Svante skrev:Ok, det handlar alltså om fasförskjutning/grupplöptid snarare än fördröjning. Det kan ju tyckas olämpligt att kalla det för våghastighet, speciellt om man nämner det i samband med den ljusets hastighet.
Jag vill nog ändå påstå att även vid en felterminerad förbindelse så når låga frekvenser fram till mottagaränden med en hastighet som är nära ljusets, men eftersom det bildas multipla reflexioner i kabeln så kommer det även att hända saker långt efter det. Saker som med en enkel grupplöptidsmätning får det att verka som att våghastigheten är lägre än den är.
Våghastigheten i en kabel är ju oberoende av lasten. I det ögonblick man slår på signalen i sändaränden "vet" den ingenting om mottagaränden. Vågen kommer att breda ut sig i kabeln, med en hastighet som enbart beror av kabelns egenskaper. Att terminera kabeln med en resistans motsvarande kabelns karaktäristiska impedans blir därför bara ett sätt att synliggöra vågutbredningshastigheten genom att man slipper alla reflexer. Men själva hastigheten är alldeles oberoende av termineringen.
Jag kan förstå om du har blivit förvirrad om du har försökt mäta vågutbredningshastigheten som grupplöptid med en oterminerad förbindelse.
Ingen förvirring här inte. Den står du för helt själv.
Fakta är: om en kabel (normal högtalarkabel, typ parledare) är 5 meter och den till andra kanalen är 55 meter, så kommer fasskillnaden mellan kanalerna INTE som folk tror (kanske även du, förhoppningsvis inte längre) motsvara en tid som är den som ljushastigheten tillryggalägger 50 meter på. Och skälet till detta har jag redogjort för.
Som du kanske minns började diskussionen med ett påstående/antydan om att kaballängden har mycket liten betydelse eftersom musiksignalen transporteras i den med ljusets hastighet eller nära ljusets hastighet. Men så är alltså inte fallet. Fördröjningen blir praktiskt taget längdproportionell och den blir även likartad (ungefär lika stor) i hela audioområdet om högtalarimpedansen inte varierar för mycket, och den blir kolossalt mycket större än 170 ns.
Jag bryr mig inte om huruvida du håller med eller inte. Det ovanstående är inte ett debattinlägg utan för din (och alla andras) information.
Om du vill undersöka saken med mätning så föreslår jag att du använder t ex en sinx/x-puls eller en fyrkantvåg som alstras av en CD-spelare, så du inskränker mätsignalen till att i huvudsak innehålla hörbara frekvenser.
Vh, iö.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).