AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
Frågan är retorisk - ingen har påsått så.
Men det påstås ofta av TV-påskyndarna att man lär sig så mycket av TV. Jag vill med emfas hävda att så inte är fallet.
Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
Komorok skrev:jarre skrev:Jag ger mig.... Orkar inte dividera...
Ger dig? Detta handlar inte om att vinna. Det handlar om fakta och att lära sig nya saker. Jag hänger iaf inte på forum för att segra i diskussioner.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
Men det påstås ofta av TV-påskyndarna att man lär sig så mycket av TV. Jag vill med emfas hävda att så inte är fallet.
Bill50x skrev:Morello skrev:TV-missbruk bland unga är starkt kopplad till socioekonomisk klass. Undras varför?
TV-missbruk är väl inte annorlunda än annat missbruk. Dvs man flyr från något man inte orkar ta itu med. Eller så är det missbruket i sig som hindrar en från ett normalt liv (vad det nu är)?
Ett antal timmar om dagen för ett intresse är inte missbruk. Oavsett om det gäller att titta på TV eller fila på ett delningsfilter.
/ B
jarre skrev:Det går tydligen inte många inlägg förrens det skall märkas ord som om läsaren inte kan förstå över huvud taget.
Försök förstå det här. Du kan inte HÖRA utanför ett större frekvensspann än 20Hz-20kHz!!!!
Resterande är endast upplevelser som tas upp av andra delar av kroppen och där vissa frekvenser EJ ÄR SÄKERSTÄLLT ATT DU UPPLEVER ALLS!!!
Jag pratar om HÖRBART område och inget annat. Således är mitt personliga frekvenskrav 20Hz-20kHz!
Hoppas detta gick fram nu.
jarre skrev:Komorok skrev:jarre skrev:Jag ger mig.... Orkar inte dividera...
Ger dig? Detta handlar inte om att vinna. Det handlar om fakta och att lära sig nya saker. Jag hänger iaf inte på forum för att segra i diskussioner.
Oj, nu använde jag fel ord igen.... Phu!
Jag lägget ner, slutar, slänger in handduken!
Det är bra nu!
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
Du påstår ju att det är ett missbruk att spendera tid på att se på tv just av anledningen att det inte ger något (enligt dig) konstruktivt.
Då undrar jag varför inte underhållning räcker i sig?
Nog lär man sig allt av att se på TV, men det beror ju helt på vad man ser på. Att lära sig hur människor fungerar och beter sig i olika situationer tex. Du kan lära dig nya språk, breda din vokabulär osv. Många unga lär sig engelska(och andra språk såklart) från TV och musik. Och det finns dessutom mer kunskaper än rent akademiska.
Sen att det finns mer effektiva sätt att ta in denna kunskap på säger jag inte mot, men om underhållning är det primära syftet så är den kunskapen som man eventuellt får en bonus som jag ser det.
Morello skrev:Skillnaden är att överdrivet TV-tittande är passivt, förslappande samt ger ingen vinst i form av kunskaper etc., samtidigt som "fila på ett filter" kan vara lärorikt och kreativt. Detta är varandras diametrala motpoler enligt mig.
bakerman22 skrev:Jag skulle inte få ut ett skit av att sitta hemma och fila på filter, men dokumentären som gick igår om hur dom norska vikingarna invaderade Skottland var däremot både intressant och lärorik.
phloam skrev:Återigen - det är inte vad man tittar på / ägnar sig åt som är det viktiga - det viktiga är hur och varför. Man kan se på Big Brother som en socio-atropologisk fallstudie eller som en absurdistisk komedi - eller på "fatta vilka sjuka grejer de får göra ba"-nivå. Man kan se på det för att döva existensiell ångest eller för att koppla av eller för att... ja, inte fan kan jag eller Morello eller nån annan sätta sig till doms över varför man gör vissa saker. Ur någon annans perspektiv kan filter-mekande vara rena vansinnet (köp ett fungerande och ägna livet åt nåt vettigt, typ skidåkning). Det är vad man gör det till, vare sig det är hemabio med action eller Bergman eller Idol på kök-tv'n.
Sen kan jag iofs hålla med Morello om att kunskap aldrig är fel - vare sig det gäller kunskap om James Bond eller Kurosawa eller Robinson. Men det är en annan sak än att krtisera andra enbart utifrån sitt egna perspektiv. Man får respektera andras val precis som andra får respektera att t.ex. Morello inte gillar pang-pang. Hoppas att Morello med detta fått kunskap om hur fel det kan bli när man tar saker för givet
ante_77 skrev:Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
DVD-ai skrev:För du HÖR ju även 19Hz, och 18Hz och 17Hz osv... ÄVEN med hörseln, allt beroende på signalnivån.
Precis som jag skrev.
alltså= spelar du 16Hz så hör du även detta med din hörsel, men om du vill att 16Hz ska upplevas som precis lika starkt som 20Hz så kanske du får spela 16hz några dB starkare bara.
Samma sak med 25Khz kan du också höra (om du inte är för gammal och med så sliten hörsel att ljudnivån som skulle krävas är orealistisk) Om du spela den frekvensen och höjer nivån tills att du hör ljudet.
Sedan så om du vill att 25Khz ska uppfattas lika starkt som 20KHz kanske du får spela 25Khz flera dB starkare... men du HÖR fortfarande 25KHz då, men hörseln
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
Känner du någon sådan person eller är det hörsägen?
/ B
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:För du HÖR ju även 19Hz, och 18Hz och 17Hz osv... ÄVEN med hörseln, allt beroende på signalnivån.
Precis som jag skrev.
alltså= spelar du 16Hz så hör du även detta med din hörsel, men om du vill att 16Hz ska upplevas som precis lika starkt som 20Hz så kanske du får spela 16hz några dB starkare bara.
Samma sak med 25Khz kan du också höra (om du inte är för gammal och med så sliten hörsel att ljudnivån som skulle krävas är orealistisk) Om du spela den frekvensen och höjer nivån tills att du hör ljudet.
Sedan så om du vill att 25Khz ska uppfattas lika starkt som 20KHz kanske du får spela 25Khz flera dB starkare... men du HÖR fortfarande 25KHz då, men hörseln
Nja, brukar det inte hävdas att öronen klarar ner till ca 23 Hz (plus lite individuell variation) med rena toner? Lägre frekvenser uppfattar vi på annat sätt och först vid rätt höga ljudnivåer. Många högtalare är ju rätt dåliga vid låga frekvenser och det kan lika gärna vara distorsionen/övertonerna från lägre frekvenser som vi uppfattar, vilket inte minst påpekas i forskningen kring framtagandet av ISO 226-kurvorna. Inte en chans att mina öron uppfattar 20 kHz längre. Det kan lika gärna vara blanddistorsion som transformeras nedåt i frekvens man uppfattar har jag fått förklarat. Nu är ju detta lite off-topic men det kanske stormar in någon som är mera påläst...
Hittade detta skrivet av Johan Lindroos på annat forum för många år sedan:
"Ja t ex har jag en rak frekvensgång i mitt lyssningsrum ned till 10 Hz där mätpappret slutar. Då hör man inget ljud eftersom hörselns känslighet är väldigt dålig. Och det är ju en helt annan sak. Vid kanske 110 dB vid 10 Hz skulle man kanske kunna höra något, men då brukar det skramla från väggar och annat i rummet. I vilket fall så känner man kraftiga vibrationer i kroppen. Jag skulle kunna göra ännu mer lågfrekventa signaler men har inte orkat, jag misstänker att ljudtrycksnivån inte sjunker ändå, då jag har slutna högtalare och ett relativt lufttätt rum. Ofta kan man med sådana egenskaper genererera ljudtryck ned till 0 Hz med full nivå. 20 Hz är i alla fall inget problem att höra i mitt lyssningsrum som är ca 6 m långt."
2-ch skrev:Det här resonemanget för oss till gränsen mellan höra och uppleva.
Om det nu ens finns en sån gräns. Hörseln är ju bara en upplevelse den också.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
/ B
Det märkliga är att många av dessa TV-missbrukare inte "har tid" med någonting.
ante_77 skrev:
Äh, morello har rätt i det han säger.
Folk har blivit förslavade bakom TV'n.
Väldigt många slår på TV'n och bara dumstirrar in i skärmen. Dom uppfattar knappt vad som visas.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Varför måste all tid spenderas på att lära sig saker?
.
phloam skrev:TV'n är vår tids lägereld - skulle du säga att man "dumstirrar" på en sådan? Vilken "kunskap" matas du med när du kurar ihop framför öppna spisen med en kopp varm choklad?
Vårt förhållande till (mass)media är nog aningen mer komplext än vad som kan mätas gällande ren kunskapsinhämtning.
Sen kan man ju diskutera andra roller som TV'n också har fått numera, om vi verkligen behöver 100 kanaler 24/7 osv. Men att säga att "folk dumstirrar" är att göra det alldeles för lätt för sig.
Harryup skrev:Varken musik eller film ställer krav, det gör man ju själv.
Skall jag välja så tycker jag att musik vilja jag avnjuta med så äkta känsla som möjligt, film med så kul känsla som möjligt.
Musik på film är en gråzon där konserter kan vara kul men snabba MTV-klipp brukar ändå ändra på musikupplevelsen så att ljudet inte blir så kritiskt, det blir syntetiskt men roligt att se på ändå. Lugnare klippta konserter brukar vara mera lyssninsvänliga och då märker man ljudkvalitén mera.
Blundar jag då jag lyssnar på musik så kan jag drömma att jag är i en konsertsal någonstans. Blundar jag om jag tittar på film så är det för att jag somnat och tittar jag så kommer jag aldrig tro att jag är med i scenen men man kan ju gripas av handlingen för det oavsett kvalité på bion. Däremot är det lättare att sjukna in i handlingen oavsett medie om man inte störs av återgivningen. Musik kommer man långt med om det spelar snyggt till 40Hz. Bio kommer man långt med om man får ett "realistiskt" ljudtryck under 80Hz som kan komma ifrån horn som skakar om allt men kanske inte återger lägre än 30Hz.
Personligen har jag inget krav på att basarna skall gå ner till 16Hz, mina går dock ner till 17Hz.
Undrar om man verkligen behöver takkanaler i en bio för särskilt många filmer?
Tycker jag.
/Harryup
Martin skrev:phloam skrev:TV'n är vår tids lägereld - skulle du säga att man "dumstirrar" på en sådan? Vilken "kunskap" matas du med när du kurar ihop framför öppna spisen med en kopp varm choklad?
Vårt förhållande till (mass)media är nog aningen mer komplext än vad som kan mätas gällande ren kunskapsinhämtning.
Sen kan man ju diskutera andra roller som TV'n också har fått numera, om vi verkligen behöver 100 kanaler 24/7 osv. Men att säga att "folk dumstirrar" är att göra det alldeles för lätt för sig.
Lägerelden har väl varit en plats för umgänge, medan TV:n naturligt tar uppmärksamheten från varandra. Det är en skillnad.
Andreas tycker jag var något på spåret där angående filmmusik, alltså film borde ha minst lika höga krav som musik eftersom den också innehåller sådan.
Användare som besöker denna kategori: Byron, Hjalmar_Branting, Imperial-Blomman och 25 gäster