Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2013-07-10 12:26

avr7000 skrev:Å bra lät det... rent o snyggt. ...

Är inte avundsjuk på lilltroll om du ska in o löda i den där...

Stefan

Hmm på måndagen spelades det med ena kanalen polvänd. Jag hade verifierat systemet med CLIO, men i går så hittade jag en bugg i CLIOs S/PDIF utgång.
Med en test-CD + BR spelare istället som signalkälla/transport så trillade allt på plats i går.

Ja, så ni som satt i soffan och lyssnade. Det var rent med ändå någonting vädigt fel med ljudbilden. Är så när man blir "alfa"-testare (steget innan Beta-test)

Jag får skylla på att jag satt brevid den ena högtalaren och inte hörde den andra högtalaren. (Vi spelade bara stereo då) :oops:
AVR klev in bara minuter efter jag tryckt in mjukvaran och kickat i gång ljudet för första gången. Blir sånt tok då.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-10 13:13

Första intrycket var mycket positivt vad gäller renhet och klang. Jag stod upp vid dörren till höger och lyssnade.
Sedan var det mest grillning och matlagning och intagande av mat och dryck i trädgården :)

Efter måltid och midnatt så intog avr7000 mittposition i soffan och ZZZZZZZZZ 8) :D

Efter lite lyssning på förmiddagen dagen efter gick jag fram och polaritetsvände ena högtalaren eftersom jag tyckte det var något skumt med polariteten då jag hade möjlighet att sitta i mittposition.

Hur som helst, efter lite trixande och korrekta mätningar och då den nya D/A-burken hade båda kanalerna i korrekt polaritet så var ljudet rent och klart och mycket tilltalande. Jämförelsevis kommer Oppo 105 till korta på den punkten. Den upplevs ha en viss hinna.

Nu är det ytterligare programmering som gäller och att se till att olika format spelar och inte bara cd. Det skall bli mycket spännande att lyssna vidare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-07-10 13:29

petersteindl skrev: Jämförelsevis kommer Oppo 105 till korta på den punkten. Den upplevs ha en viss hinna.

Oj det var vågat uttalande, nu väntar jag på reaktionen från blindtest-/objektivitetsmaffian Bild .....äpplen o päron du vet, typ! ;)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 13:37

Rydberg skrev:
petersteindl skrev: Jämförelsevis kommer Oppo 105 till korta på den punkten. Den upplevs ha en viss hinna.

Oj det var vågat uttalande, nu väntar jag på reaktionen från blindtest-/objektivitetsmaffian Bild .....äpplen o päron du vet, typ! ;)

Själv så väntar jag på den färdiga produkten, sen kan man snacka om ljudkvaliten.

Peters uttalande är ju subjektivt på en produkt i Alfastadiet :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-10 14:22

MagnusÖstberg skrev:
Rydberg skrev:

Själv så väntar jag på den färdiga produkten, sen kan man snacka om ljudkvaliten.

Peters uttalande är ju subjektivt på en produkt i Alfastadiet :)

Precis, +1 på båda :) Jag är mycket nyfiken på den färdiga produkten.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2013-07-10 14:24, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-07-10 14:22

MagnusÖstberg skrev:Peters uttalande är ju subjektivt på en produkt i Alfastadiet :)
Dubbeldåligt då mao!! 8O Nattlorden var är du? ??

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-10 14:54

Idag når man kunder via Nätet, även twitter, Facebook mm - har ni en strategi för det?

Jag ställer upp med strategihjälp gratis :D
Senast redigerad av sportbilsentusiasten 2013-07-10 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-10 14:57

Magnuz skrev:
shifts skrev:Har fortfarande inte riktigt kommit underfund hur högtalarna låter/inte låter.

Låter som ett gott tecken.

Verkligen!!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 16:07

Rydberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:Peters uttalande är ju subjektivt på en produkt i Alfastadiet :)
Dubbeldåligt då mao!! 8O Nattlorden var är du? ??

Peter skrev "upplevs", det är markör nog för ett subjektivt uttalande för min del, så you're on your own here. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-07-10 18:24

Kan man få skriftligt på den där? :lol: Fuck, jag har sett hundratals påhopp här på faktiskt på subjektiva åsikter. Men men, jag förmodar att det är skillnad på folk o folk.

On topic: Fantastiskt snygga högtalare Peter, har redan skickat länkar till syrran :P

Ps: Jag läser gärna dina subjektiva intryck av DAC:en så får de andra fjanta vidare 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 18:27

Det är ju för fan bara du som fjantar Rydberg :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-07-10 18:28

MagnusÖstberg skrev:Det är ju för fan bara du som fjantar Rydberg :D
Icke då, herr Rydberg fjantar definitivt inte. Det är en subjektiv realitet! 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 18:29

Rydberg skrev:Kan man få skriftligt på den där? :lol: Fuck, jag har sett hundratals påhopp här på faktiskt på subjektiva åsikter. Men men, jag förmodar att det är skillnad på folk o folk.

Inte från min sida i alla fall om de uttryckts subjektivt. Sen är det ju inte alla som språkligen fixar att särskilja de tu, det har man väl tyvärr fått inse med åren...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-10 18:32

Inget fel alls med subjektiva åsikter så länge man inte framställer dem som fakta.

Subjektivt kan jag säga att Peters högtalare är sjukt snygga :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 18:32

Rydberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är ju för fan bara du som fjantar Rydberg :D
Icke då, herr Rydberg fjantar definitivt inte. Det är en subjektiv realitet! 8)
Fjanteri 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-10 20:14

Celebert besök i måndags. Taget genom fönsterrutan.

Lilltroll, Bertil Alving och avr7000.

Bild

Kommande Bremen 3D-DAC? Just nu i 2 lådor varav den undre är med nättranformatorer och den övre med elektroniken.
Bild

4 ingångskanaler XLR professionell med 4 st A/D-kanaler till vänster. 8 D/A kanaler på utgång, miniXLR. Samt en massa digitala in och utgångar. En massa shuntregleringar, precis som i min gamla DAC, finns till höger och vänster i lådan. Värmen leds från transistorerna direkt in på sidorna av lådan. Mitt emellan A/D och D/A sitter en massa supersnabba mikroprocessorer som kan göra en massa saker i realtid.

Bild

Mvh
Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-10 20:19

Vad trevligt! Har du någon aning om var konsumentpriset
kommer att hamna??

:)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-10 20:33

Kul med bilder! Det var en rejäl bjässe, jag trodde den skulle vara rejält mycket mindre
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 20:36

Nä, vad skall jag med så många kanaler till? :(

Det är en hederlig gammal bremen 2-kanlers DAC i kyrkogårds- eller koppar-finish jag tjatar om...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-10 20:43

Och inga blå lysdioder!!??? 8O

:D

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2013-07-10 20:43

celef skrev:Kul med bilder! Det var en rejäl bjässe, jag trodde den skulle vara rejält mycket mindre

Nästa ver. kommer nog bestå av flertalet mindre PCB. Det är bara nackdelar med ett jätte PCB, sånär som på att PCB-interconnecten inte glappar.

Den här första ver. har ingen MCAD till lådan, så man ser ju ett visst handsnickeri på baksidan. Men i nästa ver ska lådan finnas med i ECAD/MCAD ritningen och vara CNC-fräst för kretskortet.

Då kommer kylbehovet vara det som sätter gränsen för lådans höjd. Bredd/djup är standard audio låda.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-07-10 20:44

Nattlorden skrev:Nä, vad skall jag med så många kanaler till? :(

Det är en hederlig gammal bremen 2-kanlers DAC i kyrkogårds- eller koppar-finish jag tjatar om...

Är väl en prototyp detta? Eller............... :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 20:46

Nefilim skrev:
Nattlorden skrev:Nä, vad skall jag med så många kanaler till? :(

Är väl en prototyp detta? Eller............... :?

Ja!! De kommer självklar att skala bort en massa kanaler sen!! :D :D

...not :(

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-10 20:53

Nattis, det blir inbyggda digitala delningsfilter så att subbwoofers kan kopplas in och optimeras till rum och till topparna. Då kan man spela stereo i basen om man önskar och göra en trevlig rumskompensering utan att ändra nivåer på frontsystemet. Direktljudet blir orört på så sätt. Vi har även Bremen 3D med centerlösning inbyggd :) Allt styrs med mjukvara.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 21:01

:( allt hopp är ute alltså??

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 21:10

Nattlorden skrev::( allt hopp är ute alltså??

Jag tycker precis tvärtom, tycker det ser jäkligt hoppfullt ut ;)

Det är en överjävlig grunka kan jag tala om!

ps. Det har ju varit klart i en massa år att det inte blir någon repris på den gamla Bremen-DACen. Och seriöst, vem skulle vilja betala det den skulle kosta med de begränsninarna som den har. Och hur sjutton skulle den passa in i sortimentet för Bremen idag?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 21:15

MagnusÖstberg skrev:ps. Det har ju varit klart i en massa år att det inte blir någon repris på den gamla Bremen-DACen.

Hindrar väl inte från att försöka pusha för ett omtänk. Hoppet är det sista som är kvar i Pandoras ask.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-10 21:30

Absolut inte :D Du kopplar in Bremenburken och använder 2 kanaler d v s antal kanaler efter behov :) Jämför du sedan andra elektroniska delningsfilter med Bremens mjukvarustyrda, så kan du därefter kränga av allt det andra junket 8) Då är du glad att bremenmåkkapären har 8 kanaler :D

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-10 21:30

En gammal vanlig dac som kostar en slant är väl i stort sett redan osäljbar. Nu skall det vara minst 24/192, nätverksspelare inbyggd, DSD, många ingångar och fjärrstyrd. Och det till ett hyfsat pris också.

Tror Bremen gör helt rätt, digitala försteg gärna med möjlighet till nätverksspeleri förutom alla justeringsmöjligheter så finns det absolut marknad. Skulle den dessutom gå att kanske komplettera med ett extra chassie för surroundkanaler och höjdkanaler med och förstås hdmiingångar för ljudet så har man täckt in den marknaden också och möjlighet att sälja ytterligare 5-6 par ägg till samma rum.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 21:39

petersteindl skrev:

Absolut inte :D Du kopplar in Bremenburken och använder 2 kanaler d v s antal kanaler efter behov :) Jämför du sedan andra elektroniska delningsfilter med Bremens mjukvarustyrda, så kan du därefter kränga av allt det andra junket 8) Då är du glad att bremenmåkkapären har 8 kanaler :D

Och du är 100% säker på att den kommer att låta bättre än Licence No. 1, fullständigt objektivt?

Så säker att du kan sälja ditt eget ex till mig? 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi