The Dream

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-11 09:55

Jag tycker det på något vis är motsägelse fullt att ha ett ekonomiläge på en förstärkare som kostar 170".
Tyder på att den skall köpas av någon "fattiglapp" på avbetalning.

Egentligen kunde man få en trampdriven generator till som hela "familjen" kunde trampa på när man skulle lyssna.
Hade under vinterhalvåret blivit värme till lokaliteterna både genom svett och "ljud".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-11 10:00

Skulle jag av någon outgrundlig anledning ge 170 papp för en förstärkare, så är grundkravet att den har 3-fas-anslutning. :twisted:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-11 10:08

Hum skrev:Jag tycker det på något vis är motsägelse fullt att ha ett ekonomiläge på en förstärkare som kostar 170".

Egentligen kunde man få en trampdriven generator till som hela "familjen" kunde trampa på när man skulle lyssna.
Hade under vinterhalvåret blivit värme till lokaliteterna både genom svett och "ljud".

Det kan ju finnas andra skäl än ekonomiska till att man vill ge rören en
längre livslängd. Man kan ju se beteckningen som en ekonomisering av
slitaget lika gärna, alltså att man sparar på krutet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 10:23

Nattlorden skrev:Skulle jag av någon outgrundlig anledning ge 170 papp för en förstärkare, så är grundkravet att den har 3-fas-anslutning. :twisted:

Ett mycket märkligt inlägg i "debatten". Motivera. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 10:24

IngOehman skrev:
Hum skrev:Jag tycker det på något vis är motsägelse fullt att ha ett ekonomiläge på en förstärkare som kostar 170".

Vh, iö

Kan ju även handla om att hålla rumstemperaturen på en rimlig och adekvat nivå. :lol: Iofs kanske triodrörbögar spisar i nätbrynja?

En annan plausibel förklaring skulle kunna vara att ekonomifunktionen också ändrar "soundet", dvs användaren tillika triodbögen kan välja mellan två olika post-process-lägen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-11 11:04

Kan ju även handla om att hålla rumstemperaturen på en rimlig och adekvat nivå. Iofs kanske triodrörbögar spisar i nätbrynja?

En annan plausibel förklaring skulle kunna vara att ekonomifunktionen också ändrar "soundet", dvs användaren tillika triodbögen kan välja mellan två olika post-process-lägen.

Alltså, allvarligt talat. Lägg ner. Ironi fungerar inte på internet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 12:13

Jag var på intet sätt ironisk. Jag tillät mig dock att raljera lite beträffande "triodbögar" etc.

Kontrollfråga; är du helt på det klara med att nämnda rörstegs grad av färgning (bland annat distorsion och avvikelser från en korrekt frekvensgång) är av en sådan dignitet att färgningen tvivelsutan är mer än fullt hörbar?

Vidare; om svaret är ja (dvs du har insikten om apparatens tillkortakommande ur ett återgivningsperspektiv) och du gillar soundet; är du helt på det klara med att du gillar nämnda apparat på grund av dess tillkortakommanden som återgivningsapparat och inte tack vare några förtjänster?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-11 12:21

IngOehman skrev:

Vh, iö

Man kan ju se beteckningen som en ekonomisering av
slitaget lika gärna, alltså att man sparar på krutet. Och det mynnar ut i en viss snålhet. Om jag köpt en sådan så skulle jag haft 10st uppsättningar rör redo för byte när det behövdes. Köper man en av världens bästa så finns det ingen anledning att snåla.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-11 12:50

Morello skrev:Jag var på intet sätt ironisk. Jag tillät mig dock att raljera lite beträffande "triodbögar" etc.

Kontrollfråga; är du helt på det klara med att nämnda rörstegs grad av färgning (bland annat distorsion och avvikelser från en korrekt frekvensgång) är av en sådan dignitet att färgningen tvivelsutan är mer än fullt hörbar?

Har du lyssnat/testat och gjort mätningar på The Dream?, berätta/visa gärna resultatet.

Sen kan du väl tona ner din attityd lite, den klär dig inte spec bra. Dig, som erfaren o professionel konstruktör, hyser jag i nuläget noll respekt för.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-11 12:51

Kontrollfråga; är du helt på det klara med att nämnda rörstegs grad av färgning (bland annat distorsion

Visst, den distar mätbart mer än en välgjord SS-förstärkare då mig
veterligt alla typer av rör gör det.

och avvikelser från en korrekt frekvensgång) är av en sådan dignitet att färgningen tvivelsutan är mer än fullt hörbar?

Tonkurvepåverkan har jag inte sett någon mätning på, du?

Vidare; om svaret är ja (dvs du har insikten om apparatens tillkortakommande ur ett återgivningsperspektiv) och du gillar soundet; är du helt på det klara med att du gillar nämnda apparat på grund av dess tillkortakommanden som återgivningsapparat och inte tack vare några förtjänster?

Ja, jag vet dess begränsningar dock så gillar jag den på grund av dess
kvalitéer som återgivningsapparat, inte på grund av dess
tillkortakommanden. Disten (mätt utan högtalare vad jag vet) må
hända vara högre, men är dist verkligen allt som är viktigt? Om du
tycker det, så fine för dig. Det är din åsikt. Jag väljer att lyssna då man
omöjligt kan mäta och tolka alla relevanta parametrar som upplevs
subjektivt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-11 13:19

PetterPersson skrev:

Ja, ehuru implicit; utgångsimpedansen är enligt uppgift runt 1 ohm, vilket i kombination med den impedansen från snudd på vilken som helst på marknaden förekommande högtalare kommer att orsaka en avvieksle från korrekt frekvensgång, givet att den specifika högtalaren inte har dimensionerats för en drivimpedans om runt 1 ohm, men sådant är oerhört ovanligt.

Var det svar på din fråga?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-06-11 13:22

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Skulle jag av någon outgrundlig anledning ge 170 papp för en förstärkare, så är grundkravet att den har 3-fas-anslutning. :twisted:

Ett mycket märkligt inlägg i "debatten". Motivera. :)

Den skulle behöva kunna ge så mycket effekt att säkringen på 1 fas inte skulle räcka till. 8) För det vore ju konstigt snedvridet att skaffa större säkring, det är ju alldeles för billigt. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-11 13:26

Morello skrev:
PetterPersson skrev:

Ja, ehuru implicit; utgångsimpedansen är enligt uppgift runt 1 ohm, vilket i kombination med den impedansen från snudd på vilken som helst på marknaden förekommande högtalare kommer att orsaka en avvieksle från korrekt frekvensgång, givet att den specifika högtalaren inte har dimensionerats för en drivimpedans om runt 1 ohm, men sådant är oerhört ovanligt.

Ja, det är precis det jag kommit fram till med. Det är ju bland annat därför
matchningen förstärkare/högtalare är extra viktig med denna typ av förstärkare.

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-11 13:32

PetterPersson skrev:
Morello skrev:
PetterPersson skrev:

Ja, det är precis det jag kommit fram till med. Det är ju bland annat därför
matchningen förstärkare/högtalare är extra viktig med denna typ av förstärkare.

Det kanske inte heller går att mäta med en "konstantlast" och lämpliga högtalalare till dessa "monster", har ofta en känslighet på över 100-104 db. :P :P

//
E
:wink:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2009-06-12 08:29

Morello skrev:Jag var på intet sätt ironisk. Jag tillät mig dock att raljera lite beträffande "triodbögar" etc.

Om man skulle gilla denna apparat så skulle det väl ändå innebära att dess objektiva tillkortakommanden ger dess subjektiva förtjänster? Något som jag tror den tilltänkta målgruppen är helt klar över och ej behöver undervisas om!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-12 08:52

Är det verkligen sant att det defacto ÄR så att det alltid är effekter av färgningar man gillar?

Och kan man verkligen utgå ifrån att de som gillar rörapparater ser det så?

Jag är inte övertygad om det, och tänker bl a på inlägg som detta:

PetterPersson skrev:

tillkortakommanden
. Disten (mätt utan högtalare vad jag vet) må
subjektivt.

Hur vet du det, PP?

Jag säger inte att du har fel, och som jag varit inne på flera gånger tidigare i den här tråden är det ju dessutom fullt möjligt att man med en kombination av apparater som "griper in i varandra" kan nå ett ackuratare resultat än om man byter den ena av dem till en som är en "perfekt länk" (enligt det resonemang som t ex Morello nyss framförde om högtalare som passar till mjuk drivning med liten effekt).

Men hur vet DU att det är apparatens kvaliteter som återgivningsapparat som du gillar, och inte dess färgningar?

Jag frågar bara för att jag själv vet hur svårt det kan vara att skilja en ackurat återgivning av något snyggt, från en snyggt färgande återgivning av något inte fullt så snyggt.

Hur objektiv är hörseln därvidlag menar du? Tillräckligt för att man skall kunna använda sina subjektiva upplevelser som ett bevis för återgivningens korrekthet?

Sammanfattning: Jag får känslan att nästan alla försöker förenkla alla de här komplicerade sakerna till något alldeles för enkelt för att det skall vara likt verkligheten.

Några vill att det skall vara si, och andra att det skall vara så, men på riktigt är det nog varken si eller så, och dessutom är det ju olika från fall till fall, och till råga på allt är alla övertygelser om hur saker är inte samma sak som hur de är. Frågan är vad debatten handlar om - hur det är eller hur folk tror att det är eller hur man skall tycka?

Personligen tycker jag att frågan om hur det är kan vara intressant.

Jag tycker även att frågan om hur folk tror att det är och varför, är intressant, men ur ett annat perspektiv, och den är minst lika känslig som frågan om hur det är, tycks det.

Den sista frågan, om hur man skall tycka, tycker jag är en ickefråga. Det är ingens sak att diktera någon annans preferenser. Var och en vet bäst vad de har för mål och drömmar.

Att sedan kanske många blandar ihop ett och annat på vägen dit är något som jag nog sorterar som fråga 2. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-12 08:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-12 08:53

Stora frågan är väl, vad är det som kostar? Det kan ju knappast vara färgningen, den borde någon kunna bygga ihop en mycket billigare pryl som ger samma skimmer. Så det hela måste väl handla om status och utseende. Inget fel i det men det är ju trist att man använder andra skäl till priset är dom verkliga.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-12 09:06

Igen - vilken färgning?

Varför diktera att det är en sådan som är grejjen? Bättre att hålla
det öppet tycker jag, om man inte undersökt det enskilda fallet,
och det finns många olika enskilda fall...

Sådana här apparater måste betraktas i sitt sammanhang - alltså
tillsammans med en högtalare gjord för jobbet.

Och att sakerna kostar är det ju inte så svårt att förstå om man
tittar på den. Seriestorlekarna på sådana här grunkor hjälper inte
heller till för att göra dem billiga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-12 09:17

DS skrev:

Har du lyssnat/testat och gjort mätningar på The Dream?, berätta/visa gärna resultatet.

Sen kan du väl tona ner din attityd lite, den klär dig inte spec bra. Dig, som erfaren o professionel konstruktör, hyser jag i nuläget noll respekt för.

Jag tycker att det verkar vara en kille med rätt mycket vetande, felet är väl bara att han uttrycker det han vet och sådant kan ibland vara "stötande".

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-12 09:22

Disten som uppges är ju klart över mycket billigare förstärkare, t ex. Menar du på allvar Ingvar, att detta är en bra och prisvärd pryl? Om Bryston är extremt dyr, men kompetent, vad är då detta?
Ska man verkligen behöva matcha högtalarna-förstärkaren så extremt, för att kanske få ett bra resultat, för 180K? Är det samma tanke med gamla kappa 9, att alla förstärkare som inte orka med dom var kassa?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-12 09:30

Nu har jag för min del kommit fram till att distor... har stor betydelse eftersom jag gått från Dynaco mark 3 (som hade liten dist... konstaterade jag i går) till Citation som hade samma ljud och dist... men bättre kräm i basen och nu Onkyo som är bättre an många andra förstärkare disto... mässigt.
Så för mig har det bara blivit bättre och bättre ju mindre distorsion det rört sig om.
Dynacon hade riktigt bra värde för att var en sådan gammal häck, där får väl gå 2st Lars för att uppnå samma status som MARK 3:an.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-12 09:32

Hum skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Man kan ju se beteckningen som en ekonomisering av
slitaget lika gärna, alltså att man sparar på krutet. Och det mynnar ut i en viss snålhet. Om jag köpt en sådan så skulle jag haft 10st uppsättningar rör redo för byte när det behövdes. Köper man en av världens bästa så finns det ingen anledning att snåla.

Isåfall har du full frihet att göra så.

Att det finns en omkopplare på fronten tvingar dig inte att använda
den. Det är en möjlighet bara. Möjligheter skadar sällan apparater,
om de inte drar med sig oändliga menysystem som man går vilse i
vill säga. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-12 09:42

Jag blir mer och mer sugen på att realisera en gammal pojkdröm - att rita ett rörslutsteg som presterar riktigt bra.

Jag vädrade idén för Ingvar så sent som natten mellan onsdag och torsdag denna vecka.

Det blir dock svårt att tangera mitt nuvarande rekord i distorsionshänseende; 0,0025% vid 10 kHz och 400 W i 8 ohm. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-12 09:55

Lite grums i bägaren återstår eftersom t.ex. radio kan låta så bra och där är väl inte dist... så låg, men jag vet inte. Sen å andra sida så har väl högtalare den största och reducerar man "dom" så blir det jäkla bra ljud med denna kanske i förhållande till innan rätt låga disten.
Jag har kämpat mycket med hötalare ang. att får ner distor... och lyckats enl. mig själv.
Fast nu är det bara mitt "Sennheisser 650" ljud i slangarna som gäller eftersom det är godkänt.
Det är mycket man inte vet men det börjar dra ihop sig!!!!!!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-12 10:11

Morello skrev:Jag blir mer och mer sugen på att realisera en gammal pojkdröm - att rita ett rörslutsteg som presterar riktigt bra.

Jag vädrade idén för Ingvar så sent som natten mellan onsdag och torsdag denna vecka.

Det blir dock svårt att tangera mitt nuvarande rekord i distorsionshänseende; 0,0025% vid 10 kHz och 400 W i 8 ohm. :P

Jättekul, lycka till!

Ett litet tips, precis som när man sätter ihop ett team med människor, fokusera på fördelarna med respektive individ. Utgå inte från tillkortakommanden. Och glöm inte musiken, det är den du ska förmedla, inte en massa tekniska data ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-12 10:17

Morello skrev:Jag blir mer och mer sugen på att realisera en gammal pojkdröm - att rita ett rörslutsteg som presterar riktigt bra.

Det blir nog svårt att komma ned till dessa nivåer, men att bygga ett bra rörslutsteg som sopar banan med high end-grejjorna som finns att köpa, borde väl inte vara inte vara någon omöjlighet.

Kör igång bara! Det finns en stor och lukrativ marknad för bra rörslutsteg.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-12 10:25

Morello skrev:Det blir dock svårt att tangera mitt nuvarande rekord i distorsionshänseende; 0,0025% vid 10 kHz och 400 W i 8 ohm. :P

Svårigheter är till för att överkommas! :P 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-12 10:26

Skulle den bli med eller utan utgångstrafo?
Kom på en sak, kan man återkoppla från efter trafon, kanske med en liten trafo i återkopplingsslingan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-12 10:29

Är det verkligen sant att det defacto ÄR så att det alltid är effekter av färgningar man gillar?

För att svara på frågan måste jag först fråga om det finns en definition på begreppet "färgningar"? Annars är det lätt att svara på fel sak...

Och kan man verkligen utgå ifrån att de som gillar rörapparater ser det så?

Min personliga åsikt och erfarenheter av de i min vänkrets som
använder rör är att de "låter naturligare", "släpper" lättare från
högtalarna och låter subjektivt mer som verkligheten (sax låter sax
osv...), möjligtvis inte som fonogrammet. Jag har själv provat både rör
och trissor här hemma. För att göra en lång historia kort föredrar jag
trissor i basen då min rörförstärkare inte riktigt förmår att "hålla i
konerna ordentligt" (svårt att förklara exakt vad jag menar, men jag
hoppas budskapet går fram). I toppsystemet låter de trissesteg jag
provat vasst och hårt, även fast samma steg haft en "mjukare" klang
med ett par konventionella högtalare. Här föredrar jag rören på grund
av (sätt subjektiv framför varje beskrivande ord) bland annat bättre
närvarokänsla och sätt att med lätthet presentera musiken. Ljudet
låter mer tillbakahållet och vill inte riktigt släppa från högtalarna med
de trissesteg jag provat i toppen. Självklart ska man inte ska alla steg
över en kam, men hittills är det mina erfarenheter. Skulle vara
intressant att prova ett fint klass A-steg:)

Jag är inte övertygad om det, och tänker bl a på inlägg som detta:

PetterPersson skrev:

tillkortakommanden
. Disten (mätt utan högtalare vad jag vet) må
subjektivt.

Hur vet du det, PP?

Jag säger inte att du har fel, och som jag varit inne på flera gånger tidigare i den här tråden är det ju dessutom fullt möjligt att man med en kombination av apparater som "griper in i varandra" kan nå ett ackuratare resultat än om man byter den ena av dem till en som är en "perfekt länk" (enligt det resonemang som t ex Morello nyss framförde om högtalare som passar till mjuk drivning med liten effekt).

Men hur vet DU att det är apparatens kvaliteter som återgivningsapparat som du gillar, och inte dess färgningar?

Felskrivet från min sida, skulle ha skrivit "så gillar jag den på grund av dess subjektiva kvalitéer som återgivningsapparat".

Jag frågar bara för att jag själv vet hur svårt det kan vara att skilja en ackurat återgivning av något snyggt, från en snyggt färgande återgivning av något inte fullt så snyggt.

Verkligen, håller helt med!

Hur objektiv är hörseln därvidlag menar du? Tillräckligt för att man skall kunna använda sina subjektiva upplevelser som ett bevis för återgivningens korrekthet?

Hur objektiv hörseln är väldigt svårt att svara på. Den som vet det har
kommit mycket långt i sin förståelse! Jag skulle säga att hörseln inte är
ett tillräckligt bevis, i bevisets strikta mening, att avgöra om en
återgivning är korrekt eller inte. Däremot är det fritt fram för subjektiva
tolkningar och bedömningar. Problemet som jag ser det är att veta vad
man ska mäta och hur resultaten ska tolkas då många vill sätta
mätsiffror på subjektiva uppleveler. Exempelvis, hur mäter man hur
mycket det skiljer i djup mellan sångaren och trummisen? Det känns
åtminstånde från min sida som en berättigad fråga om man ska börja
diskutera om ett system har "korrekt" djupupplösning eller ej. Kan
man inte svara på frågan går det bara att diskutera differanser, så
som, "Jag upplever att det är större skillnad i djupled mellan
instrumenten med system A än med system B" Vad som är rätt och fel
är en annan fråga. Kan hända att det inte fanns någon
djupinformation inspelad. I så fall ger ju system A bara illusioner...men
de kan vara trevliga rent subjektivt.

Sammanfattning: Jag får känslan att nästan alla försöker förenkla alla de här komplicerade sakerna till något alldeles för enkelt för att det skall vara likt verkligheten.

Några vill att det skall vara si, och andra att det skall vara så, men på riktigt är det nog varken si eller så, och dessutom är det ju olika från fall till fall, och till råga på allt är alla övertygelser om hur saker är inte samma sak som hur de är. Frågan är vad debatten handlar om - hur det är eller hur folk tror att det är eller hur man skall tycka?

Personligen tycker jag att frågan om hur det är kan vara intressant.

Jag tycker även att frågan om hur folk tror att det är och varför, är intressant, men ur ett annat perspektiv, och den är minst lika känslig som frågan om hur det är, tycks det.

Den sista frågan, om hur man skall tycka, tycker jag är en ickefråga. Det är ingens sak att diktera någon annans preferenser. Var och en vet bäst vad de har för mål och drömmar.

Håller med

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-12 10:39

PP: Tycker allt det du skrev var förnuftigt och bra.

Och jag kan inte göra en bättre bedömning än du med avseende på
om det du gillar är egenskaper som leder till en återgivning närmare
ursprunget, eller om det leder till en återgivning med färgning som är
trevlig att lyssna på.

Vi tycks hålla den frågan öppen båda två. ;)

Däremot kan jag svara på vad jag menar med färgning, och det är helt
enkelt allt "det som skiljer en återgiven version från originalet".

Saker som kan bidra till färgningar är t ex; distorsion, tonkurveavvik-
elser, obalans mellan avspelningsnivå och inspelningens fångade
distansinformation (jominsann!), stereosystemfel (som i sig kan sor-
teras upp i många dimensioner, rumsliga, klangliga, tidliga och dyna-
miska), störljud i apparaterna och förstås störljud och efterklang i
lyssningsmiljön. Dock inte alla av de sistnämnda, bara de som proji-
ceras i ljudbilden, eller som 'är så kraftiga att de maskerar saker som
gick att höra från början.

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:

Jättekul, lycka till!

Ett litet tips, precis som när man sätter ihop ett team med människor, fokusera på fördelarna med respektive individ. Utgå inte från tillkortakommanden. Och glöm inte musiken, det är den du ska förmedla, inte en massa tekniska data ;-)

/ B

Det blir nog svårt att komma ned till dessa nivåer, men att bygga ett bra rörslutsteg som sopar banan med high end-grejjorna som finns att köpa, borde väl inte vara inte vara någon omöjlighet.

Kör igång bara! Det finns en stor och lukrativ marknad för bra rörslutsteg.

Frågan är vad fördelen skulle vara med att använda rör, om man skall
försöka bygga sig en transmissionslänk... :?

Tycker nog transistorer är ett mycket bättre byggelement om det är
det som är målet.

Fast om man gör det för "utmaningen", det vill säga gillar att det blir
svårare och struntar i att det blir dyrare...

Själv kan jag tycka att man om man använder rör bör byta grundrecept,
det vill säga för att det skall vara någon poäng med rör så bör man ta
fasta på skillnaderna och omfamna dem (konstruera hela systemet runt
de egenskaper som de ger) istället för att försöka konstruera bort alla
de egenskaper som finns där i grunden.

En gång i tiden fanns det i huvudsak bara oemotkopplade rörförstärk-
are, och de högtalare man använde levde i symbios med förstärkarna
och man gjorde klokt i all välja dem förnuftigt.

Sedan kan man på att man kunde närma sig en transmissionslänk
genom att ultralinjärkoppla och applicera en massa motkoppling. Sen
kom transistorn och det blev ännu lättare att nå fram dit, inte minst
genom att utgångstrafon nu också kunde försvinna.

Jag tycker att det är två skolor, och att poängen med att använda rör
för att skapa perfektatransmissionlänkar är svårfunnen.

Men å andra sidan är det inte heller lätt att med halvledare efterlikna
det komplexa samspel som en rör-förstärkare med utgångstrafo har
med en högtalare...

Det finns plats för alla filosofier och min uppfattning är den, att den som
räknar sig till en skola, gott kan berätta om det och förklara varför, men
borde kunna avhålla sig från att klanka ned på andra som föredrar den
andra skolan.

Att invända mot sakfel är en annan sak, och det är självklart aldrig fel
att försöka rätta saker som inte blivit rätt. Men att underkänna andras
mål och drömmar och vägarna dit, vet jag inte varför folk sysslar med. :?

Men åter till Morellos förstärkare:

Lycka till från mig också!

Ser det dock mera som ett intressant projekt med avseende på hur du
tacklar utmaningen och hur nära en transmissionslönlk du kommer att
komma. Akademiskt intressant alltså, liksom.

Men varför inte göra en rörförstärkare som gör något annat än att
försöka vara en transmissionslänk istället? Så att de ger en poäng och
ett mervärde vid sidan om SS-förstärkare, mer än att bara glöda då
alltså? ;)

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi