Phloam skrev:Maarten skrev:Kompression är ett exempel som sänker 'entropin' och informationen kan inte återställas. Därmed sjunker valfriheten. Valfriheten ligger i att kunna själv sänka entropin i musiken
Sant! Inte ens jag som faktiskt-medlem hade dock tänkt på detta... frågan är hur många reklamradiolyssnare som gör det?
Nästan alla får man hoppas. Det är ju en rätt fundamental självklarhet som Mårten tar upp. Kampen mot kompression är samtidigt en kamp mot Entropidöden!
Ämnet har ju varit uppe många gånger tidigare och då som nu finns bara en vettig slutsats man kan nå om man behandlar frågan intelligent - nämligen: Självklart skall man komprimera på plats där det behövs

, och inte i förväg!
Dels ger en sådan princip som nämnts maximalt oskadad signal och valfrihet, men framförallt kan man på plats alltid göra en bättre kompression - eftersom den kan anpassas till det specifika behovet.
I en bil bör den rent av vara styrd av kupé-ljudtrycket, eller av hastigheten.
dimitri skrev:IÖ
Jag uppfattar din idé som sympatisk, bra och troligen genomförbar. Dock förvånar det mig att just du kommer med en sådan idé. Du som i andra sammanhang kan vara starkt emot tvång, lagstiftning och förespråkar självreglering, ungefär som att saker och ting är självreglerande genom att konsumenter helt enkelt premierar det som är bäst genom sina val.
Tja, det jag skrivit har ju inte med att det är programmaterialet jag vill styra precis... Jag tycker de som sänder radio får sända precis vad de vill (som inte gör någon oskyldig illa). Det jag vill ha är en standard bara - och en så bra som möjligt.

(Dagens är inte bra.

)
Standarder behövs om alla skall kunna få det som bra som möjligt. Ungefär på samma sätt som det är lämpligt att det finns en standard som säger att man kör bli på höger sida av vägen (eller vänster, bara alla gör lika).
Eller att alla apparater man köper går på samma spänning och har rätt form på stickproppen så den går in i urtaget.
Om du tror att jag vill reglera någonting som har med vad radiostationerna sänder så har du missförstått det jag skrivit*. Jag vill inte ens reglera hur starkt det skall bli hemma hos folk - det kan de reglera själv med sin volymkontroll.
dimitri skrev:Det här med att det är Teracoms domäner låter intressant. Kanske kan jag förstå mekanismen bakom Johans oväntade inlägg lite bättre.
Det tror jag inte.
Det var nog en yttring av frustration över något helt annat, eller lågt blodsocker bara.
Jag står mig veterligt 100% på samma sida som Johan i den här frågan.
Vh, iö
- - - - -
*Därmed inte sagt att jag tycker att folk får sända vad som helst i radio. Men det jag skrivit hittills har inget med det att göra. Jag skulle tycka det vore väldigt trist om radio skulle börja användas för förtal av individer eller grupper av människor t ex.
Kan dock tänka mig även ett samhälle där man verkligen får säga eller sända vad som helst, och jag skulle acceptera ett sådant system om det fanns en majoritet för det från
alla grupper - men jag tycker det är trevligare om folk respekterar andras rätt att inte bli utsatta för förtal.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).