säkert att dess köpare är det, så det kanske inte är så intressant för alla, men ändå en sak att ha med i beräkningen.

En sak till: Tidigare i kväll så spenderade jag några timmar med drömmen,
och det var roligt. :)

Mycket trevlig musik spelades, och mest imponerad av allt jag hörde blev
jag av en inspelning med Evert taube från sent 30-tal. :o Lät helt fantas-
tiskt, men allt jag hörde lät mycket bra, i bemärkelsen mycket njutbart att
lyssna till.

Eftersom Perka och Hasselvall ju besökte mig så fick de dessutom stå ut
med att apparaten utsattes för en mindre teknisk analys. :twisted:

Så jag kan rapportera följande:

1. Den limiterar som alla sådana här förstärkare både mjukt och lite asymmetriskt. Jag hade väntat mig att den skulle säga stopp vid betydligt lägre effekter, men den fick faktiskt ur sig ett positivt sving med en peak-effekt om 66 W och ett negativt sving med en peak-effekt om 148 W. Peakeffekten är dubbelt så stor som en odistorderad RMS-effekten om en förstärkare klipper hårt, men med en sådan här förstärkare med kvadratisk dominans, så brukar man kunna lägga sig på 60-70% av peak i "sämsta riktningen" vilket här betyder att man kan specificera en praktiskt användbar uteffekt om 39,6 - 46,2 W. Men allting beror ju på vilken distorsionsnivå man kan acceptera. Vid nivåer uppåt 50 W RMS i topparna (100 W peak) lät det hur som helst rent fortfarande. :)

2. Utimpedansen är 1,2 ohm vilket ger en dämpfaktor om goda 6,67 i 8 ohm. Men självklart passar sådana här förstärkare alltid bäst till högtalare som optimerats för den lite mjukare drivning som 1,2 ohm är, jämfört med 0 ohm. Dock fungerade de ju alldeles utmärkt med pi60s, trots att de är gjorda för att drivas med 0,1 ohm + 0,1 ohm (förstärkare + kabel). Inte så förvänande dock. Drastiska klangförändringar uppstår ju typiskt först när drivimpedansen närmar sig nominella lastimpedansen, och den senare är mycket frekvensavhängig.

Hur som helst - det var en trevlig bekantskap, och egentligen var det bara en enda inspelning där det var tydligt att uteffekten inte riktigt räckte till, och det var (ja, vad är nästan alltid svårtast...) tjejer som sjöng i kör med varandra! Men då skall man också minnas att realistiska nivåer avtvingades anläggningen och högtalarnas känslighet är bara 88 dB, och de spelades i ett rum med mycket kontrollerad efterklang (<0,2 sekunder)..

Vh, iö

Ja det var ju kul att höra!!!!!!!!!!!
Hade varit intressant att få en ljudlig jämförelse med Magnat RV 1 så kostar 17 lakan, är en sådan helt kass vid en jämförelse?

Magnaten verkar vara en bortglömd produkt i detta gänget, är den för billig eller var falerar det?
Ni får tänka på att det är tyskar som haft ett finger med i spelat och dom brukar inte vara tappade bakom en vagn när det gäller återgivning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-10 21:49

DS skrev:Mitt grus är på väg ut, nån intresserad av en sandlåda :wink: :) :D :lol:

Jag har hört att såna där glasrör är gjorda av kiselsand dom med!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-10 22:19

MattiasKarlsson skrev:

Visst kan jag det, Det går att diskutera kamerans upplösning,
som avgör hur stort bilden kan förstoras, inte hur bra den blir.
Kromatisk abbersion, som ett distorsionsfenomen kan rättas till med
korrektionslinser. Däremot kan det inte bli bättre än om bilden varit fri
från den typen av distorsion jämfört med kombinationen förstärkare +
högtalare som kan "bli bättre" än summan av de två var för sig.
Angående slutartid och bländare så är det upp till köparen att
bestämma om den prestandan räcker eller ej.

Nog med OT, lyssna på The Dream istället för att nervärdera den.

Tack Ingvar för ett mycket sakligt intressant inlägg och för mätningarna.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-10 22:22

paa skrev:
DS skrev:Mitt grus är på väg ut, nån intresserad av en sandlåda :wink: :) :D :lol:

Jag har hört att såna där glasrör är gjorda av kiselsand dom med!

Jepp, men i amorf fas.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-10 22:28

Och Magnaten är där inte någon som hört? Det kan vara en miss, prisskillnaden är ju markant.
Fast det är väl som vanligt, riktigt bra grejor talas det inte om, man kan fråga sig varför?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-10 22:30

Hum skrev:Hör du Pett.... har du lyssant på Magnat RV 1? I jämförelse med allt annat som stor till buds i den butiken så var den helt överlägsen, det var som att dra bort ett skynke från musiken och orkestern kom fram tillhögtalaren och det tycker jag var ett stortpluss.
Sen får andra förstärkare ha flera 1000W det skiter jag i bara ljudet är så bra.

Nej, tyvärr har jag itne gjort det. men det är säkert en angenäm upplevelse :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-10 22:35

Almen skrev:
PetterPersson skrev:Att yttra sig om något man inte hört är

Nä, det är inte samma sak. Skulle du däremot bli förvånad om någon avfärdade en kamera för 187 000:- med 1,2 Mpixlar, största bländare 8, kortaste slutartid 1/250 s, samt usla värden på kromatisk abberation såsom för dyr och med för dåliga prestanda?

Nja, allt beror ju på tiden. För 20 år sedan så kanske kameran hade varit prisvärd. Rent av billig. Om 20 år kanske The Dream inte är något kap heller ibland framtidens rörförstärkare.
Men eftersom du valt att jämföra en digitalkamera så hade du ju valet att använda film istället om du velat. Och du har ju nu valet att använda trissor istället.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-10 22:53

PetterPersson skrev:Visst kan jag det, Det går att diskutera kamerans upplösning,

Sorry, det håller inte enligt mig. Den kameran som Almen gav i sitt förslag är kass OAVSETT hur du använder den i verkligheten. Den är överprissatt för sin prestanda.

Nej, jag är inte intresserad att lyssna. Den är svindyr och har sämre prestanda än saker som är mycket billigare så jag förstår inte varför jag ska lyssna på den för.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-10 23:18

MattiasKarlsson skrev:Nej, jag är inte intresserad att lyssna.

:lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 01:03

Ingångsimpedans: 50 kohm
Rek. högtalarimpedans: 2-16 ohm
Arbetssätt: Ren Klass-A1
Statisk uteffekt: ca. 2 x 40 W
Statisk uteffekt i ekonomiläge: ca. 2 x 15 W
Frekvensomfång: 20Hz-30 kHz
Ingångskänslighet: ca. 100 mV.
Harmonisk distorsion: ca. 0,4%, 1 W, 1 kHz.
Uddatonsdistorsion: 0 %
Motkoppling: 0 dB

På hemsidan kan man läsa att någon återkoppling (motkoppling) inte finns, men samtidigt deklarerar man "0dB", dvs slingförstärkning=1.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 02:43

Siffran skall nog tolkas som en uppgift om gainförlust på grund av motkoppling.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 09:49

Ja, siffran kan tolkas på olika vis. Jag tolkar siffran på ett helt annat sätt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 09:52

MattiasKarlsson skrev:
PetterPersson skrev:Visst kan jag det, Det går att diskutera kamerans upplösning,

Sorry, det håller inte enligt mig. Den kameran som Almen gav i sitt förslag är kass OAVSETT hur du använder den i verkligheten. Den är överprissatt för sin prestanda.

Nej, jag är inte intresserad att lyssna. Den är svindyr och har sämre prestanda än saker som är mycket billigare så jag förstår inte varför jag ska lyssna på den för.

Jag tror inte man bör betrakta "the dram" som något annat än en kombinerad lågeffektsförstärkare och post-processor. Vill man ha låg grad av färgning och högre effekt köper man det för fikapengar(relativt sett).
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi