bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 19:55

Richard skrev:
Harryup skrev:
Richard skrev:
Harryup skrev:
Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.

V.H. Richard.

Även om man önskar att det skulle vara så, så är det inte bevisat.
Man har möjligen inte upptäckt någon färgning i ett (större?) antal anläggningar.

EKK är hörbart helt transparent vid rimliga längder.

Hur kan man höra om något är transparent?
Då påstår man ju att det inte finns någon påverkan. Det går inte att bevisa.
Däremot kan man lyssna utan att ha upptäckt någon färgning.

Jo, i all ödmjukhet vill jag bestämt påstå att det kan man visst. Mycket enkelt dessutom.

Man jämför hur signalen låter före kabeln, detta får vara referens.
Sedan lyssnar man på hur musiken låter EFTER kabeln. Hör man någon skillnad har en försämring uppträtt i kabeln man provar.

Detta experiment kräver att man är två som testar. man tillverkar en adapterkabel, som man snabbt kan ansluta till den högtalare man lyssnar på. Detta är referensen. Sedan kopplar man in div. bluff och bågkablar, lampsladd och EKK mm. på adapterkabeln. Hör man ingen skillnad alls med den tillkopplade kabeln är kabeln hörbart transparent.

Man bör vara två stycken och utföra testen blint, samt koppla om minst tio gånger.

( Detta är ju io.f.sig ett mycket primitivt testande av kablar, men avslöjande. Dessutom kan vem som helst genomföra det!
LTS har mig veterligen testat kabeln MYCKET mera noggrant, och kommit fram till precis samma resultat, EKK är transparent vid rimliga kabellängder.)

Och om båda färgar "lika mycket", hur skall du sortera bort det ifrån att ingen färgar?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 19:56

Richard skrev:
Nefilim skrev:
matereo skrev:
Nefilim skrev:
Matereo! Jag föredrar det som är billigast, och gör det det ska. Förmedla elektriska signaler.. :wink:

Då är det det som är bäst utifrån din preferens och dina kriterier.

Skulle uttryckt mig bättre. Jag tror!! :wink:

(Dessutom talar jag utifrån mina preferencer. (Som jag hoppas alla gör här)

Det handlar ju, tyvärr inte om tro i just detta spörsmål.
Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.

Man kan ju t.ex. tro att jorden är platt, att bibeln är skriven av en gubbe med skägg på ett vitt moln, att 2+2 är fem osv.
Att man tror något gör ju inte automatiskt att det man tror är sant.

Tro kan man faktiskt göra om allt.

Ända tills man genom objektiva test kan se att ens tro var uppenbart felaktigt. Först då kan man ta ett steg till, till varaktig kunskap.

Finns det då någon som helst anledning till att använde en kabel som är sämre än EKK? Priset? Tror nog inte det.

Upplever man en försämring då man byter från dyra bluff och båg kablar till EKK skulle jag istället söka felet någon annanstans.

Kablarna är helt transparenta, och det låter sämre? Felet är då i signalkällan eller högtaleriet eller förstärkaren. Då blir man kanske tvungen att kolla dessa delar, det bästa är ju att man använder en bevisat transparent produkt. Något som man tyvärr inte kan läsa sig till i div. hifitidningar. Produkten bör vara F/E testat, åtminstone A/B testad av olika lyssnare, blint naturligtvis.

Sedan är det ofta - inte alltid, så att mycket dyra förstärkare färgar ljudet oacceptabelt från originalet. Tillverkarna vill ha ett " sound".
Exempel på detta är mycket dyra Marantzförstärkara, nästan alla rörförstärkare, m.fl.

Kom ihåg att kärleken till musiken bör vara större än passionen för kablarna. En kabel transporterar bara signalen. En kabel är inte intelligent eller musikalisk. En komponent kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden. Så enkelt är det Faktiskt.se, men är kanske svårt att förstå om man investerat 100000 tals kronor på elektronik som uppenbarligen färgar ljudet på ett oacceptabelt sätt.

Så- tänk efter, alla ni som blivit lurade på dyra, färgande kablar, men inte insett det än: är jorden platt? Är 2+2= 5?

Läs gärna inlägget två gånger.

V.H. Richard.

En massa gojja och strunt anser jag att det där ospecifierade färgar snacket är, när man tar det bortom personlig preferens, för personlig preferens är referens i allt annat än lab. och avhandlings sammanhang. Iaf. i musiklyssnings hänseende vågar jag med säkerhet säga. Kom inte och dyvla på folk uppfattningar som den värsta butiks-kabel-krängare. Jagskulle inte stå ut om Faktiskt blev ett forum för den absoluta sanningen i värsta Linn andan.

Själv anser jag att EKK och RG62 är oerhört bra kablar, även om jag inte använder EKK'n just nu.

Dags att sluta med allt sånt där "nähä du tänker/tycker/hör fel" snack och föra dialog för att upplysa varandra vidare. Andras nyfikenhet upphör oftast vid dagmatikens inträde glöm ej det!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 19:57

Richard skrev:Det är ju självklart att om man jämför något som är bevisligen ofärgat mot något som låter annorlunda, att det som låter olikt referensen är en färgande/försämrande produkt! Vart tog logiken vägen, Bill?

"Bevisligen ofärgat" - i vilken test?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 19:59

matereo skrev:
Richard skrev:
Nefilim skrev:
matereo skrev:
Nefilim skrev:
Matereo! Jag föredrar det som är billigast, och gör det det ska. Förmedla elektriska signaler.. :wink:

Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.

Man kan ju t.ex. tro att jorden är platt, att bibeln är skriven av en gubbe med skägg på ett vitt moln, att 2+2 är fem osv.

Ända tills man genom objektiva test kan se att ens tro var uppenbart felaktigt. Först då kan man ta ett steg till, till varaktig kunskap.

Finns det då någon som helst anledning till att använde en kabel som är sämre än EKK? Priset? Tror nog inte det.

Upplever man en försämring då man byter från dyra bluff och båg kablar till EKK skulle jag istället söka felet någon annanstans.

Kablarna är helt transparenta, och det låter sämre? Felet är då i signalkällan eller högtaleriet eller förstärkaren. Då blir man kanske tvungen att kolla dessa delar, det bästa är ju att man använder en bevisat transparent produkt. Något som man tyvärr inte kan läsa sig till i div. hifitidningar. Produkten bör vara F/E testat, åtminstone A/B testad av olika lyssnare, blint naturligtvis.

Sedan är det ofta - inte alltid, så att mycket dyra förstärkare färgar ljudet oacceptabelt från originalet. Tillverkarna vill ha ett " sound".
Exempel på detta är mycket dyra Marantzförstärkara, nästan alla rörförstärkare, m.fl.

Kom ihåg att kärleken till musiken bör vara större än passionen för kablarna. En kabel transporterar bara signalen. En kabel är inte intelligent eller musikalisk. En komponent kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden. Så enkelt är det Faktiskt.se, men är kanske svårt att förstå om man investerat 100000 tals kronor på elektronik som uppenbarligen färgar ljudet på ett oacceptabelt sätt.

Så- tänk efter, alla ni som blivit lurade på dyra, färgande kablar, men inte insett det än: är jorden platt? Är 2+2= 5?

V.H. Richard.

En massa gojja och strunt anser jag att det där ospecifierade färgar snacket är, när man tar det bortom personlig preferens, för personlig preferens är referens i allt annat än lab. och avhandlings sammanhang. Iaf. i musiklyssnings hänseende vågar jag med säkerhet säga. Kom inte och dyvla på folk uppfattningar som den värsta butiks-kabel-krängare. Jagskulle inte stå ut om Faktiskt blev ett forum för den absoluta sanningen i värsta Linn andan.

Själv anser jag att EKK och RG62 är oerhört bra kablar, även om jag inte använder EKK'n just nu.

Dags att sluta med allt sånt där "nähä du tänker/tycker/hör fel" snack och föra dialog för att upplysa varandra vidare. Andras nyfikenhet upphör oftast vid dagmatikens inträde glöm ej det!

Tyvärr är det du skriver ren gallimatias från början till slut.
" Pesonligt tyckande" gör ju inte att 2+2=5 , som du nu insinuerar,kanske kan vara sant.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 20:04

Harryup skrev:
Richard skrev:
Harryup skrev:
Richard skrev:
Harryup skrev:
Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.

V.H. Richard.

Även om man önskar att det skulle vara så, så är det inte bevisat.
Man har möjligen inte upptäckt någon färgning i ett (större?) antal anläggningar.

EKK är hörbart helt transparent vid rimliga längder.

Hur kan man höra om något är transparent?
Då påstår man ju att det inte finns någon påverkan. Det går inte att bevisa.
Däremot kan man lyssna utan att ha upptäckt någon färgning.

Jo, i all ödmjukhet vill jag bestämt påstå att det kan man visst. Mycket enkelt dessutom.

Sedan lyssnar man på hur musiken låter EFTER kabeln. Hör man någon skillnad har en försämring uppträtt i kabeln man provar.

Detta experiment kräver att man är två som testar. man tillverkar en adapterkabel, som man snabbt kan ansluta till den högtalare man lyssnar på. Detta är referensen. Sedan kopplar man in div. bluff och bågkablar, lampsladd och EKK mm. på adapterkabeln. Hör man ingen skillnad alls med den tillkopplade kabeln är kabeln hörbart transparent.

Man bör vara två stycken och utföra testen blint, samt koppla om minst tio gånger.

( Detta är ju io.f.sig ett mycket primitivt testande av kablar, men avslöjande. Dessutom kan vem som helst genomföra det!
LTS har mig veterligen testat kabeln MYCKET mera noggrant, och kommit fram till precis samma resultat, EKK är transparent vid rimliga kabellängder.)

Och om båda färgar "lika mycket", hur skall du sortera bort det ifrån att ingen färgar?

Du har inte förstått! ( Detta vill jag i all ödmjukhet påstå, utan att verka dryg ) Läs igen.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 20:04

Richard skrev:
matereo skrev:
Richard skrev:
Nefilim skrev:
matereo skrev:
Nefilim skrev:

V.H. Richard.

Tyvärr är det du skriver ren gallimatias från början till slut.

Det var ju sakligt bemött! Det enda ditt resionemang leder till är att folk blir förbannade , kanske lämnar forumet där somliga verkar ha sina empiriska och absoluta sanningar, samt aldrig prövar om det ligger något i vad du hävdar, för du uppmuntrar inte till dialog, du tror att musikåtergivning enbart är en teknikalitet och upplevelsen irrelevant.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-05 20:07

Richard:

Får inte i hop det här riktigt, hur kopplar man för att höra hur det låter före kabeln, efter kabeln är ju lite enklare att förstå.....
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 20:09

Återigen; VEM har bevisat att EKK är ofärgande?

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 20:12

Bill50x skrev:Återigen; VEM har bevisat att EKK är ofärgande?

/ B

Ingen! Men kritiken mot just EKK beror nog på att de som köpt högtalarkablar för 10 KKr + känner sig lurade, vilket gör att de aldrig kommer att erkänna det.. Vilket nedköp att erkänna att man blivit blåst på en massa pengar! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 20:13

Matereo
tack för ett mycket bra inlägg
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-05 20:14

Citera endast det som är nödvändigt, använd inte citera-knappen som svarsknapp.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-08-05 20:14

Jo det tycker jag, borde falla under religionsfrågor.
Kan man inte lägga in i forumets policy att man inte får föra diskussioner om kablar??

MVH
Lech :cry:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 20:15

Nefilim skrev:

/ B

Ingen! Men kritiken mot just EKK beror nog på att de som köpt högtalarkablar för 10 KKr + känner sig lurade, vilket gör att de aldrig kommer att erkänna det.. Vilket nedköp att erkänna att man blivit blåst på en massa pengar! :?

Det är alltså inte bevisat att EKK är ofärgande, är det vad du säger? Så Richard har fel mao?

Själv tycker jag EKK är mycket prisvärda men synnerligen trista rent praktiskt. Skulle betala en bra slant för något smidigare och snyggare...

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 20:16

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:

/ B

Det är alltså inte bevisat att EKK är ofärgande, är det vad du säger? Så Richard har fel mao?

Själv tycker jag EKK är mycket prisvärda men synnerligen trista rent praktiskt. Skulle betala en bra slant för något smidigare och snyggare...

/ B

Nej, nej, nej..Jag anser att just EKK är helt ofärgande!! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 20:18

Nefilim skrev:Nej, nej, nej..Jag anser att just EKK är helt ofärgande!! :)

Just det. Du anser så. Men det är inte bevisat.

/ B

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-05 20:19

Vee-Eight skrev:Citera endast det som är nödvändigt, använd inte citera-knappen som svarsknapp.

Det var ju det jag gjorde :wink:

Inte nu förstås... ber så mycket om ursäkt V8.
Moderator Hififorum.nu

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 20:19

Jag vill inte att du skall bli mer förbannad än nödvändigt, matereo!

Nödvändigt för att du skall förstå att vissa saker, om man vill komma ett så sant ljud, troget " high fidelity", faktiskt.se ,kan bevisas rent objektivt! Det är inget konstigt med det!
Vissa saker kan bevisas. det är INTE frågan om personligt tyckande och smak. EKK är ofärgande vid rimliga längder.

Kabelbranchen är en, för tillverkarna, oerhört lukrativ branch, med oerhörda avanser för företagen. Detta för att lurendrejeri av konsumenten snarare är legio än undantag.

Därför måste jag ju få upplysa om detta, om folk blir förbannade ber jag litet försiktigt om ursäkt för detta. Men, de som anser att jorden är platt , eller insinuerar det, måste påtalas att dom tyvärr har fel.

Sedan är det NATURLIGTVIS så att det står var och en helt fritt att krydda sin anläggning med diverse försämringar, i form av apparater/kablar som försämrar signalen i olika grad.

Eftersom undertecknad själv genomgått en hifiresa från det ena till det andra hållet, vet jag numera att vägen till en sann återgivning av originalet i hemmiljö står att finna med ofärgade produkter. Inget konstigt alls med detta!
Senast redigerad av Richard 2007-08-05 20:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 20:19

Nefilim skrev:

/ B

jaha 8O . jag jämförde senast med 29 kr ringledarkabel från classe i sjön.. Så där har du fel .. och hade ekk spelat bättre hade det garanterat stått spaltmetrar om detta.. För det vore ju kanonroligt att få gladja er

:lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 20:20

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Nej, nej, nej..Jag anser att just EKK är helt ofärgande!! :)

Just det. Du anser så. Men det är inte bevisat.

/ B

Bevisat kommer det aldrig att bli, eftersom det finns så många "troende" kabelnissar i detta intresse! :wink:

Men var och en är salig i sin tro! :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 20:20

Richard skrev:Tyvärr är det du skriver ren gallimatias från början till slut.
" Pesonligt tyckande" gör ju inte att 2+2=5 , som du nu insinuerar,kanske kan vara sant.

Tänk på att "transparens" inte är ett axiom. Att välja "transparens" som mål när man bygger sin anläggning är i sig själv en preferens. Där av följer att "transparent" inte nödvändigt är "bättre" än färgande. It's in the eye [ear] of the beholder.

Tillbaka till EKK- känner du dej säker på att det är den bästa kabeln eller bara att den är transparent?

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-05 20:21

PEGE skrev:Richard:

Får inte i hop det här riktigt, hur kopplar man för att höra hur det låter före kabeln, efter kabeln är ju lite enklare att förstå.....

Kan du svara på min fråga Richard?
Moderator Hififorum.nu

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 20:23

PEGE skrev:
PEGE skrev:Richard:

Kan du svara på min fråga Richard?

Läs mina inlägg en gång till.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 20:24

Koffe skrev:
Richard skrev:Tyvärr är det du skriver ren gallimatias från början till slut.

Tänk på att "transparens" inte är ett axiom. Att välja "transparens" som mål när man bygger sin anläggning är i sig själv en preferens. Där av följer att "transparent" inte nödvändigt är "bättre" än färgande. It's in the eye [ear] of the beholder.

Tillbaka till EKK- känner du dej säker på att det är den bästa kabeln eller bara att den är transparent?

Transparent är för mig- numera - bäst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 20:25

Richard skrev:Nödvändigt för att du skall förstå att vissa saker, om man vill komma ett så sant ljud, troget " high fidelity", faktiskt.se ,kan bevisas rent objektivt! Det är inget konstigt med det!
Vissa saker kan bevisas. det är INTE frågan om personligt tyckande och smak. EKK är ofärgande vid rimliga längder.

Sedan är det NATURLIGTVIS så att det står var och en helt fritt att krydda sin anläggning med diverse försämringar, i form av apparater/kablar som försämrar signalen i olika grad.

Eftersom undertecknad själv genomgått en hifiresa från det ena till det andra hållet, vet jag numera att vägen till en sann återgivning av originalet i hemmiljö står att finna med ofärgade produkter. Inget konstigt alls med detta!

1) Det är INTE bevisat att EKK är ofärgande. Att kabeln inte hörbart färgar i en given setup är en annan sak.

2) "Krydda" är inte liktydigt med försämringar.

3) Din Hifi-resa kanske bara är halvvägs just nu? Vad du vet idag kanske inte är en sanning i morgon?

DU påstår att EKK är bevisligen ofärgande. Vilken test eller vilka kriterier har du som stöd för den bedömningen?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 20:31

Bill50x skrev:
Richard skrev:Nödvändigt för att du skall förstå att vissa saker, om man vill komma ett så sant ljud, troget " high fidelity", faktiskt.se ,kan bevisas rent objektivt! Det är inget konstigt med det!

1) Det är INTE bevisat att EKK är ofärgande. Att kabeln inte hörbart färgar i en given setup är en annan sak.

2) "Krydda" är inte liktydigt med försämringar.

3) Din Hifi-resa kanske bara är halvvägs just nu? Vad du vet idag kanske inte är en sanning i morgon?

DU påstår att EKK är bevisligen ofärgande. Vilken test eller vilka kriterier har du som stöd för den bedömningen?

/ B

1. Du har fel.

2. Om man skall vara trogen originalsignalen, och det bör man, är svaret " kryddning" = försämring.

3. Sant.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-08-05 20:32

Richard,

Jag har läst dina inlägg, men det jag citerade förstod jag inte riktigt ,dvs.
hur man lyssnar på ljudet innan kabeln, vad jag förstår så behövs det en högtalare för att det ska höras något...

Jag kanske bara missuppfattar ditt inlägg, så vill du förklara så är jag tacksam.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 20:34

Richard skrev:
Bill50x skrev:1) Det är INTE bevisat att EKK är ofärgande. Att kabeln inte hörbart färgar i en given setup är en annan sak.

1. Du har fel.

3. Sant.

1) Vari ligger mitt fel? Och det leder till den obesvarade frågan; I vilket sammanhang är EKK bevisat ofärgande?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 20:39

PEGE skrev:Richard,

Jag har läst dina inlägg, men det jag citerade förstod jag inte riktigt ,dvs.
hur man lyssnar på ljudet innan kabeln, vad jag förstår så behövs det en högtalare för att det ska höras något...

Jag kanske bara missuppfattar ditt inlägg, så vill du förklara så är jag tacksam.

.... man använder en adapterkabel, detta är referensen. Denna kan man snabbt koppla in í högtalaren. Denna kabel kan vara precis så lång att den når från förstärkeri till högtalaren. Sedan kopplar man på ( på adapterkabeln, alltså ) diverse andra kablar ( som man önskar testa om dom gör att signalen låter annorlunda än adapterkabeln allena). Hörs det ingen som helst skillnad på t.ex. 2 meter EKK, 1,5 mm versus adapterkabeln allena, i blindtest förstås, är kabeln hörbart ofärgande, i vart fall i denna uppsättning förstärkeri och högtalare.

Det djupt tragiska ( eller komiska ) är att vissa MYCKET dyra kablar faktiskt färgar ljudet högst påtagligt, mot ingen kabel alls ( bara adapterkabeln ) Prova!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 20:43

Bill50x skrev:
Richard skrev:
Bill50x skrev:1) Det är INTE bevisat att EKK är ofärgande. Att kabeln inte hörbart färgar i en given setup är en annan sak.

1. Du har fel.

3. Sant.

1) Vari ligger mitt fel? Och det leder till den obesvarade frågan; I vilket sammanhang är EKK bevisat ofärgande?

/ B

Enligt LTS tester är den det. Enligt mina egna simplare tester är den det.

( lägg märke till att Morello, Ingvar Ö, kaffekoppen, niclas mfl., dvs. inbitna LTS:are lyser med sin frånvaro i dessa inlägg. Om dom hade något att invända skulle dom nog debattera, men det gör dom ju nu inte ).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-05 20:45

Richard !

Vad jag tror att Bill50x vill säga är att det inte går att bevisa
frånvaron av något utan bara förekomsten.

Du kan ju med säkerhet säga att du inte hörde någon skillnad
vid ditt test, men har därmed inte bevisat att någon annan
aldrig kan komma att göra det. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi