Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Ja, inte för att en är bättre i alla fall, utan för att någon av dem degraderar överföringens kvalité...
Är inte den som degraderar minst bättre än den andra då eller, i denna set-up? Du har en intressant argumentationsteknik.
P1200VB skrev:Faktum är att om man hör skillnad mellan olika digitalkablar så är det något som är trasigt eller felkonstruerat. Det skulle i så fall innebära att information går förlorad någon stans på vägen och i digitala sammanhang finns det väldigt bra lösningar på det. Hade det inte funnits det så hade vi tex inte kunnat använda oss av datorer eller internet för då hade all data blivit korrupt och felaktig, och detta gör vi ju som bekant dagligen.
P1200VB skrev:Men så länge varje etta och nolla kommer fram så kan det omöjligt bli bättre eller sämre, eller hur? Små störningar kan naturligtvis alltid leta sig in i en kabel men det ska en DA omvandlare kunna sortera bort, annars är den felkonstruerad. Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang så länge inte signalen är så dålig att omvandlaren inte längre kan känna igen ettorna och nollorna men det vill ganska mycket till.
P1200VB skrev:Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang...
Objektivisten skrev:P1200VB skrev:Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang...
Det här känner man inte till på Stereophile heller:![]()
Digital Data Interconnects
Analysis Plus Digital Oval: $190/1m
Replacing his older digital interconnects with the Analysis Plus Digital Oval resulted in improved dynamics, and more low-level detail, said ST. Current version fitted with RCA, XLR, or BNC connectors. (Vol.31 No.10)
Apogee Electronics Wyde-Eye: $59.95/0.5m; $69.95/1m; $79.95/2m; $89.95/3m; $99.95/5m; $109.95/10m $$$
"If you haven't heard this 110 ohm balanced data cable, you're missing out!" crows LL, adding that it's "more transparent, more musically honest than any I've heard-and it's ridiculously cheap!" JA is also impressed, and uses 50' lengths for his Stereophile recording sessions. KR, however, while agreeing that Wyde-Eye is an excellent value, notes that it is less transparent-sounding than the (much more expensive) Illuminations from Kimber. Also available for the same price in a 75 ohm version for S/PDIF applications, using Canare's true 75 ohm RCAs. (NR)
Canare DigiFlex Gold model RCAPOO3F: approx. $15.02/3ft $$$
Before you try any of the expensive coaxial links, CG advises trying this inexpensive, true 75 ohm cable with Canare crimp RCA connectors. He rates it as his first choice in a digital cable at any price, even preferring it to the Kimber AGDL. JA uses the 110-ohm version in various lengths for CD mastering. (Vol.16 No.7)
Kimber Orchid: $695/1m
Expensive, but the best AES/EBU link JA has used. J-10 loved the Orchid's midrange liquidity and detail, but preferred Illumination's S/PDIF cable overall. SD (almost) doesn't equivocate: "Probably the best out there for now....A stunner!" RH and RD are also fans. New lower price usefully brings this cable in reach of more music lovers. (Vol.19 No.5)
Kubala-Sosna Expression: $775/m, $210/additional meter
A KR favorite. See "Loudspeaker Cables." (Vol.29 No.7 Review) K
AudioQuest Optilink-5, Audience Au24, DH Labs Silver Sonic D-110.
Objektivisten skrev:P1200VB skrev:Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang...
Replacing his older digital interconnects with the Analysis Plus Digital Oval resulted in improved dynamics, and more low-level detail, said ST. Current version fitted with RCA, XLR, or BNC connectors. (Vol.31 No.10)
Apogee Electronics Wyde-Eye: $59.95/0.5m; $69.95/1m; $79.95/2m; $89.95/3m; $99.95/5m; $109.95/10m $$$
"If you haven't heard this 110 ohm balanced data cable, you're missing out!" crows LL, adding that it's "more transparent, more musically honest than any I've heard-and it's ridiculously cheap!" JA is also impressed, and uses 50' lengths for his Stereophile recording sessions. KR, however, while agreeing that Wyde-Eye is an excellent value, notes that it is less transparent-sounding than the (much more expensive) Illuminations from Kimber. Also available for the same price in a 75 ohm version for S/PDIF applications, using Canare's true 75 ohm RCAs. (NR)
Before you try any of the expensive coaxial links, CG advises trying this inexpensive, true 75 ohm cable with Canare crimp RCA connectors. He rates it as his first choice in a digital cable at any price, even preferring it to the Kimber AGDL. JA uses the 110-ohm version in various lengths for CD mastering. (Vol.16 No.7)
Expensive, but the best AES/EBU link JA has used. J-10 loved the Orchid's midrange liquidity and detail, but preferred Illumination's S/PDIF cable overall. SD (almost) doesn't equivocate: "Probably the best out there for now....A stunner!" RH and RD are also fans. New lower price usefully brings this cable in reach of more music lovers. (Vol.19 No.5)
idea skrev:Jovisst, allt som står på Internet är ju sant![]()
Men jag tror jag kan lite för mycket om analog och digital signalbehandling efter 30 års yrkesliv inom området för att ens orka bry mig om såna kommentarer. Synd bara att så många andra går på det.
idea skrev:Helt rätt man skall inte blint lita på "auktoriteter".
Det jag ville få fram var att argumenten mot detta i mina öron "skitsnack" tjatats om "till leda". Det är två helt olika fysikaliska domäner som inte har den kopplingen som Stereophile vill göra gällande - för att uttrycka det kort.
Eftersom jag hållt kurser i ämnet så kan jag uttrycka det långt också om någon skulle vilja få den versionen också.
phon skrev:Nu tänker jag byta ut högtalarkabeln till mina Sonab.
Det behövs en riktig kabel till så fina högtalare.
Harryup skrev:Jax skrev:Du får väl sälla dig till oss som inte orkar argumentera mot okunskap istället
Betyder det att du numera argumenterar för okunskap?
mvh/Harryup
P1200VB skrev:Med tanke på att man kan realtidstreama musik i CD kvalité i ända från Kina utan att information går förlorad så kan jag inte riktigt förstå varför det skulle bli problematiskt att göra samma sak via någon enstaka meter lång kabel i hemmamiljö? I så fall måste något vara rejält felkonstruerat.
P1200VB skrev:Med tanke på att man kan realtidstreama musik i CD kvalité i ända från Kina utan att information går förlorad så kan jag inte riktigt förstå varför det skulle bli problematiskt att göra samma sak via någon enstaka meter lång kabel i hemmamiljö? I så fall måste något vara rejält felkonstruerat.
Objektivisten skrev:Sådär. Grejerna fick värma upp sig nån timme innan test.
Kringutrustning:
Cambridge Azur 540 V2 (transport)
Cambridge DacMagic
Manley Stingray
Meadowlark Audio Swift
MIT Cables T2 (låg- samt högnivå)
Volymen ändrades inte och samma filter användes på DacMagic oberoende av digitalkabel. En skiva spelades (Peter Tosh 'Bush Doctor'), utvalda spår upprepade ggr. Testet gjordes öppet samt nyktert.
Frågeställning: Kan Objektivisten höra skillnad mellan en 'Van den Hul The Ultimate' samt en 'Nordost MoonGlo' (digitalkablar).
Vill Objektivisten höra skillnad? Svar: Inte nödvändigtvis.![]()
Jag började med att koppla in VdH och slogs omedelbart av hur bra det lät. Karaktären på ljudet kändes snörrät linjärt, med fin kropp, instrumenten klingade ut. Bytte till Nordost och upplevde ljudet som lite krispigare, kanske renare men samtidigt något tunnare och artificiellt, mindre bas. Kunde det verkligen stämma? Bytte fram och tillbaka, lyssnade ihärdigt och koncentrerat. Karaktärsskillnaderna höll i sig. Det lät onekligen bättre med VdH, mer naturligt och mindre 'digitalt' på nåt sätt. Kul test för mig.
Slutsats: Ja, jag kan höra skillnad på två olika digitalkablar.
P1200VB skrev:Men så länge varje etta och nolla kommer fram så kan det omöjligt bli bättre eller sämre, eller hur? Små störningar kan naturligtvis alltid leta sig in i en kabel men det ska en DA omvandlare kunna sortera bort, annars är den felkonstruerad. Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang så länge inte signalen är så dålig att omvandlaren inte längre kan känna igen ettorna och nollorna men det vill ganska mycket till.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster