Din lyssningsplats..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tobm

Re: Din lyssningsplats..

Inläggav tobm » 2016-10-09 11:21

Bild

Inte direkt den optimala lyssningsplatsen (sitter oftast i soffan) eller högtalarplaceringen.

Innanför luckan högst upp till vänster finns ett Rotel RB-1090. Innanför övriga finns vinylskivor.

Vallejos, här är hörlursriggen. Lyssnas på sittandes i den gamla Jetsonfåtöljen som skymtar ovan (superskön!). Lyssnar oftast med ett par AKG K501, finns även ett par Sennheiser HD650. Lyssnar i stort sett bara via Holographic Audio-stärkaren, de två från Musical Fidelity är mest dammsamlare...

Bild

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-09 13:19

Det där var ett riktigt trivsamt rum, tobm!
Mycket trevlig!

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-10-09 13:34

Bild

Anläggningen är en Sony SRS-X5 som matas från Spotify i en iPhone 6s. En gång i tiden hade jag en hifiklubben standardstereo, dvs NAD med B&W. Den är avyttrad sedan länge till förmån för en mer genomtänkt setup. Det var ett par vita Guru Junior+ på gång, men så gick det som det gick. Därav den tillfälliga lösningen, som förhoppningsvis snart ersätts av ett gäng MuPPS "variant B", och så småningom eventuellt av någon slags Larsen, förutsatt att inte Guru återuppstår.

:D

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2016-10-09 13:42

BPM skrev:Det där var ett riktigt trivsamt rum, tobm!

Tackar! Vi trivs bra. En av de bästa sakerna med rummet är fönstret till vänster där man kan se riktigt fina solnedgångar.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-10-09 19:15

tobm skrev:Vallejos, här är hörlursriggen. Lyssnas på sittandes i den gamla Jetsonfåtöljen som skymtar ovan (superskön!). Lyssnar oftast med ett par AKG K501, finns även ett par Sennheiser HD650. Lyssnar i stort sett bara via Holographic Audio-stärkaren, de två från Musical Fidelity är mest dammsamlare...

[ Bild ]

Snyggt! Kul att se :D
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2016-10-15 17:52

Har skaffat nya högtalare. Definitive technology sm 45. Ett par snäpp bättre än mina tidigare system audio aura 1.
Bild
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-16 07:47

BPM skrev:
Appel skrev:Liten mobilinspelning från min lyssningsposition;)

https://youtu.be/wd1KrxUOaaE

Den där musiken är right up my alley...men...vad är det?

Vanessa Fernandez

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-16 09:40

Conan skrev:Vanessa Fernandez

Tack! Då blir det Tidal idag :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-16 10:36

Vallejos skrev:Herregud, jag vet inte om jag vågar visa min lyssningsplats då alla ser ut att leva i glassiga inredningsmagasin :mrgreen:
Men jag kör en chansning och hoppas ni inte dömer hunden efter håren som man säger hahaha :oops: :mrgreen:
[ Bild ]

Det var väl ingen fara, min ovana att plocka undan en massa saker så att de hamnar utanför bild gör bara mitt "kaos" värre på sikt.
Intressant "tuner" uppe till vänster, en sådan är du nog helt ensam om i det här gänget 8O .
Är det en Eddystone?
Ingen stereo där, i så fall, inte ens FM om jag inte tagit fel.
Intressant att blanda äkta hifi med lo-fi , det ställer stora krav på ett välartikulerat mellanregister för hörbarheten.
"Oäkta" hifi med överdriven bas och diskant, men otydligt mellanregister gör 78-varvs och AM-lyssning helt onjutbar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-16 12:53

sportbilsentusiasten skrev:Mina 3677 är moddade, nya internkablar och utflyttat filter (sitter i vinlådan av trä)
4645-subben kommer bli moddad den med vad det lider.
Öhmans akustikplattor med hemmabyggda ramar bak/sida om grejjerna.

Inte funderat på att modda delningsfiltren med "charge coupling"?
Hade varit kul att följa ett sådant projekt :)

När du flyttar ut filtren ur högtalaren så ändrar du den interna volymen och avstämningen i lådan. Något som märkts?

Vad ska du modda på 4645? Trycka i 2269h?! ;)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-10-17 09:50

@rajapruk:
Räkna lite på hur liten (stor) volym delningfiltret ockuperat i högtalaren i förhållande till totala innervolymen.
I de allra flesta fall handlar det om mindre än en procent, vilket i sig inte är hörbart.
Givetvis kan någon säkert hitta extrema undantag
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-10-17 15:26

Har missat denna tråd. Riktigt kul att se bilder. Här är min setup. Har ingen vidvinkel så fick bli mobilkameran med tveksam kvalitet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och nya basarna men inte dragit kabeln snyggt än
Bild
Bild

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-17 18:51

Morello skrev:Grannen såg lite förundrad ut när jag med stor entusiasm berättade (ståendes på skorstenen) att det var en FM-antenn jag monterade. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tror jag det!
Han trodde väl att det var jultomten som kom, där du stod i dina röda byxor. :lol:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-17 18:58

rajapruk skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Mina 3677 är moddade, nya internkablar och utflyttat filter (sitter i vinlådan av trä)

När du flyttar ut filtren ur högtalaren så ändrar du den interna volymen och avstämningen i lådan. Något som märkts?

Vad är "charge coupling" lite snabbt på svenska och vad skulle fördelarna vara?

Har inte tid just nu att grotta ned mig i dessa textmassor
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... sover.html
http://www.enjoythemusic.com/diy/0911/c ... sovers.htm

Dock ÄR planen att modda filtren. Delar har levererats till en kompis med samma talare.
Filtren är små = tror inte man hör skillnad.

I 4645C ska jag byta internt kablage, kasta bort alla snabbkopplingar (=löda allt) och stoppa in riktiga banananslutningar till högtalarkablarna.
Dvs som på 3677.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-17 19:27

Till alla i tråden
Vad fina rum&hus ni har :!:

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-17 20:17

sportbilsentusiasten skrev:
rajapruk skrev:

Dock ÄR planen att modda filtren. Delar har levererats till en kompis med samma talare.

I 4645C ska jag byta internt kablage, kasta bort alla snabbkopplingar (=löda allt) och stoppa in riktiga banananslutningar till högtalarkablarna.
Dvs som på 3677.

Charge coupling minskar distorsionen i delningsfiltrets kondensatorer. Man använder ett batteri för bias av kondensatorernas dialektrum, och dubbelt av varje kondensator parallellkopllat, vilket minskar övergångsdistorsion. JBL har kört det på sina finaste serier sedan slutet på 80-talet.
Ska du modda filtren tycker jag absolut det är något att titta på. Det ger "significant improvement in sonic performance" enligt Greg Timbers.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-17 21:59

Conan skrev:
BPM skrev:
Appel skrev:Liten mobilinspelning från min lyssningsposition;)

https://youtu.be/wd1KrxUOaaE

Vanessa Fernandez

Lyssnar nu..och damn.. Skivan där hon gör gamla hårdrockscovers är ju magisk!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-17 23:07

rajapruk skrev:
rajapruk skrev:

Dvs som på 3677.

Charge coupling minskar distorsionen i delningsfiltrets kondensatorer. Man använder ett batteri för bias av kondensatorernas dialektrum, och dubbelt av varje kondensator parallellkopllat, vilket minskar övergångsdistorsion. JBL har kört det på sina finaste serier sedan slutet på 80-talet.
Ska du modda filtren tycker jag absolut det är något att titta på. Det ger "significant improvement in sonic performance" enligt Greg Timbers.

Ok är med!
Vilket batteri? 1,5V eller vad...

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-10-17 23:34

rajapruk skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vad är "charge coupling" lite snabbt på svenska och vad skulle fördelarna vara?

Dvs som på 3677.

Ok är med!
Vilket batteri? 1,5V eller vad...

Litet 9V batteri verkar vara det vanligaste. Det ska i princip inte dra någon ström, så batteriet räcker hela sin lagringstid, sägs det.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-10-18 21:17

lennartj skrev:
Vallejos skrev:Herregud, jag vet inte om jag vågar visa min lyssningsplats då alla ser ut att leva i glassiga inredningsmagasin :mrgreen:
Men jag kör en chansning och hoppas ni inte dömer hunden efter håren som man säger hahaha :oops: :mrgreen:
[ Bild ]

Det var väl ingen fara, min ovana att plocka undan en massa saker så att de hamnar utanför bild gör bara mitt "kaos" värre på sikt.
Intressant "tuner" uppe till vänster, en sådan är du nog helt ensam om i det här gänget 8O .
Är det en Eddystone?
Ingen stereo där, i så fall, inte ens FM om jag inte tagit fel.
Intressant att blanda äkta hifi med lo-fi , det ställer stora krav på ett välartikulerat mellanregister för hörbarheten.
"Oäkta" hifi med överdriven bas och diskant, men otydligt mellanregister gör 78-varvs och AM-lyssning helt onjutbar.

Det stämmer precis, det är en Eddystone. Den är dock inte inkopplad i det övriga systemet utan får ljuda ur en egen low-fi-högtalare :D
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-18 22:25

BPM skrev:
Conan skrev:
BPM skrev:

Vanessa Fernandez

Ja men visst är det bra!? Har "Use Me" och "When the Levee Breaks" på SACD och det är bra musik med bra ljudkvalitet rakt igenom.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 10:19

Var köper man hennes album till rimlgit pris? 329 SEK på CDON känns som bondfångeri.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 10:22

Conan skrev:
BPM skrev:
Conan skrev:
Vanessa Fernandez

Ja men visst är det bra!? Har "Use Me" och "When the Levee Breaks" på SACD och det är bra musik med bra ljudkvalitet rakt igenom.

Har albumen ifråga även CD-lager för oss som inte har SACD-maskin?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-19 11:25

rajapruk skrev:Litet 9V batteri verkar vara det vanligaste. Det ska i princip inte dra någon ström, så batteriet räcker hela sin lagringstid, sägs det.

ok, tack. Ska kolla in detta

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-10-19 17:04

Morello skrev:Var köper man hennes album till rimlgit pris? 329 SEK på CDON känns som bondfångeri.

Jag handlade på amazon.co.uk. Vart ju inte helt gratis ändå med lite drygt 60 Pund för både Use Me och When the Levee Breaks. Fördelen var ju att skivorna faktiskt kom efter en vecka eller så. Handlar man på CDON "beställningsskivor" är det inte ovanligt att det tar 1½ månad innan tillslut info kommer att skivan inte gick att köpa...

Morello skrev:Har albumen ifråga även CD-lager för oss som inte har SACD-maskin?

Båda skivorna är listade som "Hybrid SACD" och det sitter dessutom CDDA-loggan (compact disc digital audio) tryckt på baksidan av båda konvoluten. Det borde funka.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-10-19 18:30

Conan skrev:
Morello skrev:Var köper man hennes album till rimlgit pris? 329 SEK på CDON känns som bondfångeri.

Jag handlade på amazon.co.uk. Vart ju inte helt gratis ändå med lite drygt 60 Pund för både Use Me och When the Levee Breaks. Fördelen var ju att skivorna faktiskt kom efter en vecka eller så. Handlar man på CDON "beställningsskivor" är det inte ovanligt att det tar 1½ månad innan tillslut info kommer att skivan inte gick att köpa...

Morello skrev:Har albumen ifråga även CD-lager för oss som inte har SACD-maskin?

Båda skivorna är listade som "Hybrid SACD" och det sitter dessutom CDDA-loggan (compact disc digital audio) tryckt på baksidan av båda konvoluten. Det borde funka.

Jag köpte via Discogs. €69.90 inkl. frakt från Hanna Music i Tyskland. Lev.tid 5 dgr.
Förövrigt mycket bra musik.

Lasse

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 18:54

Någon som kan förklra varför dessa album kostar 300 Sek pro stück?

Jag köper mer än gärna riktiga skivor, men detta är ju larviga priser.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-19 18:57

Bild

Spelar lite på "di smau" nu istället för de stora LTS och Vanessa passar som hand i handsken. Alla små percussion-ljud är glasklara..
Lyssnat mer på "Use Me" nu.. Fantastiskt. Något gott i glaset, dimmad belysning och viss oförsiktighet med volymkontrollen (inspelningen tål det) och man har en trevlig kväll..
Tar tillfället i akt att tipsa om ytterligare en störtskön sångerska, lite souligare och även här fint inspelat.
Kasia Lins, plattan "Take My Tears"..
Kommer nog va bakis i morrn om jag fastnar här i soffan nu.. Risken är överhängande..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-19 21:00

CD-skivor köpes med fördel hos återvinningsbutiker!

Här kostar CD-skivor 5kr styck i den billigaste butiken med ett utbud på ca 1000 skivor som fylls på allt eftersom skivor säljs. De "dyra" butikerna tar 10kr men sänker till 5kr när det är REA. Erikshjäpen har jag inte koll på eftersom jag bojkottar det skitstället. :D

Nu har visserligen den billigaste butiken börjat med ofoget att försöka ta 20kr för vissa nyutställda CD-skivor men av dessa verkar de inte sälja en enda så de hamnar snart där de hör hemma, d.v.s bland de andra 5kr-skivorna.

Varför man ska betala 300kr för en "högupplöst" skiva när man kan få en CD som låter precis lika bra (eller dåligt) för en bråkdel av kostnaden är något jag troligtvis aldrig kommer att förstå. Visserligen tar det ett par år innan nya skivor dyker upp hos återvinningsbutikerna men jag har sällan bråttom.

Jag har säkert nämt det förut men här kommer det igen! Jag är ganska snål.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-19 21:09

Det finns kanske bara på SACD-hybrid?

Vilken butik säljer så billigt? jag brukar nog få betala mellan 10 och 30 SEK pro stück för beg. CD.
Vilket medför att det handlas rätt friskt.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi