Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Nja och Njä, beror ju på hur bra scaler man har. Har sett SD-material förvisso med en Barco Cine 9 på en 3,6 m duk med hjälp av en proffsscaler och det var mycket njutbart. En helt digital återgivning med en simpel eller ingen scaler och en högst normal projektor kan säkert ge sura uppstötningar.
En japansk hembioreceiver är enligt mina erfarenheter ingen fantastisk bildåtergivare för SD-material under några former.
/Harryup
Harryup skrev:Andreas;
Om du noterar hur olika setuperna är med en proffsbarco mot en "normal projektor" så kanske du kan föreställa dig att synintrycken är helt olika. På en vanlig projektor med Sd-material så är det definitivt skit.
En vanlig hembiomaskin är ett skämt jämfört med en proffsscaler. Inställnings och kaliberingsmöjligheterna är oändliga för att optimera bilden.
I en vanlig receiver kan man i princip inte göra några vettiga justeringar alls för att optimera bilden utifrån individuella förutsättningar.
/Harryup
Laila skrev:Varför låter nästan all musik skit? . . . typ.![]()
Bill50x skrev:Laila skrev:Varför låter nästan all musik skit? . . . typ.![]()
Svaret på den frågan är... Det gör den inte! Som politiker brukar säga: Frågan är fel ställd.
/ B
petersteindl skrev:Bill50x skrev:Laila skrev:Varför låter nästan all musik skit? . . . typ.![]()
Svaret på den frågan är... Det gör den inte! Som politiker brukar säga: Frågan är fel ställd.
/ B
Var skall frågan ställas om frågan är rätt ställd?
nissling skrev:Jag är inte ute efter att slå vad eller något, men jag står fast vid min sak att det är lättare att genomlida en rätt dålig loudness-master på ett par sketna AKG-hörlurar än på en vettig anläggning. Exemplet du visar är långt värre än genomsnittet.
nissling skrev:Visst kan jag höra skillnad med mina skithörlurar huruvida det är tokmastrat eller inte, men skillnaden är inte i närheten av lika stor som det är på en vettig anläggning. Sedan har jag inte påstått att det på något vis låter bra. Sicket gnäll!
Jag är fortfarande nyfiken på vad du har för högtalare. Du sitter möjligtvis inte på ett par i32s?
nissling skrev:Ja själva återgivningen blir ju sämre objektivt eftersom den inte blir särskilt trogen originalet, men jag har klargjort för dig att jag inte har påstått motsatsen utan att jag syftar på subjektiva upplevelser. Och då finner jag en dålig skiva vara mer genomlidlig på en dålig anläggning än på en bra sådan, trots att återgivningen är objektivt sämre. Förstår inte riktigt ditt problem.
nissling skrev:Visst kan jag höra skillnad med mina skithörlurar huruvida det är tokmastrat eller inte, men skillnaden är inte i närheten av lika stor som det är på en vettig anläggning. Sedan har jag inte påstått att det på något vis låter bra. Sicket gnäll!
Jag är fortfarande nyfiken på vad du har för högtalare. Du sitter möjligtvis inte på ett par i32s?
Laila skrev:nissling skrev:Visst kan jag höra skillnad med mina skithörlurar huruvida det är tokmastrat eller inte, men skillnaden är inte i närheten av lika stor som det är på en vettig anläggning. Sedan har jag inte påstått att det på något vis låter bra. Sicket gnäll!
Om Mattias Karlsson har kvar sina i32 eller inte har jag inte en susning om . . . däremot så håller jag med om att ju
"bättre" anläggning, desto mindre maskeras toklimiteringens ljudförstörande verkan . . . typ.
nissling skrev:Varför skulle den subjektiva upplevelsen behöva bli sämre för alla bara för att den blir sämre för dig? Vad jag kan se har heller ingen i tråden påstått att dagens populärmusik har bra masters, för det har den sannerligen inte.
nissling skrev:Ja, vad är det för fel på att ge ett sådant förslag om man själv upplever vissa tokmasters låta bättre på en dålig anläggning än en bra sådan?
Om jag nu har förstått ditt (väldigt förvirrande) inlägg rätt då...
nissling skrev:Jag undrar fortfarande vad som är fel på att uttrycka ett sånt förslag, något som du uppenbarligen blev väldigt... kränkt av.
markusA skrev:Det blir bara ett problem när ens krav blir så extrema att man inte längre kan njuta av musiken man tycker om.
markusA skrev:En "sämre" anläggning kan maskera en del problem så att de blir mindre märkbara, men allt har ett pris.
markusA skrev:Något att fundera över kan vara hur anspråkslösa anläggningar många musiker har.
music4ever skrev:Eller så är det så att vissa personer har lägre krav helt enkelt eller så har de inte den erfarenheten eller örat för att uppfatta problemen. Dessa problem, som även är tydliga på en philips boombox.
_Fredrik_ skrev:music4ever skrev:Eller så är det så att vissa personer har lägre krav helt enkelt eller så har de inte den erfarenheten eller örat för att uppfatta problemen. Dessa problem, som även är tydliga på en philips boombox.
Så kan det absolut vara. Båda typerna finns. Vem tror du njuter mest av musik?
Mangenot skrev:_Fredrik_ skrev:music4ever skrev:Eller så är det så att vissa personer har lägre krav helt enkelt eller så har de inte den erfarenheten eller örat för att uppfatta problemen. Dessa problem, som även är tydliga på en philips boombox.
Så kan det absolut vara. Båda typerna finns. Vem tror du njuter mest av musik?
Sen är det ju så att mycket av musik som produceras i dag, är tänkt att spelas upp från en iPhone/Android till hörlurar eller spelas upp i radio. Målgruppen är inte medelålders män med analytisk anläggning, utan lite yngre mänskor som bär musiken med sig överallt.
På andra sidan, kan målgruppen medelålders män med analytisk anläggning missa en del av målet: Nämligen att anläggningen är så analytisk att den framhäver även mindre bra inspelningar. All musik låter inte skit. Däremot är det en del anläggningar som får mindre bra inspelningar att låta skit.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 14 gäster