patrikf skrev:Eftersom IÖ(INO) har gjort "ickevinsten" i företaget till en salespoint så tycker jag inte att man ska tro blint på det.
I fallet INO så TROR jag att det är så också, även om jag inte har full insyn som jag tycker behövs för att kunna tala i termer av faktum.
Sen tycker jag inte att det ska behövas förtroende för att kunna kommunicera om argumenten är "självbärande".
Kanske har jag uttryckt mig slarvigt, och uppenbart har några missförstått vad jag velat säga (och alldeles tydligt har vissa en agenda, som inte handlar om att bemöta det jag skrev om kablar, alltså tala sakfråga, utan hellre änar sig ät att försöka misskreditera den som skrev det där om kablarna

).
Låt mig därför försöka förklara.
Jag vet inte rktigt vara det är för sales point PatrikF talar om, och om jag skall vara alldeles uppriktigt är jag inte säker på vad jag berättat om Ino Audios ekonomi heller.

Mitt minne är inte alltid det bästa.
De enda jag kan erindra mig så här på rak arm är att jag tyckt att det var på sin plats att berätta om vad som låg bakom det beställningsstopp som rådde på Ino Audios högtalare mellan november 2005 och maj 2006. Ett drygt halvår alltså. Att min ekonomi var sådan att jag inte hade råd att betala min hyra och äta om jag inte fått låna pengar, är inget jag är stolt över, tvätom visar det ju snarast vilken ekonomisk idiot man är.

Men när man tvingas säga nej till de som vill beställa blir man ju liksom svaret skyldig.
Tyckte helt enkelt att det var rimligt att jag berättade om det eftersom beställningstoppet renderade en förklaring. Jag var helt enkelt tvungen att arbeta ihop de pengar som behövdes för att kunna fortsätta tillverka högtalare. Hade inte i min blekaste fantasi kunna tänka mig att någon skulle uppfatta det som en sales point!
Och vad är en sales point värd när det ändå inte går att beställa högtalare?
Nåja.
Vissa tycker väl helt enkelt att det är effektivare att bedriva trakasserier, än att bemöta de argumenten jag kommit med i sakfrågan (Som alltså var kablar och deras uppgift).
Vh, iö
- - - - -
PS. Som någon antydde (och har helt rätt i) så tjänar jag pengar på akustikkonsultation, som för övrigt sker i ett annat företag än Ino Audio. Jag har verkligen inte påstått någon annat! Tvärtom är det tack vara dessa (goda) inkomster som jag har haft råd att fortsätta tillverka högtalare fram till i november förra året (då pengarna tog slut helt).
I själva verket är jag den KLART dyraste akustiker man kan hyra i landet! Jag tror att min timpenning är ungefär den fyrdubbla mot det man betalar för en normal akustiker.
Jag jobbar dock rätt lite som akustikkonsult i faktureringstimmar räknat, och det finns gränser för vilka kostnader de inkomster jag får därifrån kan bära. Som det ser ut just nu kommer jag nog att behöva ägna mig mer åt detta eftersom de månatliga utläggen från högtalarverksamheten ligger på mellan 120 000:- och 250 000:-, och kan jag inte få stil på detta inom kort (vilket jag verkligen försöker klara) så blir jag tvungen att lägga ned Ino Audio vid årsskiftet.
Hoppas nu ingen ser även detta som en sale point... Det kommer ju att betyda att värdet på högtalarna går ned, och hur det skall vara en salepoint kan jag inte begripa. Det borde såvitt jag kan förstå bara vara till nackdel bra för den som skall köpa dem? Även möjlighet till service i framtiden kan ju påverkas, men jag skall göra allt jag kan för att kunna erbjuda service även framdeles, i många år.
Med detta sagt vill jag klargöra att jag under alla omständigheter kommer att fortsätta med producerande verksamhet året ut, och jag VILL verkligen inte sluta med högtalartillverkningen, men när man inte klarar att betala sin hyra är man ju liksom tvungen att omvärdera det man håller på med.
Kan dock säga att det inte ser helt becksvart ut. Om jag lyckas klara den backlog på uppåt 2,5 år som finns just nu (och som kostar en del, eftersom säljpriserna ju är de som rådde vid beställningstillfället för 2,5 år sedan i de fallen, medan tillverkningspriserna gått upp kraftigt under samma tid) vilket betyder att jag måste få ihop ungefär 100 000:-, så kommer, om jag räknat rätt i den nya prislistan, Ino Audio därefter att dra så små förluster att jag kommer att kunna finansiera dem på intäkterna från konsultverksamheten i andra firman. Frågan är bara om jag har lust.

Det kommer jag att bestämma efter nyår.
Men viktigast: Jag fick dessutom för några dagar sedan ett telefonsamtal från en aktiemäklare i Rumänien(!) som berättade att jag köpt aktier (priop-någonting? Tror det betyder att de inte är börsnoterade) hos dem för ett antal år sedan, som nu är värda en halv miljon!
De menade dock att det var lite för tidigt att sälja dem. Men ändå helt otroligt kul, med tanke på att jag hittills aldrig har gått plus på någon aktie jag köpt någonsin. Tror dock inte att de kommer att sälja dem i tid för att finansiera tillverkningen av backloggen...
Någon som kan låna ut 100 000:- till årsskiftet (max), räntefritt?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).