matson skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Richard skrev:En schysst hemmabioreceiver från denon samt en billig dito dvd från samma märke är kanske en fin början på resan mot transparens.
H. Richard.
Fast eftersom dom inte är testade så vet vi ju inte det, eller hur?
Så vad skall folk köpa som är neutralt, nytt ifrån butik idag?
mvh/Harry
Denon 1907, 2307 och 2807 är visst genomtestade av LTS. De ansågs färga ljudet väldigt litet. Denon 2105 , rekomenderas av Ingvar Ö.
Ditt påstående är således en smula felaktigt.
H. Richard.
Jag har 2105 och den är inte transparent. Relativt ofärgad kan man kanske kalla den, men begreppet saknar helt betydelse(alla förstärkare kan ju anses vara relativt ofärgade).
Det blir ju väldigt märkligt att rekommendera apparater som inte klarar en f/e-lyssning, som varandes goda/korrekta återgivare.
Det finns en uppsjö av förstärkare som är bättre(bättre=mindre egenkaraktär). Tyvärr oftast till ett högre pris.
1907,2307 och 2807 var väl även de underkända alla 3?(Har inte tillgång till texten nu, så jag reserverar mig mot eventuell Alzheimer-attack)
Jag tycker att jag på något sätt kanske borde kommentera allt det ovan citerade, men jag vet inte var jag skall börja...
Det mesta som skrivits (av alla) är ju sett ut mitt perspektiv "nästan rätt", så det är ju kanske inte jätteviktigt att kommentera det alls, men...
Jag börjar från början tror jag!
1. Ditt råd Richard, får stå för dig. Med det menar jag inte att du har fel, bara att jag inte ger almänna råd. Vad som passar för en specifik applikation har
jag svårt att säga något om utan att veta mera om det. Därför jag inte
jag allmänna råd. Men jag har såklart inget emot att du gör det.

Bara jag inte behöver stå för dem som ansvarig om någon blir missnöjd.
2. Varifrån du Harryup fått det, att de hemmabioförstärkare som Richard nämner inte skulle vara testade vet jag inte. Däremot så har JAG aldrig rekommenderat dem allmänt. Jag rekommenderar däremot alla som kan vara intresserade att läsa testan om dem, för att själv kunna ta ställning till om de kan passa för ens behov. Det är därför testerna gjorts, och det är därför artikeln skrivit - inte för att apparaten skall hamna på en lista med rubriken "köp den här".
3. När det gäller Richards skrift "Denon 2105 , rekomenderas av Ingvar Ö" så gäller samma sak där.
Jag har mig veterligt ALDRIG rekommenderat varken den eller någon annan apparat allmänt. Däremot har jag kanske, evetuellt, möjligen gjort det specifikt i något fall, när jag vetat tillräckligt mycket om kringförutsättningarna för att kunna göra bedömningen att den nog kan passa behoven. Men min grundinställning sedan årtionden är att ALDRIG ge secifika råd om NÅGRA apparater,
bara information om dem - som eventuellt kan vara till hjälp för den som vill välja själv.
Jag tror inte på rekommendationslistor, jag tror på att individen utbildar sig själv för att bli bättre på att göra förnuftiga val.
(Förnuftiga betyder bara "val de inte ångrar efteråt". Inget annat, inte mindre, inte mer än så. Förnuftiga val kan alltså vara "val av apparat man är nyfiken på och inte har något emot att bli besviken på och behöva byta en kort tid därefter" för den som gillar att byta apparater.)
4. När det gäller matson's "Det blir ju väldigt märkligt att rekommendera apparater som inte klarar en f/e-lyssning, som varandes goda/korrekta återgivare." så har jag egentligen inga allvarliga invändningar i sak. Påståendet är ju på något sätt självdefinierande, eftersom F/E-lyssningen undersöker just hur korrekt återgivare en apparat är.
Men - jag vet inte vad "klarar en F/E-lyssning" betyder.
ALLA apparater "klarar" ju en F/E-lyssning i den bemärkelsen att man kan göra en F/E-lyssning på dem, och få veta något om hur mycket och hur, då färgar.
Ytterst få är så bra att de inte har lyckats detekteras alls i en F/E-lyssning, och ganska många, nog mer än hälften är så bra att de som deltagit i F/E-lyssningarna skulle kategorisera felen som ganska harmlösa, men tillräcklit stora för att man inte vill kombinera apparaten med andra apparater som ställer till på liknande sätt. (De kanske är upp till 20 ggr mera färgande än de "sämsta" apparater som inte lyckats detekteras alls.)
De apparater som är så färgande att ingen kan missa dem i någon kedja är faktiskt förhållandevis få. Man kan dock tycka att det är märkligt att de rätt ofta varit ganska dyra.
Vad vill jag då komma fram till? Jo, att svaret, hur gärna man än vill att det skall vara entydigt och objektivt, behöver vara subjektivt - eftersom frågan är det!
Därför beskrivs inte utfallet av en F/E-lyssning med varken Ja/Nej, eller med "siffror för ljudkvaliteten", annat än i förekommande fall med avseende på statistisken runt utfallet (hur svårt eller hur lätt det var att detektera apparaterna).
Kort sagt: Någon kan tycka att en apparat klarat sig utmärkt bra i F/E-lyssningen om det i artikeln stått
"apparaten var mycket svår att detektera, och när vi lyckades fann vi felet vara tämligen harlöst, närmare bestämt lät allting som passerade förstärkaren en mikronyans luftigare än signalen låtit före förstärkaren". Någon annan kan tycka att samma apparat inte klarat sig i F/E-lyssningen alls, utan att den misslyckats eftersom den kunnat detekteras.
Men dessa synpunkter från mig är bara semantiska. Jag tror jag förstod vad du menade matson. Vill dock tydliggöra min egen synpunkt, så ingen tror att jag någonsin uttalat mig i termer av att någon apparat klarat sig i F/E-lyssning, för det har jag (så vitt jag kan minnas) aldrig gjort. Syftet med att F/E-lyssna en apparat är inte att döma den, bara att bedöma den, så andra skall ha information till hjälp för sina val.
Syftet är inte att fomulera några tumregelsvar i stil med "klarade F/E-lyssnng" eller "misslyckades i F/E-lyssning".
Det tror jag alla som läst artiklar i MoLt känner till, men det verkar som om många som inte gjort det (läst MoLt), men som ändå av något skäl vill kritisera det arbete som LTS gör, gärna vill lancera påstående om att LTS förenklar komplicerade saker till tumregelpåståenden. Inget kunde vara längre från sanningen. Det gäller i varje fall under de år jag hade ansvar för tekniksektionen (1991 - 2007) och det gäller för alla artiklar jag skrivit i MoLt även före det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).