Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-06 13:55

Jag tror inte du deltar i samma tråd som alla andra, Nattlorden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-06 13:56

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:Så hifi är inte hög trohet mot originalet? Det är "whatever" alltså? :)
Så, en mobiltelefon kopplad till 99 kr ipod högtalare är lika mycket hifi som B&W 801 med Classé? För bevisligen så spelar det ingen roll om signalen ut stämmer överens med signalen in. :)

Bevisa det, är du snäll. :)

+1

Jag tror personligen att B&W 801 med Classé är mer High Fidelity än en mobiltelefon kopplad till 99 kr ipod högtalare :)

Frågan är om B&W 801 med the Dream är mer High Fidelity än B&W 801 med Classé? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-06 13:58

peter, fixa så The dream är med i F/E test då.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-06 14:06

subjektivisten skrev:peter, fixa så The dream är med i F/E test då.

Hmm, menar du i LTS F/E-lyssning? Om så, så har jag nog inga sådana befogenheter. Det är i så fall ett spörsmål mellan LTS och Erik Andersson eller Ola Hesselvall. Kanske ett sådant test även skulle utföras på Hesselvalls högtalare :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-06 14:10

Nejdå, det är tämligen ointressant då. Som att använda en speciell skiva som motarbetar CD spelarens krokiga frekvensgång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-06 14:18

subjektivisten skrev:Nejdå, det är tämligen ointressant då. Som att använda en speciell skiva som motarbetar CD spelarens krokiga frekvensgång.

Vad exakt är det som gör att du tycker att det vore ointressant? Jag förstår inte din liknelse. Menar du att LTS använder sig av speciella skivor som motarbetar CD spelares krokiga frekvensgång? :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-06 14:20

Peter, jag tror han syftade på ifall förstärkare och högtalare skulle testas som ett paket.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-07-06 14:21

subjektivisten skrev:Nejdå, det är tämligen ointressant då. Som att använda en speciell skiva som motarbetar CD spelarens krokiga frekvensgång.

Vad spelar det för roll? Det är väl avvikelsen som är intressant, högtalarna adderar ju i så fall samma sak både vid F och E uppspelningen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-06 14:23

Nattlorden skrev:Peter, jag tror han syftade på ifall förstärkare och högtalare skulle testas som ett paket.

Jaha, näe det var inte så jag tänkte. Man kopplar in the Dream och lyssnar med Hesselvallhögtalare och gör F/E-lyssning på the Dream :) Lätt som en plätt. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-06 14:32

Om det skulle visa sig att en kombination av en "färgad" förstärkare och "färgad" högtalare gav ett totalt sett bättre resultat än en kombination av ofärgad förstärkare med en färgad högtalare, skulle du då fortfarande vara emot denna idé?

Om det totala resultatet skulle kunna bli identiskt, skulle du då kunna acceptera denna idé?

/Peter

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-07-06 15:10

Piotr skrev:

Om det skulle visa sig att en kombination av en "färgad" förstärkare och "färgad" högtalare gav ett totalt sett bättre resultat än en kombination av ofärgad förstärkare med en färgad högtalare, skulle du då fortfarande vara emot denna idé?

Om det totala resultatet skulle kunna bli identiskt, skulle du då kunna acceptera denna idé?

/Peter

Visst hade det varit bra. Men för det första är frågan en aning :wink: hypotetisk. För det andra den synergin som skulle uppstå av en sådan kombination kunde knappast kunna kompensera för alla situationer. Jo, kanske om det skulle röra sig om tonkurvans tillkortakommanden i den ena länken och motsvarande exakt kompensering i den andra. Men det låter mycket hypotetiskt som sagt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-07-06 15:32

Men det borde ändå vara lättare då den som gjort slutsteget har en
högtalare skräddarsydd för ändamålet att kombinera med.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-07-06 15:36

shifts skrev:Men det borde ändå vara lättare då den som gjort slutsteget har en
högtalare skräddarsydd för ändamålet att kombinera med.

Och det är givetvis det scenariot jag utgår ifrån! :)

/Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-06 15:38

PekkaJohansson skrev:Lite hjälp på traven:

http://www.wordiq.com/definition/HiFi

Med vänlig hälsning

Pekka

Ännu en partsinlaga av en anonym skribent.

Denne missar helt den springande punkten - sista ordet - i rad 1:
High fidelity (or HiFi or hi-fi) is the reproduction of sound and image that is very faithful to the original.

Vad är "the original"?

När jag söker igenom hela wordiq-artikeln förekommer ordet original aldrig mer, därför missar den helt att definiera vad high fidelity är när original är odefinierat.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-06 15:50

En ännu springandere punkt är väl komparativformen 'hög'. Några verkar ha fått för sig att det bara är superlativformen som spelar roll. [e] Den ingår över huvud taget inte i begreppet! Den missuppfattningen leder till att tråd efter tråd rasar ner i språkanalyser och navelskådning.

Vad hände med upplevelserna av rörförstärkare?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-06 17:27

nolimitsoya skrev:En ännu springandere punkt är väl komparativformen 'hög'. Några verkar ha fått för sig att det bara är superlativformen som spelar roll. [e] Den ingår över huvud taget inte i begreppet! Den missuppfattningen leder till att tråd efter tråd rasar ner i språkanalyser och navelskådning.

Precis. Var tog de vägen? :o

Nu är iallafall en stor röd rördriven apparatus på väg hem till mig från Göteborg, så snart kanske det blir några rapporter. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-07-06 17:36

KarlXII skrev:
nolimitsoya skrev:En ännu springandere punkt är väl komparativformen 'hög'. Några verkar ha fått för sig att det bara är superlativformen som spelar roll. [e] Den ingår över huvud taget inte i begreppet! Den missuppfattningen leder till att tråd efter tråd rasar ner i språkanalyser och navelskådning.

Nu är iallafall en stor röd rördriven apparatus på väg hem till mig från Göteborg, så snart kanske det blir några rapporter. :D

Grattis :D
Gissar att du kommer använda samma terminologi som jag efter att ha lyssnat på LaMayro. Enjoy!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-06 17:52

KarlXII skrev:

Mina senaste upplevelser skrev jag om igår kväll
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1008802#1008802

sedan dess har jag fått mail med anbud om samköp av komponenter samt haft lite diskussion här ovan om småsignalrör.

Jag har skrivit en enda replik om HiFi idag.

De ska ju vara vackert väder länge, sägs det, så nu lägger jag administrativa ärenden åt sidan, sätter på kaffe och den stora lödkolven för i kväll ska de sista lytarna bytas i den ena Mk.III'an
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-06 18:11

KarlXII skrev:

Och mäsken är klar?

mvh/Harryup :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-07 02:39

petersteindl skrev:

Vad exakt är det som gör att du tycker att det vore ointressant? Jag förstår inte din liknelse. Menar du att LTS använder sig av speciella skivor som motarbetar CD spelares krokiga frekvensgång? :)

MvH
Peter

För det har ingen relevans. Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden. Vi kan kanske bortse från dom absolut värsta fallen som kappa 9.
På samma sätt som man skulle påstå en CD spelare inte har problem med frekvensåtergivningen sålänge man spelar en skiva med exakt samma fel fast spegelvänt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-07 02:43

Mindre hörbara fel ger ju högre trohet. Alltså mer hifi. Annars är vi tillbaka på att en 64 kpbs MP3a på Kralls musik är exakt lika mycket hifi som studio originalet.

Upplevelsen hos rörstärkare ligger nog mycket i utseendet och kanske en mer discobetonad frekvensåtergivning och mer kompression. Saker man nog kan fixa separat utan att ständigt påverkar ljudet med det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-07 09:52

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

För det har ingen relevans. Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden. Vi kan kanske bortse från dom absolut värsta fallen som kappa 9.
På samma sätt som man skulle påstå en CD spelare inte har problem med frekvensåtergivningen sålänge man spelar en skiva med exakt samma fel fast spegelvänt.

OM jag köper förstärkare så kommer inte jag ha som kriterium att den skall "fixa" 95-98% av alla högtalare. F/E-lyssningen görs mig veterligen bara ihop med Ino-grunkor så den slutsatsen kan man väl inte dra.
Jag kommer aldrig köpa förstärkare enbart för att dom har testats av andra och enligt dom uppfyller vissa krav. Nu har jag ifs redan gjort det ( 2 st 208:or billigt ifrån Danmark) sen att dom inte funkade fram hos mig gjorde inget för dom funkar ju bra till bak och till surroundkanalerna. Såg inte köpet som någon större chansning då priset var gynnsamt men annars så hade jag inte gjort det.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-07-07 10:08

subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.

Detta säger väl imot sig själv lite va?

Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-07 10:15

Harryup skrev:OM jag köper förstärkare så kommer inte jag ha som kriterium att den skall "fixa" 95-98% av alla högtalare. F/E-lyssningen görs mig veterligen bara ihop med Ino-grunkor så den slutsatsen kan man väl inte dra.
Jag kommer aldrig köpa förstärkare enbart för att dom har testats av andra och enligt dom uppfyller vissa krav. Nu har jag ifs redan gjort det ( 2 st 208:or billigt ifrån Danmark) sen att dom inte funkade fram hos mig gjorde inget för dom funkar ju bra till bak och till surroundkanalerna. Såg inte köpet som någon större chansning då priset var gynnsamt men annars så hade jag inte gjort det.

mvh/Harry

Det stämmer inte. Konstlasten är utformad att vara en knepigare last än merparten av förekommande högtalare på marknaden, dock inte så svår för att täcka in högtalare som skulle kunna liknas vid felkonstruktioner (exempelvis Infinity Kappa 9). Claes Wettebrandt har berättat att han hade synpunkter på konstlasten i sin ursprungliga form. Den var då enklare för förstärkare att driva. Claes ville att den skulle täcka in fler och knepigare högtalarmodeller.

Grovt sett skulle man kunna säga att högtalare vars impedans är högre än konstlastens ger likartat resultat i praktiken såsom LTS lyssningsrapport, medans en verklig högtalare som har lägre impedans så kan man inte med säkerhet uttala sig. Däremot är det så få försärkare som presterar bra med konstlasten att det i praktiken är en bra indikator, även om man har högtalare som är svårdrivna, men man bör ju kolla upp hur skyddskretsarna fungerar, liksom strömbegränsning och liknande, vilket kan ge hörbara artefakter.

Eller, har man högtalare med 1 ohms impdans kanske man skulle överväga att byta... :wink: Om inte annat för att slippa riskera att de överhettas och går sönder.

Ingvar kan säkert berätta mer i detalj om detta.

Om Före/Efter-lyssning:
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf
Konstlasten beskrivs mer i detalj här:
http://www.sonicdesign.se/amptest.htm (samma artikel har presenterats i MoLt, på svenska)

Jag är nog lite förvånad eftersom du deltagit på forum under många år och har lyckats missa hur konstlasten fungerar. Det känns som om du har diskuterat detta förr, och det vore ju bra om du nu kan ta till dig hur det fungerar. Därför är det bra om du verkligen läser ovanstående dokument, kanske som kvällslektyr på papper. :) :wink: Fast sedan kommer det förstås den 158:e nästa personen som vill veta hur det fungerar, så får vi ta det en vända till, med påföljande 10 sidors diskussion upp och ned, in och ut...! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-07-07 10:17

DS skrev:
subjektivisten skrev: Det ska ICKE vara ett krav att man måste ha en viss högtalare för det ska funka. Kravet är väl snarare att den ska fixa 95-98% av alla högtalare på marknaden.

Detta säger väl imot sig själv lite va?

Alla högkänsliga högtalare faller ju bort om man resonerar som du gör. Låter alla sådana illa enligt dig?

Det verkar som om du tänker på något annat eller har missuppfattat. Varför skulle högtalare med hög verkningsgrad "falla bort" enligt din uppfattning?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-07-07 11:02

Jag får liksom Johan känslan att alla inte är på det klara med hur F/E förfarandet fungerar, om Hesselvalls högtalare visar sig vara väldigt lättdrivna (lättare än medelhögtalaren) och Peter menar att de i testen skall användas som konstlast då kan jag förstå kritiken, jag tror emellertid inte han menade så utan ide'n var att använda dessa vid avlyssning med "The Dream" uppsatt i båda leden, således inget anmärkningsvärt såtillvida inte Hesselvalls högtalare skulle visa sig vara ovanligt lågupplösta och i praktiken skulle kunna maskera annars hörbara skillnader mellan F och E kopplingen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-07 11:06

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:OM jag köper förstärkare så kommer inte jag ha som kriterium att den skall "fixa" 95-98% av alla högtalare. F/E-lyssningen görs mig veterligen bara ihop med Ino-grunkor så den slutsatsen kan man väl inte dra.

mvh/Harry

Det stämmer inte. Konstlasten är utformad att vara en knepigare last än merparten av förekommande högtalare på marknaden, dock inte så svår för att täcka in högtalare som skulle kunna liknas vid felkonstruktioner (exempelvis Infinity Kappa 9). Claes Wettebrandt har berättat att han hade synpunkter på konstlasten i sin ursprungliga form. Den var då enklare för förstärkare att driva. Claes ville att den skulle täcka in fler och knepigare högtalarmodeller.

Grovt sett skulle man kunna säga att högtalare vars impedans är högre än konstlastens ger likartat resultat i praktiken såsom LTS lyssningsrapport, medans en verklig högtalare som har lägre impedans så kan man inte med säkerhet uttala sig. Däremot är det så få försärkare som presterar bra med konstlasten att det i praktiken är en bra indikator, även om man har högtalare som är svårdrivna, men man bör ju kolla upp hur skyddskretsarna fungerar, liksom strömbegränsning och liknande, vilket kan ge hörbara artefakter.

Eller, har man högtalare med 1 ohms impdans kanske man skulle överväga att byta... :wink: Om inte annat för att slippa riskera att de överhettas och går sönder.

Ingvar kan säkert berätta mer i detalj om detta.

Om Före/Efter-lyssning:
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf
Konstlasten beskrivs mer i detalj här:
http://www.sonicdesign.se/amptest.htm (samma artikel har presenterats i MoLt, på svenska)

Jag är nog lite förvånad eftersom du deltagit på forum under många år och har lyckats missa hur konstlasten fungerar. Det känns som om du har diskuterat detta förr, och det vore ju bra om du nu kan ta till dig hur det fungerar. Därför är det bra om du verkligen läser ovanstående dokument, kanske som kvällslektyr på papper. :) :wink: Fast sedan kommer det förstås den 158:e nästa personen som vill veta hur det fungerar, så får vi ta det en vända till, med påföljande 10 sidors diskussion upp och ned, in och ut...! :wink:

Det är varmt på kontoret. Klart att det är så.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-07 11:47

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Som jag ser det kan man mycket väl lyssna genom Hesselvallhögtalare, men det är konstlasten som sätter vad förstärkaren belastas med.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-07-07 12:39

Peter, exakt och då spelar väl knappast dom högtalarna en roll? Det blir ju inte lättare genom konstlasten med Hesselvallhögtalare eller hur? Väl det som är själva poängen med konstlasten :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-07 16:03

subjektivisten skrev:Peter, exakt och då spelar väl knappast dom högtalarna en roll? Det blir ju inte lättare genom konstlasten med Hesselvallhögtalare eller hur? Väl det som är själva poängen med konstlasten :)

Ponera att Ingvar har byggt en högtalare med The Dream som skräddarsydd källa som gör att kombinationen är särskilt lyckad. Är det då inte rimligt att använda kombinationen? Varför skall the Dream klara 98% av alla högtalare på marknaden då det inte är ett av designteamets mål?

mvh/Harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi