Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Är det någon vänlig själ som kan slänga upp "den bra spelversionen" DM på dropbox? flac eller wav.
Är det hela skivan som finns eller bara några låtar?
PekkaJohansson skrev:Max_Headroom skrev:Crest på 14 är ganska normalt vid rock/pop musik om man inte gör något åt det. Alltså, ingen extra kompressor i mastringsledet.
Crest-värdet påverkas av en massa saker, bl.a. av hur "tätt" man mixar, vilka ljud som används mm.
Jag har fått allt från 12 upp till strax under 20. Jag använder i stort sett aldrig kompressor. Normalt hamnar jag runt 14-15.
Intressant iakttagelse. Efter att ha kört några hundra skivor inspelade framför allt under perioden 1955-1995 i MasVis skulle jag säga att en toppfaktor mellan 17 och 20 dB är vanlig för pop- och rockinspelningar som är till synes rakt överförda. Toppfaktor som överstiger dessa värden tycks finnas främst hos transientrik och gles så kallad musikermusik samt några disco och syntpopproduktioner. En toppfaktor runt 14-15 dB kännetecknas ofta av dynamisk komprimering i masteringledet vilket ses när man tittar på både allpassgrafen och histogrammet.
petersteindl skrev:nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
den är mastrad. Synd att man inte kan välja omastrad istället.
Henrik
Jag tycker också den verkar bra så jag har beställt CDn. Jag tror inte den är söndermastrad, annars hade jag inte beställt den.
Bill50x skrev:De fyra versioner jag har av Death Magnetic ser ut så här i MasVis (snabböverblick)
[ Bild ]
men jag har för mig att jag sett en bättre cd-version och rentav fått ett smakprov från någon här på Faktiskt.
Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...
/ B
Bill50x skrev:Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...
Bill50x skrev:De fyra versioner jag har av Death Magnetic ser ut så här i MasVis (snabböverblick)
[ Bild ]
men jag har för mig att jag sett en bättre cd-version och rentav fått ett smakprov från någon här på Faktiskt.
Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...
/ B
petersteindl skrev:Är unmastered samma som New Master, eller?
Zeeall skrev:Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.
sportbilsentusiasten skrev:Zeeall skrev:Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.
Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?
Zeeall skrev:sportbilsentusiasten skrev:Zeeall skrev:Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.
Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?
Kört orginal-cd genom en de-clipper programvara eller EQat och komprimerat GH3 filerna.
Flesta av dom här försöken är amatörmässiga och låter ganska dåligt men det ska finnas nån eller några bra.
sportbilsentusiasten skrev:Zeeall skrev:sportbilsentusiasten skrev:Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?
Kört orginal-cd genom en de-clipper programvara eller EQat och komprimerat GH3 filerna.
Flesta av dom här försöken är amatörmässiga och låter ganska dåligt men det ska finnas nån eller några bra.
ok
Har tittat på filstorleken på de filer som Bill o RogerGustavsson tankat upp till var sin Dropbox
Intressant nog, olika stora filer på dessa låtar (på samma utåva enl texten)![]()
![]()
RogerGustavsson skrev:Kan det verkligen vara det om det är samma källfiler från nämnda bukt (kan inte kolla från jobbbet)? Jag kollade som hastigast och såg att mina låg i snitt på nära 900 kbps, alltså mera än hälften av CD-standardens 1411. Hann lyssna på första låten i gårkväll och visst låter det bättre än Tidal's utgåva. Dock är det för lite bas eller för mycket "upptill". Har man spelat en snutt med klassisk orkestermusik känns det så. Det går i varje fall spela rätt högt utan att det känns överdrivet ansträngt även på mina Magnepan. Krävs förstås att man är ensam hemma... Hustrun är inte glad i högljudd dunkamusik.
Bill50x skrev:Kompletterat Metallica-länken med de separata spåren från Guitar Hero (tack Zeall!)
https://www.dropbox.com/sh/a7oovl13o6qm ... DEVra?dl=0
hela Metallica-mappen finns här
https://www.dropbox.com/sh/q68854p9dz9s ... OEJDa?dl=0
Kör ett dygn till, sedan raderar jag filerna.
/ B
Almen skrev:Nja... Man kan lätt hamna på 14 dB i crest utan modern mastringskompression. Till exempel ligger de flesta av Beatles inspelningar på mellan 13 och 17 dB, och där tror jag de mera kört med kompression på enstaka spår (trummor, bas, sång).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster