Almen skrev:AVR4000 skrev:Ser inte felet i uttrycket "musikalisk" om en förstärkare.
---
Har inte förstått varför det är irriterande när någon säger att den har ett "musikaliskt ljud" eller är "musikalisk".
Du tycker också att man skulle kunna säga att en diaprojektor har konstnärlig känsla för bildkomposition? Eller (som mitt tidigare exempel) att en tryckpress är litterärt begåvad? Och att det är OK att en vinjournalist tycker att termostaten i lagringstanken har känsla för smaken av olika årgångar?
Förstår du verkligen inte vad jag menar? Vad är det i mitt resonemang som du tycker haltar?
Nu svarar ju jag då på en fråga som inte är ställd till mig, men:
Nej, bildkompositionen lär inte ändras med olika projektorer, men visst skulle en mild slöja kunna få det ena att se ut som en bra bild och den andra se ut som om man tittade ut genom ett fönster.
Begåvning är ju lite svårare att klara sig undan ifrån, då om man är musikalisk så är ju det en begåvning. Men man menar väl att en apparat hindrar en ifrån at uppleva stycket musikalisk och nästa så faller alla bitarna på plats och då råkar man benämna det som musikalisk.
Termostaten väljer ju inget individuellt precis som förstärkaren inte gör det. Det återger ju bara vad den matas med på olika bra sätt.
En riktig termostat håller tempraturen medans en dålig skiftar i tempratur eller håller fel värde.
Jag tycker att man inte behöver uppleva en "musikalisk" anläggning som att den drar ifrån något eller lägger till något. Det känns bara bra.
Vilket möjligen också skulle kunna vara ett neutralt ljud och inte bara färgat.
Så problemet med "musikalisk" är att det är mer en beskrivning av en viss välbefinnande känsla hos lyssnaren som med all säkerhet är olika ifrån person till person. Och säkert också skiftar över tiden och ifrån skiva till skiva.
Däremot finns det apparater som på grund av något fel (färgning, dist vad som helst) aldrig kommer upplevas som musikaliska i nyktert tillstånd.
mvh/Harry