Moderator: Redaktörer
niklasz skrev:phloam skrev:Det är dessa "personliga preferenser" som blir till, eller påminner om en slags "individuell dogm", en egen grundsyn på hifi överhuvudtaget(!) som man inte bör påtvinga andra och som man kan ha svårt att ändra på.
Jag tror det ligger mycket i det du skriver, fast jag vill tillägga en sak. Jag håller givetvis med om att man inte bör påtvinga någon annan sina preferenser, men jag har aldrig sett att någon försöker göra det. Däremot verkar det som om en del människor har fått för sig att de blir påtvingade något. Om så är fallet förstår jag inte varför.
Harryup skrev:A2 före A1 och B1 före B2.
B3 fanns inte då jag gjorde testen.
Vem sjöng?
IngOehman skrev:Det låter som du talar om en nihilistisk hifi-inställning, och är det det du menar så har du förstås helt rätt. Den som inte vill att det skall finnas (eller FÅ finnas) svar på saker kommer aldrig att acceptera att det ibland gör det, eller att vissa vill att sådant skall vara tillåtet att tala om.
Sådana inställningar till HiFi är dock något som jag nog tycker sorterar under "hifi-politiska reaktioner", snarare än som någon sorts rationellt ställningstagande om att F/E-lyssning i sig skulle vara dogm.
IngOehman skrev:phloam skrev:Alltså - kanske är det så att att det blir ett slags mentalt moment 22 - där f/e är den riktigt perfekta metoden först när personerna som använder den kan höja sig över sina egna preferenser och hantera dessa på ett objektivt eller neutralt sätt? Att man som individ kan omfamna alla typer av preferenser, s.a.s., och behandla dessa likvärdigt.
Mycket intressant synpunkt, och det ligger nog en del i den!
Men trots det tycker jag att det är en fråga för sig.![]()
Huruvida F/E-lyssning är en "perfekt metod" eller inte för en individ, är ju en helt annat fråga än om det är vetenskap eller dogm. (Mer om detta i ett senare inlägg...)
Nihilisten önskar säkert att alla tankar om att lära sig något, att försöka förstå och att kartlägga saker, i sig är motbjudande tankar, men det gör dem inte till dogmer.
I varje fall inte med mindre än att man samtidigt måste tycka att vetenskap i sig är en dogm!
[Vetenskap = Dogm]
Är så fallet kan alla nihilisters röster på dogm, översättas till vetenskap på direkten!![]()
tvett skrev:Nu har vi väl ändå lämnat F/E Flint?!
Dags för en ny tråd, det är trots allt intressanta experiment.
Flint skrev:Kom på att det ju nästan går att f/e-testa CD-spelare så här. Här är alltså samma musik men rippad direkt från skivan.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Jämför man icke-musiker med musiker tror jag inte man finner någon skillnad avseende krav på återgivningen. Jämför man musiker med ljudtöntar är skillnaden naturligtvs frapperande, men vari ligger relevansen i en dylik komparation?
1. I vilken av kategorierna (musiker/ljudtönt) sorterar du dig själv?
2. Vad är din inställning med avseende på hur du vill ha musikåtergivningen?
Vh, iö
Först måste vi noga definiera "ljudtönt".![]()
Med "ljudtönt" avsågs en person med mycket mer än marginellt högre anspråk på ljudkvalitet än genomsnittet.
Morello skrev:En musiker kan vi definiera som en person som spelar musikinstrument på en regelbunden basis.
Morello skrev:Enligt ovanstående måste jag rubricera mig själv som varandes såväl ljudtönt som musiker.(LTS=LjudTöntarnas Sällskap?)
Flint skrev:IngOehman skrev:Vad du tramsar!
Nej, det är du som tramsar. Hela din HiFi-ideologi är trams.
paa skrev:Flint skrev:Kom på att det ju nästan går att f/e-testa CD-spelare så här. Här är alltså samma musik men rippad direkt från skivan.
Det är värt en eloge för den idén!
IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Vad du tramsar!
Nej, det är du som tramsar. Hela din HiFi-ideologi är trams.
Oj, tog argumenten slut Flint?![]()
Vh, iö
Flint skrev:Kom på att det ju nästan går att f/e-testa CD-spelare så här. Här är alltså samma musik men rippad direkt från skivan.
CD-ripp
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Jag tycker, till skillnad från Kaffekoppen tror jag, att det ovanstånde skrivna av Richard, är ett vettigt inlägg.
Har du då läst vilka frågor det är som han skall besvara, eller har du bara läst inlägget Ingvar? Det underlättare om du har gjort din kommentar efter att ha läst vår konversation. Tack på förhand!
phloam skrev:Kaffekoppen skrev:Jag gör det. Mer om det senarephloam skrev:Alltså - kanske är det så att att det blir ett slags mentalt moment 22 - där f/e är den riktigt perfekta metoden först när personerna som använder den kan höja sig över sina egna preferenser och hantera dessa på ett objektivt eller neutralt sätt? Att man som individ kan omfamna alla typer av preferenser, s.a.s., och behandla dessa likvärdigt.
*mer senare*
Bra, då är du ingen "ljudtönt" (enligt min definition)!![]()
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Jämför man icke-musiker med musiker tror jag inte man finner någon skillnad avseende krav på återgivningen. Jämför man musiker med ljudtöntar är skillnaden naturligtvs frapperande, men vari ligger relevansen i en dylik komparation?
Vh, iö
Du borde istället för dina frågor ställa dig frågan vad som menas med en ljudtönt eftersom påståendet är omöjligt att besvara annars.
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Jämför man icke-musiker med musiker tror jag inte man finner någon skillnad avseende krav på återgivningen. Jämför man musiker med ljudtöntar är skillnaden naturligtvs frapperande, men vari ligger relevansen i en dylik komparation?
Vh, iö
Du borde istället för dina frågor ställa dig frågan vad som menas med en ljudtönt eftersom påståendet är omöjligt att besvara annars.
![]()
Vad Morello menade med ljudtönt var uppenbart av det han skrev (en person som bryr sig om ljudåtergivningen).
Så - jag vet vad jag ville fråga om!
Om DU vill fråga om något annat så gör det för allt i världen, men låt mig välja vad jag vill fråga om själv.
Du borde kanske försöka tona ned din kontroll-instinkt, om du vill alltså.![]()
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Jämför man icke-musiker med musiker tror jag inte man finner någon skillnad avseende krav på återgivningen. Jämför man musiker med ljudtöntar är skillnaden naturligtvs frapperande, men vari ligger relevansen i en dylik komparation?
Vh, iö
Först måste vi noga definiera "ljudtönt".![]()
Med "ljudtönt" avsågs en person med mycket mer än marginellt högre anspråk på ljudkvalitet än genomsnittet.
En musiker kan vi definiera som en person som spelar musikinstrument på en regelbunden basis.
Enligt ovanstående måste jag rubricera mig själv som varandes såväl ljudtönt som musiker.(LTS=LjudTöntarnas Sällskap?)
Särskillt mycket illa tycker jag förövrigt om den där sistaIngOehman skrev:
Du borde kanske försöka tona ned din kontroll-instinkt, om du vill alltså.![]()
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Kom på att det ju nästan går att f/e-testa CD-spelare så här. Här är alltså samma musik men rippad direkt från skivan.
CD-ripp
Då ingår även ljudkortets A/D-omvandlare. Den signalen man spelat in från CD-spelare alltså. Bara man har det i åtanke och på något sätt noggrant kollat upp sin A/D-omvandlare så kan man göra sådana lyssningstester.
KK skrev:Du borde istället för dina frågor ställa dig frågan vad som menas med en ljudtönt eftersom påståendet är omöjligt att besvara annars.
iö skrev:![]()
Vad Morello menade med ljudtönt var uppenbart av det han skrev (en person som bryr sig om ljudåtergivningen).
Så - jag vet vad jag ville fråga om!
Om DU vill fråga om något annat så gör det för allt i världen, men låt mig välja vad jag vill fråga om själv.
Du borde kanske försöka tona ned din kontroll-instinkt, om du vill alltså.
KK skrev:Särskillt mycket illa tycker jag förövrigt om den där sistasom kan tolkas hur man vill. Antingen vill du bara vara rolig, eller så vill du vara sarkastisk.
KK skrev:Eftersom den kan vara dubbelbottnad kan du alltid i efterhand välja hur den skulle tolkas. Jag kan iallafall berätta att jag tolkade det jävligt elakt. Om det är din avsikt att såra och få mig att känna apati och olust så lyckades du fullständigt.
Känner mig således överlag inte särskillt social, så ni får ha en trevlig helg på egen hand.
En fullt tänkbar slutsatts helt beroende på hur man definerar det. Stämmer inte med Morellos definitionHaakan_W skrev:ljudtöntar är vi allihopa
Kaffekoppen skrev:En fullt tänkbar slutsatts helt beroende på hur man definerar det. Stämmer inte med Morellos definitionHaakan_W skrev:ljudtöntar är vi allihopa