Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-04 00:03

Jag är med på att skänka en slant för resan. Tycker att en resekostnad ändå
är en rätt mastig summa pengar och borde räcka om något sånt ska vara
inblandat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-03-04 00:21

JTarnstrom skrev:
IngOehman skrev:
Det är utan någon som helst tvekan så, att det finns gott om förstärkare som
går att skilja från varandra i A/B-jämförelser. Ibland är det väldigt lätt till och
med.

Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.

Och därmed var ämnet utagerat för min del! :D 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-03-04 00:43

UnholyRishna skrev:
JTarnstrom skrev:
IngOehman skrev:
Det är utan någon som helst tvekan så, att det finns gott om förstärkare som
går att skilja från varandra i A/B-jämförelser. Ibland är det väldigt lätt till och
med.

Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.

Och därmed var ämnet utagerat för min del! :D 8)

Ämnet har har alltid varit utagerat för min del, har ägt allt för mycket olika Av-receivers/Förstärkare och framförallt slutsteg för att veta att det ibland kan vara stora skillnader.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-04 01:17

Rydberg skrev:IngOehman> Håller med dig i princip att det är synd för Subjektivisten om han skulle förlora massa pengar. Själv har jag inte de ekonomiska möjligheterna att sätta emot hans vad. Ogillar idén att slå vad om pengar, en stressad lyssnare lär inte höra bättre än en avslappnad. Om jag lyckas höra skillnad så får vi väl se hur generös jag är ;)

???

Tycker du det verkligen? Då ska du väl anta vadet utan pengar, bara resan. Föreslå åtminstone.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-04 09:32

JTarnstrom skrev:Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.

Att Ingvar och några andra kan höra det betyder inte att alla kan det. Säger det IGEN, har man INTE blinttestat det och nivåmatchat så har man INGEN susning om det är verklig skillnad eller alls! Det är ett faktum och dom flesta av er som skriver hag ju icke gjort detta.

Sen skulle jag gissa att många gånger är det droppen i djupbasen som man kan märka av och jag är ytterst tveksam om dina pip skulle ge något utslag.

Sen gillar jag Ingvars förslag, framförallt för man har med en erfaren testare. Jag hoppas vi kan göra detta framöver, kommer dock har lite tajt med tid närmaste tiden eftersom jag har fått ett nytt jobb som jag håller på och lär mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-04 09:36

Om nu trådfrågan gäller OM det går att särskilja två olika förstärkare, i stort sett vilka som helst. Då undrar man ju lite varför Subjektivisten och Rydberg nu väljer att battla med två av markandens fåtal förstärkare som har potential att vara mycket lågförvrängande. Varför inte komplettera testet med ett battel mellan två "vanliga" förstärkare t ex en hembioförstärkare och någon av annat fabnrikat? T ex skulle de kunna få välja varsin apparat.

Jag tror att om testet blir av, så blir det hursomhelst en mycket trevlig och skojig afton! Jag tror det kommer sluta med sjöslag, INNAN de kommit till några resultat. :wink: :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-04 10:08

Anledningen var ju att Rydberg, i öppet test utan nivåmatchning, tyckte sig höra en förbättring med Bryston steget. Det var det jag ifrågasatt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-03-04 10:38

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.

Att Ingvar och några andra kan höra det betyder inte att alla kan det. Säger det IGEN, har man INTE blinttestat det och nivåmatchat så har man INGEN susning om det är verklig skillnad eller alls!

Du kan säga det hur många gånger du vill, det blir inte sanning för det!

Grattis till det nya jobbet förresten! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-04 11:09

dimitri skrev:
Rydberg skrev:IngOehman> Håller med dig i princip att det är synd för Subjektivisten om han skulle förlora massa pengar. Själv har jag inte de ekonomiska möjligheterna att sätta emot hans vad. Ogillar idén att slå vad om pengar, en stressad lyssnare lär inte höra bättre än en avslappnad. Om jag lyckas höra skillnad så får vi väl se hur generös jag är ;)

???

Tycker du det verkligen? Då ska du väl anta vadet utan pengar, bara resan. Föreslå åtminstone.

Ja så tycker jag egentligen men nu fanns det ju incitament att göra ett test, jag är inte bara fattig jag är väldigt lat också!;)

Gäller det inget så förstår jag inte varför S skulle behöva komma öht. Jag litar nog mer på mina vetenskapliga talanger än på S's! 8)
Class only looks like arrogance from below.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-03-04 11:12

1987 skrev:
ThePreTor1aN skrev:Jag är förbluffad.
Kan det vara en brinnande apparat intresse hos vissa som gör att de har så svårt att höra skillnad?. Alltså fokus nån annanstans än i musiken.

Trådarna på faktiskt.se har ju en karaktär som kännetecknar helt klart det starkaste apparatintresset, speciellt när man jämför med alla grannforum.

Jo så är det, rätt så uppenbart. Men du kan redan nu börja leta källor till ditt påstående, du kommer att behöva dem kan man säga....

Men visst; utifrån de debatter som drivs så kan man dra slutsatsen att apparatintresset är enormt. Att den vadslagning som nu är på G ens existerar är väl ett hyfsat tecken på det. Varför inte bara slappna av och lyssna på musiken?

Nä, det handlar för mycket om sandlådeprestige.

Japp, det här är en teknik, prestige och betting-sajt.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-04 11:18

Jag tro att alla har fel och jag har rätt!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-04 11:23

ThePreTor1aN skrev:
1987 skrev:
ThePreTor1aN skrev:Jag är förbluffad.
Kan det vara en brinnande apparat intresse hos vissa som gör att de har så svårt att höra skillnad?. Alltså fokus nån annanstans än i musiken.

Trådarna på faktiskt.se har ju en karaktär som kännetecknar helt klart det starkaste apparatintresset, speciellt när man jämför med alla grannforum.

Jo så är det, rätt så uppenbart. Men du kan redan nu börja leta källor till ditt påstående, du kommer att behöva dem kan man säga....

Men visst; utifrån de debatter som drivs så kan man dra slutsatsen att apparatintresset är enormt. Att den vadslagning som nu är på G ens existerar är väl ett hyfsat tecken på det. Varför inte bara slappna av och lyssna på musiken?

Nä, det handlar för mycket om sandlådeprestige.

Japp, det här är en teknik, prestige och betting-sajt.

Är det alltså därför ni är här och skriver?

Min uppfattning är nog att det är rätt självklart att varje hifi-forum
handlar om musikåtergivning mera än om musik, men det betyder
inte att man automatiskt kan veta varför musikåtergivningen röner
sådant intresse. Det behöver inte bero på att man finner apparaterna
som sådana intressanta.

Ni tror att det är apparaterna som är intressanta för dem som skriver
här, och så kan det självklart vara för vissa. Är det alltså så för ER?

Det kan ju verka så, när ni säger att det är det ni tror att det handlar
om här - och ni sedan väljer att skriva här.

Själv har jag uppfattat att det är snarare precis tvärtom, det vill säga
att det är på andra hifi-forum som apparaterna som är i fokus , och det
är därför jag INTE skriver där.

Jag tror att det är en rimligare hypotes att tro att musik är något som
man lyssnar på hemma och för det behöver man inget forum alls.

Bristerna i musikåtergivningen kan ju däremot skapa ett behov av ett
ställe att diskutera problemen på så att man kan nå längre och komma
närmare musiken. Dessutom må musik kanske vara ett gemensamt
intresse (jag tror det är det för de flesta) men det betyder inte att alla
delar samma musiksmak, det vill säga att alla gillar samma musik eller
att de har något intresse av att prata om musiken.

Musik lyssnar man ju på. Och då väljer man den man själv gillar. Visst
kan det vara kul att prata om musik också, men mest tycker jag nog
att det är att lyssna på musiken man har den till.

Musikåtergivningen är däremot ett mycket mera "gemensamt prob-
lem". Även om folk gillar helt olika musik så kan de ju ändå ha åter-
givningen av musik (=ljud) som ett gemensamt önskemål. Utan en
sådan blir det ju ingen musik, och ju bättre den är, desto bättre!

Så, för andra än kanske ni (om ni är här av de skäl ni nämner) så är
det nog ändå oftast musiken och viljan att komma nära den, som är
huvudorsaken till att just återgivningen mera än "apparaterna som
sådana", som är intresset.

Den som bara vore intresserad av apparaterna tror jag skulle syssla
mera med att fotografera dem, putsa dem och kanske läsa mångor-
diga beskrivningar om dem (hur de låter, snarare än hur de återger),
och förstås byta apparater ofta - snarare än att göra sig besväret att
undersöka dem med lyssningsmetoder avsedda att berätta just om hur
sanna musiken de är.

Det är i varje fall min gissning.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-04 11:49, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-04 11:48

Det ena intresset behöver ju inte utesluta det andra. Själv tycker jag att det finns något vackert i det faktum att dessa apparater kan förmedla musik till våra öron. Rena magin! För mig handlar apparatintresset om att komma så nära musiken som möjligt, för minsta möjliga peng (vilket har blivit en liten sport i sig). Ju billigare och enklare, desto finare tycker jag apparaterna är. Och om något är billigt och bra, så betyder det oftast att någon eller några har ansträngt sig lite extra för att ge mig den där tillfredställelsen och det besjälar apparaterna på något sätt. Det känns bra att ha dem här hemma, helt enkelt.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-03-04 11:50

Tror att detta med hifi är mkt prestige för vissa, man vill va med i gänget och köper dyra apparater/högtalare som kanske inte är ett dugg bättre än det man hade innan . Skit samma bara man har just den sorts apparaten/högtalaren så är allting jättebra :D :D :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-04 12:29

Det tror inte jag.

Säger inte att det inte förekommer, men det är inget jag kan minnas att
jag stött på speciellt ofta. Tvärtom tycker jag just den infallsvinkeln lyser
nästan helt med sin frånvaro på just faktiskt.se.

Folk verkar bry sig om apparaternas faktiska egenskaper.

Det kanske rent av är därför som vissa uppfattar att det finns ett stort
apparatintresse, när jag nog tycker att samma fenomen snarare visar på
motsatsen - att det är egenskaperna folk är efter, av skäl som handlar
mera om återgivningen än om apparaterna som sådana.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-04 12:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2010-03-04 12:30

Vad jag önskar att detta test blir av.. Skulle vara mycket intressant att se om Rydberg klarar av att höra skilnaderna mellan två så kompetenta förstärkare.

Personligen tycker jag att det kan vara mycket svårt att höra skildnader mellan vissa förstärkare (omöjligt för mej) medan jag andra gånger ganska lätt upptäcker skildnader mellan två olika förstärkare , men dom gångerna jag tycker mej lätt höra skildnader är det när jag jämfört förstärkare som skillt sej ganska mycket åt i prestanda.

Hör lätt skildnad på mitt Copland slutsteg i jämförelse med mitt Semicon 77 slutsteg..

Påstår verkligen INTE att jag gjort testerna helt vetenskapligt och förstår att många som läser den här tråden kommer att ha invändningar mot mina åsikter (som att jag inte testat nivå-matchat) men det skiter jag i.

Vill bara påstå att det går att höra skildnader mellan två olika förstärkare , däremot att jag inte kan skilja alla förstärkare från varandra. Så enkelt är det ju.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-04 13:02

Rydberg skrev:
dimitri skrev:

???

Ja så tycker jag egentligen men nu fanns det ju incitament att göra ett test, jag är inte bara fattig jag är väldigt lat också!;)

Gäller det inget så förstår jag inte varför S skulle behöva komma öht. Jag litar nog mer på mina vetenskapliga talanger än på S's! 8)

Nåja, även om man tar bort eller reducerar den monetära biten så gäller det ju äran! ;)

Fast det menar jag egentligen mest på skoj. Jag tror alla vill veta hur det går. Även
du skulle nog tycka det vore intressant att finna att du misslyckades att detektera en
skillnad, på samma sätt som jag tror att subjektivisten skulle tycka att det vore int-
ressant om du skulle lyckas.

Kunskap är ju ett universellt värde liksom. Till glädje för alla - både de som inte hade
några uppfattningar inna, de som förväntade sig att finna att det skulle vara på ett
visst sätt, och de som hade förväntat sig motsatsen. Kanske framförallt de senare.

Så jag tolkar initierandet av att vad, mest som ett tecken på att den som gör det VILL
att saken skall testas. Vadet blir incitamentet liksom.

Kan väl tillägga att det inte alls är omöjligt att det går att höra skillnad om diskant-
avrullningen är 0,4 dB vid 20 kHz. Det är mycket mera än vad NAD208 har, och även
mycket mer än vad "den fixade 14B-SST" uppvisar.

Lätt är det inte att höra sådant dock...

Men det kan ju finnas även annat som leder till hörbara skillnader? Jag har inte själv
testat det där Bryston-steget så jag utesluter ingenting.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-04 14:41

Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-04 14:41

IngOehman skrev:Kan väl tillägga att det inte alls är omöjligt att det går att höra skillnad om diskant-
avrullningen är 0,4 dB vid 20 kHz. Det är mycket mera än vad NAD208 har, och även

Men det kan ju finnas även annat som leder till hörbara skillnader? Jag har inte själv

Vh, iö

Nä det kanske kan vara hörbart men min förmodan var att den avrullning 28B-SST uppvisar inte torde höras när man lyssnar via mina utsökta högatalare :P

Avrullningen om 0,4dB finns ju med en last om 2 ohm och diskantregistret i pi60s har ju en betydligt högre impedans än så (8-9 ohm om jag inte missminner mig).

Med reservation för dåligt minne så har jag för mig att du yppat att du tyckt dig höra fler detaljer via ditt eget 14B-SST än någonsin innan (med andra förstärkare förmodar jag). Personligen tycker jag att NAD 208 låter jädrigt bra också men 28B-SST låter ett par pinnhål bättre, mer detaljerat, renare, mer dynamiskt(!). En helt superb färgning helt enkelt ;) 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-04 14:43

Nattlorden skrev:Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.

Ehh va?? :o

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-04 14:45

Rydberg skrev:
IngOehman skrev:Kan väl tillägga att det inte alls är omöjligt att det går att höra skillnad om diskant-

Vh, iö

Nä det kanske kan vara hörbart men min förmodan var att den avrullning 28B-SST uppvisar inte torde höras när man lyssnar via mina utsökta högatalare :P

Avrullningen om 0,4dB finns ju med en last om 2 ohm och diskantregistret i pi60s har ju en betydligt högre impedans än så (8-9 ohm om jag inte missminner mig).

Med reservation för dåligt minne så har jag för mig att du yppat att du tyckt dig höra fler detaljer via ditt eget 14B-SST än någonsin innan (med andra förstärkare förmodar jag). Personligen tycker jag att NAD 208 låter jädrigt bra också men 28B-SST låter ett par pinnhål bättre, mer detaljerat, renare, mer dynamiskt(!). En helt superb färgning helt enkelt ;) 8)

Aha, ja då får jag be om ursäkt. Jag läste inte graferna som du så gentilt presenterade. Läste bara det du skrev om hur mycket avrullning det var. pi60 liksom pi60s har en impedans vid högre frekvenser som vid alla frekvenser lägger över 10 ohm till och med, så om avrullningen är helt utimpedansorsakad så kommer den att blir mindre än 0,1 dB.

Nattlorden skrev:Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.

Nej, så kan man inte resonera.

Detektion är ju inte något som i sig går att härleda vetenskapligt säkert till en speciell teknisk egenskap, om man inte gör en fokuserad studie på just det fenomenet. Förvisso kan man göra kvalificerade gissningar, men det duger inte i sådana här sammanhang.

Så om det sker en detaktion med rimlig (läs den som är överenskommen) signifikans, så kan man inte underkänna resultatet, baserat på en gissning om att det beroddde på en speciell egenskap hos förstärkaren, som man i sig inte tycker skall räknas.

Men nu verkar det ju vara som så, att avrullningen kommer att vara mycket låg i pi60s-lasten, så det är nog ingenting man behöver bekymmra sig om, utan sker detektion så tror jag att det beror på någon annan egenskap hos förstärkaren (eller den andra förstärkaren). Men även det är såklart bara en kvalificerad gissning. ;)

Men oavsett allt detta - detektion är detektion, och vad det beror på tycker jag inte kan vara skäl för att underkänna detektionen (ogiltigförklara förmåga att ha kunna skilja förstärkarna), för någon orsak måste det ju finnas, annars skulle så inte skett.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-04 15:15

Kom just på att det där inlägget som jag tänkte göra i den andra tråden - kan jag ju göra här istället!

Det är ju rätt ämne.

Erik_AA skrev:Förstår inte varför IÖ undviker frågan.

Frågan är ju "Kan man detektera 20 ggr mindre skillnader mellan F och E
i FE-lyssning jämfört med skillnaderna mellan A och B i en AB-lyssning?"

"AB-test är dåliga" är liksom inte svar på den frågan.

Jag har inte läst tråden så noga som jag kanske borde ha gjort, och har
hittills missat den ovanstående frågan (i den låsta tråden).

Men å andra sidan tycker jag nog att det jag skrivit ger svar nog, om det
skulle vara så att det inte är självklart redan från början.

Men självklart skall jag svara på det där specifikt:

Nej, förmågan att skilja X från Y skiljer sig inte beroende på om X kallas F
eller A, eller Y kallas E eller B. ;)

Skillnaderna som redogjorts för på LTS hemsida handlar inte om att örats
egenskaper plötsligt och outgrundligt skulle ändra sig (vilket ju hade varit
lite förvånande.

Ett vältränat öra kan detektera skillnader om nedåt 0,1 dB, även om det
förstås beror på bandbredder och en massa andra saker också. Och så är
det alltså - oavsett vad de saker man jämför heter (A, X, F...) och oavsett
vad de representerar för signaler.

Det trodde jag inte skulle behöva förklaras.

Men - om frågan har med förmågan att bedöma en färgnings art och storlek
att göra,så är det av yttersta betydelse om man har en referens eller inte.
Det är därfär F/E-lyssning är ett så oerhört mycket kraftfullar verktyg än
andra sorters lyssningstester därvidlag.

Har man ingen yttre referens så får man förlita sig på den inre, och det är
i de flesta fall inget stort problem - för det är ju den man använder alltid,
även när man lyssnar på musik i levande livet. :)

Men ju flera länkar i kedjan man kan få hjälp av en metod som ger en ur-
skiljning som är kanske 20 gånger bättre (eller flera hundra gånger om de
förutsättningar som finns INTE är så gynnsamma) desto lättare är det att
nå fram till en riktigt välåtergivande kedja!

I varje fall om det är den vägen man vill gå för att nå en sådan.

Ty - felen staplar sig ju på varandra!

Om det bara är någon enstaka apparati kedjan som man varit hänvisad till
att bedöma mot sin inre referens, så är det större chans att totalresultatet
blir som man vill ha det, än om man kombinerar ihop fem apparater som var
och en fått bra recensioner av hifi-tidskrifter (alltså av andra tyckare än
man själv, och med andra förutsättningar i anläggningarna än man själv
kommer att ha) som har testat apparaterna utan F/E-lyssning.

Fem gånger det fel som en tränad lyssnare kan höra rimligt noga i en refe-
renslös lyssning (om förutsättningarna är optimala) är ju väldigt mycket
mera fel, än bara en gånger samma fel. ;)

Med det menar jag alltså inte att alla borde F/E-lyssna hemma, utan snarare
tvärtom!

Det vill säga att man bör se till att SJÄLV lyssna på saker som inte har test-
ats antingen med F/E-lyssning, eller tillsammans med apparater som varit
just F/E-lyssnade (med gott resultat då förstås) - eftersom tester som görs
på andra sätt än med F/E-lyssning, inte ger en "högupplöst info" om appa-
raterna i fråga, och dessutom kan ge en helt falsk information, som är mot-
satsen till hur apparater i verkligheten påverkar musiksignalen. Hur suddigt
det blir och hur falskt det blir är helt beroende på en knepig kombination av
hur kända fonogram som spelats, vilken kringutrustning som använts och
hur bra den som gjort testen är på att göra en relevant bedömning av allt
det där.

Därför är det alltså min uppfattning att man SJÄLV bör man försöka lyssna
på alla de apparater man är spekulant på, som bara har "lyssningstestats av
annan person i annan anläggning" - innan man gör ett köp.

Viktigast är att man lyssnar själv istället för att lita på någon annans öron,
och det kan då ske antingen med "den kringutrustning som man själv kom-
mer att använda" (om man vill veta hur det kommer att låta då), eller med
"för objektet passande kringutrustning" (om man vill veta hur bra det kan
låta). Båda informationerna kan vara av värde. Och i "kringutrustning" inklu-
derar jag både fonogram och rum. Hela kedjan har ju betydelse.

Detta alltså om man är det minsta osäker på om de kommer att passa för
den applikation man behöver apparaten till. I okvalificerade applikationer
kan det självklart finnas skäl att strunta i sådana detaljer, och bara gå på
en rekommendation.

- - - - -

Hoppas nu ingen tolkar det jag skriver som en kritik mot de texter som de
flesta hifi-tidskrifter släpper ifrån sig. Det är verkligen INTE min avsikt. Som
jag skrivit tidigare så finns det inga ovetenskapliga eller felaktiga testmeto-
der - bara ovetenskapliga "otillåtna" tolkningar och slutsatser.

Så det sättet som de testat kan inte kritiseras, och det gör jag inte heller.

Vad jag säger är bara att man kan göra sig själv en tjänst genom att vara
sunt kritisk (inte samma sak som skeptisk) lära sig att bedöma osäkerhets-
faktorerna, och testa själv, när informationen som finns inte räcker. Alltså
att INTE försumma de osäkerhetsfaktorer som finns och som därför bör add-
eras till hifi-tidskrifternas texter - givet vad man vet om testmetoderna.
Det gäller även tester i MoLt - läs vad som står, men dra egna slutsatser!

Gör man det så tar man höjd för osäkerheterna och slipper göra övertolk-
ningar som kanske leder till köp som man ångrar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-04 15:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-04 15:17

Rydberg skrev:

Det var ju spec:at "båda förstärkarna skall användas inom sitt linjära område".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-04 15:55

Det syftade till amplituddimensionen. ;)

Man skiljer mellan linjära och olinjära system, och självklart är ingen
förstärkare helt linjär, men man brukar ändå tala om det "linjära om-
rådet" som det där förstärkaren "inte klipper".

(Vilker ju också om man skall vara noga är ett luddigt begrepp - när
börjar klippning? ;) )

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-04 16:00

IngOehman skrev:Det syftade till amplituddimensionen. ;)

Okej, det är möjligt att sub:en bara menar det. Hade jag specat testen i fråga så hade det även gällt frekvensgången.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-04 16:29

Nattlorden skrev:

Okej, det är möjligt att sub:en bara menar det. Hade jag specat testen i fråga så hade det även gällt frekvensgången.

Men så brukar "man" inte resonera.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-04 17:20

Nattlorden skrev:

Skulle du resonerat likadant om man skulle undersöka om man kunde höra skillnad mellan två högtalare? Ni får bara spela mellan 500-2000Hz och inte starkare än 85dB för deras tonkurvor är ju så krokiga därutanför?;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-04 17:43

Rydberg skrev:

Njae... det var något som kom in LÅNGT senare :)

Således fixade subjektivisten ett rätt bra förbehåll för att inte förlora sina slantar ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-04 19:18

MagnusÖstberg skrev:
Rydberg skrev:

Njae... det var något som kom in LÅNGT senare :)

Således fixade subjektivisten ett rätt bra förbehåll för att inte förlora sina slantar ;)

:roll: Menar du att någon av stärkarna nödvädigtvis skulle "klippa" ?
(verka utanför sitt linjära område).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-03-04 20:51

jag trodde inte jag skulle höra skillnad på förstärkare,fast det var före jag skaffade ino grejor,bytte ut frontsytemet fån Krell-3250 till ett Bryston 6B-st det var stor skillnad på ljud,Krellen låter mycket mer "metallisk" än bryston steget gör,nu förstår jag vad dom menar vad som passar vad,men om man nu skapar allt neutralt så borde ju allt passa allt sas...varför gör man inte så?
Mvh Nicke

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi