NAD 208 mätningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-03-24 00:12

Morello skrev:Kan du redogöra för hur testet av NAD208 gick till? (retorisk fråga)

Nej, det är före min tid.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-03-24 00:13

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Kan du redogöra för hur testet av NAD208 gick till? (retorisk fråga)

Nej, det är före min tid.

Men du är likförbaskad helt tillfreds med tröskeln?

Jag påstår ingalunda att tröskeln var otillräcklig, men förvånas ofta av din direkt okritiska hållning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BjornH

Inläggav BjornH » 2012-03-24 10:03

Morello skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:De tvp senaste två reparationerna (2011-02 resp. 2011-03) av NAD208 har faktiskt handlat om ålderstigna elektrolyter! 208:an börjar eventuellt bli lite till åren.

Kan man mäta upp såna i förväg? Vinner man något på att byta innan de kraschar? Vad händer när de försämras? Blir det tyst eller en gradvis degration av ljudet?

Kan man säkert, men det är ganska många att byta! 8O

Jag kan intyga att det är en hel del att byta. I samband med att jag fixade en uppbrunnen kanal (några transistorer som givit upp) passade jag även på att byta alla elektrolyter. Ingen omöjlig operation för den som gillar att löda och har tålamodet. Tror att själva komponentkostnaden (för 105 gradiga long-life av väl kända märken) stannade på runt 1300kr från mouser.com (kan verkligen rekommendera dem då de både stod för frakten och tullen vid ordrar över 75euro).

Mvh Björn

Föregående

Återgå till Generellt om hifi