High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-02 13:18

Är det någon vänlig själ som kan slänga upp "den bra spelversionen" DM på dropbox? flac eller wav.
Är det hela skivan som finns eller bara några låtar?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-02 13:29

Hur ligger det förresten till med live-dvd:n Quebec Magnetic?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-02 14:41

sportbilsentusiasten skrev:Är det någon vänlig själ som kan slänga upp "den bra spelversionen" DM på dropbox? flac eller wav.
Är det hela skivan som finns eller bara några låtar?

Min Dropbox är full men ge mig en epost-adress via PM så kan vi nog lösa det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-02 15:00

PekkaJohansson skrev:
Max_Headroom skrev:Crest på 14 är ganska normalt vid rock/pop musik om man inte gör något åt det. Alltså, ingen extra kompressor i mastringsledet.
Crest-värdet påverkas av en massa saker, bl.a. av hur "tätt" man mixar, vilka ljud som används mm.
Jag har fått allt från 12 upp till strax under 20. Jag använder i stort sett aldrig kompressor. Normalt hamnar jag runt 14-15.

Intressant iakttagelse. Efter att ha kört några hundra skivor inspelade framför allt under perioden 1955-1995 i MasVis skulle jag säga att en toppfaktor mellan 17 och 20 dB är vanlig för pop- och rockinspelningar som är till synes rakt överförda. Toppfaktor som överstiger dessa värden tycks finnas främst hos transientrik och gles så kallad musikermusik samt några disco och syntpopproduktioner. En toppfaktor runt 14-15 dB kännetecknas ofta av dynamisk komprimering i masteringledet vilket ses när man tittar på både allpassgrafen och histogrammet.

Nja... Man kan lätt hamna på 14 dB i crest utan modern mastringskompression. Till exempel ligger de flesta av Beatles inspelningar på mellan 13 och 17 dB, och där tror jag de mera kört med kompression på enstaka spår (trummor, bas, sång).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-02 15:20

De fyra versioner jag har av Death Magnetic ser ut så här i MasVis (snabböverblick)

Bild

men jag har för mig att jag sett en bättre cd-version och rentav fått ett smakprov från någon här på Faktiskt.

Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-02 15:37

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-03-02 17:18

petersteindl skrev:
nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
den är mastrad. Synd att man inte kan välja omastrad istället.

Henrik

Jag tycker också den verkar bra så jag har beställt CDn. Jag tror inte den är söndermastrad, annars hade jag inte beställt den.

Söndermastrad känns den verkligen inte, fattar inte hur Boris kan få till de där "pukslagen" så lätta men ändå så grymt tunga på nåt vis...mumma...
"Raising Venus" är nog favoriten just nu...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-02 17:28

Bill50x skrev:De fyra versioner jag har av Death Magnetic ser ut så här i MasVis (snabböverblick)

[ Bild ]

men jag har för mig att jag sett en bättre cd-version och rentav fått ett smakprov från någon här på Faktiskt.

Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...

/ B

Är de uppe nu?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-02 19:00

Bill50x skrev:Guitar Hero och Unmaster-CD versionerna finns här i 24 timmar, sedan måste jag rensa pga begränsat utrymme i min Dropbox. Jag har även kompletterat med spår 1 i original CD och vinyl. Finns på plats ungefär 15.30 idag onsdag. Uppladdning tar tyvärr lite tid hos mig...

Missade länken, det är denna

https://www.dropbox.com/sh/q68854p9dz9s ... OEJDa?dl=0

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-02 20:05

Bill50x skrev:De fyra versioner jag har av Death Magnetic ser ut så här i MasVis (snabböverblick)

[ Bild ]

/ B

Nu har jag laddat ner. Tackar.

Ett litet problem. Jag ser skrivet om 5 versioner??

1. Guitar Hero
2. vinyl2496
3. CD
4. cd New Master
5. Unmastered?

Är unmastered samma som New Master, eller?

Vad är vad?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-02 23:23

petersteindl skrev:Är unmastered samma som New Master, eller?

Ja. Jag har inte varit konsekvent där... :oops:

/ B

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-03 00:06

Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-03 07:35

Zeeall skrev:Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.

Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-03 15:22

sportbilsentusiasten skrev:
Zeeall skrev:Värt att nämna är att det inte finns en officiell remaster på Death Magnetic. Det som finns är folk som har mekat med antingen orginal CD eller Guitar Hero III filerna.

Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?

Kört orginal-cd genom en de-clipper programvara eller EQat och komprimerat GH3 filerna.

Flesta av dom här försöken är amatörmässiga och låter ganska dåligt men det ska finnas nån eller några bra.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-03 15:33

Zeeall skrev:

Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?

Kört orginal-cd genom en de-clipper programvara eller EQat och komprimerat GH3 filerna.

Flesta av dom här försöken är amatörmässiga och låter ganska dåligt men det ska finnas nån eller några bra.

ok

Har tittat på filstorleken på de filer som Bill o RogerGustavsson tankat upp till var sin Dropbox
Intressant nog, olika stora filer på dessa låtar (på samma utåva enl texten) :!: :!: :!:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-03 15:36

Zeeall skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Beskriv meka.
Hur/vad har de gjort?

ok

Har tittat på filstorleken på de filer som Bill o RogerGustavsson tankat upp till var sin Dropbox
Intressant nog, olika stora filer på dessa låtar (på samma utåva enl texten) :!: :!: :!:

Om det är flac-filer så kan det vara olika komprimeringsgrad på dessa.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-03 15:56

Kan det verkligen vara det om det är samma källfiler från nämnda bukt (kan inte kolla från jobbbet)? Jag kollade som hastigast och såg att mina låg i snitt på nära 900 kbps, alltså mera än hälften av CD-standardens 1411. Hann lyssna på första låten i gårkväll och visst låter det bättre än Tidal's utgåva. Dock är det för lite bas eller för mycket "upptill". Har man spelat en snutt med klassisk orkestermusik känns det så. Det går i varje fall spela rätt högt utan att det känns överdrivet ansträngt även på mina Magnepan. Krävs förstås att man är ensam hemma... Hustrun är inte glad i högljudd dunkamusik.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-03 17:48

RogerGustavsson skrev:Kan det verkligen vara det om det är samma källfiler från nämnda bukt (kan inte kolla från jobbbet)? Jag kollade som hastigast och såg att mina låg i snitt på nära 900 kbps, alltså mera än hälften av CD-standardens 1411. Hann lyssna på första låten i gårkväll och visst låter det bättre än Tidal's utgåva. Dock är det för lite bas eller för mycket "upptill". Har man spelat en snutt med klassisk orkestermusik känns det så. Det går i varje fall spela rätt högt utan att det känns överdrivet ansträngt även på mina Magnepan. Krävs förstås att man är ensam hemma... Hustrun är inte glad i högljudd dunkamusik.

FLAC har olika nivåer av komprimering (≈ hur mycket processorkraft som krävs) men det är fortfarande förlustfritt oavsett nivå. Sen kan det ju vara lite metadata med också som t.ex. omslag som tar upp utrymme. Och jo, det verkar vara EQat en del även på GH III utgåvan med diskanthöjning.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-03 19:15

Om nån är intresserad av att göra sin egen mix/master på DM så finns alla källfilerna från GHIII att hitta på forumet Reddit om man söker efter "Death Magnetic Guitar Hero Stems".

Varje låt är i flera delar, en del för varje instrument och 4 för trummorna, så det ska nog inte vara några större problem att göra sin egen mix.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-03 21:51

Kompletterat Metallica-länken med de separata spåren från Guitar Hero (tack Zeall!)
https://www.dropbox.com/sh/a7oovl13o6qm ... DEVra?dl=0

hela Metallica-mappen finns här

Kör ett dygn till, sedan raderar jag filerna.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-03 22:02

Bill50x skrev:Kompletterat Metallica-länken med de separata spåren från Guitar Hero (tack Zeall!)
https://www.dropbox.com/sh/a7oovl13o6qm ... DEVra?dl=0

hela Metallica-mappen finns här

Kör ett dygn till, sedan raderar jag filerna.

/ B

Tackar!
Plockade hem en midi-fil på låten. Är den bra gör jag en remix på den (acid/italo/SSS/art of noise)...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-03-04 22:50

Almen skrev:Nja... Man kan lätt hamna på 14 dB i crest utan modern mastringskompression. Till exempel ligger de flesta av Beatles inspelningar på mellan 13 och 17 dB, och där tror jag de mera kört med kompression på enstaka spår (trummor, bas, sång).

Nja, jag är ganska övertygad om att min utsago om 17-20 dB ligger mycket nära sanningen! Jag skrev om hårdrock som ett undantag och kunde ha lagt till en del dåligt inspelad 50- och 60-talspop. EMI var inte alltid särskilt snälla mot sina stjärnartister. Jag körde nyligen en helt gäng gamla och nya Beatles-utgåvor i mono i MasVis. De generellt låga värdena för framför allt de tidigaste produktionerna förklaras, tror jag, av en kombination av generellt sunkig kedja, kompression av enstaka spår och lätt masteringkomprimering även på de första cd-utgåvorna. Överraskande många spår tangerar för övrigt 0 dB peakvärde. En del kan kanske skyllas på gemensam policy för de fyra första albumen som kom samtidigt 1987 men "Remasters" från 2009 är lika illa och på vissa spår sämre. Senare börjar man se både hyggliga inspelningar och raka överföringar . "Day tripper"/"We can work it out" från 1965 är den första som passerar 15 dB toppfaktor - vi talar fortfarande mono och inte stereo. Det finns massor av inspelningar från 1955 till 1969 som klingar mer dynamiskt än Beatles. De stackars beatlarna har för övrigt senare komprimerats ytterligare på till exempel samlingsplattan "1".

För att understryka vad jag menar visar jag här en översikt över Spandau Ballet och "True" utgiven av Daily Mail 2008 (albumet från 1983, som bekant). Den är väldigt lik den engelska 80-talsutgåvan men skulle faktiskt kunna vara aningen bättre - har inte lyssnat än. En hel del topplistemusik från sent 70-tal till sent 80-tal håller faktiskt den här kvaliteten eller är åtminstone inte så mycket sämre. Det är också svar på tal på det ofta förekommande fulargumentet att kidsen/radion/sämre lyssning/utomhusmiljö skulle kräva tokkomprimering.

Edit: Lyssnar nu på "True" och den låter verkligen trevligt!

Med vänlig hälsning

Pekka
Bilagor
overview.gif
overview.gif (18.6 KiB) Visad 3805 gånger
Kan inte leva utan pop

Föregående

Återgå till Generellt om hifi