Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:IngOehman skrev:
Det är utan någon som helst tvekan så, att det finns gott om förstärkare som
går att skilja från varandra i A/B-jämförelser. Ibland är det väldigt lätt till och
med.
Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.
UnholyRishna skrev:JTarnstrom skrev:IngOehman skrev:
Det är utan någon som helst tvekan så, att det finns gott om förstärkare som
går att skilja från varandra i A/B-jämförelser. Ibland är det väldigt lätt till och
med.
Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.
Och därmed var ämnet utagerat för min del!![]()
Rydberg skrev:IngOehman> Håller med dig i princip att det är synd för Subjektivisten om han skulle förlora massa pengar. Själv har jag inte de ekonomiska möjligheterna att sätta emot hans vad. Ogillar idén att slå vad om pengar, en stressad lyssnare lär inte höra bättre än en avslappnad. Om jag lyckas höra skillnad så får vi väl se hur generös jag är
JTarnstrom skrev:Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.
Att Ingvar och några andra kan höra det betyder inte att alla kan det. Säger det IGEN, har man INTE blinttestat det och nivåmatchat så har man INGEN susning om det är verklig skillnad eller alls!
dimitri skrev:Rydberg skrev:IngOehman> Håller med dig i princip att det är synd för Subjektivisten om han skulle förlora massa pengar. Själv har jag inte de ekonomiska möjligheterna att sätta emot hans vad. Ogillar idén att slå vad om pengar, en stressad lyssnare lär inte höra bättre än en avslappnad. Om jag lyckas höra skillnad så får vi väl se hur generös jag är
???
Tycker du det verkligen? Då ska du väl anta vadet utan pengar, bara resan. Föreslå åtminstone.
1987 skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag är förbluffad.
Kan det vara en brinnande apparat intresse hos vissa som gör att de har så svårt att höra skillnad?. Alltså fokus nån annanstans än i musiken.
Trådarna på faktiskt.se har ju en karaktär som kännetecknar helt klart det starkaste apparatintresset, speciellt när man jämför med alla grannforum.
Jo så är det, rätt så uppenbart. Men du kan redan nu börja leta källor till ditt påstående, du kommer att behöva dem kan man säga....
Men visst; utifrån de debatter som drivs så kan man dra slutsatsen att apparatintresset är enormt. Att den vadslagning som nu är på G ens existerar är väl ett hyfsat tecken på det. Varför inte bara slappna av och lyssna på musiken?
Nä, det handlar för mycket om sandlådeprestige.
ThePreTor1aN skrev:1987 skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag är förbluffad.
Kan det vara en brinnande apparat intresse hos vissa som gör att de har så svårt att höra skillnad?. Alltså fokus nån annanstans än i musiken.
Trådarna på faktiskt.se har ju en karaktär som kännetecknar helt klart det starkaste apparatintresset, speciellt när man jämför med alla grannforum.
Jo så är det, rätt så uppenbart. Men du kan redan nu börja leta källor till ditt påstående, du kommer att behöva dem kan man säga....
Men visst; utifrån de debatter som drivs så kan man dra slutsatsen att apparatintresset är enormt. Att den vadslagning som nu är på G ens existerar är väl ett hyfsat tecken på det. Varför inte bara slappna av och lyssna på musiken?
Nä, det handlar för mycket om sandlådeprestige.
Japp, det här är en teknik, prestige och betting-sajt.
Rydberg skrev:dimitri skrev:Rydberg skrev:IngOehman> Håller med dig i princip att det är synd för Subjektivisten om han skulle förlora massa pengar. Själv har jag inte de ekonomiska möjligheterna att sätta emot hans vad. Ogillar idén att slå vad om pengar, en stressad lyssnare lär inte höra bättre än en avslappnad. Om jag lyckas höra skillnad så får vi väl se hur generös jag är
???
Tycker du det verkligen? Då ska du väl anta vadet utan pengar, bara resan. Föreslå åtminstone.
Ja så tycker jag egentligen men nu fanns det ju incitament att göra ett test, jag är inte bara fattig jag är väldigt lat också!;)
Gäller det inget så förstår jag inte varför S skulle behöva komma öht. Jag litar nog mer på mina vetenskapliga talanger än på S's!
IngOehman skrev:Kan väl tillägga att det inte alls är omöjligt att det går att höra skillnad om diskant-
avrullningen är 0,4 dB vid 20 kHz. Det är mycket mera än vad NAD208 har, och även
mycket mer än vad "den fixade 14B-SST" uppvisar.
Lätt är det inte att höra sådant dock...
Men det kan ju finnas även annat som leder till hörbara skillnader? Jag har inte själv
testat det där Bryston-steget så jag utesluter ingenting.
Vh, iö
Rydberg skrev:IngOehman skrev:Kan väl tillägga att det inte alls är omöjligt att det går att höra skillnad om diskant-
avrullningen är 0,4 dB vid 20 kHz. Det är mycket mera än vad NAD208 har, och även
mycket mer än vad "den fixade 14B-SST" uppvisar.
Lätt är det inte att höra sådant dock...
Men det kan ju finnas även annat som leder till hörbara skillnader? Jag har inte själv
testat det där Bryston-steget så jag utesluter ingenting.
Vh, iö
Nä det kanske kan vara hörbart men min förmodan var att den avrullning 28B-SST uppvisar inte torde höras när man lyssnar via mina utsökta högatalare![]()
Avrullningen om 0,4dB finns ju med en last om 2 ohm och diskantregistret i pi60s har ju en betydligt högre impedans än så (8-9 ohm om jag inte missminner mig).
Med reservation för dåligt minne så har jag för mig att du yppat att du tyckt dig höra fler detaljer via ditt eget 14B-SST än någonsin innan (med andra förstärkare förmodar jag). Personligen tycker jag att NAD 208 låter jädrigt bra också men 28B-SST låter ett par pinnhål bättre, mer detaljerat, renare, mer dynamiskt(!). En helt superb färgning helt enkelt![]()
Nattlorden skrev:Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.
Erik_AA skrev:Förstår inte varför IÖ undviker frågan.
Frågan är ju "Kan man detektera 20 ggr mindre skillnader mellan F och E
i FE-lyssning jämfört med skillnaderna mellan A och B i en AB-lyssning?"
"AB-test är dåliga" är liksom inte svar på den frågan.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.
Ehh va??
IngOehman skrev:Det syftade till amplituddimensionen.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det syftade till amplituddimensionen.
Okej, det är möjligt att sub:en bara menar det. Hade jag specat testen i fråga så hade det även gällt frekvensgången.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Det syftade till amplituddimensionen.
Okej, det är möjligt att sub:en bara menar det. Hade jag specat testen i fråga så hade det även gällt frekvensgången.
Njae... det var något som kom in LÅNGT senareRydberg skrev:Nattlorden skrev:Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.
Ehh va??
MagnusÖstberg skrev:Njae... det var något som kom in LÅNGT senareRydberg skrev:Nattlorden skrev:Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.
Ehh va??
Således fixade subjektivisten ett rätt bra förbehåll för att inte förlora sina slantar
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 41 gäster