Harryup skrev:Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Är det nån som sett impulsmätningar på t.ex. 4 olika subbar som kopplas in i olika kombinationer eller alla tillsammans? Att rumsresonanser smetas ut är helt klart men hur går det med tiden? Känns som en stor risk för tidsutsmetning också, i vart har det varit så på dom platser jag har mätt flera olika baskanaler.
mvh/Harryup
Benämningen "rumsresonanser smetas ut" är jättekonstig. Vad menar du egentligen?
"Tidsutsmetning", vad menar du då? Tänker du på om man spelar sinuston och sedan stänger av, och studerar avklingningen, eller något annat?
Ja, rumsresonanser slutar väl inte att finnas men "kvittas" väl mellan olika subbar på ett förhoppningsvis gynsamt sätt. Samt att man inte behöver spela lika högt med respektive vilket ger en förkortad efterklang i synnerhet vid rumsresonanserna.
Om man kör en impulsmätning så kan man ju se vad som händer med avklingningen. Men jag menar inte RT-60, 20 eller 30, utan en mätning av frekvensgång och transientegenskaper men inte med ett svep som källa utan nån form av impuls. I dess enklaste form brukar XTZ-grunkan kunna ge en del intressanta värden eller så kan man mäta impulsmätning i t.ex. Smaart.
mvh/Harryup
Du skrev:
"Samt att man inte behöver spela lika högt med respektive vilket ger en förkortad efterklang i synnerhet vid rumsresonanserna."
Om du menar denna enskilda mening, så är det INTE så.
Däremot om du inbegriper
"Ja, rumsresonanser slutar väl inte att finnas men "kvittas" väl mellan olika subbar på ett förhoppningsvis gynsamt sätt." så kan jag hålla med dig, dock hade du lite underliga ordval men det ska jag inte klaga på jag förstår hur du menar!
Jag har inte provat XTZ:s mätprogram, däremot är dylika program och även mer kostsamma mätsystem väldigt odokumenterade i på vilket sätt de mäter, så det är svårt att kunna dra några slutsatser av de mätresultat som presenteras. Ofta används någon form av MLS-brus som sedan transformeras till impulsrespons, som sedan databehandlas till olika saker, t ex vattenfallsdiagram. Ibland kan man ställa in ett tidsfönster för att vikta bort tidiga reflexer, men då blir frekvensupplösningen väldigt dålig. Vissa grejor är bra med metoden, men annat blir lidande. Jag tycker att MLS-brus kan kombineras med andra mätningar, särskilt i basregistret om man vill studera mer vad som händer. Att tuta ut vanliga sinustoner och specialstudera vad som händer är ganska underskattat enligt min mening.