Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Var det inte 100 dB som sattes som norm i Sverige, eller har jag bara drömt?
Edit:
Här kan du läsa vad som gäller idag.
https://www.svt.se/kultur/musik/tillatn ... rselskador
FoHMFS 2014:15 skrev:Folkhälsomyndighetens allmänna råd om höga ljudnivåer
Riktvärden
Dessa riktvärden bör tillämpas vid bedömningen av om olägenhet för människors
hälsa föreligger. Såväl värdena i tabell 1 som tabell 2 bör beaktas vid
bedömningen.
Tabell 1. Riktvärden för lokaler och platser dit barn under 13 års ålder inte
har tillträde
Maximalt ljud LAFmax* 115 dB
Ekvivalent ljud LAeq, T** 100 dB
* Den högsta A-vägda ljudnivån.
** Den A-vägda ekvivalenta ljudnivån under en viss tidsperiod (T).
RogerGustavsson skrev:jansch skrev:Ljudstyrka fff från en symfoniorkester är 125 -127 dB (finns nog ingen riktig definition).
Är väl knappast vad som återfinns på lyssningsplats? Snarare ca 110 dB i topparna brukar nämnas och då är det starkt. Mätte själv med ett mindre storband och fick 115 dB som mest bland musikerna, inte på lyssnarplats.
jansch skrev:RogerGustavsson skrev:jansch skrev:Ljudstyrka fff från en symfoniorkester är 125 -127 dB (finns nog ingen riktig definition).
Är väl knappast vad som återfinns på lyssningsplats? Snarare ca 110 dB i topparna brukar nämnas och då är det starkt. Mätte själv med ett mindre storband och fick 115 dB som mest bland musikerna, inte på lyssnarplats.
Rätt!
Var nog inte riktigt skärpt......klockan var mycket.
Om man drar ner min siffror ca 15dB blir ändå brusnivån skrämmande hög.
petersteindl skrev:Det starkaste ljudtryck från orkester som man mätt på konserthuset på parkett var då Leningrads symfoniorkester var på besök på 70-talet och gästspelade Shostakovich 7e symfoni Leningradsymfonin 1:a satsen mot slutet. Dirigent var Svetlanov om jag minns rätt, eller Rozhdestvensky. Det skulle vart Mravinsky men han blev sjuk. Jag var i alla fall där och den upplevelsen är fortfarande oöverträffad. Omtumlande, helt galet. Leningradarnas hornister och brass saknade motstycke. Jag tror det var 8 hornister på rad, men det kan ha varit någon/några till. Han började starkt och då trodde jag att loppet var kört, men det blev bara starkare och starkare och starkare och starkare och då man redan sprängt gränsen så reser sig samtliga hornister och övriga i brasset och hornisterna vinklar upp sina horn och drar på utav h-e.Då var man knäsvag. Ingen popföreställning som jag varit på kan konkurrera i ljudupplevelse. Närmast jag upplevt var Birgit Nilsson på Operan.
Jag minns inte siffran i dB, men det var inte över 120 dB, men det var mer än 116 dB.
Det näst starkaste som spelats i konserthuset var Bolero.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Maximalnivån för buller har en tidsfaktor med. Toppvärden som vi talar om är inte samma sak. Akustisk musik är ofta betydligt spretigare än stadionrock. Det blir stor skillnad i medelvärde.
goat76 skrev:jansch skrev:RogerGustavsson skrev:
Är väl knappast vad som återfinns på lyssningsplats? Snarare ca 110 dB i topparna brukar nämnas och då är det starkt. Mätte själv med ett mindre storband och fick 115 dB som mest bland musikerna, inte på lyssnarplats.
Rätt!
Var nog inte riktigt skärpt......klockan var mycket.
Om man drar ner min siffror ca 15dB blir ändå brusnivån skrämmande hög.
Men det är väl knappast så att någon inspelning har ett så stort omfång som 110-115 dB, det är kanske vad ett live-sammanhang kan uppnå i sina toppar, men varför blandar du in en inspelnings-teknikalitet som brusnivå i det resonemanget?
jansch skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Rätt!
Var nog inte riktigt skärpt......klockan var mycket.
Om man drar ner min siffror ca 15dB blir ändå brusnivån skrämmande hög.
Men det är väl knappast så att någon inspelning har ett så stort omfång som 110-115 dB, det är kanske vad ett live-sammanhang kan uppnå i sina toppar, men varför blandar du in en inspelnings-teknikalitet som brusnivå i det resonemanget?
Oj, framgick inte det av vad jag skrev?
Alltså.... om man har en verklighet där uppförandet av musik inklusive kanonskott kräver sådär 130dB dynamik så blir det svårt att klämma in det i en16bit:s upplösning.
Antingen klipper det eller så döljs alla ppp, pp och p nivåer i brus.
För mej är det ett faktum, inte en teknikalitet.
Tell skrev:jansch skrev:goat76 skrev:
Men det är väl knappast så att någon inspelning har ett så stort omfång som 110-115 dB, det är kanske vad ett live-sammanhang kan uppnå i sina toppar, men varför blandar du in en inspelnings-teknikalitet som brusnivå i det resonemanget?
Oj, framgick inte det av vad jag skrev?
Alltså.... om man har en verklighet där uppförandet av musik inklusive kanonskott kräver sådär 130dB dynamik så blir det svårt att klämma in det i en16bit:s upplösning.
Antingen klipper det eller så döljs alla ppp, pp och p nivåer i brus.
För mej är det ett faktum, inte en teknikalitet.
Fast det var väl inte dynamik som det pratades om utan faktiska nivåer? För att ha en inspelning med 130dB dynamik är ju inte vettigt på nåt sätt, eller ens 100dB. Eller iofs ens 30dB är nog aldrig praktiskt användbart imo, så skulle jag ratta alltför mycket med volymratten själv för att kompensera.
jansch skrev:Tell skrev:jansch skrev:
Oj, framgick inte det av vad jag skrev?
Alltså.... om man har en verklighet där uppförandet av musik inklusive kanonskott kräver sådär 130dB dynamik så blir det svårt att klämma in det i en16bit:s upplösning.
Antingen klipper det eller så döljs alla ppp, pp och p nivåer i brus.
För mej är det ett faktum, inte en teknikalitet.
Fast det var väl inte dynamik som det pratades om utan faktiska nivåer? För att ha en inspelning med 130dB dynamik är ju inte vettigt på nåt sätt, eller ens 100dB. Eller iofs ens 30dB är nog aldrig praktiskt användbart imo, så skulle jag ratta alltför mycket med volymratten själv för att kompensera.
Jag kommenterade Goat76 som skrev: "det är ju bara att sänka nivån tills det ryms"
Oavsett om man sänker faktiska nivån ( som du säger att det pratades om) så ryms inte det dynamiska spannet = komprimering eller klippning krävs.
Jag håller helt med dej! 130dB dynamik i en inspelning är inte vettigt* även om verkligheten var så. I detta fall kan vi helt enkelt återge verkligheten.
.......Eller ska vi hitta på en lösning och lådsas att kanonen låg på max 115dB för då dränks inspelningens brusgolv av allmänt oljud i lyssningsrummet (även om lyssningsummet är extremt tyst)?
Slutsatsen blir väl: Vilken tur att CD:n "klipper" kanonskottet (eller att inspelningen är komprimerad). En oförvanskad dynamik hade varit en katastrof för stereolyssning.
*handlar det om ren mätdata är dock 130 dB rimligt.
goat76 skrev:jansch skrev:Tell skrev:
Fast det var väl inte dynamik som det pratades om utan faktiska nivåer? För att ha en inspelning med 130dB dynamik är ju inte vettigt på nåt sätt, eller ens 100dB. Eller iofs ens 30dB är nog aldrig praktiskt användbart imo, så skulle jag ratta alltför mycket med volymratten själv för att kompensera.
Jag kommenterade Goat76 som skrev: "det är ju bara att sänka nivån tills det ryms"
Oavsett om man sänker faktiska nivån ( som du säger att det pratades om) så ryms inte det dynamiska spannet = komprimering eller klippning krävs.
Jag håller helt med dej! 130dB dynamik i en inspelning är inte vettigt* även om verkligheten var så. I detta fall kan vi helt enkelt återge verkligheten.
.......Eller ska vi hitta på en lösning och lådsas att kanonen låg på max 115dB för då dränks inspelningens brusgolv av allmänt oljud i lyssningsrummet (även om lyssningsummet är extremt tyst)?
Slutsatsen blir väl: Vilken tur att CD:n "klipper" kanonskottet (eller att inspelningen är komprimerad). En oförvanskad dynamik hade varit en katastrof för stereolyssning.
*handlar det om ren mätdata är dock 130 dB rimligt.
Men jag kan inte förstå att du tolkar det jag skrivit så som du gör?
Det är väl självklart att jag hela tiden menat att de under inspelningen hållit sig inom de tekniska begränsningarna som inspelnings-apparaturen tillåter, och att de mycket väl kan sitta på inspelningar som inte är klippta av dessa kanoner.
Jag har aldrig påstått att kanonerna var inspelade med verklighetens fulla dynamiska omfång, inte heller symfoniorekestern. Därav har de ett headroom att sänka både kanonerna och symfoniorkestern tills kanonerna inte överstiger klippningsgränsen och bibehåller därmed samma dynamiska skillnad dem emellan.
Alla inspelningar är en "miniatyr" av verkligheten och är anpassade för ett format som är användbart i hemmamiljö, inte att återskapa en hel verklighet, för tro mig, precis ingen vill höra hur de där riktiga kanonerna låter i sitt vardagsrum.
Det är bara på forumet Faktiskt som man behöver förklara sånna här självklarheter.
(Därför behöver jag väl även förklara att jag fortfarande inte vet om de lyckades spela in kanonerna utan klippning, med det menar jag inte kanonernas fullskaliga verkliga dynamik utan inom inspelnings-utrustningens tekniska begränsningar.)
Perfector skrev:Kolla tekniska data på denna från en annan Telarc.
Den ska vara giltig för alla deras inspelningar.
Kanske det kan ge
något.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Jag kommenterade Goat76 som skrev: "det är ju bara att sänka nivån tills det ryms"
Oavsett om man sänker faktiska nivån ( som du säger att det pratades om) så ryms inte det dynamiska spannet = komprimering eller klippning krävs.
Jag håller helt med dej! 130dB dynamik i en inspelning är inte vettigt* även om verkligheten var så. I detta fall kan vi helt enkelt återge verkligheten.
.......Eller ska vi hitta på en lösning och lådsas att kanonen låg på max 115dB för då dränks inspelningens brusgolv av allmänt oljud i lyssningsrummet (även om lyssningsummet är extremt tyst)?
Slutsatsen blir väl: Vilken tur att CD:n "klipper" kanonskottet (eller att inspelningen är komprimerad). En oförvanskad dynamik hade varit en katastrof för stereolyssning.
*handlar det om ren mätdata är dock 130 dB rimligt.
Men jag kan inte förstå att du tolkar det jag skrivit så som du gör?
Det är väl självklart att jag hela tiden menat att de under inspelningen hållit sig inom de tekniska begränsningarna som inspelnings-apparaturen tillåter, och att de mycket väl kan sitta på inspelningar som inte är klippta av dessa kanoner.
Jag har aldrig påstått att kanonerna var inspelade med verklighetens fulla dynamiska omfång, inte heller symfoniorekestern. Därav har de ett headroom att sänka både kanonerna och symfoniorkestern tills kanonerna inte överstiger klippningsgränsen och bibehåller därmed samma dynamiska skillnad dem emellan.
Alla inspelningar är en "miniatyr" av verkligheten och är anpassade för ett format som är användbart i hemmamiljö, inte att återskapa en hel verklighet, för tro mig, precis ingen vill höra hur de där riktiga kanonerna låter i sitt vardagsrum.
Det är bara på forumet Faktiskt som man behöver förklara sånna här självklarheter.
(Därför behöver jag väl även förklara att jag fortfarande inte vet om de lyckades spela in kanonerna utan klippning, med det menar jag inte kanonernas fullskaliga verkliga dynamik utan inom inspelnings-utrustningens tekniska begränsningar.)
Du kan inte veta vad alla andra tycker.
Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
jansch skrev:Goat78 - Då är vi ju överens och alla är glada!
goat76 skrev:jansch skrev:Goat78 - Då är vi ju överens och alla är glada!
Jag har varit glad hela tiden, om jag uppfattats som sur så ligger det nog i problematiken; textbaserade diskussioner på nätet där vi läsare applicerar en sinnesstämmning/ton på det andra skriver.
Mycket vanligt problem.
jansch skrev:Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
Hade kanonerna varit "närmickade" hade nog inte 130dB räckt till, t o m en smälld ballong kan ge över 157dB "närmickat".
Jag tyckte 130dB var lämpligt om kanonen skulle överrösta orkestern som då kanske når 115dB vid fff. Har ingen aningom vilket avstånd som krävs för att vara nere i 130dB.........
jansch skrev:Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
Hade kanonerna varit "närmickade" hade nog inte 130dB räckt till, t o m en smälld ballong kan ge över 157dB "närmickat".
Jag tyckte 130dB var lämpligt om kanonen skulle överrösta orkestern som då kanske når 115dB vid fff. Har ingen aningom vilket avstånd som krävs för att vara nere i 130dB.........
Nattlorden skrev:Självklart skall inte kanonerna närmickas för 1812.... de var självklart INTE i lyssningsrummet när den uruppfördes, utan en bit bort utomhus... så det är självklart så det bör spelas in om det skall vara så autentiskt som möjligt...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], LzM och 22 gäster