Moderator: Redaktörer
Det är dock elakt att anklaga att folk är fegisar för det
meanmachine skrev:Det är väl ni som är emot som skall deltaga.Om jag och Mayro gör det vem skall tro på det testet.
![]()
FBK skrev:Konstigt att inte subjektivisten och resten nappar, men det är kanske "Mycket snack och liten verkstad"
Mikael2 skrev:Dr Tinnitus,
Eftersom du kräver att Randi ska anlitas kan väl du bevisa att han verkligen går att anlita för kabeltester. Går dom med på t ex EKK mot Valhalla eller vart går gränserna för paranormalt? Hör vilka krav dom ställer så vi vet om dina (och Randis) krav är möjliga för en audiofil att ställa upp på och genomföra. Det blir lite orimligt när du skriker Randi så fort nån öppnar munnen om det är ogenomförbart.
Enligt wiki-artikeln jag blev hänvisad till så är ju ett av kraven kändisskap "high media profile"så jag är rädd att de flesta snubblar redan på det kravet men artikeln kanske inte stämmer på den punkten.
En annan grej i artikeln som gör mig tveksam är siffran som nämns:
To date, over 1,000 applications have been filed but no one has passed a preliminary test, which is set up and agreed upon by both Randi and the applicant.
Bara drygt 1000 människor som varit sugen på belöningen sen 1996![]()
Det är nåt som inte stämmer eller kan drygt 1000 betyda flera miljoner ansökningar![]()
I fallet Randi tycker jag att bevisbördan är på dig.
Birger skrev:Nja, kycklingar vet jag inte men det är märkligt tyst från vetenskapslägret om riktiga tester som ha gjorts.
Ofta är det folk från den sk "andra" sidan Sladd, Brickman, Timbre mfl som testar och ibland tom testar blint. Fast jag kan ju själv tycka att om branschfolk testar så gäller det att verkligen läsa mellan raderna och kolla så att det finns opartiska öron med i panelen. Jag har mycket svårt för Sladd men ingen skall ta ifrån honom hans rätt kuliga sätt att beskriva saker och hans sätt att skriva.
Jag tror att jag har läst om någon test där Johan Lindroos var med och även IÖ har testat en del. LTS testerna genererar ju sen rekommendationer som en del väljer att ha som sitt stora riktmärke när dom köper prylar. Hetsporren brukar också redovisa olika lyssningar ibland och även nu senast en blindtest mellan en dvd och en cd. All heder åt det.
Tyvärr verkar många tycka att det är mer kul att hacka på folk som testar än att testa själva men så är det nu här på faktiskt.se med ett litet mobbargäng. Detta gäng testar aldrig själva, i alla fall inget som redovisats. Ett råd till MM, Mayro mfl är att försöka strunta i dom så gott det går även om det kan vara väldigt svårt, jag vet
Mikael2 skrev:To date, over 1,000 applications have been filed but no one has passed a preliminary test, which is set up and agreed upon by both Randi and the applicant.
Bara drygt 1000 människor som varit sugen på belöningen sen 1996![]()
Det är nåt som inte stämmer eller kan drygt 1000 betyda flera miljoner ansökningar![]()
I fallet Randi tycker jag att bevisbördan är på dig.
Mikael2 skrev:Jag frågar bara om din rekommendation är genomförbar. Jag har inte rekommenderat Randi. Hävdar du nåt så får du väl bevisa att det går eller dra till nåt flummforum!
Mikael2 skrev:Skitsnack och rädsla för att vara en pajas för 1 miljon dollar? Tänk efter nu, jag gissar att fler än 1000 ansöker till Big Brother varje år. Här pratar vi om 1000 stycken över hela världen under mer än 10 år.
Jag tror att du lätt hittar 100000 personer i Sverige som påstår att dom hör skillnad på EKK och Valhalla om det finns en chans att vinna 1 miljon dollar om dom lyckas. Det finns nån hake, det inser du väl?
dimitri skrev:Jag har sett några av Randis tester. De är mycket seriöst upplagda. Och sedan gör han inte narr av folk som inte har lyckats bevisa det de hade tänkt sig att bevisa. Slutsatsen blir alltid att "det här försöket med den här designen har inte lyckats påvisa...". Det finns alltid en panel av oberoende och i veteskapen förankrade personer. Det är alltså inte han själv som avgör resultaten.
Sedan ser han ut att vara till åren kommen, så det är nog lite brådis.
Mikael2 skrev:Ja men ta reda på det då eller sluta att hoppa på andra som bara delar ut sina tips.
Du efterfrågar ju så mycket av alla "flummare" som delar ut kabeltips så varför kan inte du svara på dina egna flummerier runt Randi?
Mikael2 skrev:Jag tror att du lätt hittar 100000 personer i Sverige som påstår att dom hör skillnad på EKK och Valhalla om det finns en chans att vinna 1 miljon dollar om dom lyckas. Det finns nån hake, det inser du väl?
lasselite skrev:FBK skrev:Konstigt att inte subjektivisten och resten nappar, men det är kanske "Mycket snack och liten verkstad"
Föregå gärna med gott exempel. Att tro att ni skulle juga om resultatet av ett väl genomfört test, är ju bara larvigt.
Ni kan ju köra testet och rapportera live här på faktiskt, och på hf. Behöver ni hjälp med metod, är det många som gladeligen kommer att ställa upp.
M. MM å FBK, fler än tre behöver man ju inte vara. Hoppas ni kan få ihop det
Dr_Tinnitus skrev:Mikael2 skrev:Ja men ta reda på det då eller sluta att hoppa på andra som bara delar ut sina tips.
Du efterfrågar ju så mycket av alla "flummare" som delar ut kabeltips så varför kan inte du svara på dina egna flummerier runt Randi?
Men du, varfør i hela friden ska jag ta reda på det åt dig, ær du inte læskunnig eller vad?
Lægg av med det tramset nu!
Dr Tinnitus
Mikael2 skrev:Dr_Tinnitus skrev:Mikael2 skrev:Ja men ta reda på det då eller sluta att hoppa på andra som bara delar ut sina tips.
Men du, varfør i hela friden ska jag ta reda på det åt dig, ær du inte læskunnig eller vad?
Lægg av med det tramset nu!
Dr Tinnitus
Det går inte att komma till Randi om du är en vanlig Svensson med hifi som hobby och tycker dig höra skillnader på elkablar, säkringar eller shakti.
Kan vi vara överens om det så kan du sluta med att tipsa om Randi så ska jag sluta med att ge hifi-voodoo-tips?
12. This offer is not open to any and all persons. Before being considered as an applicant, the person applying must satisfy two conditions: First, he/she must have a “media presence,” which means having been published, written about, or known to the media in regard to his/her claimed abilities or powers.
Thomas_A skrev:Man kan alltid gå via exempelvis Stereophile.
..och skapa en mediacirkus så att Larry King reagerar?
Mikael2 skrev:Thomas_A skrev:Man kan alltid gå via exempelvis Stereophile.
Beror på vad du menar? Tidningen är ju redan full av dom som påstår sig höra skillnader på det mesta.![]()
Hur skulle jag eller en Svensson sticka ut från mängden och skapa en mediacirkus så att Larry King reagerar?
Thomas_A skrev:
Åja, det finns ganska många där som är intresserade av att någon kan skilja på kablar i ett regelrätt blindtest. Jag kan maila JA och höra, har pratat med honom förr, men det kräver sas att någon ställer upp och och vet sig kunna skilja på något kontroversiellt i ett blindtest. Utan att ha några konkreta fakta kan jag nog inte förmå dem att bli intresserade.
...
lasselite skrev:Det är helt OK om ni gör testet, och genomför det på ett bra sätt. Jag tror faktiskt inte att någon av er skulle ljuga om resultatet.
Problemet är ju att "otroende" kanske inte hör skillnad. Då blir det en test av de "troendes" förmågor, kontrollerade av otrogna. Vilket brukar leda till att trogna blir "stressade".
En tidigare inbjudan backades det på, efter att myran "råkat" komma i konflikt med allt och alla. Att många nu är bra trötta på allt svamlande, står väl bortom allt rimligt tvivel.
MM; du kan göra ett test själv. Vill du ha hjälp med metodik, och vilka fällor som finns, samt hur du undviker dem, så får du all hjälp du kan önska här på faktiskt.
Birger skrev:Nja, kycklingar vet jag inte men det är märkligt tyst från vetenskapslägret om riktiga tester som ha gjorts.
Ofta är det folk från den sk "andra" sidan Sladd, Brickman, Timbre mfl som testar och ibland tom testar blint. Fast jag kan ju själv tycka att om branschfolk testar så gäller det att verkligen läsa mellan raderna och kolla så att det finns opartiska öron med i panelen. Jag har mycket svårt för Sladd men ingen skall ta ifrån honom hans rätt kuliga sätt att beskriva saker och hans sätt att skriva.
Jag tror att jag har läst om någon test där Johan Lindroos var med och även IÖ har testat en del. LTS testerna genererar ju sen rekommendationer som en del väljer att ha som sitt stora riktmärke när dom köper prylar. Hetsporren brukar också redovisa olika lyssningar ibland och även nu senast en blindtest mellan en dvd och en cd. All heder åt det.
Tyvärr verkar många tycka att det är mer kul att hacka på folk som testar än att testa själva men så är det nu här på faktiskt.se med ett litet mobbargäng. Detta gäng testar aldrig själva, i alla fall inget som redovisats. Ett råd till MM, Mayro mfl är att försöka strunta i dom så gott det går även om det kan vara väldigt svårt, jag vet
Användare som besöker denna kategori: bosh och 27 gäster