Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-26 22:23

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 00:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 22:25

johanrohm skrev:Jo, det är ju sant. Men till sist så ska du ju ändå lyssna på grejorna. :)

Jo, men det ändrar ju fortfarande INTE på dom fysiska lagarna.
Vill du bli lurad eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 22:29

Max_Headroom skrev: Inte alls. Tag till exempel trefas växelström. Det uppfanns av Nikolas Tesla, med utrymme för felstavning. Knappt någon begrep vad han höll på med, då, och dom flesta gör det väl fortfarande inte.
Men, jag menar att han hade full kontroll på vad han gjorde. Han förstod hur det fungerade och hur man kunde göra. Och så byggde han sida maskiner som förändrade världen. Ett exempel bara...

Tesla var en stor uppfinnare

Tesla World System
Tesla hade en vision av ett nätverk av informationskällor över hela världen, som skulle göra det möjligt för människor att med elektricitet kommunicera på olika sätt. Detta kallade Tesla för "World System". Ritningarna för World System presenterades år 1900:

Sammankoppling av alla telegrafstationer i hela världen.
Sammankoppling av alla telefonstationer i hela världen.
Hemlig och säker överföring av meddelanden för regeringar och myndigheter.
Hemlig och säker överföring av meddelanden för privatpersoner.
Överföring av maskinskrivna eller handskrivna brev och checkar.
Överföring av fotografier, teckningar och dokument.
Världsomfattande nyhetsförmedling.
Världsomfattande spridning av börskurser.
Material till tidningar för tryckning var som helst, till lands och till sjöss.
Spridning av musik över hela världen. :)
Exakt rätt tid visas i billiga och underhållsfria klockor. För Morello 8)
Navigering med information om position, kurs och hastighet på alla hav.
Trådlös överföring av elektrisk kraft över hela världen.
Möjlighet att påverka väder och klimat.

Tja, han förutsåg en hel del :) Men det är fortfarande så att saker och ting utvecklas.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-26 22:42

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 00:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 22:44

johanrohm skrev:Jag efterlyste saklig kritik när det gällde det fysikaliska redan på trådens första sida.

Det har redan förklarats om och om igen. Men om du fortfarande vill tro dom så kan du göra det. Då kan jag tips om den speciallkabeln jag har på g. Du kan få den för kompispris, 15 000 kr för 2x2 meter. Den är ihoprullad i vigvatten hos hammarökyrka, vilket ger den livliga diskantåtergivningen och dödligt djupa basen.
Så, vill du ha ett ex?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-26 22:45

I mitt sista inlägg står det en liten smula iaf :)

johanrohm skrev:subjektivisten skrev
Vill du bli lurad eller?

johanrohm skrev:Kom igen nu!

Kritisera på ett sakligt (vetenskapligt) sätt.

Jag efterlyste saklig kritik när det gällde det fysikaliska redan på trådens första sida.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-26 22:49

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 00:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 22:50

johanrohm skrev:Var någonstans får du det till att jag är intresserad av deras kablar?

Var vänlig och visa det snarast!

Vill du ha mina kablar? Dom är verkligen svinbra, vigvattnet har en helande kraft över hela återgivningen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-26 22:57

Max_Headroom skrev: Tag till exempel trefas växelström. Det uppfanns av Nikolas Tesla

Tesla uppfann tvåfas. Trefas uppfanns av Jonas Wenström. Men naturligvis var steget från tvåfas till trefas inte lika stort som Tesla insats.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-26 23:10

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 23:14

johanrohm skrev:Jag begriper inte hur du resonerar ikväll, subjektivisten.

Jag är inte intresserad av vare sig dina eller tidigare omnämnt företags kablar.

Vill du förklara var du har fått det ifrån?

Resonemanget går ut på att jag erbjuder en kabel och skriver total nonsens varför den är bättre än andra kablar, ungefär samma som trådämnet. Då var det interessant och se om du anser det är en vettig produkt, även med dom mycket bristfälliga förklaringarna varför den är bra.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-26 23:26

Andren skrev:I mitt sista inlägg står det en liten smula iaf :)

johanrohm skrev:subjektivisten skrev
Vill du bli lurad eller?

johanrohm skrev:Kom igen nu!

Kritisera på ett sakligt (vetenskapligt) sätt.

Jag efterlyste saklig kritik när det gällde det fysikaliska redan på trådens första sida.

har dom svarat på ditt mail än?
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2009-03-01 00:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-26 23:29

subjektivisten skrev:
johanrohm skrev:Jag begriper inte hur du resonerar ikväll, subjektivisten.

Jag är inte intresserad av vare sig dina eller tidigare omnämnt företags kablar.

Vill du förklara var du har fått det ifrån?

Resonemanget går ut på att jag erbjuder en kabel och skriver total nonsens varför den är bättre än andra kablar, ungefär samma som trådämnet. Då var det interessant och se om du anser det är en vettig produkt, även med dom mycket bristfälliga förklaringarna varför den är bra.

Aha. Du trollar alltså.
Imponerande.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-02-26 23:32

Tillverkade några Knutballz efter rekommendation här:
http://www.nathanmarciniak.com/elemental/

Tillverkaren av ursprungsprodukten har en teori om hur de fungerar, jag har en annan, och det
bästa av allt är att ingen här kan påstå att jag har fel - utan att testa den först ;)

Som vi alla vet omges högtalarelement av ett magnetfält som påverkar molekylernas gravitation
i kringsvävande syreatomer. Många tillverkare har försökt lösa problemet men ingen har lyckats fullt ut.
Därför är det extra kul för mig att introducera Knutballz på den svenska marknaden. Det är en unik
produkt med banbrytande teknologi, utvecklad vid Universitetet i Strahskov. Tack vare sin speciellt
utvalda stenkula, slipad till perfektion av tibetanska munkar, kan Knutballz återställa syreatomernas
funktion och därmed reducera effekten av magnetfälten. Följden blir en mer avslappnad ljudbild
med bättre dynamik och där det tysta verkligen är helt tyst. Detta är en produkt som verkligen
måste upplevas.

Priset är 2995kr per styck. För beställning, skicka ett PM till mig.

Bild
Senast redigerad av Supernollan 2009-02-26 23:44, redigerad totalt 1 gång.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-02-26 23:37

Supernollan skrev:Tillverkade några Knutballz efter rekommendation här:

Tillverkaren av ursprungsprodukten har en teori om hur de fungerar, jag har en annan, och det
bästa av allt är att ingen här kan påstå att jag har fel - utan att testa den först ;)

Som vi alla vet omges högtalarelement av ett magnetfält som påverkar molekylernas gravitation
i kringsvävande syreatomer. Många tillverkare har försökt lösa problemet men ingen har lyckats fullt.
Därför är det extra kul för mig att introducera Knutballz på den svenska marknaden. Det är en unik
produkt med banbrytande teknologi, utvecklat vid Universitetet i Strahskov. Tack vare sin speciellt
utvalda stenkula, slipad till perfektion av tibetanska munkar, kan Knutballz återställa syreatomernas
funktion och därmed reducera effekten av magnetfälten. Följden blir en mer avslappnad ljudbild
med bättre dynamik och där det tysta verkligen är helt tyst. Detta är en produkt som verkligen
måste upplevas.

Bild

Var placerar man hrrm Knutballen? :mrgreen:
Senast redigerad av Goldfinger 2009-02-26 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-02-26 23:38

Goldfinger skrev:Var placerar man den? :mrgreen:

Ovanpå högtalarna, det behövs alltså en till varje. På bilden är den fortfarande i inbrännings-
fasen, ovanpå centerhögtalaren.
Senast redigerad av Supernollan 2009-02-26 23:39, redigerad totalt 1 gång.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-26 23:39

Vilken häftig sida!

Men var är kundvagnen? :(

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 23:53

KarlXII skrev:Aha. Du trollar alltså.
Imponerande.

Vart någonstans trollar jag?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-02-27 00:00

Ännu en stunds kvalificerad underhållning. Tack ! :) :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-27 00:55

Laila skrev:Ännu en stunds kvalificerad underhållning. Tack ! :) :D

We're here all week! :D

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-27 08:54

petersteindl skrev:
Magnuz skrev:
petersteindl skrev:Det går alldeles utmärkt att med blindtest styrka att det inte finns skillnader med eller utan eddie curent förutsatt att det inte finns skillnader.

Petitessanmärkning, men vi är nog rätt många som hävdar att det inte går att styrka, åtminstone inte generellt. Skillnader kan ju finnas utan att man vid ett givet tillfälle lyckas detektera dem.

Jag förstår vad du vill ha sagt, men jag har en helt annan uppfattning. Jag anser att det där med att bevisa eller styrka att saker fungerar generellt i all oändlighet är något som man bör kasta på soptippen. Lyckas man inte detektera någon skillnad vid givet tillfälle under BT så finns det ingen skillnad vid det givna tillfället. Vad betyder det? Jo då måste man dra en hållbar slutsats av sina iakttagelser – tills nästa hållbara slutsats kan dras av kommande iakttagelser och därmed ersätta den gamla.

Och jag anser att det otvetydigt skall redovisas såsom att ingen skillnad detekterades och till följd därav drar man slutsatsen att ingen skillnad finns. Punkt.

Det andra alternativet vore att säga att ingen skillnad detekterades och därför drar man slutsatsen att skillnad finns 8O (vilket är en falsk utsaga)

Eller så detekterar jag ingen skilnad, och hävdar att det därmed inte finns någon skilnad.

Så hävdar försäljaren att han samt fristående jornalister detekterar skilnad, och det därför är mina öron/anläggning som inte är bra nog.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-02-27 09:28

Tydligen så marknadför Hifi&Musik Entreqs produkter ännu en gång:
"Hifi & Musik har i senaste numret en test av Entreqs magiska Crossword signalkabel och högtalarkabel. I sammanfattningen skriver de som styrkor: avsevärt förbättrad (mikro) dynamik, perspektiv egenskaperna och ljudet överlag.

Det de var mest lyriska över var hur pass mycket jordsystemet förbättrade ljudet. Det blev mycket lättare att höra tystnaden mellan tonerna.

Fantastiskt hur Hifi & Musik kan fortsätta hylla sådant här."

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... try2336072

Kollade in "Hjärnstorm" på Svt igår. Där var det en grupp på sex personer (tror jag det var) som i ett slott skulle försöka att "känna av" en påverkan fråm spöken. Hälften av gruppen upplevde en kraft eller energi medans den andra hälften inte kände något ovanligt alls. Att tre personer upplevde något beror imo naturligtvis på deras personlighet (vill tro) och de uppskruvade förväntningarna (slottsmiljön, facklor, mörkt, storyn, mm).

Jag tror inte alls att vare sig Entreq-bonden eller Hifi&Musik är korkade eller ovetande om hur detta funkar utan att de mycket medvetet och i symbios på olika sätt skapar förväntningar för att deras målgrupp (de som vill tro eller deras eget favorituttryck - ha ett öppet sinnelag) skall öppna plånboken.

Kolla även programmets "test" av olika "magiska" föremål (gardinring och kullager) i en galleria. Så lätt är det alltså att skapa upplevelser...
http://svtplay.se/t/102778/hjarnstorm

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-27 09:45

Supernollan skrev:Tillverkade några Knutballz efter rekommendation här:

i kringsvävande syreatomer. Många tillverkare har försökt lösa problemet men ingen har lyckats fullt ut.
produkt med banbrytande teknologi, utvecklad vid Universitetet i Strahskov. Tack vare sin speciellt
måste upplevas.

Bild

Haha, nice !
Jag tycker också jag har svårt att höra tystnaden... kanske skulle ha att par sådanna där :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-27 10:02

DIRAVI skrev:
petersteindl skrev:
Magnuz skrev:
petersteindl skrev:Det går alldeles utmärkt att med blindtest styrka att det inte finns skillnader med eller utan eddie curent förutsatt att det inte finns skillnader.

Petitessanmärkning, men vi är nog rätt många som hävdar att det inte går att styrka, åtminstone inte generellt. Skillnader kan ju finnas utan att man vid ett givet tillfälle lyckas detektera dem.

Jag förstår vad du vill ha sagt, men jag har en helt annan uppfattning. Jag anser att det där med att bevisa eller styrka att saker fungerar generellt i all oändlighet är något som man bör kasta på soptippen. Lyckas man inte detektera någon skillnad vid givet tillfälle under BT så finns det ingen skillnad vid det givna tillfället. Vad betyder det? Jo då måste man dra en hållbar slutsats av sina iakttagelser – tills nästa hållbara slutsats kan dras av kommande iakttagelser och därmed ersätta den gamla.

Och jag anser att det otvetydigt skall redovisas såsom att ingen skillnad detekterades och till följd därav drar man slutsatsen att ingen skillnad finns. Punkt.

Det andra alternativet vore att säga att ingen skillnad detekterades och därför drar man slutsatsen att skillnad finns 8O (vilket är en falsk utsaga)

Eller så detekterar jag ingen skilnad, och hävdar att det därmed inte finns någon skilnad.

Så hävdar försäljaren att han samt fristående jornalister detekterar skilnad, och det därför är mina öron/anläggning som inte är bra nog.

Det är ju då som journalisten eller försäljaren får möjlighet att visa att de har rätt genom att genomgå dubbelblindtest som jag riggar. I deras eller i min miljö, de får välja. Klarar de att höra skillnad i blindtest så är det så. Klarar de inte att detektera någon skillnad i blindtest så är det så. Klarar jag att höra skillnad i blindtest så är det så. Klarar jag inte, så är det så. Det kan inte vara på något annat sätt.

Piece of cake.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-02-27 10:06

Kära vänner jag frågade HIfi och de bästa om just den där konstiga grejen, detta var svaret

"Hej Mats!
Vi har inte läst Entreqs tekniska förklaringar, men väl testat och lyssnat, med och utan Wraps, och på de kompletta framför allt högtalarkablarna.

Om man tycker att skärmning av exempelvis elkabel är bra, så är denna skärmning faktiskt obefintlig vid kontakterna (ingen aluminiumstrumpa), och där innebär wrapsen en ganska stor förbättring när vi testade på just skärmade elkablar (Supra LoRad).

Vi har gjort som vi alltid gör, och testat förutsättningslöst. Jag och tidningen vill ogärna gå i clinch med vad som sägs och debatteras på forum, men jag kan inte läsa något som rent faktiskt säger att detta inte ska fungera.

Angående tråden om cd-avläsning, är ju en gissning väldigt mycket sämre än att läsa helt korrekt från början, det är nog nära på alla överens om.

Med vänliga hälsningar,
Jonas
"
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-27 10:19

MrUncool skrev:Tydligen så marknadför Hifi&Musik Entreqs produkter ännu en gång:
"Hifi & Musik har i senaste numret en test av Entreqs magiska Crossword signalkabel och högtalarkabel. I sammanfattningen skriver de som styrkor: avsevärt förbättrad (mikro) dynamik, perspektiv egenskaperna och ljudet överlag.

Det de var mest lyriska över var hur pass mycket jordsystemet förbättrade ljudet. Det blev mycket lättare att höra tystnaden mellan tonerna.

"Magiska" var ordet...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-27 10:22

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Aha. Du trollar alltså.
Imponerande.

Vart någonstans trollar jag?

Man kan bara trolla där man är :) Var är du?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-27 10:23

petersteindl skrev:På vilka grunder menar du att Hifi & Musik skulle ha större trovärdighet än LTS och MoLT?

Läs på andra hififorum, fråga runt i hifibutiker. Frågar du dessutom Rune Bergström (mannen på gatan) så blir nog reaktionen mest "Och vad fan är LTS?".

Hur många verkningslösa produkter som än testas av LTS, och hur många gånger resultaten än blir noll, kommer reaktionen ändå att vara att de hörde ju skillnad. Varför skulle man bry sig om någon som inte hör skillnad?

Så varför skulle LTS lägga ned tid och resurser på att testa saker som inte funkar? Det är väl bättre att lägga den energin på att testa riktiga saker?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-27 10:24

Jag anser att anslutningar till högtalare osv har gått folk på hjärnan. Anslutningarna till min elektrostat-låda är enl. mitt tycke för liten koppararia men som sagt det låter bra nog.
Har bytat kablar hit och dit under årens lopp till högtalare och aldrig märkt någon skillnad.
Ni tror väl jag är döv?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-27 10:27

Hum skrev:Jag anser att anslutningar till högtalare osv har gått folk på hjärnan. Anslutningarna till min elektrostat-låda är enl. mitt tycke för liten koppararia men som sagt det låter bra nog.
Har bytat kablar hit och dit under årens lopp till högtalare och aldrig märkt någon skillnad.
Ni tror väl jag är döv?

Inte det minsta! :)

Har själv haft dyrkablar + hjärnspöken-delux tidigare men inte längre. :P
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi