Moderator: Redaktörer
Oavsett hur det ligger till med det du skriver så vad är det för mening med att du är så otrevlig hela tiden? Tror du någon blir trevligare av det eller? Hoppas du inspirera någon genom ditt genomotrevliga sätt att bemöta människor?Chris_Lymme skrev:Martin skrev:Chris_Lymme skrev:petersteindl skrev:Morello, jag gjorde inga mätningar. Jag förstår nu att jag kanske inte borde skriva något om mina gamla lyssningserfarenheter. Dom duger ju inte i grabbarnas sällskap.Dom duger dock för mig.
Men det kanske finns nån som är intresserad av en gammal gubbes erfarenheter, vad vet jag?
De duger frö mig också för jag har också lött och lyssnat och kommit fram till samma slutsats.
När man börjar lyssna med öronen istället för arslet så blir hifi mycket roligare.
Det är en uppmaning till Morello, Subjektivisten, Max Headrom och alla andra vilsna men högljudda får.
Fasen, varför måste du vara så djävla otrevlig hela tiden? Har du fått för lite kroppskontakt eller vad är det frågan om?
Jag känner att någon behöver säga ifrån. Brukar folk gilla dig när du är sådär eller?
Ööö... konstigt att jag uppväcker sådant försvarsbeteende hos dig. Själv tycker jag att det finns ganska gott om otrevliga typer här. Skillnanden är väl att de mobbbar "rätt" personer, nämligen de som inte är renläriga hifiskeptiker.
Jag är väl en av de få som vågar mobba mobbarna, så i själva verket är det jag som säger ifrån, inte du.
johanrohm skrev:subjektivisten skrevInte lampsladd utan någon 30 kr/m kabel.
Men, borde inte lampsladd räcka![]()
![]()
Med vänlig hälsning
JR
johanrohm skrev:
Sedan kan jag hålla med om att det är lite vansinne när, exempelvis kablarna är närmare 25 % av stereoanläggningens kostnad. Vilket man har sett exempel på ibland.![]()
Laila skrev:Lovar att ta mig en funderare !
Jag har aldrig sett Morello mobba någon. Du far med grundlösa påståenden här.Chris_Lymme skrev:Jag är väl en av de få som vågar mobba mobbarna, så i själva verket är det jag som säger ifrån, inte du.
Moment-23 skrev:Britt-Gunnar skrev:Laila skrev:Lovar att ta mig en funderare !
det är stake i dej karakral Laila
Hur vet du det?
Ursäkta frågan, men är du full??Britt-Gunnar skrev:helt rätt Koppen det är nog dags för semester för Morello
Kaffekoppen skrev:Ursäkta frågan, men är du full??Britt-Gunnar skrev:helt rätt Koppen det är nog dags för semester för Morello
Britt-Gunnar skrev:Kaffekoppen skrev:Ursäkta frågan, men är du full??Britt-Gunnar skrev:helt rätt Koppen det är nog dags för semester för Morello
det är inget att ursekta; stämmer bra det
Om det var en fråga så kan jag bekräfta antagandetLaila skrev:2 points till koppen som i skrivande stund är helt nykter ?
meanmachine skrev:Jag har under min senaste veckas sverigetour hunnit på sjaskiga hotell, halvrisiga stolar på billiga flygplatser samt trånga malmö aviationstolar, med och fundera lite på sladdar och dess inverkan på ljud. Jag hade även tid under lång väntan på försening att samtala med en tekniker på LFV som jobbar med att installera data samt kommunikationsutrustning till b.la. flygledningen.
Enligt honom så har kablars inverkan ytterst stor betydelse speciellt nätkablar. Han påtalade flera gånger att standardkablarna släpper alldeles för mycket genom och en självklar kabel för bruk av störningsfri elektronik är en skärmad kabel. Så ha efter samtal om huruvida hifi behöver bra nätkablar menade omg. att man absolut skall ha en bättre skärm på kablen för att minska störning och magnetiska fält.
En egen reflektion runt detta är på samma spår just att varför skulle man inte tjäna på att minska magnetfältet? Ingen av er tycker väl att det är bra med drosslar som brukar järnkärna? Lika med nätkablar av ormbovarianten med båda signalkablar samt högtalarkablar som letar sig mellan. Detta torde klart som korvspad vara en klart magnetisk påverkan som mycket likt drosseln kommer att påverka sinussignalen.
Med detta i tanken är det för mig mycket lätt att se att det finns mer än säljargument att fundera över, kanske TOM att det är en realitet att tom en nätkabel kan påverka positivt inom audioavspelning, Gud förbjude.
Vidare så hittade jag en tråd på sweetspot som jag ögnat igenom.
Det stannade i princip av efter detta inlägg så jag quotar in detta här som en liten vitamininjektion.
"J-son (Edit...och ev andra självklart...)
Kan du säga mig en sak.. Om man bygger en stärkare.. Och detta med i nätdelen en viss mängd grejor där du kan välja mellan en typ av uppbyggnad på komponenterna.. Eller i den andra använder komponenter av annan uppbyggnad.. Men dom har exakt lika värden induvideelt...
Och jag vet inte vad sakerna heter eller gör där. Så det är ingen ide att fråga...Och det är inte heller den "springande punkten" här..
Anser du att det inte skulle förändra ljudet oavsett du använde den ena typen eller den andra fast dom har exakt lika värden. Samt mätte även enskillt lika????" Av Mayro på sweetspot
En hel värld av förstärkarbyggare håller väl för givet att komponenterna i nätdelen oavsett om de har samma värden på secifikationern låter olika väl monterade. En nätsladd är ju så klart en av komponenterna. Kunde vara intressant att följa er här och er syn på detta med nätsladdar.
meanmachine skrev:Jag har lite funderingar.
1...
Kan en dyrkabel innebära försämringa av ljudet på något vis?
Kaffekoppen skrev:Vad är en Hifi-skeptiker?
Användare som besöker denna kategori: Conan, Roadrunner och 20 gäster