Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-26 23:02

IÖ, du kan väl inte hypa 668 för att sedan motsätta dig Asienproduktion!? 8O

Företagsflytter är smärtsamma, men ett fullt naturligt inslag i en marknadsekonomi. Jag jobbar själv på ett företag vars produktion inom kort delvis flyttar till Estland. Så här kryllar av ester och ryssar nu som ska lära sig produktionen. Med lite distans är det ju faktiskt positivt att dessa människor nu får en möjlighet att höja sin levnadsstandard mha av ett lönekuvert som dimper ned, istället för, i bästa fall, ett bidragsberoende.

Butiksdöd tror jag inte heller på. Det kommer alltid finnas konsumenter som inte är beredd att ta de risker som det innebär att handla apparater från världens alla håll och kanter.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-26 23:15

ska man vara krass är det kanske 1 eller 2% av alla jobb i väst som inte kan flyttas till låglöneländer.

När det har hänt och 99% av västvärldens befolkning är arbetslös kan man ganska lätt inse att det inte är här som konsumenterna finns. Det leder till att företagen snarare styrs från Kina och Indien och framförallt servar den inhemska marknaden. De upptäcker snart att det finns gott om arbetskraft i Sverige som gärna jobbar för 10 kr i timmen 7 dagar i veckan då alternativ inte finns.

Det här scenariot är inte långt borta
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-26 23:16

"Vi förlorar butiker. Ja, och vi har också förlorat lanthandeln, mjölkbutiken och de flesta riktiga skomakarna. Visst har vi förlorat, men också vunnit mycket mer."

Frågan är om vi så självklart ligger plus netto som man skulle kunna tro. Den som vill ha en tankeställare kan prova äta en hemodlad tomat...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-26 23:21

Style skrev:När det har hänt och 99% av västvärldens befolkning är arbetslös kan man ganska lätt inse att det inte är här som konsumenterna finns. Det leder till att företagen snarare styrs från Kina och Indien och framförallt servar den inhemska marknaden. De upptäcker snart att det finns gott om arbetskraft i Sverige som gärna jobbar för 10 kr i timmen 7 dagar i veckan då alternativ inte finns.

Det skulle alltså ge en oscillerande "rörelse"? Eller är den kanske överdämpad, så att det sakta stabiliserar sig mot ett jämviktsläge. Eller har den kanske en hysteres, som du föreslår, så att den blir låst i "fördel kina"?

Här ser man vikten av resistanser. Det gäller bara att hitta deras motsvarigheter i verkliga världen. Eller är det kanske bra med oscillation?

/Kvällsfilosofen
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-26 23:29

Magnuz skrev:"Vi förlorar butiker. Ja, och vi har också förlorat lanthandeln, mjölkbutiken och de flesta riktiga skomakarna. Visst har vi förlorat, men också vunnit mycket mer."

Frågan är om vi så självklart ligger plus netto som man skulle kunna tro. Den som vill ha en tankeställare kan prova äta en hemodlad tomat...

Det är inte så länge sedan man levde på gränsen här i norden, min frus familj (finsk) levde när hon var barn på kokt potatis och brunsås i veckorna för att lyxa till med korv eller räknade köttbullar i helgerna. Det var väl delvis p g a att hennes föräldrar satsade på barnens utbildning i första hand. Men det var tight, mycket tight !

F ö är fullt möjligt att odla tomater fortfarande, kan rekommendera min fars knep: han tömde torrdasset i tomatodlingen ! 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-26 23:34

det kommer naturligtvis att pendla fram och tillbaka. Det har det gjort historiskt. Frågan är bara hur snabbt och hur extrema pendelutslag vi får.

När man tittar historiskt är det sekel och millenium mellan extrempunkterna men i dagens värld går det antagligen mycket mycket mycket snabbare då informationen flödar i närmast realtid och inte med års fördröjning.

Sen finns det diskontinuiteter som snabbt kan ändra på saker. Vad skulle t ex hända om miljöavgifter plötsligt gjorde frakten 100 gg dyrare? eller om ett större krig eller en pandemi stoppade majoriteten av alla förflyttningar över världen i ett par år?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-27 00:49

Svante skrev:Jag tror att det effektivaste sättet att stoppa konkurrensen från kina är att exportera fackföreningar dit. En ganska vacker tanke tycker jag, vi ska inte konkurrera genom att sänka våra löner, utan genom att höja deras...

Någon sa att i Kina finns det 250 miljoner oregistrerade barn (pga "enbarnsregeln") som står utanför allt vad socialt skyddsnät heter och som används som arbetskraft. Jag vet inte om det är sant, men jag skulle inte bli förvånad. De skulle behöva en fackförening.

Blev jag politisk nu?

Det var väl ungefär det som var de jag ville säga med mitt ursrungliga inlägg (för någon månad sedan?) i kina-debatten för många trådar sedan - de måste bli rika fort, om vi skall överleva.

Och förstås även att deras fattigdom idag till stora delar är en shimär, orsakad av en absurd växlingskurs (politiskt snarare än praktiskt styrd), där deras pris för ris är en bråkdel av vad vi betalar för samma ris. När vi då börjar ha med varandra att göra ekonomiskt, förbinder vi två kärl som inte har rimligt lika tyck. Inget bra alls. I virvlarna som bildas kommer många att tumla runt illa, och int nödvändigtvis landa väl. :(

Svantes fackföreningsidé är prima tycker jag. :P Dock kanske mest för att jag skulle uppskatta att vi blev av med dem... 8)

Jag röstar alltså inte för att vi exporterar idén, utan skall exportera själva fackföreningarna! :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-27 00:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-27 00:53

Får mig osökt att tänka på vad Ian Wachtmeister sa om fackföreingar. 8) Jag vågar inte citera honom.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-27 02:36

:) Jag kan hålla med dig IngOehman på en punkt och det är att det är ganska menigslöst att fortsätta en diskussion som mest liknar en monolog från din sida.

Jag citerar EngelholmAudio i ett tidigt inlägg i ändrad terminologi från bransch till intresseorganisation.

Ja intresseorganisation stämmer bättre

Därmed torde bransch vara överspelad, och jag har aldrig talat om någon bransch utan om en intresseorganisation för konsumenten och i bildningens tjänst.

Jag begriper heller inte vad du jävat ditt påstående om att det endast är de intresserade som är intressanta. LTS mål och syfte har jag aldrig uttalat mig om annat efter vad du skrivit som dess talesman. Däremot hävdar jag att bland allmänheten är inte LTS speciellt känd hur goda avsikter och mål man än har.

Om det nu är så att IngOehman och möjligen LTS mäktar med detta arbete att värna konsumentens intressen, verka för en bredare bildning inom hifikunskap och vara en brandfackla i baken på bolag som producerar sunkig mjukvara så vore det intressant med en programförklaring och en handlingsplan.

Mäktas ovanstående inte med så kan ju faktiskt EngelholmAudios principidé vara intressant att diskutera.

Givetvis kräver en dylik organisation en massa förberedelser gällande mål, verksamhetsområde och ledning likväl som resurser och påverkansmöjligheter, men sådana går ju att resonera om bara man anser att behovet är påkallat att bilda någon form av förening.

Det borde ju inte vara IngOehman alldeles obekant att inte alla hifientusiaster ställer upp på dina eller LTS slutsatser eller syn på verkligheten, varvid det finns ytterligare skaror att samla.
Fast jag erkänner att jag är osäker på vad som är LTS syn eller dina egna åsikter IngOehman, emellanåt förefaller de väl sammanblandade.

I denna samlade tropp skulle naturligtvis LTS kunna ha en roll att spela, men även många andra som då måste kunna enas om vissa givna enkla mål. Styrkan här blir alltså bredden, mängden och inte djupet skulle man kunna säga. Genom att visa att man är många och på väg att bli flera så skulle detta kunna vara en påtryckning och en förhandlingsposition.

Antingen tycker man Pär Engelholms idé är god och bejakar en utvidgad diskussion eller så sägar man rent ut att man inte tycker det.

Att svara att det räcker med LTS är faktiskt fel svar på en fråga som aldrig är ställd och som du ständigt återkommer till IngOehman.

Slutligen Pär Engelholm din kommentar ovan:
Jag tycker det är tråkigt att se min tråd och ett, för mig mycket, intressant ämne fullkomligt försvinna i bruset av en massa dravell.
så känner jag mig medskyldig till detta och ber dig om ursäkt för detsamma. Jag tycker dessutom att din idé är intressant och väl värd att tagas på allvar och vidareutveckla.
Om sedan IngOehman vill deltaga i så fall återstå att se.
Senast redigerad av Bravo 2005-04-28 03:03, redigerad totalt 3 gånger.
Bravo

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-27 04:43

Bravo skrev::)
Att svara att det räcker med LTS är faktiskt fel svar på en fråga som aldrig är ställd och som du ständigt återkommer till IngOehman

:) Vill inte lägga mig i själva pajkastningen, men "Bravo" vad är ett svar på en fråga som inte är ställd? Hur kan det vara fel svar om det inte finns någon fråga? :wink:

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2005-04-27 05:47

:D Det är just det som är själva frågan jonasp, det är just det som är frågan, (och kanske svaret). :wink:
Bravo

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-27 10:07

IngOehman skrev:
Svante skrev:Jag tror att det effektivaste sättet att stoppa konkurrensen från kina är att exportera fackföreningar dit. En ganska vacker tanke tycker jag, vi ska inte konkurrera genom att sänka våra löner, utan genom att höja deras...

Någon sa att i Kina finns det 250 miljoner oregistrerade barn (pga "enbarnsregeln") som står utanför allt vad socialt skyddsnät heter och som används som arbetskraft. Jag vet inte om det är sant, men jag skulle inte bli förvånad. De skulle behöva en fackförening.

Blev jag politisk nu?

Det var väl ungefär det som var de jag ville säga med mitt ursrungliga inlägg (för någon månad sedan?) i kina-debatten för många trådar sedan - de måste bli rika fort, om vi skall överleva.

Och förstås även att deras fattigdom idag till stora delar är en shimär, orsakad av en absurd växlingskurs (politiskt snarare än praktiskt styrd), där deras pris för ris är en bråkdel av vad vi betalar för samma ris. När vi då börjar ha med varandra att göra ekonomiskt, förbinder vi två kärl som inte har rimligt lika tyck. Inget bra alls. I virvlarna som bildas kommer många att tumla runt illa, och int nödvändigtvis landa väl. :(

Svantes fackföreningsidé är prima tycker jag. :P Dock kanske mest för att jag skulle uppskatta att vi blev av med dem... 8)

Jag röstar alltså inte för att vi exporterar idén, utan skall exportera själva fackföreningarna! :wink:

Vad för dumt trams du pratar om Öhman? Visserligen håller jag med dig om att slänga ut alla dessa pampar som köper löspenisar, fuskbostadsköp osv. Men de andra som jobbar som man skall på ett fack skall inte väck. Vad tror du vad som händer för de anställda om det inte finns ett fack?? Då kommer företagen att köra över de anställda så att det säger tjong om det.

Herregud, man får hoppas att du skämtade 8O
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-27 10:09

Hej Markih,

Jag har lite slutat läsa här då ämnet delvis känns så färdigt som det blir här på Faktiskt.se. Nu är det ohämmad Off Topic.

Jag håller med dig att det brukar bli så när ämnet är avhandlat, men jag känner att det inte blev riktigt avhandlat i detta specifika fall. Däremot blev det mothugg i 2 sidor för att till slut bli ett erbjudande att gå med i LTS.

Som tur är har några sett min ambition och många av dessa har bidragit konstruktivt.

För att svara på dina direkta frågor:
* Jag fick en del svar och inte minst några intressanta (och för mig nya) aspekter. Exempel är synen på dagens "tekniker". Förr var det stereo, bilar och kanske amatörradio och tåg. Idag är listan extremt mycket längre med mobiltelefoner, datorspel, tvspel, plattskärmar, dator, hemmabiosar, digitalkameror, GPS, osv.

* Det var inte bara ett försök att få igång en aktiv process. Jag vill själv vara med. Konkret. Pragmatiskt. Jag är intresserad att själv kunna bidraga i ämnet i fråga. Ett par baby-steps är redan inplanerade (2 st hittills) och delvis påbörjade.

* Slutsatser kring tråden är svåra. Dels känner jag frustration kring hur vissa betett sig. Det är tragiskt, men frustrationen rinner för hoppningsvis av mig likt vatten på en get (långsamt men tillslut avdunstar det). Tydligt är att det är en irriterad branch. En infekterad lite ankdam. Med irriterade människor. Tyvärr ses allt för sällan det positiva, det glada och roliga. Kanske minst här på forumen.

Vidare är en slutsats, och det är den viktigaste, att jag hade rätt i mina antagande (eller iaf att jag fått dom stärkta). Det behövs en intresseorganisation som tar strid för det viktiga innom hifi och då en strid med (inte mot) dom viktiga aktörerna, dom stora aktörerna och gärna ett arbete för att fästa musiklyssnandets varande i nutiden. Präktigt så det förslår men det är precis detta som behövs. Gör vi oss inte hörda kommer det fortsätta utför.

Som jag varit inne på innan drunknar många (Svensson) i bruset från "allt" man måste göra och äga. Ingen talar för vårt intresse. Ingen tar strid (med dom viktiga) för bättre ljud på våra cd's. Inredningstidningar visar på rum mer nakna än Jenna Jameson. Det är normen (nakna rum alltså...). Stereo-handlarna (ONOFF, Siba, etc) landet (världen) runt saknar all kompentens i världen för hifi. Svensson har som attityd "jag hör ändå ingen skillnad" (vilken alltid motbevisas så fort dom får chansen att lyssna på nått vettigt system).

Förstår inte vad du menar ang vad som behöver göras och olika syn. Tycker det är ganska samstämmigt. Att LTS och Ingvar t.ex. endast vill jobba mot "redan intresserade" har inget att göra med det jag förespråkar, inget att göra med mitt jobb. Stefans prat om att folk minsann skall få resa om dom vill är också utanför målet. Nuvarande diskussion ang Asien-hifi är bara Off Topic. Kan du förtydliga?

vänligen
// Pär

markih skrev:Hej Pär!

Jag tycker också att din tråd var intressant och att de centrala frågeställningarna kom på slutet helt i skymundan. Det brukar dock bli mer OT när ämnet i sig till viss del redan är avhandlat.

Jag undrar: Fick du de svaren du sökte?
Ellerar det bara ett försök att få igång en aktiv process i dessa frågor?
Vad blir din slutsats utifrån tråden?

(Det verkar det ju vara lite olika syn på vad som behövs göras, men detta är ju helt ok. Alla kan verka på sitt sätt.)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-27 10:15

Magnuz:

Just precis så!

Öhman:

Jag håller på och flyttar, har inte tiden riktigt.

Hur var det nu, är LTS på kant med "branschen", i kraft av att branschen alltid är emot konsumenterna? (och LTS för då såklart)

Och vilka var det nu som var emot konsumenten? Är det jag och mina 15 "syskon"-butiker som jobbar med hifi och försöker hålla den välljudande fanan högre än på andra håll (i 2 eller 5 kanaler) i sverige?

Eller gäller detta alla rakt av?

Eller får vi en frisedel med välvillig inställning och det är de andra 98% av branschen som är emot konsumenten?

Och hur är det med Ino? Tillhör Inoföretaget "branschen"? Och om det företaget verkligen gör det - ja ni fattar följdfrågan.....

Förstå mina frågor, du har en märklig position och säger ibland saker som inte är så kul att läsa. Själv kan jag förstå vartåt du syftar ibland med en bransch som drar ganska många valser men det är nog av nöden att du definierar både mig (och de som har den inriktning jag har) och dig själv för att vi skall kunna prata om saken.

mvh

.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-27 10:27

Minns inte om det var i denna eller i en annan tråd, men IÖ har sagt (och upprepat) att han månar om hifi-butikernas överlevnad.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-27 11:07

Pär!

Ett förtydligande: Jag förstår och sympatiserar med dina ansatser. Du vill väl främst höja intresse för HiFi? Jag vill vill främst höja förståelsen för välljud, både inom inspelning och återgivning. Det kan vara samma ambition, -det finns ingen automatisk motsättning, men det behöver inte vara samma ambition heller. Den avgörande punkten är kunskap och saklighet. De flesta HiFi-tidskrifter bidrar till att höja intresset, men det är inte alltid de bidrar till ett kunskapshöjande. Ibland är det faktiskt tvärtom enligt min mening, :cry: med alla floskler och förenklingar som serveras.

Så hur ser ditt fokus ut? Är det själva intresset för HiFi (Musik&Prylar) som är i fokus med möjlig följd att kunskapsförmedling och saklighet får komma i skymundan, eller är är du ej villig att kompromissa med saklighet och kunskapsförmedling?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-27 11:19

Jag har LITE svårt att inse vikten av OM Iö samt LTS hänger på?. Dom / Iö kommer i alla fall efter sedan :) Då det blir rent omöjligt att jobba EMOT att vi skulle kunna få bra inspelningar och läsas i pressen osv... Så kör bara.. folk hänger på en efter en tror jag... :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-27 11:33

Hej M,

Du tror du förstår och sympatiserar med mina ansatser...men hur kan vi vara säkra? *retas* :)

Mitt fokus var det. Känns som att jag borde haft en färdig slogan att komma med här... Men det har jag inte. Jag får ta det i run time!

Jag kommer börja med att locka fram ett intresse, visa på skillnaderna mellan bra och dålig (förstärkare, rumsinredning, högtalare, inspelningar, skivor, etc). Kommer intresset, kommer vissa att söka kunskap - att söka djupare. Då försöker jag alltid bidraga efter bästa förmåga (vad gäller faktisk kunskap och inte minst tid). Att börja i andra änden, som jag nog tycker LTS gör, kommer skrämma bort den icke teknikintresserade (även om det är en generalisering med tillhörande undantag och specialfall).

Alla kommer inte att vara intresserade av kunskapen/tekniken. Kanske rent av merparten som inte är det. Tekniknerdar är inte en majoritet (verkar som att dom inte förökar sig så bra... :) ). För att nå ut till många tror jag på att börja med "hands on". Hearing is beleiving. Den kunskapstörstande lär komma med frågor och åter frågor, medan andra - med all rätt - accepterar och sväljer och i bästa fall ändrar lite på sin hifianläggning, möblerar om, blir medveten om att det är stor skillnad mellan cdskivors ljudkvalite och kanske byter ut Sony-systemts 5 små plasthögtalare mot något vettigare, mer adekvat.

Svar nog på frågan?

markih skrev:Pär!

Ett förtydligande: Jag förstår och sympatiserar med dina ansatser. Du vill väl främst höja intresse för HiFi? Jag vill vill främst höja förståelsen för välljud, både inom inspelning och återgivning. Det kan vara samma ambition, -det finns ingen automatisk motsättning, men det behöver inte vara samma ambition heller. Den avgörande punkten är kunskap och saklighet. De flesta HiFi-tidskrifter bidrar till att höja intresset, men det är inte alltid de bidrar till ett kunskapshöjande. Ibland är det faktiskt tvärtom enligt min mening, :cry: med alla floskler och förenklingar som serveras.

Så hur ser ditt fokus ut? Är det själva intresset för HiFi (Musik&Prylar) som är i fokus med möjlig följd att kunskapsförmedling och saklighet får komma i skymundan, eller är är du ej villig att kompromissa med saklighet och kunskapsförmedling?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-27 11:39

Japp! Det var svar på frågan. Jag stödjer en sådan ambition till fullo. Tycker själv att det finns vissa element i den ambitionen som jag själv har efterlyst i LTS, men ej funnit. Detta resluterade för mig i vissa bidrag till LTS hemsida, men detta är ju endast en litet teoretiskt bidrag. Finns många andra sätt att jobba på och jag har funderat på lite ideer men har ej orkat/haft möjlighet att realisera dem.

Idag ser jag LTS som något av en norm när det gäller bla testmetoder och försök till saklighet. Men dess smala inrikting och ideella uppbyggnad gör att föreningen i mina ögon förmodligen endast fungerar som en inspirationskälla för andra att söka andra sätt att arbeta på, söka välljud, starta eget skapande och nå ut. Inget fel i det, frön kan sås ändå och växandet kan andra krafter bidra med, på sitt egna vis.

/M
sb17nbac till alla!

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-27 13:10

Dimitri:

"Minns inte om det var i denna eller i en annan tråd, men IÖ har sagt (och upprepat) att han månar om hifi-butikernas överlevnad."

öhman 12 april

Jag skulle vilja säga att vad konsumenterna verkligen INTE behöver så är det en branschorganisation. Branschen organiserar sig och bedrar och konstruerar irrläror alldeles tillräckligt bra som det är redan

Öhman 14 april

Att lämna uppdraget att upplysa köparna, helt till säljarna, är ingen vidare idé. I synnerhet inte eftersom det är uppenbart att upplysta köpare är det värsta branschen vet. Branschens dröm är ju ett hav utav av trendanpassade dogmer fullpumpade konsumenter, som man kan sälja nytt till flera gånger om året.

Målet är ju praktiskt taget alltid (om jag får tro de branschföreträdare jag pratat med när de varit... extra sanningssägarbenägna, ofta med hjälp av ond saft) att "lägga beslag på så stor del av så mångas spenderresurser som det bara är möjligt", det vill säga att se till så att folk fastnar i ett hifi-intressemaskerat apparatbytarträsk. Det tycks praktiskt taget aldrig vara att göra sina musiksåelnigsälskande kunder nöjda (=inte behöva köpa mera) i så hög utsträckning som möjligt.

På så vis är sålunda Branschens och LTS intressen nästan diametralt motsatta. Men å andra sidan finns det undantag i branschen också. De är inte så mån, men de finns.

Öhman 17 april

Däremot är LTS förstås på många sätt hela hifi-branschens motpol, eftersom LTS står på konsumentens sida och aldrig branschens, i synnerhet gäller det förstås de konsumenter som är LTS-medlemmar.

-----------------------------

Detta är lösryckta citat ur sitt sammanhang och jag vill inte driva någon kampanj mot Ö, men nog verkar det mer anti-bransch/butik än pro-densamma?

Därav min önskan om att vi nog måste skilja på äpplen och päron och även få en beskrivning av företagaren Ö själv. Särskilt som jag inte känner igen mig i de som vill ha så hög frekvens på apparatbytena som möjligt och vad det nu var om "ond saft" och annat generellt slask som kom branschen "till godo"....

mvh

.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-27 13:17

Morello skrev:Får mig osökt att tänka på vad Ian Wachtmeister sa om fackföreingar. 8) Jag vågar inte citera honom.

Kan förstå att du gillar grevetönten och Bert. Inte mycket att hänga i grannen, men du tillber dom säkert 8) :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-27 14:41

Hej Sladd,
I tråden "Från highend till stereopaket..."
Skriver IÖ
"Mina on-topic-synpunkter:

1. Jag tycker att man i möjligaste mån skall köpa hifi i butiker i Sverige, eftersom jag vill att butikerna skall finnas i framtiden också.
Jag betalar dessutom gärna lite extra för att ha ett ställe att gå till om det skulle vara något fel på någon av apparaterna. Jag tycker att det är väldigt trist att internethandeln drabbar butikerna så illa. Det är ju mycket trevligare att ha en massa butiker att gå till när man blir tvungen att ersätta någon apparat i sin anläggning, eller behöver komplettera. Jag gillar att kunna provlyssna (och att provtrycka, -känna och -vrida)! "

I denna tråd på sidan 10 skriver han:
"Tillverkning i Asien, liksom nedladdning från internet, liksom internethandel utan butiker, är allihopa fenomen som drivits fram av hungern efter kortsiktiga vinster.

Priset vi kommer att få betala är mycket högre dock. Det tycker i varje fall jag, som gillar hifi-butiker, som vill ha överlevande storartister, och som tycker att det är principiellt vansinne att flytta saker fram och tillbaka tvärs över hela världen. "

och:
"Jag tycker det vore trevligast om alla kunde ta ställning bara, och säga:

Jag skall inte ladda ned andras skapade musik utan att betala för mig!

Jag skall inte gå till butiker och titta på saker jag är spekulant på, för att sedan av snålhet ändå köpa grejjen på nätet och således döda butikerna.

(Även: Jag skall inte köpa en massa saker på stormarknaden och sen gnälla över att den lilla lokala närköpsbutiken tvingas slå igen...)

Jag skall inte köpa saker som i förlängningen, genom utkonkurrens av den egna infrastukturen, kommer att drabba oss alla (om man inte är så frestad att man känner att man bara måste - man måste ju få vara mänsklig...). "

Jag hoppades slippa leta citat. Nu är det gjort iallafall.
mvh
D

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-27 16:38

Morello och IÖ
Läser er med intresse ang Hifi och musik men för h-e bespara oss
era åsikter angående fackföreningar. Hör inte hemma i denna tråd!!

hälsningar
Hasse
McIntoshnörd!

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-04-27 17:29

Dimitri:

Jovisst.

Så hur ligger det till? Därav mina frågor. jag tror nog Ö kan svara själv.

mvh

.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-27 17:49

Ett IÖ-citat ur Dimitris inlägg:

"Tillverkning i Asien, liksom nedladdning från internet, liksom internethandel utan butiker, är allihopa fenomen som drivits fram av hungern efter kortsiktiga vinster."

Vems hunger efter kortsiktiga vinster - konsumentens? Så tolkar ialla fall jag uttalandet med tanke på fortsättningen som citeras av IÖ - att vi alla ska vara snälla och stöda den lokala seriösa butiken och inte Internet eller stormarknaden.

Det blir lite kluvet här. Å ena sidan är Hifi-butiker och dess ägare besatta av Hin Håle själv, bara luras och bedrar och kränger på oss prylar vi inte behöver. Å andra sidan ska vi hålla dom om ryggen och glatt (?) betala högre priser för att de ska finnas kvar. Å ena sidan behövs det en branschorganisation så småbutikerna kan hålla jätten Glufs-Glufs stången, å andra sidan behövs en konsumentorganisation så inte vi stackars konsumenter blir bedragna.

Ja, det är inte lätt :-)

Personligen är jag för de mindre och seriösa butikerna, för de ger ett mervärde som ingen Internet-tjänst kan erbjuda. Billiga enkla apparater som bara låter kan gott köpas på Nätet eller på Stormarknaden, vem behöver stöd i köpet av en sådan? Skulle en 500:- DVD-spelare inte ha det ultimata Highend-ljudet kan man väl ge den till ungarna eller släpa den till landet :-)

Men för kvalificerad återgivning krävs en kunnig och ambitiös handlare som stöd och hjälp.

Vad man måste komma ihåg är att vi alla har olika preferenser när det gäller musik(-återgivning). Det märks ju om inte annat på detta forum! Bara för att en handlare marknads- och saluför några speciella märken och har andra synpunkter än en själv betyder inte det att han/hon är bedräglig. Och den handlare som inte vill sälja grejor till sina kunder kommer inte kunna betala hyran och blir därför inte speciellt gammal i branschen...

tycker / B

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-27 18:09

Sladd,
Det skulle inte falla mig in att svara på en fråga till IÖ.
Jag reagerade bara på ett selektivt citaturval.
mvh
D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-27 18:17

dimitri skrev:Sladd,Det skulle inte falla mig in att svara på en fråga till IÖ. Jag reagerade bara på ett selektivt citaturval. mvh D

8O :twisted:
Senast redigerad av Hetsporren 2005-05-03 10:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-04-27 18:25

Målet är ju praktiskt taget alltid (om jag får tro de branschföreträdare jag pratat med när de varit... extra sanningssägarbenägna, ofta med hjälp av ond saft) att "lägga beslag på så stor del av så mångas spenderresurser som det bara är möjligt", det vill säga att se till så att folk fastnar i ett hifi-intressemaskerat apparatbytarträsk. Det tycks praktiskt taget aldrig vara att göra sina musiksåelnigsälskande kunder nöjda (=inte behöva köpa mera) i så hög utsträckning som möjligt.

Visst finns det sådana butiker, vi har en sådant typexempel här i Stockholm :evil: men sedan så finns det seriösa också naturligtvis. Det problem som jag tycker är störst, är att en del butiker anställer folk som är totalt okunniga, men snacka kan de.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-27 18:27

Vem är Ingvar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-27 18:51

fbk skrev:Visst finns det sådana butiker, vi har en sådant typexempel här i Stockholm :evil: men sedan så finns det seriösa också naturligtvis. Det problem som jag tycker är störst, är att en del butiker anställer folk som är totalt okunniga, men snacka kan de.

Problemet med okunniga säljare är tyvärr inte värst bland Hifi-butiker. Ger man sig in i en Stormarknad och försöker köpa HiFi får man skylla sig själv, men i mindre butiker tycker jag nog att ganska många är hyggligt kunniga. Men köp ett biltillbehör på en bensinmack! Dom vet mer om de olika korvmodellerna....

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi