Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-10 18:30

''The FIRST ® Ultimate is a pure Linear Structured Carbon ® interconnect cable with a natural and even distributed conductor resistance along the whole length. When, with cable transfer of digital audio (SPDIF), the output impedance of the player and/or the input impedance of the DA converter and/or the cable’s impedance deviate from the required 75 Ohm, so-called standing waves occur in the connecting cable between the two pieces of equipment due to signal reflections at the impedance mismatching side(s). These standing waves will upset the DA converter’s audio signal clock retrieval circuitry in its very precise timing and thereby cause so-called “jitter” (i.e. fluctuations in the timing interval between the audio signal’s samples). This jitter generates extra audible distortion which we can describe with a harsh and aggressive sound as well as reduced resolution and imaging. The closer all impedances involved in the digital signal transfer are situated around 75 Ohm, the better. Assuming that your player’s output impedance is not exactly 75 Ohm across the whole digital frequency range and also guessing that the input impedance of your DA converter has some minor fluctuations, the connecting cable for sure will develop standing waves. Especially in such situations it is very helpful to have a well defined resistive interconnect in between, which is able to damp the signal reflections and thus provides a clean signal to the DA converter.

We performed measurements on The FIRST ® Ultimate as a digital interconnect using digital pulses (square waves) and a 50% termination impedance mismatch: Just two reflections remained before the signal echo dropped below -60 dB. In practice this means that by using The FIRST ® Ultimate as a digital interconnect, the cable and equipment interface sources of jitter distortion are eliminated. Cable signal reflections will not degrade the sound quality of your player/converter combination anymore.''

Cable Type: Coaxial
Conductor Material: Linear Structured Carbon ®
Eff. Conductor Ø/Eq. AWG No./Strands: - / - / Core: 12,000; Screen: 114,000
Resistance 20 °C / 68 °F: Core: ~36 Ohm/m.; Screen: ~4.8 Ohm/m.
Capacitance: 61 pF/m.
Insulation / Dielectric Strength / Test Voltage: Core: PE foam; Jacket: HULLIFLEX ® / 300 Vrms min.

http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Cable_FAQ.pdf

''The MoonGlo digital interconnects are a unique product designed to eliminate the effects of mechanical noise and resonances found in digital signal leads. MoonGlo consists of two separate micro coaxial cables. Each coax consists of a silver plated, multi filament center conductor, covered with a layer of FEP. This is shielded by a dual layer of silver foil and extruded with FEP. The two coaxes are twisted around two cushioned filaments of FEP and then an outer jacket of extruded FEP is applied. This construction is a fabulous way of eliminating timing errors, jitter and noise from the cable.

MoonGlo is a very accurate, fast and detailed cable with incredible imaging.''

Insulation: Extruded FEP
Conductor: x2 Coaxial
Material: Silver plated 99.999999% OFC
Capacitance: 29.0 pF/ft
Impedance: 75 ohms

http://www.referenceaudio.se/kablar/digitalt-ljud/nordost-moonglo-2/
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 20:22

Objektivisten skrev:
Nattlorden skrev:Ja, inte för att en är bättre i alla fall, utan för att någon av dem degraderar överföringens kvalité...

Är inte den som degraderar minst bättre än den andra då eller, i denna set-up? Du har en intressant argumentationsteknik. :D

I normalfallet tappas inga bits i en digitalkabel som följer specifikation, alltså måste man göra något dumt för att försämra, för bättre än rätt kan du inte få en digital överföring.

Jo, det kan naturligtvis tänkas att endera apparaten i ändarna är dålig i sin sändarstyrka eller pulstriggning så det kan ha viss påverkan, men då är det inte kabeln som är bra utan apparat som är dålig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-10 22:17

Faktum är att om man hör skillnad mellan olika digitalkablar så är det något som är trasigt eller felkonstruerat. Det skulle i så fall innebära att information går förlorad någon stans på vägen och i digitala sammanhang finns det väldigt bra lösningar på det. Hade det inte funnits det så hade vi tex inte kunnat använda oss av datorer eller internet för då hade all data blivit korrupt och felaktig, och detta gör vi ju som bekant dagligen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-10 23:10

P1200VB skrev:Faktum är att om man hör skillnad mellan olika digitalkablar så är det något som är trasigt eller felkonstruerat. Det skulle i så fall innebära att information går förlorad någon stans på vägen och i digitala sammanhang finns det väldigt bra lösningar på det. Hade det inte funnits det så hade vi tex inte kunnat använda oss av datorer eller internet för då hade all data blivit korrupt och felaktig, och detta gör vi ju som bekant dagligen.

Fast nu är det inte Tcp/ip i kablarna så den liknelsen funkar inte.
Skillnaden man kan höra vid t.ex. ett fiberbyte kan baseras på dåligt mekanisk kontakt, för mycket reflexer i plasten, etc etc.
Ett antal problem som kan finnas med hemma fibrer. Kör man professionellt så finns det olika olika kvalitétsnivåer.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-11 06:25

Men så länge varje etta och nolla kommer fram så kan det omöjligt bli bättre eller sämre, eller hur? Små störningar kan naturligtvis alltid leta sig in i en kabel men det ska en DA omvandlare kunna sortera bort, annars är den felkonstruerad. Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang så länge inte signalen är så dålig att omvandlaren inte längre kan känna igen ettorna och nollorna men det vill ganska mycket till.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-11 06:52

Objektivisten skrev:En skiva spelades (Peter Tosh 'Bush Doctor')

Bra musikval! Jag har förresten skakat hand med Peter Tosh mamma! 8O Hon bodde i en liten stuga bakom hans maosoleum.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-04-11 07:07

P1200VB skrev:Men så länge varje etta och nolla kommer fram så kan det omöjligt bli bättre eller sämre, eller hur? Små störningar kan naturligtvis alltid leta sig in i en kabel men det ska en DA omvandlare kunna sortera bort, annars är den felkonstruerad. Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang så länge inte signalen är så dålig att omvandlaren inte längre kan känna igen ettorna och nollorna men det vill ganska mycket till.

Do you want the red pill or the blue pill? ;)
100% Digital

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-11 07:48

P1200VB skrev:Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang...

Det här känner man inte till på Stereophile heller: 8O

Digital Data Interconnects

Analysis Plus Digital Oval: $190/1m
Replacing his older digital interconnects with the Analysis Plus Digital Oval resulted in improved dynamics, and more low-level detail, said ST. Current version fitted with RCA, XLR, or BNC connectors. (Vol.31 No.10)

Apogee Electronics Wyde-Eye: $59.95/0.5m; $69.95/1m; $79.95/2m; $89.95/3m; $99.95/5m; $109.95/10m $$$
"If you haven't heard this 110 ohm balanced data cable, you're missing out!" crows LL, adding that it's "more transparent, more musically honest than any I've heard-and it's ridiculously cheap!" JA is also impressed, and uses 50' lengths for his Stereophile recording sessions. KR, however, while agreeing that Wyde-Eye is an excellent value, notes that it is less transparent-sounding than the (much more expensive) Illuminations from Kimber. Also available for the same price in a 75 ohm version for S/PDIF applications, using Canare's true 75 ohm RCAs. (NR)

Canare DigiFlex Gold model RCAPOO3F: approx. $15.02/3ft $$$
Before you try any of the expensive coaxial links, CG advises trying this inexpensive, true 75 ohm cable with Canare crimp RCA connectors. He rates it as his first choice in a digital cable at any price, even preferring it to the Kimber AGDL. JA uses the 110-ohm version in various lengths for CD mastering. (Vol.16 No.7)

Kimber Orchid: $695/1m
Expensive, but the best AES/EBU link JA has used. J-10 loved the Orchid's midrange liquidity and detail, but preferred Illumination's S/PDIF cable overall. SD (almost) doesn't equivocate: "Probably the best out there for now....A stunner!" RH and RD are also fans. New lower price usefully brings this cable in reach of more music lovers. (Vol.19 No.5)

Kubala-Sosna Expression: $775/m, $210/additional meter
A KR favorite. See "Loudspeaker Cables." (Vol.29 No.7 Review) K
AudioQuest Optilink-5, Audience Au24, DH Labs Silver Sonic D-110.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-11 08:02

Objektivisten skrev:
P1200VB skrev:Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang...

Replacing his older digital interconnects with the Analysis Plus Digital Oval resulted in improved dynamics, and more low-level detail, said ST. Current version fitted with RCA, XLR, or BNC connectors. (Vol.31 No.10)

Apogee Electronics Wyde-Eye: $59.95/0.5m; $69.95/1m; $79.95/2m; $89.95/3m; $99.95/5m; $109.95/10m $$$
"If you haven't heard this 110 ohm balanced data cable, you're missing out!" crows LL, adding that it's "more transparent, more musically honest than any I've heard-and it's ridiculously cheap!" JA is also impressed, and uses 50' lengths for his Stereophile recording sessions. KR, however, while agreeing that Wyde-Eye is an excellent value, notes that it is less transparent-sounding than the (much more expensive) Illuminations from Kimber. Also available for the same price in a 75 ohm version for S/PDIF applications, using Canare's true 75 ohm RCAs. (NR)

Before you try any of the expensive coaxial links, CG advises trying this inexpensive, true 75 ohm cable with Canare crimp RCA connectors. He rates it as his first choice in a digital cable at any price, even preferring it to the Kimber AGDL. JA uses the 110-ohm version in various lengths for CD mastering. (Vol.16 No.7)

Expensive, but the best AES/EBU link JA has used. J-10 loved the Orchid's midrange liquidity and detail, but preferred Illumination's S/PDIF cable overall. SD (almost) doesn't equivocate: "Probably the best out there for now....A stunner!" RH and RD are also fans. New lower price usefully brings this cable in reach of more music lovers. (Vol.19 No.5)

Intressant prisbild, från $15 till 775 där även den billigaste förefaller rankas högt. Tja...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2012-04-11 10:48

Objektivisten skrev:

Jovisst, allt som står på Internet är ju sant :roll:
Men jag tror jag kan lite för mycket om analog och digital signalbehandling efter 30 års yrkesliv inom området för att ens orka bry mig om såna kommentarer. Synd bara att så många andra går på det.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-11 11:03

idea skrev:Jovisst, allt som står på Internet är ju sant :roll:
Men jag tror jag kan lite för mycket om analog och digital signalbehandling efter 30 års yrkesliv inom området för att ens orka bry mig om såna kommentarer. Synd bara att så många andra går på det.

Aha, auktoritetsretorik brukar inte funka på Faktiskt.

Här får man antingen argumentera för sin sak, eller åtminstone troliggöra att man har det auktoritet som man påstår att man har. ;)

(Jag håller fö med dig i sak, med ett litet jittrande frågetecken.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2012-04-11 12:11

Helt rätt man skall inte blint lita på "auktoriteter".
Det jag ville få fram var att argumenten mot detta i mina öron "skitsnack" tjatats om "till leda". Det är två helt olika fysikaliska domäner som inte har den kopplingen som Stereophile vill göra gällande - för att uttrycka det kort.
Eftersom jag hållt kurser i ämnet så kan jag uttrycka det långt också om någon skulle vilja få den versionen också.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-11 12:36

idea skrev:Helt rätt man skall inte blint lita på "auktoriteter".
Det jag ville få fram var att argumenten mot detta i mina öron "skitsnack" tjatats om "till leda". Det är två helt olika fysikaliska domäner som inte har den kopplingen som Stereophile vill göra gällande - för att uttrycka det kort.
Eftersom jag hållt kurser i ämnet så kan jag uttrycka det långt också om någon skulle vilja få den versionen också.

Du får väl sälla dig till oss som inte orkar argumentera mot okunskap istället :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-11 12:50

Nu tänker jag byta ut högtalarkabeln till mina Sonab.
Det behövs en riktig kabel till så fina högtalare. :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-11 13:11

Färgkodad från start! Det var smart.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-04-11 14:23

Det där bra skit. Den har jag installerat närmare 200 m av i ljud / biorummet.
1,5 mm² för 6-10 m-längder = högsta kvalitet.
2,5 mm² för ca 18 m-längder = Ännu högre kvalitet än högsta kvalitet :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-11 14:25

Onödigt påkostat med färgseparationen. Det räcker ju med ett 1,5V batteri för att kolla polariteten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-04-11 15:08

Är det här en äkta kabeltråd?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-11 17:37

Jax skrev:Du får väl sälla dig till oss som inte orkar argumentera mot okunskap istället :)

Betyder det att du numera argumenterar för okunskap?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-11 17:43

ThePreTor1aN skrev:Är det här en äkta kabeltråd?

Japp. 50% kabelhat och resten sarkasm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-11 17:45

phon skrev:Nu tänker jag byta ut högtalarkabeln till mina Sonab.
Det behövs en riktig kabel till så fina högtalare. :)

Bild

Med den där typen av kabel retade jag gallfeber på mina kollegor en gång i tiden. Den var i grunden röd men hade ett svart streck på ena ledaren. Jag använde konsekvent markerad ledare som "plus", vilket kollegorna tyckte var vansinne. "Då blev ju svart plus och röd minus".

:lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-11 17:50

Harryup skrev:
Jax skrev:Du får väl sälla dig till oss som inte orkar argumentera mot okunskap istället :)

mvh/Harryup

p<>//p

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-04-11 17:56

Svante skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

p<>//p

+1
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-11 18:01

Objektivisten skrev:

Herrejävlar vilken samling av nonsens. Släng skiten i papperskorgen och skaffa en lärobok i ämnet istället.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-11 18:11

Med tanke på att man kan realtidstreama musik i CD kvalité i ända från Kina utan att information går förlorad så kan jag inte riktigt förstå varför det skulle bli problematiskt att göra samma sak via någon enstaka meter lång kabel i hemmamiljö? I så fall måste något vara rejält felkonstruerat.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-11 18:45

Svante skrev:Jag använde konsekvent markerad ledare som "plus", vilket kollegorna tyckte var vansinne. "Då blev ju svart plus och röd minus".

:lol:

De var inte ekonomer, hör jag. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-11 18:50

P1200VB skrev:Med tanke på att man kan realtidstreama musik i CD kvalité i ända från Kina utan att information går förlorad så kan jag inte riktigt förstå varför det skulle bli problematiskt att göra samma sak via någon enstaka meter lång kabel i hemmamiljö? I så fall måste något vara rejält felkonstruerat.

Utvärderingsmetoden?

Användarvisningsbild
sensei74

Inläggav sensei74 » 2012-04-11 18:52

P1200VB skrev:Med tanke på att man kan realtidstreama musik i CD kvalité i ända från Kina utan att information går förlorad så kan jag inte riktigt förstå varför det skulle bli problematiskt att göra samma sak via någon enstaka meter lång kabel i hemmamiljö? I så fall måste något vara rejält felkonstruerat.

TCP/IP har visserligen felkorrigering.

Men jag undrar egentligen samma sak. Det är så enkelt att testa med en fyrkantsvåg (med oändligt många övertoner), vad kommer ut i andra ändan? De toner som har påverkats, vilken frekvens har de? Det lär inte vara inom det hörbara området, i alla fall...

Testa däremot samma sak över en teleledning som faktiskt har begränsad bandbredd map på det hörbara området, så tror jag alla klarar av ett blindtest till och med :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-13 17:26

Objektivisten skrev:Sådär. Grejerna fick värma upp sig nån timme innan test.

Kringutrustning:
Cambridge Azur 540 V2 (transport)
Cambridge DacMagic
Manley Stingray
Meadowlark Audio Swift
MIT Cables T2 (låg- samt högnivå)

Volymen ändrades inte och samma filter användes på DacMagic oberoende av digitalkabel. En skiva spelades (Peter Tosh 'Bush Doctor'), utvalda spår upprepade ggr. Testet gjordes öppet samt nyktert.

Frågeställning: Kan Objektivisten höra skillnad mellan en 'Van den Hul The Ultimate' samt en 'Nordost MoonGlo' (digitalkablar).

Vill Objektivisten höra skillnad? Svar: Inte nödvändigtvis.

Bild Bild

Jag började med att koppla in VdH och slogs omedelbart av hur bra det lät. Karaktären på ljudet kändes snörrät linjärt, med fin kropp, instrumenten klingade ut. Bytte till Nordost och upplevde ljudet som lite krispigare, kanske renare men samtidigt något tunnare och artificiellt, mindre bas. Kunde det verkligen stämma? Bytte fram och tillbaka, lyssnade ihärdigt och koncentrerat. Karaktärsskillnaderna höll i sig. Det lät onekligen bättre med VdH, mer naturligt och mindre 'digitalt' på nåt sätt. Kul test för mig.

Slutsats: Ja, jag kan höra skillnad på två olika digitalkablar.

Njae, slutsatsen är väl att du upplever en skillnad när du vet vilken kabel
det är som spelar?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-13 18:12

P1200VB skrev:Men så länge varje etta och nolla kommer fram så kan det omöjligt bli bättre eller sämre, eller hur? Små störningar kan naturligtvis alltid leta sig in i en kabel men det ska en DA omvandlare kunna sortera bort, annars är den felkonstruerad. Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang så länge inte signalen är så dålig att omvandlaren inte längre kan känna igen ettorna och nollorna men det vill ganska mycket till.

Eftersom du i synpunken inkluderar vilka egenskaper kringkomponenterna
"borde ha", så måste jag ju hålla med dig.

Men, jag vill ändå skriva några ord om det lite speciella fall som en realtids-
behandling av digital audio-data i hemma miljö faktiskt är. Det speciella är
att klockan inte hanteras för sig. :? (Såsom oftast sker i proffssamman-
hang.)

- - -

Vad det betyder är, att när man överför digital info från en hifi-apparat till
en annan så måste man extrahera klockan (den som bestämmer exakt
när ett sampla skall styra amplituden) från själva data-strömmen. Och då
dataströmmen som sådan inte är en statiskt signal (t ex 1010101010...)
utan en signal som varierar med tiden (för det gör ju den musik den repre-
senterar) så kommer den att störas, och störas på ett sätt som kan vara
påverkat av kabelns egenskaper.

Saken är nämligen den, att det i kabelns (vare sig den är elektrisk eller är
av optisk slag) reflekteras en smula energi, som studsar fram och åter i
kabeln, med allt svagare nivå. För analoga signaler betyder det här väldigt
lite, eftersom alla normala kabelllängder är en så försvinnande liten del av
musiksignalens våglängd att alla reflektioner blir "samtidiga" med orignal-
musiksignalen, och eventuell påverkan blir därför som värst en tonkurve-
påverkan, men inget eko (en "hifi-lång" kabel (0,5-5 meter?) utgör typiskt
en väldigt kort snutt av en våglängd som vid 20 000 Hz är ungefär en mil
lång).

I en digitalkabel däremot, så är perioderna korta (24/96 * 7.1 kanaler blir
t ex en bithastighet om sisådär 16 MHz, men till det kommer att man an-
vänder överföringsformat som är optimerade för att det oavsett musik-
signal inte kan bli en lång rad av nollor eller ettor, eftersom det skulle ställa
höga krav på LF-prestanda, vilket inte är önskvärt) och reflexerna kan
börja interferera på helt andra sätt.

Om man förutsätter att linan som för över data har oändlig bandbredd så
kommer även de tidsdefinierande flankerna att vara oändligt branta, och
reflexstörningarna spelar då ingen roll för möjligheten att extrahera tiden
från digitalsignalen, men bandbredden är inte oändlig, så flankerna lutar,
(och därtill så lutar även tak och botten på signalen om det är en elektrisk
överföring, vilket faktiskt i sig ger ett signalberoende gitter, även helt utan
reflexioner).

När flankerna lutar så kommer de överlagrade störningarna att förskjuta
nollgenomgången, och tiden kommer att verka förskjuten.

Om man förutsätter en realtidshantering av signalen så kommer det att
resultera i en helt analog distorsion. Musiksignalen bli ju knycklad inte bara
av olinjär hantering i amplituddomän, utan även av "tidsdarrningar". Man
kan om man vill se det som en sorts svaj.

- - -

Men avslutningsvis vill jag klargöra att en god DAC självklart inte läser sig-
nalen direkt från överföringen, utan från ett minne. Och att klockningen
sker baserat på en hårt tidsfiltrerad version av det man kan utläsa från
överföringen.

Så visst kan man påstå att allt BÖR bli rätt om alla ettor och alla nollor är
överförda. Om utrustningen hanterar allting perfekt alltså. Men skall man
vara noga så finns det faktiskt inget perfekt sätt att göra det på, för tids-
filtret måste ha en HP-funktion. Annars kommer konverteringen att börja
glida (frekvenserna stämmer inte prefekt) tills man drabbas av en cycle-
slip.

- - -

För en massa år sedan så skissade jag dock på ett system som hanterar
detta genom att låsa DAC-klockan efter att ha "lärt sig" den ungefärliga
frekvens som data kommer med, och att sedan hantera glidningen genom
att förse konverteringen med en fördröjning som är tillräckligt för att
hantera hela de speltid som man kan förutsäga (ett par timmar?).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi