Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav Harryup » 2015-04-09 09:43

Nja och Njä, beror ju på hur bra scaler man har. Har sett SD-material förvisso med en Barco Cine 9 på en 3,6 m duk med hjälp av en proffsscaler och det var mycket njutbart. En helt digital återgivning med en simpel eller ingen scaler och en högst normal projektor kan säkert ge sura uppstötningar.
En japansk hembioreceiver är enligt mina erfarenheter ingen fantastisk bildåtergivare för SD-material under några former.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-09 09:50

Harryup skrev:Nja och Njä, beror ju på hur bra scaler man har. Har sett SD-material förvisso med en Barco Cine 9 på en 3,6 m duk med hjälp av en proffsscaler och det var mycket njutbart. En helt digital återgivning med en simpel eller ingen scaler och en högst normal projektor kan säkert ge sura uppstötningar.
En japansk hembioreceiver är enligt mina erfarenheter ingen fantastisk bildåtergivare för SD-material under några former.

/Harryup

Där håller jag inte med dig. Uppskalning kan absolut ge förbättring, men är källmaterialet lägre upplöst så syns det iaf. Om du inte berörs av det så är det bara att gratulera, men jag ser det och stör mig på det.
Nu har jag ingen japansk hembioreceiver inblandad alls i min bilduppspelning, men jag begriper oavsett inte varför just japanska skulle vara sämre på den fronten.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-09 09:52

Harryup: Vad var det för proffsscaler? Jag har själv Crystalio och DVDO Edge och de ger båda ofantliga lyft för LD-filmer på min plasma gentemot TVns inbyggda processorer, men självklart är det en bra bit ifrån DVD i och med formatets begränsningar. Och då pratar vi inte ens Blu-Ray.

Sedan vet jag inte någon reciever som har några som helst dugliga inplanterade chip (typ Faroudja eller Gennum).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-09 10:19

nissling;
Nån variant av Radiance passande en Cine-9.

Andreas;
Om du noterar hur olika setuperna är med en proffsbarco mot en "normal projektor" så kanske du kan föreställa dig att synintrycken är helt olika. På en vanlig projektor med Sd-material så är det definitivt skit.
En vanlig hembiomaskin är ett skämt jämfört med en proffsscaler. Inställnings och kaliberingsmöjligheterna är oändliga för att optimera bilden.
I en vanlig receiver kan man i princip inte göra några vettiga justeringar alls för att optimera bilden utifrån individuella förutsättningar.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-09 10:47

Harryup skrev:Andreas;
Om du noterar hur olika setuperna är med en proffsbarco mot en "normal projektor" så kanske du kan föreställa dig att synintrycken är helt olika. På en vanlig projektor med Sd-material så är det definitivt skit.
En vanlig hembiomaskin är ett skämt jämfört med en proffsscaler. Inställnings och kaliberingsmöjligheterna är oändliga för att optimera bilden.
I en vanlig receiver kan man i princip inte göra några vettiga justeringar alls för att optimera bilden utifrån individuella förutsättningar.

/Harryup

Ja att möjligheterna för uppskalning i en hembioreceiver inte är någon höjdare håller jag med om.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-09 10:53

Varför låter nästan all musik skit? . . . typ. :evil: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-09 11:38

Laila skrev:Varför låter nästan all musik skit? . . . typ. :evil: :wink:

Svaret på den frågan är... Det gör den inte! Som politiker brukar säga: Frågan är fel ställd.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-09 15:26

Bill50x skrev:

Svaret på den frågan är... Det gör den inte! Som politiker brukar säga: Frågan är fel ställd.

/ B

Var skall frågan ställas om frågan är rätt ställd? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-09 15:32

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Var skall frågan ställas om frågan är rätt ställd? 8)

:D I skamvrån!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-09 21:45

nissling skrev:Jag är inte ute efter att slå vad eller något, men jag står fast vid min sak att det är lättare att genomlida en rätt dålig loudness-master på ett par sketna AKG-hörlurar än på en vettig anläggning. Exemplet du visar är långt värre än genomsnittet.

Nej, absolut icke! Hur något kan bli bättre genom att addera ännu sämre ljud på redan dåligt ljud är för mig helt galet. Summan blir ju ännu sämre!

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-09 21:47

Visst kan jag höra skillnad med mina skithörlurar huruvida det är tokmastrat eller inte, men skillnaden är inte i närheten av lika stor som det är på en vettig anläggning. Sedan har jag inte påstått att det på något vis låter bra. Sicket gnäll!

Jag är fortfarande nyfiken på vad du har för högtalare. Du sitter möjligtvis inte på ett par i32s? ;)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-09 21:59

nissling skrev:Visst kan jag höra skillnad med mina skithörlurar huruvida det är tokmastrat eller inte, men skillnaden är inte i närheten av lika stor som det är på en vettig anläggning. Sedan har jag inte påstått att det på något vis låter bra. Sicket gnäll!

Jag är fortfarande nyfiken på vad du har för högtalare. Du sitter möjligtvis inte på ett par i32s? ;)

Nej, det låter inte bra. Det låter ju ännu sämre! En bra återgivning + dålig skiva är alltid bättre än en dålig återgivning + en dålig skiva.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-09 22:08

Ja själva återgivningen blir ju sämre objektivt eftersom den inte blir särskilt trogen originalet, men jag har klargjort för dig att jag inte har påstått motsatsen utan att jag syftar på subjektiva upplevelser. Och då finner jag en dålig skiva vara mer genomlidlig på en dålig anläggning än på en bra sådan, trots att återgivningen är objektivt sämre. Förstår inte riktigt ditt problem.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-09 22:13

nissling skrev:Ja själva återgivningen blir ju sämre objektivt eftersom den inte blir särskilt trogen originalet, men jag har klargjort för dig att jag inte har påstått motsatsen utan att jag syftar på subjektiva upplevelser. Och då finner jag en dålig skiva vara mer genomlidlig på en dålig anläggning än på en bra sådan, trots att återgivningen är objektivt sämre. Förstår inte riktigt ditt problem.

Ja, och den subjektiva upplevelsen blir ju sämre också.
Mitt problem? Det är ju inte jag som hävdar att det inte är fel på dagens populärmusik, utan det är fel på "hifi-intresserades anläggningar". Oxymoron-gänget hävdar dock detta. 8)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-09 22:21

Varför skulle den subjektiva upplevelsen behöva bli sämre för alla bara för att den blir sämre för dig? Vad jag kan se har heller ingen i tråden påstått att dagens populärmusik har bra masters, för det har den sannerligen inte.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-09 22:22

nissling skrev:Visst kan jag höra skillnad med mina skithörlurar huruvida det är tokmastrat eller inte, men skillnaden är inte i närheten av lika stor som det är på en vettig anläggning. Sedan har jag inte påstått att det på något vis låter bra. Sicket gnäll!

Om Mattias Karlsson har kvar sina i32 eller inte har jag inte en susning om . . . däremot så håller jag med om att ju
"bättre" anläggning, desto mindre maskeras toklimiteringens ljudförstörande verkan . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-10 00:13

Laila skrev:

Om Mattias Karlsson har kvar sina i32 eller inte har jag inte en susning om . . . däremot så håller jag med om att ju
"bättre" anläggning, desto mindre maskeras toklimiteringens ljudförstörande verkan . . . typ. :evil:

Jag har en teori om det där..

Kan det inte helt enkelt vara så att om man har en högpresterande anläggning så har man förmodligen någon(*) gång avnjutit bra mastrad musik och vet hur bra det kan låta, vilken nivå som man kan spela på osv och blir därför blir smärtsamt medveten om hur illa det kan låta om "radio-musik"?

Min slutsats är att man därmed luras att tro att den bättre anläggningen är sämre på att återge dåligt mastrad musik, så köksradion som man inga förväntningar på kan heller inte göra en besviken.

Men jag har en lösning som jag tror många använder sig av..
Skiten som inte går att lyssna av på anläggningen hemma kör man i bilen till jobbet! Problem solved, eller nått :wink:

*=om man har någorlunda vettig musiksmak :mrgreen:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-10 01:47

nissling skrev:Varför skulle den subjektiva upplevelsen behöva bli sämre för alla bara för att den blir sämre för dig? Vad jag kan se har heller ingen i tråden påstått att dagens populärmusik har bra masters, för det har den sannerligen inte.

Bevisligen så var det flera som ansåg man de som klaga borde testa andra prylar.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-10 05:44

Ja, vad är det för fel på att ge ett sådant förslag om man själv upplever vissa tokmasters låta bättre på en dålig anläggning än en bra sådan?

Om jag nu har förstått ditt (väldigt förvirrande) inlägg rätt då...

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-10 11:53

nissling skrev:Ja, vad är det för fel på att ge ett sådant förslag om man själv upplever vissa tokmasters låta bättre på en dålig anläggning än en bra sådan?

Om jag nu har förstått ditt (väldigt förvirrande) inlägg rätt då...

Ingen förvirring här.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-10 22:15

Jag undrar fortfarande vad som är fel på att uttrycka ett sånt förslag, något som du uppenbarligen blev väldigt... kränkt av.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-10 22:54

nissling skrev:Jag undrar fortfarande vad som är fel på att uttrycka ett sånt förslag, något som du uppenbarligen blev väldigt... kränkt av.

Kränkt? Verkligen inte. Jag har dock om och om igen sagt att jag inte håller med dig.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-04-11 09:59

Det blir bara ett problem när ens krav blir så extrema att man inte längre kan njuta av musiken man tycker om.
En "sämre" anläggning kan maskera en del problem så att de blir mindre märkbara, men allt har ett pris.
En del problem kan minskas genom planering av rummet och anläggning. Dyr-FI kan låta apa det med...
Något att fundera över kan vara hur anspråkslösa anläggningar många musiker har. :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-11 11:01

markusA skrev:Det blir bara ett problem när ens krav blir så extrema att man inte längre kan njuta av musiken man tycker om.

Menar du att det är extrema krav att ogilla ljudet när ca 2/3 av dynamiken har komprimerats bort? Och man får restprodukter såsom intermodulation distorsion, digitala klippning etc. Är det verkligen extrema krav att ogilla detta? Då ska du nog inte hamna på hemmabioforum där man diskuterar bildkvalitén på bluray-skivor.

markusA skrev:En "sämre" anläggning kan maskera en del problem så att de blir mindre märkbara, men allt har ett pris.

Den bör vara extremt usel eftersom flesta av de problemen jag tog upp hörs man även på klockradion på jobbet.

markusA skrev:Något att fundera över kan vara hur anspråkslösa anläggningar många musiker har. :)

Vad skulle detta säga för något?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-11 11:58

Sett till det här forumet, så är är det ju lite gulligt att det nästan uteslutande bara är inoägare som klagar och mest och högst över dagens musikproduktion. Och det har ju absolut inte ha något med deras uppspelning att göra, alla problem tillskrivs programmatrialet. :P

Som sagt, mycket låter verkligen illa men vissa högtalare är ju fantastiska på att sätta luppen på problemet.

Om man lider av att det mesta låter illa så borde man iaf undersöka om det ksn bli bättre med andra högtalare. Som MarkusA skrev, allt har ett pris, kanske de nya högtalarna spelar upp audiofilmusiken sämre, men att man ändå föredrar dom eftersom man till sist ändå lyssnar mest på tekniskt mindre bra producerad musik.

Man kan inte både vara 100% hifipojke och 100% musikpojke samtidigt. Den ena sidan måste lämna plats åt den andra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-11 12:04

Eller så är det så att vissa personer har lägre krav helt enkelt eller så har de inte den erfarenheten eller örat för att uppfatta problemen. Dessa problem, som även är tydliga på en philips boombox.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-04-11 12:17

Ok, låt oss säga att för en stund har du rätt i det?

Låter musiken ur din anläggning bättre nu?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-11 12:23

music4ever skrev:Eller så är det så att vissa personer har lägre krav helt enkelt eller så har de inte den erfarenheten eller örat för att uppfatta problemen. Dessa problem, som även är tydliga på en philips boombox.

Så kan det absolut vara. Båda typerna finns. Vem tror du njuter mest av musik? :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-04-11 14:52

_Fredrik_ skrev:
music4ever skrev:Eller så är det så att vissa personer har lägre krav helt enkelt eller så har de inte den erfarenheten eller örat för att uppfatta problemen. Dessa problem, som även är tydliga på en philips boombox.

Så kan det absolut vara. Båda typerna finns. Vem tror du njuter mest av musik? :D

Sen är det ju så att mycket av musik som produceras i dag, är tänkt att spelas upp från en iPhone/Android till hörlurar eller spelas upp i radio. Målgruppen är inte medelålders män med analytisk anläggning, utan lite yngre mänskor som bär musiken med sig överallt.

På andra sidan, kan målgruppen medelålders män med analytisk anläggning missa en del av målet: Nämligen att anläggningen är så analytisk att den framhäver även mindre bra inspelningar. All musik låter inte skit. Däremot är det en del anläggningar som får mindre bra inspelningar att låta skit.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-11 15:01

Mangenot skrev:
_Fredrik_ skrev:

Sen är det ju så att mycket av musik som produceras i dag, är tänkt att spelas upp från en iPhone/Android till hörlurar eller spelas upp i radio. Målgruppen är inte medelålders män med analytisk anläggning, utan lite yngre mänskor som bär musiken med sig överallt.

På andra sidan, kan målgruppen medelålders män med analytisk anläggning missa en del av målet: Nämligen att anläggningen är så analytisk att den framhäver även mindre bra inspelningar. All musik låter inte skit. Däremot är det en del anläggningar som får mindre bra inspelningar att låta skit.

True story brah!
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi