steveo1234 skrev:Höja artikulationen jämfört med vad? Jämfört med en ensam SW? Visst, det kan jag köpa. Jämfört med en SW och en korrekt inställd PEQ? Håller jag inte med om alls.
Jag har fortfarande inte hört en enda rimligt kapabel anläggning som låtit bra utan en PEQ. Oavsett antalet bashögtalare. Och min observation stämmer dessutom mycket väl överens med de säkert hundratals room eq wizard mätningar som finns överallt på nätet. Min egen baslösning är ingen höjdare utan PEQ och det spelade ingen roll om jag använder mig av en eller två lådor. Visst, det sistnämnda alternativet är bättre, men båda varianterna är alldeles för långt ifrån att var bra för att jag ska tycka om dem.
Jag ser fler problem med enbart en SW, och det är att folk väldigt ofta placerar den på ett dåligt ställe. Gör man det, så är det i vissa fall fysikaliskt
omöjligt att rätta till prblemet med en parametrisk equalizer (PEQ) i alla fall.
Men förutsatt att man är någorlunda kapabel att placera en ensam SW på en rimligt bra plats, och tillsammans med en PEQ, så tycker jag att tillsats av en PEQ är en mycket bra pryttel att ha. Jag brukar också föreslå för folk att skaffa PEQ. Problemet är att det är bra att mäta en smula också för att kunna ställa in PEQ:n på ett bra sätt, vilket blir för krångligt för de allra flesta utom verkliga entisiaster. Och vilka är då entusiasterna? Jo, det är de som vanligtvis brukar skaffa sig drösvis med basar!

Jag kan förstå att du själv bara har en SW, det är väl ett ganska kostsamt element du har om jag inte har fel? Men vore det inte maffigt för dig att ha t ex 4 st likadana element OCH PEQ?!