Moderator: Redaktörer
Hum skrev:Jag tycker det på något vis är motsägelse fullt att ha ett ekonomiläge på en förstärkare som kostar 170".
Tyder på att den skall köpas av någon "fattiglapp" på avbetalning.
Egentligen kunde man få en trampdriven generator till som hela "familjen" kunde trampa på när man skulle lyssna.
Hade under vinterhalvåret blivit värme till lokaliteterna både genom svett och "ljud".
Nattlorden skrev:Skulle jag av någon outgrundlig anledning ge 170 papp för en förstärkare, så är grundkravet att den har 3-fas-anslutning.
IngOehman skrev:Hum skrev:Jag tycker det på något vis är motsägelse fullt att ha ett ekonomiläge på en förstärkare som kostar 170".
Egentligen kunde man få en trampdriven generator till som hela "familjen" kunde trampa på när man skulle lyssna.
Hade under vinterhalvåret blivit värme till lokaliteterna både genom svett och "ljud".
Det kan ju finnas andra skäl än ekonomiska till att man vill ge rören en
längre livslängd. Man kan ju se beteckningen som en ekonomisering av
slitaget lika gärna, alltså att man sparar på krutet.
Vh, iö
Kan ju även handla om att hålla rumstemperaturen på en rimlig och adekvat nivå. Iofs kanske triodrörbögar spisar i nätbrynja?
En annan plausibel förklaring skulle kunna vara att ekonomifunktionen också ändrar "soundet", dvs användaren tillika triodbögen kan välja mellan två olika post-process-lägen.
IngOehman skrev:Hum skrev:Jag tycker det på något vis är motsägelse fullt att ha ett ekonomiläge på en förstärkare som kostar 170".
Vh, iö
Morello skrev:Jag var på intet sätt ironisk. Jag tillät mig dock att raljera lite beträffande "triodbögar" etc.
Kontrollfråga; är du helt på det klara med att nämnda rörstegs grad av färgning (bland annat distorsion och avvikelser från en korrekt frekvensgång) är av en sådan dignitet att färgningen tvivelsutan är mer än fullt hörbar?
Kontrollfråga; är du helt på det klara med att nämnda rörstegs grad av färgning (bland annat distorsion
och avvikelser från en korrekt frekvensgång) är av en sådan dignitet att färgningen tvivelsutan är mer än fullt hörbar?
Vidare; om svaret är ja (dvs du har insikten om apparatens tillkortakommande ur ett återgivningsperspektiv) och du gillar soundet; är du helt på det klara med att du gillar nämnda apparat på grund av dess tillkortakommanden som återgivningsapparat och inte tack vare några förtjänster?
PetterPersson skrev:
Tonkurvepåverkan har jag inte sett någon mätning på, du?
Morello skrev:Nattlorden skrev:Skulle jag av någon outgrundlig anledning ge 170 papp för en förstärkare, så är grundkravet att den har 3-fas-anslutning.
Ett mycket märkligt inlägg i "debatten". Motivera.
Morello skrev:PetterPersson skrev:
Ja, ehuru implicit; utgångsimpedansen är enligt uppgift runt 1 ohm, vilket i kombination med den impedansen från snudd på vilken som helst på marknaden förekommande högtalare kommer att orsaka en avvieksle från korrekt frekvensgång, givet att den specifika högtalaren inte har dimensionerats för en drivimpedans om runt 1 ohm, men sådant är oerhört ovanligt.
Var det svar på din fråga?
PetterPersson skrev:Morello skrev:PetterPersson skrev:
Ja, ehuru implicit; utgångsimpedansen är enligt uppgift runt 1 ohm, vilket i kombination med den impedansen från snudd på vilken som helst på marknaden förekommande högtalare kommer att orsaka en avvieksle från korrekt frekvensgång, givet att den specifika högtalaren inte har dimensionerats för en drivimpedans om runt 1 ohm, men sådant är oerhört ovanligt.
Var det svar på din fråga?
Ja, det är precis det jag kommit fram till med. Det är ju bland annat därför
matchningen förstärkare/högtalare är extra viktig med denna typ av förstärkare.
Morello skrev:Jag var på intet sätt ironisk. Jag tillät mig dock att raljera lite beträffande "triodbögar" etc.
Kontrollfråga; är du helt på det klara med att nämnda rörstegs grad av färgning (bland annat distorsion och avvikelser från en korrekt frekvensgång) är av en sådan dignitet att färgningen tvivelsutan är mer än fullt hörbar?
Vidare; om svaret är ja (dvs du har insikten om apparatens tillkortakommande ur ett återgivningsperspektiv) och du gillar soundet; är du helt på det klara med att du gillar nämnda apparat på grund av dess tillkortakommanden som återgivningsapparat och inte tack vare några förtjänster?
PetterPersson skrev:Vidare; om svaret är ja (dvs du har insikten om apparatens tillkortakommande ur ett återgivningsperspektiv) och du gillar soundet; är du helt på det klara med att du gillar nämnda apparat på grund av dess tillkortakommanden som återgivningsapparat och inte tack vare några förtjänster?
Ja, jag vet dess begränsningar dock så gillar jag den på grund av dess
kvalitéer som återgivningsapparat, inte på grund av dess
tillkortakommanden. Disten (mätt utan högtalare vad jag vet) må
hända vara högre, men är dist verkligen allt som är viktigt? Om du
tycker det, så fine för dig. Det är din åsikt. Jag väljer att lyssna då man
omöjligt kan mäta och tolka alla relevanta parametrar som upplevs
subjektivt.
DS skrev:Morello skrev:Jag var på intet sätt ironisk. Jag tillät mig dock att raljera lite beträffande "triodbögar" etc.
Har du lyssnat/testat och gjort mätningar på The Dream?, berätta/visa gärna resultatet.
Sen kan du väl tona ner din attityd lite, den klär dig inte spec bra. Dig, som erfaren o professionel konstruktör, hyser jag i nuläget noll respekt för.
Hum skrev:IngOehman skrev:Hum skrev:Jag tycker det på något vis är motsägelse fullt att ha ett ekonomiläge på en förstärkare som kostar 170".
Vh, iö
Man kan ju se beteckningen som en ekonomisering av
slitaget lika gärna, alltså att man sparar på krutet. Och det mynnar ut i en viss snålhet. Om jag köpt en sådan så skulle jag haft 10st uppsättningar rör redo för byte när det behövdes. Köper man en av världens bästa så finns det ingen anledning att snåla.
Morello skrev:Jag blir mer och mer sugen på att realisera en gammal pojkdröm - att rita ett rörslutsteg som presterar riktigt bra.
Jag vädrade idén för Ingvar så sent som natten mellan onsdag och torsdag denna vecka.
Det blir dock svårt att tangera mitt nuvarande rekord i distorsionshänseende; 0,0025% vid 10 kHz och 400 W i 8 ohm.
Morello skrev:Jag blir mer och mer sugen på att realisera en gammal pojkdröm - att rita ett rörslutsteg som presterar riktigt bra.
Jag vädrade idén för Ingvar så sent som natten mellan onsdag och torsdag denna vecka.
Det blir dock svårt att tangera mitt nuvarande rekord i distorsionshänseende; 0,0025% vid 10 kHz och 400 W i 8 ohm.
Morello skrev:Det blir dock svårt att tangera mitt nuvarande rekord i distorsionshänseende; 0,0025% vid 10 kHz och 400 W i 8 ohm.
Är det verkligen sant att det defacto ÄR så att det alltid är effekter av färgningar man gillar?
Och kan man verkligen utgå ifrån att de som gillar rörapparater ser det så?
Jag är inte övertygad om det, och tänker bl a på inlägg som detta:PetterPersson skrev:Vidare; om svaret är ja (dvs du har insikten om apparatens tillkortakommande ur ett återgivningsperspektiv) och du gillar soundet; är du helt på det klara med att du gillar nämnda apparat på grund av dess tillkortakommanden som återgivningsapparat och inte tack vare några förtjänster?
Ja, jag vet dess begränsningar dock så gillar jag den på grund av dess
kvalitéer som återgivningsapparat, inte på grund av dess
tillkortakommanden. Disten (mätt utan högtalare vad jag vet) må
hända vara högre, men är dist verkligen allt som är viktigt? Om du
tycker det, så fine för dig. Det är din åsikt. Jag väljer att lyssna då man
omöjligt kan mäta och tolka alla relevanta parametrar som upplevs
subjektivt.
Hur vet du det, PP?Jag säger inte att du har fel, och som jag varit inne på flera gånger tidigare i den här tråden är det ju dessutom fullt möjligt att man med en kombination av apparater som "griper in i varandra" kan nå ett ackuratare resultat än om man byter den ena av dem till en som är en "perfekt länk" (enligt det resonemang som t ex Morello nyss framförde om högtalare som passar till mjuk drivning med liten effekt).
Men hur vet DU att det är apparatens kvaliteter som återgivningsapparat som du gillar, och inte dess färgningar?
Jag frågar bara för att jag själv vet hur svårt det kan vara att skilja en ackurat återgivning av något snyggt, från en snyggt färgande återgivning av något inte fullt så snyggt.
Hur objektiv är hörseln därvidlag menar du? Tillräckligt för att man skall kunna använda sina subjektiva upplevelser som ett bevis för återgivningens korrekthet?
Sammanfattning: Jag får känslan att nästan alla försöker förenkla alla de här komplicerade sakerna till något alldeles för enkelt för att det skall vara likt verkligheten.
Några vill att det skall vara si, och andra att det skall vara så, men på riktigt är det nog varken si eller så, och dessutom är det ju olika från fall till fall, och till råga på allt är alla övertygelser om hur saker är inte samma sak som hur de är. Frågan är vad debatten handlar om - hur det är eller hur folk tror att det är eller hur man skall tycka?
Personligen tycker jag att frågan om hur det är kan vara intressant.
Jag tycker även att frågan om hur folk tror att det är och varför, är intressant, men ur ett annat perspektiv, och den är minst lika känslig som frågan om hur det är, tycks det.
Den sista frågan, om hur man skall tycka, tycker jag är en ickefråga. Det är ingens sak att diktera någon annans preferenser. Var och en vet bäst vad de har för mål och drömmar.
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Jag blir mer och mer sugen på att realisera en gammal pojkdröm - att rita ett rörslutsteg som presterar riktigt bra.
Jättekul, lycka till!
Ett litet tips, precis som när man sätter ihop ett team med människor, fokusera på fördelarna med respektive individ. Utgå inte från tillkortakommanden. Och glöm inte musiken, det är den du ska förmedla, inte en massa tekniska data
/ B
Det blir nog svårt att komma ned till dessa nivåer, men att bygga ett bra rörslutsteg som sopar banan med high end-grejjorna som finns att köpa, borde väl inte vara inte vara någon omöjlighet.
Kör igång bara! Det finns en stor och lukrativ marknad för bra rörslutsteg.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster