Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-15 21:58

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-15 22:03

Chris_Lymme skrev:
Martin skrev:
Chris_Lymme skrev:
petersteindl skrev:Morello, jag gjorde inga mätningar. Jag förstår nu att jag kanske inte borde skriva något om mina gamla lyssningserfarenheter. Dom duger ju inte i grabbarnas sällskap. :? Dom duger dock för mig. :-) Men det kanske finns nån som är intresserad av en gammal gubbes erfarenheter, vad vet jag?

De duger frö mig också för jag har också lött och lyssnat och kommit fram till samma slutsats.

När man börjar lyssna med öronen istället för arslet så blir hifi mycket roligare.

Det är en uppmaning till Morello, Subjektivisten, Max Headrom och alla andra vilsna men högljudda får.

Fasen, varför måste du vara så djävla otrevlig hela tiden? Har du fått för lite kroppskontakt eller vad är det frågan om? :evil:

Jag känner att någon behöver säga ifrån. Brukar folk gilla dig när du är sådär eller? :roll:

Ööö... konstigt att jag uppväcker sådant försvarsbeteende hos dig. Själv tycker jag att det finns ganska gott om otrevliga typer här. Skillnanden är väl att de mobbbar "rätt" personer, nämligen de som inte är renläriga hifiskeptiker.

Jag är väl en av de få som vågar mobba mobbarna, så i själva verket är det jag som säger ifrån, inte du.
Oavsett hur det ligger till med det du skriver så vad är det för mening med att du är så otrevlig hela tiden? Tror du någon blir trevligare av det eller? Hoppas du inspirera någon genom ditt genomotrevliga sätt att bemöta människor?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-15 22:11

johanrohm skrev:subjektivisten skrev
Inte lampsladd utan någon 30 kr/m kabel.

Men, borde inte lampsladd räcka :?: :idea:

Med vänlig hälsning
JR

Möjligt men när jag hämta högtalarna så köpte jag kabel i samma butik, och fick väl den för 15 kr/m. Skulle jag krångla iväg för köpa lampsladd på annat ställe bara för att vissa kabeltroende tycker att man ska det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-15 22:44

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-15 23:20

johanrohm skrev:
Sedan kan jag hålla med om att det är lite vansinne när, exempelvis kablarna är närmare 25 % av stereoanläggningens kostnad. Vilket man har sett exempel på ibland. 8O

Om jag får en anläggning gratis, som saknar högtalarkablar,
är det då vansinne, om jag inhandlar dito för säg 300:- .
Hur många % av anläggningens kostnad det blir kan du
gärna få räkna på.
8)

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-15 23:42

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-15 23:55

Lovar att ta mig en funderare ! :D

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-16 00:15

Laila skrev:Lovar att ta mig en funderare ! :D

det är stake i dej karakral Laila
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2008-03-16 00:17, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 00:16

Chris_Lymme skrev:Jag är väl en av de få som vågar mobba mobbarna, så i själva verket är det jag som säger ifrån, inte du.
Jag har aldrig sett Morello mobba någon. Du far med grundlösa påståenden här.

Tvärtom har han varit behjälplig och tillmötesgående genom både klocka tips, konstruktionsråd och reparationshjälp.

Att ifrågasätta baserat på elementära fysikaliska grunder är tämligen inte detsamma som att mobba. Jag tror inte Peter Steindl känner sig det minsta mobbad av Morello, möjligen kan Peter skönja en viss skeptism mot sitt uttalande.

Mobbning är fruktansvärt, och att genomgående fara med osanning och ge andra personer en stämpel som inte är förenlig med sanningen är ett slags mobbning det med. Sluta med det och var lite trevlig isället. Det är roligare.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-16 00:17

Britt-Gunnar skrev:

Hur vet du det? :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-16 00:21

helt rätt Koppen det är nog dags för semester för Morello :wink:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-16 00:22

Moment-23 skrev:
Britt-Gunnar skrev:

Hur vet du det? :wink:

manlig Institution eller vad det heter :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 00:23

Britt-Gunnar skrev:helt rätt Koppen det är nog dags för semester för Morello :wink:
Ursäkta frågan, men är du full??

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-16 00:30

Kaffekoppen skrev:
Britt-Gunnar skrev:helt rätt Koppen det är nog dags för semester för Morello :wink:

Fattas bara ! :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-16 00:30

Kaffekoppen skrev:

det är inget att ursekta; stämmer bra det :D
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2008-03-16 00:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-16 00:34

2 points till koppen som i skrivande stund är helt nykter ? :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-16 00:40

Britt-Gunnar skrev:
Kaffekoppen skrev:

det är inget att ursekta; stämmer bra det :D

Grattis!
Det skulle jag också vilja vara nu...
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 00:47

Laila skrev:2 points till koppen som i skrivande stund är helt nykter ? :)
Om det var en fråga så kan jag bekräfta antagandet ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-16 00:55

Krya på dig ! :( :wink:

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-16 02:11

Jag tror faktiskt inte lampsladd är så bra som många hifi-skeptiker här försöker få det till att vara.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 02:17

Vad är en Hifi-skeptiker?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-16 08:12

meanmachine skrev:Jag har under min senaste veckas sverigetour hunnit på sjaskiga hotell, halvrisiga stolar på billiga flygplatser samt trånga malmö aviationstolar, med och fundera lite på sladdar och dess inverkan på ljud. Jag hade även tid under lång väntan på försening att samtala med en tekniker på LFV som jobbar med att installera data samt kommunikationsutrustning till b.la. flygledningen.

Enligt honom så har kablars inverkan ytterst stor betydelse speciellt nätkablar. Han påtalade flera gånger att standardkablarna släpper alldeles för mycket genom och en självklar kabel för bruk av störningsfri elektronik är en skärmad kabel. Så ha efter samtal om huruvida hifi behöver bra nätkablar menade omg. att man absolut skall ha en bättre skärm på kablen för att minska störning och magnetiska fält.

En egen reflektion runt detta är på samma spår just att varför skulle man inte tjäna på att minska magnetfältet? Ingen av er tycker väl att det är bra med drosslar som brukar järnkärna? Lika med nätkablar av ormbovarianten med båda signalkablar samt högtalarkablar som letar sig mellan. Detta torde klart som korvspad vara en klart magnetisk påverkan som mycket likt drosseln kommer att påverka sinussignalen.

Med detta i tanken är det för mig mycket lätt att se att det finns mer än säljargument att fundera över, kanske TOM att det är en realitet att tom en nätkabel kan påverka positivt inom audioavspelning, Gud förbjude.

Vidare så hittade jag en tråd på sweetspot som jag ögnat igenom.
Det stannade i princip av efter detta inlägg så jag quotar in detta här som en liten vitamininjektion.

"J-son (Edit...och ev andra självklart...)

Kan du säga mig en sak.. Om man bygger en stärkare.. Och detta med i nätdelen en viss mängd grejor där du kan välja mellan en typ av uppbyggnad på komponenterna.. Eller i den andra använder komponenter av annan uppbyggnad.. Men dom har exakt lika värden induvideelt...

Och jag vet inte vad sakerna heter eller gör där. Så det är ingen ide att fråga...Och det är inte heller den "springande punkten" här..

Anser du att det inte skulle förändra ljudet oavsett du använde den ena typen eller den andra fast dom har exakt lika värden. Samt mätte även enskillt lika????"
Av Mayro på sweetspot

En hel värld av förstärkarbyggare håller väl för givet att komponenterna i nätdelen oavsett om de har samma värden på secifikationern låter olika väl monterade. En nätsladd är ju så klart en av komponenterna. Kunde vara intressant att följa er här och er syn på detta med nätsladdar.

Så mycket snack men ingen som kan bemöta mina ideer?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Jag saknar kabeltrådar!

Inläggav paa » 2008-03-16 10:44

meanmachine skrev:Jag har lite funderingar.

1...

Kan en dyrkabel innebära försämringa av ljudet på något vis?

Jag har tidigare berättat om problemen jag fick när jag kopplade in en DVD-spelare som har dålig filtrering av HF-skräpet från D/A-omvandlingen till en förstärkare som inte tycker om HF-skräp, men som i övrigt är väldigt trevlig.
Där lät lakritssnörena bättre och klart mindre distat än RG62, eftersom dom verkar dämpa HF-skräpet en liten aning, och det var vad som behövdes.
Jag har också tidigare berättat vilken otrolig skillnad till det bättre en RG62 lät, kopplad mellan en Fender elbas och förstärkaren, jämfört med en standardkabel. Skillnad som mellan "live" och en sunkig inspelning! Det torde bero på en lite olämplig impedansanpassning från en passiv mikrofon som ska driva en lång kabel, och en lågohmng drivning av kabeln tar säkerligen hand om alla sådana problem.
I dom flesta fall annars kan jag inte höra någon skillnad, tror jag, eftersom skillnaderna är så små.
En sak dock, polypropylen är ju materialet som gäller i kondensatorer, varför har inte detta eller något material som är ungefär lika bra dielektriskt blivit standard i kablarnas isolering? Signalkablarna finns ju iofs med polyethylenen/luftisolering i div modeller som t.ex RG62, men majoriteten av högtalarkabler från EKK till Supra Ply har ju PVC-isolering. Supra Sword och andra i högre prisklasserna finns ju, men materialkostnaden är nog inte problemet.
Är det någon som testat t.ex Supras nya mörkgrå halogenfria 2.5/H
Classic med polyethylen-isolering? Eller den halogenfria varianten av EKK vilken heter EQQ, och som har någon sorts polyeten eller polypropylen-isolering.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-16 13:24

Kaffekoppen skrev:Vad är en Hifi-skeptiker?

Hifiskeptikerna är de som konsekvent vägrar tro på att de skillnader som andra människor hör verkligen existerar och som dessutom försöker få så många andra som möjligt att tvivla.

Ett mycket otreligt gäng.
--- Medlem i VMGÖ ---

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 13:41

Jaha, jag skrev om det till skeptiker mot hifi, men insåg att det kan man ju gärna inte mena eftersom sådanna skeptiker troligen inte alls bevistar ett hifi-forum.

Att det skulle ha någon sorts negativ klang förstod jag, men kunde inte riktigt utlysa av sammanhanget vad som menades.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-16 14:41

En sk "hifi skeptiker" är tvärtom mot vad vissa säger. Det är en person som är skeptisk till alla tweaks och andra lösa påstående som aldrig kan bevisas. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-16 14:43

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-16 15:20

Vee-Eight skrev:Bild

:lol:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-16 15:24

Föredrar stora sandlådor med såna här som vandrar runt

Bild

Användarvisningsbild