phloam skrev:Sent grattis och gott nytt år till BB
Tack!

//BB
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Sent grattis och gott nytt år till BB
BB skrev:Gynte96 skrev:Audio-Tronic CM3 Pro
För en tid sedan började min vänster högtalare låta illa (basarna).
En längre historia kort. Delningsfiltret var klantigt ihopsatt.
En tråd från ingående plus gick igenom kortet och kom i kontakt med spolen.
Kontroll av den högra högtalaren visade samma fel.
Enkelt åtgärdat genom klippa av utstickande tråd och limma fast en bit glasspinne(!) mellan spole och kort.
En annan sak jag fixat är läckage från ljudledningen upp i utrymmet bakom diskanthornet. (Byte av membran)
I nederkant såg jag en limsträng på kortsidan av en spånskiva och under den en springa.
Spelade musik och det blåste! En kvartstav limmades fast och jag vill påstå att det låter bättre.
ps
Jag har ett par "vanliga" CM3 och dom har inga fel alls
Hej,
Du uppger att delningsfiltren var "klantigt hopsatta" på ena paret men att andra paret "inte hade några fel alls". Kan du styrka påståendet med fotografier? Hur ska vi veta om det var piratmoddade högtalare?
Att det sedan skulle vara luftläckage i hornkaviteten och att denna läcka skulle korrigeras med ett membranbyte gör mig om möjligt ännu mer förvånad(?) Diskantmembranet rör sig ju fritt i förhållande till "sidoväggarna" i hornets hals och det måste de göra om du inte bara ska få distortion.
Vad har högtalarna för serienummer?
//BB
single_malt skrev:Colquhoun skrev:Vad är det för värde på spolen i filtret på cm3:orna? Tänkte byta till kraftigare terminaler på lådorna så man kan få dit lite grövre kabel. Ska passa på att byta det interna kabelaget samt filtret samtidigt.
3mH
Samma i cm3 som i megatrend
Perfector skrev:God vän som bygger sina egna rörslutsteg säger med värme i rösten att ingenting låter som ett par CM3'or på rör.
Bagwan skrev:Vad trevligt att någon kommer med inlägg.Undrar hur det gått för bjorn med Quadra-uppgraderingen....
Sundskepsis skrev:Is what??
Almen skrev:Sundskepsis skrev:Is what??
Ja, sedan länge.
Bagwan skrev:Någon som vet om det skett några framsteg med baselement till CM 3?
Efter en incident med en app till en Oppo Blue ray,en digital volymkontroll och en del rödvin
har det uppstått ett behov..
Vad var det för ersättningselement som var på gång för ett par år sedan?
Händelsevis någon som har 6 st friska orginalbasar liggande?
Bagwan skrev:Tack för tips.
Så det är alltså SP 1014 som sitter i alla varianter av CM3?
Plockade ur elementen i går,men alla beteckningar var borttagna.
MagnusÖstberg skrev:Sista inlägget i den tråden är tre år gammalt.
Sedan dess har det hänt mindre roliga saker och Bo har inte längre kvar sitt bolag.
Men det här är rätt betydelselöst i det stora hela och känns rätt fjuttigt i jämförelse med att han förlorat sin fru i sjukdom.
IngOehman skrev:Det tror jag inte är någon större risk.MagnusÖstberg skrev:Sista inlägget i den tråden är tre år gammalt.
Sedan dess har det hänt mindre roliga saker och Bo har inte längre kvar sitt bolag.
Men det här är rätt betydelselöst i det stora hela och känns rätt fjuttigt i jämförelse med att han förlorat sin fru i sjukdom.
Är inte det där saker som man bör låta BB välja om han vill berätta om själv?
Vh, iö
Perfector skrev:Hans alster blir aldrig gamla och förtjänar all uppskattning.
Hoppas folk inte slänger hans konstruktioner på tippen för att det kan bli svårt att hitta element.
Bagwan skrev:Perfector skrev:Hans alster blir aldrig gamla och förtjänar all uppskattning.
Hoppas folk inte slänger hans konstruktioner på tippen för att det kan bli svårt att hitta element.
Det skulle kännas minst sagt märkligt att åka till återvinningen med dom där fina gamla lådorna.
Dom får helt enkelt stå och vila sig tills element har införskaffats.
Det vore fint att kunna byta till helt nya element och även nytt delningsfilter,antar att
även sådana åldras efter x antal årtionden i drift.
Har för mig att ljudet har mattats en hel del med åren,det är inte längre det där kristallklara,
spänstiga Audiotronicljudet från det glada 80-talet..
petersteindl skrev:Det är troligtvis snarast aluminiumfolien i diskanten som kan behöva en översyn.
Perfector skrev:Bagwan skrev:Perfector skrev:Hans alster blir aldrig gamla och förtjänar all uppskattning.
Det skulle kännas minst sagt märkligt att åka till återvinningen med dom där fina gamla lådorna.
Dom får helt enkelt stå och vila sig tills element har införskaffats.
Det vore fint att kunna byta till helt nya element och även nytt delningsfilter,antar att
även sådana åldras efter x antal årtionden i drift.
Har för mig att ljudet har mattats en hel del med åren,det är inte längre det där kristallklara,
spänstiga Audiotronicljudet från det glada 80-talet..
Filter med polykondingar åldras inte alls i samma utsträckning som bipol gör
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster