Mastringdebatt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-10 20:37

IngOehman skrev:Ajdå...

Jag vill inte att någon skall tro att det jag skriver är dumt.

Så, kan du inte hålla med någon annan istället? :P

Vh, iö

Varför det? Jag skriver att jag tycker du skrev väldigt bra. Bra skrivet, håller med helt enkelt. Ta emot bra feedback, gamle man :)

eller WORD mr Öhman.
Senast redigerad av matså 2007-02-10 21:01, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-10 20:39

Vh, iö

:D :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-10 22:26

mats skrev:

Vh, iö

Varför det? Jag skriver att jag tycker du skrev väldigt bra. Bra skrivet, håller med helt enkelt. Ta emot bra feedback, gamle man :)

eller WORD mr Öhman.

Jag vill inte ha medhåll från dig.

Medhåll från någon som historiskt varit notoriskt otrevlig (senast på förra sidan i denna tråd*) - och som jag dessutom inte kan minnas någonsin har varken tyckt eller skrivit något vettigt, i något sammanhang - är inte bara utan värde, utan rent av oönskat.

Så igen: Håll med någon annan istället.

Vh, iö

- - - - -

*Där du var ditt normala otrevliga du. :(

Jag vill påpeka att jag har skrivit ungefär samma sak hela den här radio-diskussionen igenom. Att se dig i ena ögonblicket spy ur dig ovänligheter för att i nästa hålla med mig är löjeväckande - jag har ju inte ändrat varken ståndpunkt eller infallsvinkel.
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-11 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-10 22:40

IngOehman skrev:
mats skrev:

Vh, iö

eller WORD mr Öhman.

Jag vill inte ha medhåll från dig.

Medhåll från någon som historiskt varit notoriskt otrevlig (senast på förra sidan i denna tråd*) - och som jag dessutom inte kan minnas någonsin har varken tyckt eller skrivit något vettigt, i något sammanhang - är inte bara utan värde, utan rent av oönskat.

Så igen: Håll med någon annan istället.

Vh, iö

- - - - -

*Där du var ditt normala otrevlig du. :( Jag vill påpeka att jag har skrivit ungefär samma sak den här radio-diskussionen igenom. Att se dig i ena ögonblicket spy ur dig ovänligheter för att i nästa hålla med mig är löjeväckande - jag har ju inte ändrat varken ståndpunkt eller infallsvinkel.

Nu är du en normala otrevliga Öhman igen som tror sig vara allsmäktig o missförstår. Är trött på sådan typer.

Vad jag höll med Lindroos om att du är lite jobbig i era diskussioner. Inget annat, precis som jag kan vara.

Men vill vara tramsig så fortsätt käbbla om det. Kan du inte ta emot något positivt så är det synd om dig.

Vill du påstå att till dom jag skriver positivt om, driver med?

Jag har sagt vad jag tycker, förstår du inte det så :cry:

Jag lämnar det, fattar du inte så fattar du inte.

Jag kan ta upp andra grejor som du har varit dum mot mig och dessutom så tror du att jag är dum.

Gubben ,det kan du glömma!!!!

Nu lämnar jag denna diskussion.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-10 22:43

Morello skrev:
Nagrania skrev:
Morello skrev:Först när SR är avvecklat vet vi hur marknaden skulle hantera efterfrågan av kvalitetsradio

Nämn något land där man har lyckats med det. Kommersiell radio och TV har inget intresse av folkbildning eller publicservice om det inte handlar om sport eller produktinformation, alltså ren reklam. Gud bevare oss från dom helt fria och okritiskt härjande marknadskrafterna som bara är intresserade av berika sig själva med feta löner höga aktieutdelningar.

Du säger implicit att efterfrågan på SVT/SR inte finns och därmed att folk inte är villiga att betala vad det kostar.

Jag tro du har rätt. Avveckla således SR/SVT och befria oss från kostndaen vi inte är villiga att betala med mindre än att kostnaden är påtvingad.

1. Vilken kostnad är det du vill slippa egentligen? :?

2. TV1 och TV2 kan jag med glädje undvara, men när det gäller radio
är P1 och P2 faktiskt i stort sett de ENDA jag lyssnar på. :o

Vad lyssnar ni andra på? Ange gärna i procent av radiolyssningstiden! :P
För mig blir det ungefär såhär:

~35% = P1

~55% = P2

~10% = obskya lokala småstationer drivna av entusiaster.

<1% = ofrivillig lyssning på någon av de där stationerna
som spelar samma "20 just nu populära hit-låtar" om och
om igen til leda :x , med extremt, vidrigt, olidlig ljudkvalitet. :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag tycker dessutom att det är av vikt att varje civilicerad
nation har en nationell radio. Inte minst för att det skall finnas
en infrastruktur färdig i det fall något inträffar som gör att det
blir vitalt att det skall gå att tillgängliggöra information för alla
landets medborgare.
Nej, jag är inte speciellt mycket kommunist. All information är
inte propaganda. Det borde om inte annat ha framgått vid ett
flertal tillfällen de senaste åren. En nationell radio är mer än "en
bra sak att ha" i en nation - det är en självklarthet! :P
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-10 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-02-10 22:49

Vafan, nu läste jag mera. Vem är du Öhman Gud? Som bestämmer vad som är vettigt eller inte. Känner du mig?? Vet du allt jag har skrivit? Men tror du det och känn dig stor. Detta var det sämsta jag läst överhuvudtaget?

Med andra ord så enligt den allsmäktige Öhman som kan allting så var mitt välkomnade till min fotosida, totalt ovettigt!

Alla mina kommentarer är trams. Nej nu får du fan i ge dig.

Sårad, jag är djupt sårad.

Om du menar att jag var dum mot dig(det räcker bara man skriver något så får du till det till något, låt blir rökat) när jag höll Lindroos som hjälte så var det på skoj. Men du eller dom som käbbar o käbbar är jobbiga även jag när jag håller på så.

Skrev något positivt så gör du så mot mig.

Jag ger upp. IÖ den allsmäktige har bestämt att jag är dumiskallen.

Mitt namn är Herr Dumskalle.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-10 22:56

Ok, om du säger det så... :o

Bortsätt från att du säger att du heter så, så sluta tramsa, eller fortsätt göra det om det är viktigt för dig... :roll:

Men vad du än gör - håll inte med mig om något. :wink:

Din entusiasm inför inlägg som "Blablabla... ...är vad jag tycker", passar din personlighet bättre. Du får nog
helt enkelt acceptera att jag inte uppskattar medhåll från en person som betett sig som du gjort historiskt. :?

Jag vill inte se varken de vanliga otrevligheter du brukar häva ur dig, eller få medhåll från någon som
brukar vara otrevlig. Lämna mig i fred istället. Plz.

Vh, iö

- - - - -

PS. För din information:
Att jag inte minns något vettigt som du skrivit någonsin, betyder inte att allt du skrivit är ovettigt (även
om jag inte kan utesluta det heller). Om du inte inser skillnaden så tror jag att du får bättra på läsför-
ståelsen. Gissar att mängdläran i skolan inte gick in den heller. Du kuggade den va?

PPS. Tycker diskussionen om "mastring" av radioutsändningar, och det regelverk som gör att den
förekommer, är en viktigare diskussion - som vi borde försöka komma tillbaka till. Nog om tramset!
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-11 12:16, redigerad totalt 7 gånger.

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2007-02-10 22:58

Denhär tråden har nu inte på 2 sidor handlat ett dugg om mastring, utan retorik och tjafs. :roll:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-02-10 23:54

Man kan t.ex. titta på Melodifestivalen på den statliga televisionen istället. En utsökt mix av kunniga låtskrivare, sångare och sångerskor. :wink: Att se Lustans Lakejer igen... ja jag säger då det... Fast allra sämsta var ändå Regina Lunds låt. Hon kan bättre.

Marie Lindberg som gick vidare stack faktiskt ut från mängden och gjorde något personligt. Kul att hon blev framröstad.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-11 00:03

Hmm, Lustans Lakejer (hur många orginalmedlemar?) i melodifestivlen. Undergången är nära! Frågan bara åt vilket håll...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-11 00:13

eatfrog skrev:Denhär tråden har nu inte på 2 sidor handlat ett dugg om mastring, utan retorik och tjafs. :roll:

Håller med. Om IÖ och "Guden" vill gnabbas kan dom göra det någon annanstans!

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-11 00:22

Jag vill verkligen inte gnabbas med Mats. Jag vill inte ha något med
honom att göra överhuvudtaget. Såg helst att han lämnade mig 100%
ifred. Då skulle jag kunna låtsas att han inte fanns överhuvudtaget,
och gläda mig över med det. Fy bubblan elaka människor. :(

Vill även påpeka detta:
Mitt förr-förra inlägg handlade uteslutande om kompression på radio,
mitt förra hade ett PPS som försökte leda diskussionen tillbaka till det.

Om melodifestivalandet:

Ljudkvaliteten på det utsända var BEDRÖVLIG. Vad tusan håller de på med egentligen??? :(

Att tonkurva och dynamik är åt h-e är man ju van vid (även om detta års kompression av
det utsända ljudet nog tog rekord), men en mixning så åt fanders trodde jag knappt var
möjligt att åstadkomma för någon med hörseln i behåll. 8O

För övrigt:
Svantes låt var bäst! 8)
(Tror nästan att den låten dessutom hade klarat sig bra i sydeuropa,
och gissar (hoppas) att den kommer att låta åtskilligt mindre förfärlig
på CD.)

Därnäst låt två och åtta.

Tycker jag.

Resten var ofattbart dåligt. Ofattbart i den bemärkelsen att det inte
går att förstå att så många väldigt mycket bättre låtar ju måste ha
selekterats bort redan i förväg. Varför gjordes detta månne?

För nog måste det ha skickats in hundratals låtar av högre klass än
det mesta av det... träck som spelades?

Hoppas jag.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-11 13:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-11 00:47

Bill50x skrev:
eatfrog skrev:Denhär tråden har nu inte på 2 sidor handlat ett dugg om mastring, utan retorik och tjafs. :roll:

Håller med. Om IÖ och "Guden" vill gnabbas kan dom göra det någon annanstans!

/ B

Och på ett annat forum än detta.

Till er andra:
Fortsätt gärna med tråden enligt trådämne.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-11 01:31

Ljudkvaliteten på det utsända var BEDRÖVLIG. Vad tusan håller de på med egentligen???

Enligt vad jag har hört så har SVT gjort sig av med sitt OB av kostnadskäl. Istället anlitar dom Prisma television som har flera mycket välutrustade OB bussar var av en för HD.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-02-11 11:50

Om jag har förstått det här med sändningsnivå och kostnad baserad på medelvärde eller på toppvärde så håller jag med IÖ här. Alltså fördel för medelvärdesmätning. Då blir det förhoppningsvis inte lika lockande att hårdkomprimera och lägga allt så högt som möjligt. Frågan är väl hur det ska lösas rent praktiskt. Kanske som en plomberad "färdskrivare" som kontrolleras i efterhand.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-02-11 11:51

IngOehman skrev:

Om melodifestivalandet:

Ljudkvaliteten på det utsända var BEDRÖVLIG. Vad tusan håller de på med egentligen??? :(

Håller med, av bara attan! Och ljudet från förra deltävlingen, då!!!
Hörde den på radio och det sög om möjligt ännu mer getpung!!!
Vad sysslar de med??? Kan ju bara hoppas att det lät bättre för den stackars publiken som faktiskt.se hade betalat för att sitta där...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-11 12:33

Missade förra deltävlingen. Är häpen att höra att det lät till och med värre då. Jag kan inte med lätthet föreställa mig hur ännu sämre ljudkvalitet låter nämligen. :wink:

Fast visst tusan går det att tänka sig ännu sämre ljudkvalitet, men jag tycker det är svårt att tänka sig att någon som ger upphov till något ännu sämre kan få ett sådant jobb. 8O Den som är komplett omusikalisk och därtill helt omdömeslös, kan väl jobba med något annat än just ljud? Eller?

Flint skrev:Om jag har förstått det här med sändningsnivå och kostnad baserad på medelvärde eller på toppvärde så håller jag med IÖ här. Alltså fördel för medelvärdesmätning. Då blir det förhoppningsvis inte lika lockande att hårdkomprimera och lägga allt så högt som möjligt. Frågan är väl hur det ska lösas rent praktiskt. Kanske som en plomberad "färdskrivare" som kontrolleras i efterhand.

En lösning vore att alla sändare försågs med en plomberad låda som inte bara loggade (enligt den lagstadgade algoritmen) utan som dessutom vid behov (=vid regelvidrig signal) drog ned nivån upp till 10 dB varje halvtimme (eller vilket analysintervall man nu skall ha). Om det fortfarande inte räcker bör burken helt enkelt muta radiostationen ifråga för nästkommande halvtimme, så att radiostationer får den tiden på sig att dra ned medelnivån.

De radiokanaler som håller sig i om normen lämnas orörda av burken.

Man kan förstås även tänka sig en mera avancerad algoritm som alltid räknar medelvärde "per inslag". Då måste det dock finnas flaggor som signalerar när ett inslag börjar och slutar. Borde inte vara speciellt komplicerat att åstadkomma i dagens digitaliserade radiovärld.

En fördelen med inslagsflaggorna vore att det skulle göra t ex ett kort rekalminslag till ett disparat inslag, och hindra det från att ligga 18 dB över inslaget före och efter. En annan vore att ett symfoniskt verk skulle betraktas som ett inslag, och medelvärdet skulle räknas på hela verket. Det betyder att ett forteparti på några minuter inte skulle behöva komprimeras, eftersom det får tillgodoräkna sig de svagare passagernas låga nivå.*

Men detaljerna behöver inte lösas nu, allt det där går ju att lösa - bara alla är överens om att det hela är en bra idé för att kunna vidmakthålla potential till en hög ljudkvalitet.

Vh, iö

- - - - -

*Den praktiska effekten av inslagsflaggorna blir att ett längre verk automatiskt får längre integrationspaket för medelvärdesbildningen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-02-11 12:58

Jo, praktiskt går det nog att lösa men om det ska fungera i praktiken bör nog överträdelse kosta väldigt dyrt. I pengar alltså.

Sen kan man undra om det verkligen kommer att minska komprimerandet eller bara sänka nivån. Kravet på "tydlighet" finns ju fortfarande även om genomsnittet ligger 12dB lägre än som nu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-11 13:18

Jag är inte säker på att det behöver finnas böter inblandat...

Om burken ser till så att nivån alltid blir lagenlig (även om den alltså matas med för kraftig sigal från radiostationen), ända tills burken sänkt 10 dB och då istället mutar signalen 30 minuter* - ja då är ju det primära problemet åtgärdet i varje fall - det finns ju inget praktiskt problem på etern längre! :P

Därtill är det nog få radiostationer som har råd med halvtimmelånga tystnader... Det kan nog kosta multum i förlorade annonsintäkter. Vem vill annosera på en radiokanal som försvinner med jämna mellan rum (med tystnaden försvinner ju även lyssnarna)?

Jag tror därför att ett sådant koncept har goda förutsättningar att kunna fungera - alldeles utan att behöva belasta polis- och domstolsmyndigheterna med arbete, och alldeles utan att radiostationer behöver bötfällas för övertramp. :P Allt de behöver göra är att ta konsekvenserna av det automatiska systemet i boxen.

Vh, iö

- - - - -

*Om det finns någon typ av återkoppling till radiostationen så att de får veta att de skickar för stark signal (insatser från boxen i form av 1 - 10 dB dämpning rapporteras) så kan man även tänka sig att även detta kan rendera muting, om problemet inte åtgärdats inom t ex ett dygn.
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-11 13:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-11 13:21

IngOehman skrev:Jag är inte säker på att det behöver finnas böter inblandat...

Vad skulle hända om man hackar sig in i boxen eller helt sonika kopplar förbi den?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-02-11 13:23

IÖ, har du tänkt dig att det här skall vara helt frivilligt? Jag har svårt att tro att kommersiella radiostationer jublar över idén.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-11 13:25

Nej, det kan inte vara frivilligt att efterfölja reglerna för utnyttjandet av en eterplats. Det måste alla göra.

Jag tror inte att de varken kommer att jubla eller motsatsen.

Det är ju ett system som inte drabbar någon. Det enda det leder till är att den som vill har möjlighet att växla till högre ljudkvalitet.
De som inte vill göra det kan sända samma komprimerade träck som de gör idag. :wink:

Naqref:

Boxen står ju inte hos radiostationen. Den står vid sändaren (i Teracoms domäner).

Skulle någon trots det våldföras sig mot den går det väl på vanliga brottsbalken - inbrott och skadagörelse? En fråga helt för sig själv. Jag tror inte att det kommer att inträffa, för vilken radiostation skulle vilja riskera att bli utslängd från etern, för en fördel som inte skulle finnas längre?*

Vh, iö

- - - - -

*Med det nya systemet är det ju inte längre nödvändigt att komprimera till vansinne för att höras, eftersom ingen annan gör det heller. :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-02-11 13:33

Varför inte ta ett riksdagsbeslut på att Teracom automatiskt inför det här på alla underhållningskanaler? Radio som TV. Att normalisera allt till säg -16dB RMS.
Senast redigerad av Flint 2007-02-11 13:36, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-02-11 13:35

Jag uppfattar din idé som sympatisk, bra och troligen genomförbar. Dock förvånar det mig att just du kommer med en sådan idé. Du som i andra sammanhang kan vara starkt emot tvång, lagstiftning och förespråkar självreglering, ungefär som att saker och ting är självreglerande genom att konsumenter helt enkelt premierar det som är bäst genom sina val.

Det här med att det är Teracoms domäner låter intressant. Kanske kan jag förstå mekanismen bakom Johans oväntade inlägg lite bättre.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-11 13:56

dimitri skrev:ungefär som att saker och ting är självreglerande genom att konsumenter helt enkelt premierar det som är bäst genom sina val.

Ungefär det jag menade förut, att det är så främmande för hifi-folk att konsumenternas egna val är bäst för dem, sett utifrån deras egna förutsättningar och preferenser.

Det är så självklart för "oss" vad som är "bäst" att det bara blir en fråga om att korrigera "deras" beteende, och då är naturligtvis tvång ok. Eftersom vi har rätt i sak. Okomprimerat _är_ bäst.

Men då kanske det är preferenserna hos en relativt liten grupp som får råda, preferenser som bl.a. innebär att man ställer väldigt höga krav på ljudåtergivning för att njuta av musik.

Vad jag skulle vilja se är siffor på hur många procent av befolkningen som är denna typ av "hifi-lyssnare", hur den genomsnittliga ljudanläggningen ser ut och används, osv osv. Sedan kan man kanske börja diskutera vad som bör göras.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-11 14:11

Det här är faktiskt inte så enkelt som man skulle kunna tro. Nivån till Teracom är och har alltid varit 0dBv eller -18dBf RMS och tillåtna toppar får ligga +9dB över alltså -9dBf. Vad som är svårt att normera är hur mycket man komprimerar det utsända materialet. Man kan ju komprimera 1:2, 1:4 eller 1:8 och man kan använda olika attack/release tider vilket också kan ge olika effekter på ljudet. I vilket fall så kan man öka nivån högst avsevärt utan att för den skull överstiga den maximala toppnivån som då är -9dBf.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-02-11 14:21

Phloam:

Det fattas imho två viktiga frågeställningar:

1: Frågan om kunskapens betydelse för val.
2: Relationen mellan 'entropi' och möjlighet till valfrihet.

Kompression är ett exempel som sänker 'entropin' och informationen kan inte återställas. Därmed sjunker valfriheten.
Valfriheten ligger i att kunna själv sänka entropin i musiken 8)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-11 16:59

Maarten skrev:Phloam:

Det fattas imho två viktiga frågeställningar:

1: Frågan om kunskapens betydelse för val.
2: Relationen mellan 'entropi' och möjlighet till valfrihet.

Kompression är ett exempel som sänker 'entropin' och informationen kan inte återställas. Därmed sjunker valfriheten.
Valfriheten ligger i att kunna själv sänka entropin i musiken 8)

:D

Sant! Inte ens jag som faktiskt-medlem hade dock tänkt på detta... frågan är hur många reklamradiolyssnare som gör det? Eller anser just det valet vara väsentligt? :)

Samtidigt, I IÖ's "nationell radio"-tråd, märker man att lyssnandet på reklamradio hos faktiskt-medlemmar tycks vara väldigt begränsat. Vilka val, och vilken kunskap upplevs som väsentlig för de som lyssnar på reklamradio?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-11 19:25

Phloam skrev:
Maarten skrev:Kompression är ett exempel som sänker 'entropin' och informationen kan inte återställas. Därmed sjunker valfriheten. Valfriheten ligger i att kunna själv sänka entropin i musiken

Sant! Inte ens jag som faktiskt-medlem hade dock tänkt på detta... frågan är hur många reklamradiolyssnare som gör det?

Nästan alla får man hoppas. Det är ju en rätt fundamental självklarhet som Mårten tar upp. Kampen mot kompression är samtidigt en kamp mot Entropidöden!

Ämnet har ju varit uppe många gånger tidigare och då som nu finns bara en vettig slutsats man kan nå om man behandlar frågan intelligent - nämligen: Självklart skall man komprimera på plats där det behövs :P , och inte i förväg! :(

Dels ger en sådan princip som nämnts maximalt oskadad signal och valfrihet, men framförallt kan man på plats alltid göra en bättre kompression - eftersom den kan anpassas till det specifika behovet. :P

I en bil bör den rent av vara styrd av kupé-ljudtrycket, eller av hastigheten. :o

dimitri skrev:
Jag uppfattar din idé som sympatisk, bra och troligen genomförbar. Dock förvånar det mig att just du kommer med en sådan idé. Du som i andra sammanhang kan vara starkt emot tvång, lagstiftning och förespråkar självreglering, ungefär som att saker och ting är självreglerande genom att konsumenter helt enkelt premierar det som är bäst genom sina val.

Tja, det jag skrivit har ju inte med att det är programmaterialet jag vill styra precis... Jag tycker de som sänder radio får sända precis vad de vill (som inte gör någon oskyldig illa). Det jag vill ha är en standard bara - och en så bra som möjligt. :P (Dagens är inte bra. :( )

Standarder behövs om alla skall kunna få det som bra som möjligt. Ungefär på samma sätt som det är lämpligt att det finns en standard som säger att man kör bli på höger sida av vägen (eller vänster, bara alla gör lika).

Eller att alla apparater man köper går på samma spänning och har rätt form på stickproppen så den går in i urtaget.

Om du tror att jag vill reglera någonting som har med vad radiostationerna sänder så har du missförstått det jag skrivit*. Jag vill inte ens reglera hur starkt det skall bli hemma hos folk - det kan de reglera själv med sin volymkontroll.

dimitri skrev:Det här med att det är Teracoms domäner låter intressant. Kanske kan jag förstå mekanismen bakom Johans oväntade inlägg lite bättre.

Det tror jag inte.

Det var nog en yttring av frustration över något helt annat, eller lågt blodsocker bara. :wink:

Jag står mig veterligt 100% på samma sida som Johan i den här frågan.

Vh, iö

- - - - -

*Därmed inte sagt att jag tycker att folk får sända vad som helst i radio. Men det jag skrivit hittills har inget med det att göra. Jag skulle tycka det vore väldigt trist om radio skulle börja användas för förtal av individer eller grupper av människor t ex.

Kan dock tänka mig även ett samhälle där man verkligen får säga eller sända vad som helst, och jag skulle acceptera ett sådant system om det fanns en majoritet för det från alla grupper - men jag tycker det är trevligare om folk respekterar andras rätt att inte bli utsatta för förtal.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-02-12 12:22

Raderat.
Senast redigerad av Flint 2007-02-12 21:39, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi