Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Eller menar du att alla artister borde leverera skivor / erbjuda musik helt utan omslagskonst (kanske nåt blåvitt standard Coop-omslag med namn/titel) för att det inte ska riskera att störa dig under lyssnandet?
phloam skrev:Nu undviker du bara frågan
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:I alla fall så tycker jag att info om musiken, artisten osv ger en mer komplett bild av det man lyssnar på. Spelar jag en okänd skiva hemma (för min sambo okänd...) får jag direkt frågan, var kommer han/hon/de ifrån. Kända? Har de gjort något annat? Osv. Likaså har jag märkt att acceptansen av "svår" musik är betydligt högre när man vet mer om musiken, musikerna, bakgrund mm.
Ge sambon en sådan där telefonapp som tar reda på vad det är för något som spelar och lär henne googla, så hon slipper störa dig.
Ok.. Jag är mer intresserad av att lägga energin på att fokusera på exakt var i ljudbilden (ex.) cymbalen står.
Strmbrg skrev:
Nu, med en stor del "klassiskt" så ids jag inte ta del av de ofta torra analyserna och förklaringarna till verken.
phloam skrev:Då har du missuppfattat hela frågeställningen - jag talar om gränssnittet till musiken och hur det påverkar totalupplevelsen.
Du talar enbart om hur du lyssnar på musik vilket är en stor del av totalupplevelsen, men undviker frågan om hur vi hanterar musiklyssnandet, hur vi får musiken presenterad för oss, hur vi väljer musik osv kan påverka totalupplevelsen.
Igen; anser du att omslagskonst är nånting dåligt och anser du att den är oviktig för helhetsupplevelsen/lyssnarsituationen?
phloam skrev:Varför ska ett gränssnitt vara "nära noll"? Med nära noll information till användaren kan denne fatta nära noll beslut.
Hur gör du t.ex. med musik från artister du aldrig tidigare sett eller hört? Ska du tänka "random" då och överlåta åt någon/något annat att välja musik åt dig?
Jag tror att de mest anläggningslyssnande lider mer av olika befarade "distraktioner", och därför söker nån slags "askes" som ska ge dem sinnesfrid. Enkelhet, renhet, mörker, inget krångel osv. Men i själva verket så förlorar de mycket av det i omgivningen som kan hjälpa till att fokusera på själva musiken, istället för "det låter fel" och annat negativt som skapar brist på lyssnarglädje. För det blir alltid nånting kvar i omgivningen eller återgivningen att distraheras av, och då är det bättre att tillhandahålla nåt bra. Ett omslag, en lava-lampa, en VU-mätare - whatever.
Claes skrev: . . . . . .
Å andra sidan kan vissa typer av fel framstå som psykologiskt irriterande om de exponeras i all sin fulhet; exempelvis hårdkomprimering med gravt felställda parametrar på kompressorn.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster