HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är bäst?

Jag vill uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten!
86
51%
Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt" fel eller rätt är inte viktigt alls.
28
17%
Jag struntar helt i hur något skall vara - Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"!
42
25%
Jag tycker inte någon av de ovanstående är något som jag kan identifiera mig med alls.
13
8%

Antal röster : 169

Användarvisningsbild
whiteLizard

Inläggav whiteLizard » 2006-10-25 17:49

IngOehman skrev: (...)
Jag har tyckt mig märka att det i hifi-världen är rätt vanligt att folk som lider av fel 1 även lider av fel 2 (i båda formerna dessutom).

De insjuknar i ormoljesjuka vilket leder till försämrad ljudkvalitet(infektion), samtidigt som de reagerar negativt och blir fysiskt påverkade av helt ofarliga saker såsom rationella resonemang (allergi), liksom att deras sunda förnuft angrips och bryts ned således att de till sist inte kan tänka rationellt alls längre (autoimmun självdestruktion).
(...)

Haha! klockrent skrivet :D
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-25 18:00

Jag kom att tänka på gamla visdomsord.

"Att se grandet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget".
och
"högmod går före fall"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-26 11:16

Tja, om du säger det så? Det är nog beskrivningar som passar bra in på dig. :?

Den senare har du ju drabbat dig själv med flera gånger redan. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Det kan nämnas att jag inte sett tillstymmelse till infektionstendenser från
den gode Flint, men vissa allergiska reaktioner är uppenbara... :wink:

Det finns nog inga synbara svagheter hos hans immunförsvar, utan det är tydligt
överreaktivt, från tid till annan. Att han skulle kunna infekteras av ormolja håller
jag därmed som klart osannolikt. Det är han alldeles för skärpt för.
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-04 17:51, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-26 11:23

IngOehman

Tillvaron är full av överraskningar. Människan behöver inga sanningar. Hur vi än ställer oss till begreppet sanning och korrekthet går tiden vidare utan att stanna. Även om man tror att månen är en ost går tiden vidare. Varför grubbla över hur det lät i original när polaren en meter bort fick sin egen bild av hur det lät vid samma tillfälle. Vi fick olika bild trots att vi var med vid uruppförandet. Att däremot ha en målsättning är OK. Men att säga att man har nått den är en helt annan sak.

Jag accepterar din målsättning om du bara erkänner att den till slut trots allt bedöms subjektivt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-26 22:54

Flint skrev:IngOehman

Tillvaron är full av överraskningar. Människan behöver inga sanningar.

Jasså? Är det verkligen sant det? 8)

Det låter som ett påstående som gör anspråk på att vara sant - och som därmed strider mot sig själv... :wink:

Flint skrev:Hur vi än ställer oss till begreppet sanning och korrekthet går tiden vidare utan att stanna. Även om man tror att månen är en ost går tiden vidare. Varför grubbla över hur det lät i original när polaren en meter bort fick sin egen bild av hur det lät vid samma tillfälle.

Grubbla och oroa sig? Det gör inte jag! :wink:

Men jag bryr mig - och jag vet vad jag vill. 8)

Ingen har begärt att du skall grubbla och oroa dig, men du tycks inte kunna sluta. Frågan är dock varför DU - som gör anspråk på att ifrågasätta grubblandet och oraoandet - tycks grubbla och oroa dig över vad ANDRA tycker och vill? :o

Vidare håller jag inte alls med dig om att man får signifikant olika bilder av varken ett musikaliskt eller ett ljudmässigt skeende från olika lyssningsplatser i konserthuset, i varje fall inte från platser som är rimligt nära varandra och som är bra. :?

Det är ju en av de mera faschinerande egenskaperna hos hörseln det där att vi faktiskt - i vårt medvetande - projicerar upplevelsen långt utanför vår kropp! Vi upplever att vi hör ljudet vid ljudkällorna - trots att vi inte har några nervtrådar som når fram till musikerna och lokalens väggar. :P

När vi blundar och lyssnar så hör vi ljudet "därborta" där det skapas.

Rent fysiologiskt hör vi förstås bara ljudet "i örat", men psykoakustiskt hör vi inte att ljudet är inuti örat (annat än vid obehagligt höga ljudtryck), utan hjärnan placerar händelsen ute i rummet, och vi tolkar faktiskt ljudet rätt lika, oavsett om i sitter där vi sitter, eller om vi suttit i stolen bredvid där polaren sitter, trots att det som hörs i de båda platserna är fysikaliskt väldigt olika saker.

Det är ju prexis sådana saker som vi behöver studera och reflektera över! - om vi bryr oss om vad vi vill ha ut av vär hifi-apparatur - alltså vad som bör eller skall kodas, och hur detta sedan bör eller skall dekodas - så att vi kan uppleva det som vid ursprungshändelsen! :P

Jag bryr mig, men tycker att du gör som du vill med den saken!

Men att du inte tycker att andra skall bry sig ser jag inte poängen med. :? Det enda du visar är ju att du är mycket mera engagerad i frågan än du vill ge sken av. Så mycket att det inte räcker för dig att berätta om din egen syn på tingen - du måste underkänna andra syn dessutom. 8O

Flint skrev:Vi fick olika bild trots att vi var med vid uruppförandet. Att däremot ha en målsättning är OK. Men att säga att man har nått den är en helt annan sak.

Nu har jag väl inte påstått något sådant, annat än avseende några studier som jag gjorde på 80-talets början, där folk inte lyckades skilja verkligehten från återgivingen...

Men hur det än är med den saken, så finner jag det mer än anmärkningsvärt att du inte låter andra definiera sina egna uppfattningar, utan gör anspråk på att veta bättre vad andra har uppnått eller inte har uppnått.

Din dom är att man får ha målsättning, men man får inte redogöra för vad man tycker att man har uppnått? 8O Och nota bene: Det gäller återgivningssituationer som du inte vet någonting om överhuvudtaget! :evil: Ändå vill du bestämma vad andra har eller inte har uppnått...

Flint skrev:Jag accepterar din målsättning om du bara erkänner att den till slut trots allt bedöms subjektivt.

Jag behöver inte "erkänna" något som jag beskrivit åtskilliga gånger i olika sammanhang. Vad jag anser och på vilka grunder jag gör det är inga hemligheter.

Vad man "gillar" är subjektivit, men om folk defacto inte hör skillnad i en direktjämförelse med levande musik - är det ett objektivt faktum att återgivningen (under de rådande förutsättningarna) var förväxlingsbar med ursprungshändelsen!

Fysikaliskt identisk är den förstås bara om den inte går att skilja från ursprunget med några metoder (inklusive mätningar). Men det du pratar om (som man bedömer subjektivt) är inte detta, utan bara huruvida en återgivning "låter illusorisk". Det är punkt två det. Inte vad som om man röstar på punkt ett vill ha ut av anlggningen. 8)

Du blandar alltså ihop punkt ett och två när du vill ha fram ett "erkännade" om att saken är subjektiv. Det tror jag i varje fall (rätta mig om jag har fel). Det är den enda förklaring till din orimliga begäran om att få ett erkännade som jag kan finna.
(Allvarligt talat - är det inte bättre att du accepterar att det är mera kreativt att ställa frågor om något är oklart?)

Att det för en musikkonsument som avlyssnar sina fonogram är minst sagt svårt (omöjligt faktiskt) att avgöra om önskemålen som definieras av punkt ett är uppfyllda - det är en sak för sig, som inte har med själva frågeställningen att göra. Bara för att man endast kan avgöra illusoriskheten (som är subjektiv) behöver man inte vara ointresserad av att återgivningen är trogen det faktiska ursprunget.

Hur som helst: Om du har några sakinvändningar mot något jag skrivit, så ta upp dem för diskussion! Dina generella antydningar och framställningar om att få se erkännaden, ger jag inte ett nickel för.

Om du anser att jag skrivit något som det inte finns belägg för - så ta upp det (exempel - citat!) så skall jag kommentera det efter bästa förmåga. Jag diskuterar gärna och klargör alla de reservationer som kan behövas - om debatten är seriös och ifrågasättandena inte bara består av en massa oförskämda antydningar (som när PatrikF var i farten som värst).

Så kom igen - upp till bevis! :wink:

Vad har jag sagt som du vill invända mot? 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-27 06:05

Det är ju en av de mera faschinerande egenskaperna hos hörseln det där att vi faktiskt - i vårt medvetande - projicerar upplevelsen långt utanför vår kropp! Vi upplever att vi hör ljudet vid ljudkällorna - trots att vi inte har några nervtrådar som når fram till musikerna och lokalens väggar.

Ja, tänk så fascinerande, men det är ju så alla våra sinnesintryck fungerar, inte unikt för hörseln väl?:)

Ingen har begärt att du skall grubbla och oroa dig, men du tycks inte kunna sluta. Frågan är dock varför DU - som gör anspråk på att ifrågasätta grubblandet och oraoandet - tycks grubbla och oroa dig över vad ANDRA tycker och vill?

Hur var det nu med grandet och bjälken...

IngOehman skrev:
Flint skrev:IngOehman

Tillvaron är full av överraskningar. Människan behöver inga sanningar.

Jasså? Är det verkligen sant det? 8)

Det låter som ett påstående som gör anspråk på att vara sant - och som därmed strider mot sig själv... :wink:

Åhå, berätta gärna var flints självmotsägelse ligger? Du var kanske lite för ivrig att hitta fel på kvällskvisten, men att sanningar inte behövs utesluter väl inte sanningars existens :) ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-27 10:08

IngOehman
Sa du nånting om motsägelse?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 21:25

Suck...

Repetition:

Om du har några sakinvändningar mot något jag skrivit, så ta upp dem för diskussion! Dina generella antydningar och framställningar... ....ger jag inte ett nickel för.

Om du anser att jag skrivit något som det inte finns belägg för - så ta upp det (exempel - citat!) så skall jag kommentera det efter bästa förmåga. Jag diskuterar gärna och klargör alla de reservationer som kan behövas - om debatten är seriös och ifrågasättandena inte bara består av en massa oförskämda antydningar (som när PatrikF var i farten som värst).

Så kom igen - upp till bevis! :wink:

Vad har jag sagt som du vill invända mot? 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-27 21:33

Äh, jag kanske hörde fel.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-27 21:53

Ja, det gjorde du nog.

Eller också skrev du något lagom meningslöst, med avsikt att tjäna till att maximalt kontrastera mot mitt långa inlägg bara... :o

Jag, som bryr mig om de här sakerna, tycker det vore bättre om du skrev något meningsfullt istället. Men du gör förstås som du vill. :wink:

Har du något att anföra så skall jag svara så bra jag kan. Men det har du tydligen inte. :wink:

Fine! 8)

patrikf skrev:
Det är ju en av de mera faschinerande egenskaperna hos hörseln det där att vi faktiskt - i vårt medvetande - projicerar upplevelsen långt utanför vår kropp! Vi upplever att vi hör ljudet vid ljudkällorna - trots att vi inte har några nervtrådar som når fram till musikerna och lokalens väggar.

Ja, tänk så fascinerande, men det är ju så alla våra sinnesintryck fungerar, inte unikt för hörseln väl?:)

Nej, det gäller hörseln. Det är definitivt inte så alla våra sinnesorgan fungerar! :o

Smaken känns i munnen, lukten i näsan, och att känseln känns mot huden hoppas jag att jag inte behöver berätta. Vårt gravitationssinne som ger oss "nedåt- och uppåtriktningarna", projicerar inte heller det någon egentlig utomkroppslig upplevelse.

Den enda egentliga konkurrenten är således synen. Den ger förvisso info om saker som finns längre bort, men det känns ju att det är just ljus som kommer in i ögonen. Därför är vi mycket bättre på att blinka eller blunda, än att hålla för öronen - men viktigare: Därför rör vi på ögonen för att "få in rätt bild i dem". Kontakten med objekten är rätlinjig och såväl geometri som konstruktion är mycket enkel. Det går inte att jämföra med hörselns/hjärnans komplexa analys-funktion av ljud därvidlag, som gör att ljudvågor kan både blandas, krökas och eka kvar, och ändå kan vi "känna allt det där ljudets ursprung i tiden och rummet"!

Vi kan till och med höra vem det är som pratar, i vilken sorts rum och höra hur de mår - trots att ljudet förvrängts via en telefonlinje med en förmåga att överföra kanske mindre än en miljondel av den akustiska spatiösa information som fanns ursprungligen!

Hörseln har en alldeles unik roll eftersom den dels "hör allting samtidigt" - i alla riktningar (även när vi sover!), och dessutom hör vi ljud bakom föremål och runt hörn! 8O

En i det stora hela oerhört mycket mera avancerad och fascinerande apparat än synen. Men - det behöver man förstås inte tycka om man inte vill. Exempelvis om man inte upplever det så. Det kanske du inte gör? Helt ok isåfall.

Man kan roa sig med ett litet experiment. Man ställer sig i en miljö där både ljus och ljud finns i rimlig mängd (undvik alltså kolkällare och ekofria rum).

Prova sedan att först blunda och känn efter hur närvarande i verkligheten du känner dig.

Öppna sedan ögonan och håll för öronen istället.

När kände du dig mest isolerad? :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-04 17:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-27 23:17

Vi har väl även ett sjätte sinne. Åtminstone vil jag tro att vi har det. Kanske är det en kombination av syn, hörsel, känsel mot huden, lukt, erfarenhet osv dvs samverkan av sinne.

Men visst har väl alla känt känslan av att det står någon bakom en utan att man egentligen registrerat något medvetet. Ibland har det stämt, att det faktiskt befinner sig någon bakom en men ibland har man inbillat sig (eller har man inte det?).

Annars är det väl så att öronen faktiskt kan se sådant som ögonen lärt dem (eller hjärnan). Man hör ett ljud, ögonen registrerar vad det var och det visualiseras i hjärnan. Nästa gång man hör ljudet så kan man, utan att se på det, visualisera och positionsbestämma det. Det är väl fantastiskt.

Nu har jag nog tappat tråden. Tyckte bara att det kändes viktigt att skriva. Jo just det. Sinnena borde samverka när man hör musik också. Ljudet som åker in i öronen. Ljudtrycket mot huden (hårstråna på huden). Vibrationen genom fötterna från golvet, kanske till och med aktuellt humör vid tillfället.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-27 23:53

theSaint skrev:Annars är det väl så att öronen faktiskt kan se sådant som ögonen lärt dem (eller hjärnan). Man hör ett ljud, ögonen registrerar vad det var och det visualiseras i hjärnan.

En lustig iakttagelse jag gjort är att jag faktiskt registrerar ljud innan jag medvet hör dem. Särskilt plötsliga kraftiga ljud gör ofta att jag rycker till innan jag registrerar att något har låtit. Det känns ju spontant som det skulle kunna finnas en trovärdig evolutionsbiologisk förklaring till det här.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-28 00:02

Magnuz skrev:
theSaint skrev:Annars är det väl så att öronen faktiskt kan se sådant som ögonen lärt dem (eller hjärnan). Man hör ett ljud, ögonen registrerar vad det var och det visualiseras i hjärnan.

En lustig iakttagelse jag gjort är att jag faktiskt registrerar ljud innan jag medvet hör dem. Särskilt plötsliga kraftiga ljud gör ofta att jag rycker till innan jag registrerar att något har låtit. Det känns ju spontant som det skulle kunna finnas en trovärdig evolutionsbiologisk förklaring till det här.

Jo. Eller så har du väldigt långsamma vägar till den medvetna delen av hjärnan :D

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-28 01:40

Bill50x skrev:Jo. Eller så har du väldigt långsamma vägar till den medvetna delen av hjärnan :D

/ B

Så är det förstås, att jag inte tänkte på det. :wink:

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-10-28 17:32

Jag vill nog att min ljudanläggning skall vara

1/ Jag vill uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten!

Jag har inte resurser iform av lokal att skapa detta i. Som jag förstått IÖ så krävs en hel del av lokalen inte bara högtalaren för att åstakomma detta resultat. Dessutom vet jag i stort aldrig hur det lät i verkligheten.

2/ Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt" fel eller rätt är inte viktigt alls.

Jag har nog en känsla av att detta kräver tämligen lika stora insatser som under 1/. Men kanske ändå i mitt rum där jag vill kunna se på film (egen eller utsänd TV etc). Rummet är möblerat med inriktning på att åstakomma en så bra akustik som möjligt utan att ha nått fram helt. Under denna variant kan jag tilllåta mig att fritt tolka ljud och upplevelser såsom som jag tror att det lät.

3/ Jag struntar helt i hur något skall vara - Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"!

Jag tror att beroende på om det är en anläggning för allmän återgivning av musik, medan jag gör något annat så kan 3/ gälla. Avsaknad av lyssningsposition, bakgrundsbuller annat samtal etc gör att någon precisionsåtergivning inte kommer ifråga.

4/ gäller inte för mig. Lite ambitionsnivå vilja nog ha ändå.

Jag tror nog att jag får ha två olika anläggningar, kanske med vissa gemesamma komponenter, DVDspelare etc. Därför får det bli både 2/ och 3/.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-10-28 18:09

Magnuz skrev:

Det är faktiskt så att medvetandet ligger ungefär en halv sekund "efter". (Se bl a "Märk världen : en bok om vetenskap och intuition" av Tor Nörretranders.)

Dvs det är en del av hjärnan (tillsammans med ryggmärgen/hjärnstammen) som reagerar först, innan medvetandet "har kommit ifatt". Det lustiga är att medvetandet "antedaterar" upplevelsen, dvs fast du blir medveten om händelsen en halv sekund för sent så "minns"/upplever du det som att du blev medveten om den just när det hände.

(Så vårt medvetande är en väldigt "redigerad" version av verkligheten/omgivningen.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-28 18:32

i skrev:Det är faktiskt så att medvetandet ligger ungefär en halv sekund "efter". (Se bl a "Märk världen : en bok om vetenskap och intuition" av Tor Nörretranders.)

Dvs det är en del av hjärnan (tillsammans med ryggmärgen/hjärnstammen) som reagerar först, innan medvetandet "har kommit ifatt". Det lustiga är att medvetandet "antedaterar" upplevelsen, dvs fast du blir medveten om händelsen en halv sekund för sent så "minns"/upplever du det som att du blev medveten om den just när det hände.

(Så vårt medvetande är en väldigt "redigerad" version av verkligheten/omgivningen.)

Jo, detta beskrivs också i den bok om EQ (emotionell intelligens) jag läste för något år sedan. Vissa delar i vår kropps kommunikation går "fort men halvdant precist" som en hjälp att snabbt reagera i livshotande händelser. Men i ett socialt sammanhang är dessa ryggmärgsreaktioner ofta fel och de modereras av den mer exakta (men långsammare) informationen som når olika delar av hjärnan. Dessa nervbanor är f.ö något som utvecklas efter vår födelse och som blir eftersatta vid tex en kärlekslös och emotionell fattig uppväxt.

/ B

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-28 19:36

Biilx50x:

Usch vad det där sista lät tragiskt. Jag kan inget om sånt. Det finns nog olika förnimmelser, eller?. Emotionell intelligens, är det samma sak som emotionell empati? Det finns ju människor som har svårt (känner sig pressad) i sociala sammanhang (kanske fler än 4 personer) men har stor förmåga att känna "vibbar". Sedan har vi ju det faktum att man med ögonbindel och hörsel faktiskt kan försvara sig hyfsat. Ännu bättre om båda är "blinda". Jag kan inte annat än att bli fruktansvärt imponerad av hörslen samt den bild som de kan måla upp för en fastän man inte ser (kanske måste man ha sett någon gång för att få denna bild).

Nåväl. Detta blev nog utanför topic, sorry

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-10-29 21:05

Lite O.T.

Intressanta forskningsresultat men nedslående.
Dyslektiker och hörsel.....

New Insight into Neurological Basis of Dyslexia

http://www.ucsf.edu/daybreak/1999/05/25_dyslexia.html

Eftersom några här på forumet gått ut med att de är dyslektiker
vore det intressant att höra en kommentar om ni inte tar illa upp.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-03 13:11

Ingen fara Callisto. :wink:

Jag är ju en av dem med klara skriv- och lässvårigheter, men jag tror det finns skäl att tro att jag inte är drabbad av det syndrom-komplex som artikeln nämner.

Av följande skäl:

1. Jag lärde mig att prata extremt tidigt, och har aldrig haft egentliga språkproblem. Jag talade redan i ettårsåldern - alldeles för mycket tyckte vissa...

2. Har alltid haft lätt för talat språk snarare än det motsatta (svårt för språk alltså). Eftersom jag inte deltog i engelskaundervisningen i skolan annat än marginellt har jag lärt mig engelska i princip uteslutande genom att titta på TV och gå på bio, och det har gått rätt bra faktiskt. Jag talar engelska hyfsat. Inte väldigt bra, men tillräckligt för att ha blivit misstagen för att vara infödd brittanier i England, tillräckligt för att ha blivit utkastad från en kurs i "teknisk engelska" på förra jobbet, och tillräckligt för att få högsta poäng på högskoleprovet i engelsk läsförståelse (liksom i svensk). :P
Andra språk har jag inte exponerats för i någon större utsträckning, så jag talar bara svenska och engelska..

3. Min dyslexi är nog främst synrelaterad. Jag har inte perfekt fotografisk minne, men anska nära. Och jag har ett väldigt utvecklat 3-D tänkande. När jag ser något så minns jag inte bara hur det ser ut (och är därför hyggligt bra på att teckna saker) utan dessutom ser jag hur tredimensionella objekt ser ut från alla håll samtidigt, även om jag bara i verkligheten ser dem från en riktning. Jag ser dem inte som en bild i huvudet, utan jag förnimmer liksom deras tredimensionella helhet.

Men, av just dessa skäl (tror jag) är det så att just text ställer till med problem för mig. När jag läser en text så kan jag inte låta bli att se annan text på samma sida samtidigt! En mening kan därför lätt förvrängas således att jag tycker att det finns en massa extra ord i den, som i verkligheten står på helt andra ställen på samma sida. Eftersom jag dessutom kan snurra på saker i huvudet utan besvär (kan ganska obehindrat skriva uppåner eller spegelvänt) tycker jag att det är svårt att se felstavningar så länge rätt bokstäver används.

Kort sagt: Jag kan tänka mig att det finns många sorters dyslexi. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-04 18:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 15:27

IngOehman skrev:Men, av just dessa skäl (tror jag) är det så att just text ställer till med problem för mig. När jag läser en text så kan jag inte låta bli att se annan text på samma sida samtidigt! En mening kan därför lätt förvrängas således att jag tycker att det finns en massa extra ord i den, som i verkligheten står på helt andra ställen på samma sida.

Aha, nu förstår jag varför du ibland inte fattar ibland vad jag skriver - hahaha!

Skämt åsido, jag tycker du hanterar dina "besvär" mycket bra. Några saknade eller överflödiga bokstäver här och där förändrar ju inte innehållet och någon inverkan på tankeskärpan märks ju inte heller av.

Text är ju egentligen bara en förenklad sekundär kommunikation som behövs över avstånd - tid eller fysiskt. Ungefär som pengar bara är en bild av ett innehav som kan utväxlas över tid och rum.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-03 19:23

Det där med att kunna skriva upp och ned och spegelvänt sägs vara ganska vanligt bland dyslektiker. Vissa lär t.o.m. bara kunna läsa ordentligt upp och ned!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 20:10

Magnuz skrev:Det där med att kunna skriva upp och ned och spegelvänt sägs vara ganska vanligt bland dyslektiker. Vissa lär t.o.m. bara kunna läsa ordentligt upp och ned!

Men det behöver man inte vara dyslexiker för att göra. Själv har jag inget som helst problem att läsa en bok upp och ner, speciellt inte när jag står på huvudet :-)

/ B

Användarvisningsbild
Rg62_inaktiv

Inläggav Rg62_inaktiv » 2006-11-03 20:24

IngOehman
Har du tänkt på att ditt sätt att se världen kanske inte delas av alla?
Jag menar att dyslexin (obs. ingen värdering här) ger dig en världsbild som kanske inte är representativ.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-03 20:28

Rg62 skrev:IngOehman
Jag menar att dyslexin (obs. ingen värdering här) ger dig en världsbild som kanske inte är representativ.

intressant första inlägg med tanke på att du funnits här i nästan 4år :D

Användarvisningsbild
Rg62_inaktiv

Inläggav Rg62_inaktiv » 2006-11-03 20:32

Haakan_W skrev:intressant första inlägg med tanke på att du funnits här i nästan 4år :D

Det är värst vad tiden går även som frånvarande. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-03 20:37

Bill50x skrev:
Men det behöver man inte vara dyslexiker för att göra. Själv har jag inget som helst problem att läsa en bok upp och ner, speciellt inte när jag står på huvudet :-)

/ B

Nej, men det ska tydligen finnas ett fastställt samband.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-03 20:38

Haakan_W skrev:intressant första inlägg med tanke på att du funnits här i nästan 4år :D

Que? Han blev ju medlem idag. :!: :?:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-03 20:42

Finns det överhuvudtaget ens två människor som har samma sätt att se världen? Vad är förresten en representativ världsbild? Representativ för vem? Låter hur som helst extremt långsökt att det skulle ha särskilt mycket med just dyslexi att göra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 20:43

Varför skulle en dyslektiker ha en annan världsbild?

Jo självklart har en sådan det. Precis som en vänsterhänt, tunnhårig, tjock, direktör, arbetslös, hifi-nörd, rik, fattig, en-bent, smal, krullhårig, moderat, sosse.... har olika världsbilder. Alltså precis som alla människor har olika världsbilder!

Så vad är representativt?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi