Ska jag skaffa mig en sub till ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 10:02

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Vi kanske har olika referenser. En Y-modul kan i sammanhanget inte räknas som kapabel. 4 stycken kan det eventuellt.

Fast då är du inte speciellt verklighetsförankrad... hur många % av alla världens (icke-hemmabyggda) subwoofers har mer kapacitet än en profY? Det kan inte vara många...

Så säger du som du gör har du i princip tagit död på frågan i sig...

Jag bryr mig inte om vad som finns att köpa eller ej (även om det finns subwoofers tillgängliga på marknaden som är flera gånger mer kapabla än en Y-modul).
Jag bryr mig bara om vad som krävs för att återge det ljudspår som regissören skapat (?) vid det ljudtryck som regissören tänkt sig.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 10:05

Bill50x skrev:Allra enklast, tycker jag, är två subbar. Sammanbyggda med sidosystemen så man bara har (totalt) två lådor att flytta omkring. Har man ett internt delningsfilter slipper man dessutom separata förstärkare och en massa kablar. Och inte behöver man mäta en massa heller. Ganska händigt, om jag får säga det själv :-)

/ B

Ja, man får ju skilja mellan "bra lösningar" och "kostnads och tidseffektiva lösningar". Att ställa in en PEQ är en i min erfarenhet en smärtsam aktivitet. Kan bero på att jag måste knappa in allt själv manuellt i behringern såklart och det går ju att förenkla. Men, för mig så vad den stora grejen att kladda runt med PEQ för att lista ut hur jag ville att målkurvan skulle se ut och sen gå igenom den iterativa processen med att bestämma målkurva, mäta, justera, mäta, justera i förbannelse..l.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 10:33

steveo1234 skrev:
Glebster skrev:
steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.

Men då förutsätter du att PEQen och subben är optimerad för just sweet spot, eller? En fördel med flera källor är väl annars en "mer utspridd" och jämnare bas i hela rummet, eller tänker jag fel?

Helt rätt!
Optimerad utifrån en mikrofons verklighet eller mänsklig hörsel?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-05 10:36

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:
Glebster skrev:
steveo1234 skrev:Så kan det vara. Men, bara för att förtydliga min ståndpunkt. 2SW är bättre än 1SW. Men, 1 kapabel SW med PEQ är bättre än de båda andra varianterna.

Men då förutsätter du att PEQen och subben är optimerad för just sweet spot, eller? En fördel med flera källor är väl annars en "mer utspridd" och jämnare bas i hela rummet, eller tänker jag fel?

Helt rätt!

Enligt Steveos inlägg ovan att döma verkar det vara en kombination av de båda...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-05 10:38

steveo1234 skrev:Jag bryr mig inte om vad som finns att köpa eller ej

På frågan om han skall skaffa en till?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 10:41

Glebster skrev:
MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:
Glebster skrev:

Helt rätt!

Enligt Steveos inlägg ovan att döma verkar det vara en kombination av de båda...
Det kan jag inte utläsa av svaret. Han har tidigare enbart hänvisat till mätningar..

Det vore intressant att veta hur han löst det psykoakustiskt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-05 10:47

steveo1234 skrev:Höja artikulationen jämfört med vad? Jämfört med en ensam SW? Visst, det kan jag köpa. Jämfört med en SW och en korrekt inställd PEQ? Håller jag inte med om alls.

Jag har fortfarande inte hört en enda rimligt kapabel anläggning som låtit bra utan en PEQ. Oavsett antalet bashögtalare. Och min observation stämmer dessutom mycket väl överens med de säkert hundratals room eq wizard mätningar som finns överallt på nätet. Min egen baslösning är ingen höjdare utan PEQ och det spelade ingen roll om jag använder mig av en eller två lådor. Visst, det sistnämnda alternativet är bättre, men båda varianterna är alldeles för långt ifrån att var bra för att jag ska tycka om dem.

Jag ser fler problem med enbart en SW, och det är att folk väldigt ofta placerar den på ett dåligt ställe. Gör man det, så är det i vissa fall fysikaliskt omöjligt att rätta till prblemet med en parametrisk equalizer (PEQ) i alla fall.

Men förutsatt att man är någorlunda kapabel att placera en ensam SW på en rimligt bra plats, och tillsammans med en PEQ, så tycker jag att tillsats av en PEQ är en mycket bra pryttel att ha. Jag brukar också föreslå för folk att skaffa PEQ. Problemet är att det är bra att mäta en smula också för att kunna ställa in PEQ:n på ett bra sätt, vilket blir för krångligt för de allra flesta utom verkliga entisiaster. Och vilka är då entusiasterna? Jo, det är de som vanligtvis brukar skaffa sig drösvis med basar! :wink: Jag kan förstå att du själv bara har en SW, det är väl ett ganska kostsamt element du har om jag inte har fel? Men vore det inte maffigt för dig att ha t ex 4 st likadana element OCH PEQ?! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 10:47

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:
Glebster skrev:

Helt rätt!

Mätinstrumenten är för mig bara ett sätt att grafiskt förtydliga vad man hör. Jag kan tänka mig att personer som har mycket erfarenhet inte behöver använda mätinstrument ens. Jag börjar själv röra mig åt det hållet och kan ganska enkelt säga vart det finns toppar (både i frekvens och amplitud) men inte tillräckligt exakt för att basera ett PEQ-ingrepp på vad jag hör. Så, jag får fortsätta med mätinstrument ett tag till i alla fall.

Men, för att direkt besvara din fråga: Hörseln. Det är det enda som är viktigt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 10:48

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Jag bryr mig inte om vad som finns att köpa eller ej

På frågan om han skall skaffa en till?
'

Det finns bra grejer att köpa. Din invändning är att det mesta (nästan allt) som säljs inte är tillräckligt bra om målet är hifi. Det håller jag med dig om. Jag är inte säker på att jag förstår din fråga?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 10:50

MagnusÖstberg skrev:
Glebster skrev:
MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:
Glebster skrev:

Helt rätt!

Det kan jag inte utläsa av svaret. Han har tidigare enbart hänvisat till mätningar..

Det vore intressant att veta hur han löst det psykoakustiskt.

Lyssna, mäta justera lyssna mäta justera. In absurdum nästan... Antagligen går det att göra snabbare än vad jag gjort om man har mer kunskap i ämnet och vet vad man ska sikta mot. Jag fick själv ta reda på hur jag ville att min målkurva skulle se ut genom några års experimenterande. Inte särskilt tidseffektivt men jag antar att det inte fanns något annat sätt att göra det på.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 10:54

Djupbasåtergivning är inte simpelt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 10:59

Johan_Lindroos skrev:
steveo1234 skrev:Höja artikulationen jämfört med vad? Jämfört med en ensam SW? Visst, det kan jag köpa. Jämfört med en SW och en korrekt inställd PEQ? Håller jag inte med om alls.

Jag har fortfarande inte hört en enda rimligt kapabel anläggning som låtit bra utan en PEQ. Oavsett antalet bashögtalare. Och min observation stämmer dessutom mycket väl överens med de säkert hundratals room eq wizard mätningar som finns överallt på nätet. Min egen baslösning är ingen höjdare utan PEQ och det spelade ingen roll om jag använder mig av en eller två lådor. Visst, det sistnämnda alternativet är bättre, men båda varianterna är alldeles för långt ifrån att var bra för att jag ska tycka om dem.

Jag ser fler problem med enbart en SW, och det är att folk väldigt ofta placerar den på ett dåligt ställe. Gör man det, så är det i vissa fall fysikaliskt omöjligt att rätta till prblemet med en parametrisk equalizer (PEQ) i alla fall.

Men förutsatt att man är någorlunda kapabel att placera en ensam SW på en rimligt bra plats, och tillsammans med en PEQ, så tycker jag att tillsats av en PEQ är en mycket bra pryttel att ha. Jag brukar också föreslå för folk att skaffa PEQ. Problemet är att det är bra att mäta en smula också för att kunna ställa in PEQ:n på ett bra sätt, vilket blir för krångligt för de allra flesta utom verkliga entisiaster. Och vilka är då entusiasterna? Jo, det är de som vanligtvis brukar skaffa sig drösvis med basar! :wink: Jag kan förstå att du själv bara har en SW, det är väl ett ganska kostsamt element du har om jag inte har fel? Men vore det inte maffigt för dig att ha t ex 4 st likadana element OCH PEQ?! :)

Ja, att folk ställer in subwoofers på fel sätt (fel nivå, fel placering, fel förstärkning mm) är ju inte direkt ovanligt. Och ja, jag håller med om att en PEQ är krånglig för de flesta. Inte bara att använda och förstå men även att rent praktiskt ställa in så att man får de resultat som man önskar. Och då finns ändå det svåraste kvar: Att veta hur det ska mäta och hur de olika felen ska vägas mot varandra. Men, jag tycker inte att det är ett argument för multipla basar mer än att det är enklare att ösa in många baslådor i ett rum än använda PEQ. Det blir en brute force lösning som ger en förbättring. En lösning baserad på PEQ är mindre brute force och mer precisionsarbete.

Jag har faktiskt i nuläget två stycken SW. Frontlådan har 12liters Vd och bakre lådan har 6liters kapacitet. Jag använder 6 stycken element och upplevde ingen förbättring mer än de mätbart förväntade (dvs, dippen mellan 45-65hz blev ett mindre problem) när jag gick från 1 till 2 lådor. Den justeringen gjorde jag med PEQ tidigare och det är ingen skillnad i ljudkvalitet oavsett lösning. Att inte använda PEQ däremot gör att det låter mycket sämre än när jag använder PEQ och justerar ner topparna som finns. Oavsett antalet basar som kopplas in.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-05 11:03

MagnusÖstberg skrev:Det kan jag inte utläsa av svaret. Han har tidigare enbart hänvisat till mätningar.

Steveo1234 skrev:Men, för mig så vad den stora grejen att kladda runt med PEQ för att lista ut hur jag ville att målkurvan skulle se ut och sen gå igenom den iterativa processen med att bestämma målkurva, mäta, justera, mäta, justera i förbannelse.

Mjo, det är ju en tolkningsfråga... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-05 11:09

steveo1234 skrev:Det finns bra grejer att köpa. Din invändning är att det mesta (nästan allt) som säljs inte är tillräckligt bra om målet är hifi. Det håller jag med dig om. Jag är inte säker på att jag förstår din fråga?

Du säger nej till att han behöver en till med motivationen att börja med PEQ, men samtidigt utgår du ifrån att denna enda är avsevärt mer kapabel än en profY - och så var väl knappast läget?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 11:12

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Det finns bra grejer att köpa. Din invändning är att det mesta (nästan allt) som säljs inte är tillräckligt bra om målet är hifi. Det håller jag med dig om. Jag är inte säker på att jag förstår din fråga?

Du säger nej till att han behöver en till med motivationen att börja med PEQ, men samtidigt utgår du ifrån att denna enda är avsevärt mer kapabel än en profY - och så var väl knappast läget?

Nej det har du ju faktiskt rätt i!
Jag har inte funderat på vad som blir mest kostnadseffektivt i ett sånt läge. Men, jag lutar nog mot att det är bättre att skaffa en SW till än att använda sig av PEQ då.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 15:29

steveo1234 skrev:Vi kanske har olika referenser. En Y-modul kan i sammanhanget inte räknas som kapabel. 4 stycken kan det eventuellt.

Helt klart har vi olika erfarenheter och krav.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 15:31

steveo1234 skrev:Jag bryr mig bara om vad som krävs för att återge det ljudspår som regissören skapat (?) vid det ljudtryck som regissören tänkt sig.

Vad har detta med saken att göra? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 15:35

Återgivning med taffligt ljud på alla ställen utom ett är inget jag vill ha iaf.
Tills någon kan visa upp ett system med EN subwoofer som låter lika bra som multipla basmoduler så finner jag påståendet som olika krav och erfarenhet, inget annat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-05 17:12

subjektivisten skrev:Återgivning med taffligt ljud på alla ställen utom ett är inget jag vill ha iaf.
Tills någon kan visa upp ett system med EN subwoofer som låter lika bra som multipla basmoduler så finner jag påståendet som olika krav och erfarenhet, inget annat.

Att det är ett kvalitetshopp ifrån 1 till 2 är nog helt klart utom i kanske någon ytterlighet, men hur mycket bättre låter 4 än 2 om man utgår ifrån att det går att spela tillräckligt högt med 2. Undertrycker man alltid rumsresonanser och inget negativt händer?

Låter alltid multipla bättre än 2 där man t.ex. ställt sidosystemen ovanpå?
Har någon 4 och mer problem?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 17:16

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Jag bryr mig bara om vad som krävs för att återge det ljudspår som regissören skapat (?) vid det ljudtryck som regissören tänkt sig.

Vad har detta med saken att göra? 8O

Det vet jag inte. Jag vet inte vilket sammanhang du klippte det ur och jag vet inte vad "saken" som du refererar till är.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 17:17

subjektivisten skrev:Återgivning med taffligt ljud på alla ställen utom ett är inget jag vill ha iaf.

Det finns det nog ingen som vill?

subjektivisten skrev:Tills någon kan visa upp ett system med EN subwoofer som låter lika bra som multipla basmoduler så finner jag påståendet som olika krav och erfarenhet, inget annat.

Tittat i min medlemspresentation?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 17:32

Har sett och inget av det säger mig att det inte går att få klart bättre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 17:33

steveo1234 skrev:Det finns det nog ingen som vill?

Så du får lika bra och jämn basåtergivning i större delen av ditt rum med en bas?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 18:42

subjektivisten skrev:Har sett och inget av det säger mig att det inte går att få klart bättre.

Du får gärna dela med dig av din kunskap i ämnet. Jag är genuint intresserad av förbättringar.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 18:43

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Det finns det nog ingen som vill?

Så du får lika bra och jämn basåtergivning i större delen av ditt rum med en bas?

Naturligtvis inte? Det framgår förhoppningsvis mycket tydligt av mina tidigare inlägg. Har du måhändavis inte läst dem?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 19:12

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:Har sett och inget av det säger mig att det inte går att få klart bättre.

Du får gärna dela med dig av din kunskap i ämnet. Jag är genuint intresserad av förbättringar.

Min enda kunskap är mina öron och erfarenhet. Hellre det än förlita mig på mätningar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-05 19:12

steveo1234 skrev:Naturligtvis inte? Det framgår förhoppningsvis mycket tydligt av mina tidigare inlägg. Har du måhändavis inte läst dem?

Då är det rätt ointressant för egen del.
Och jag hade läst vad du skrev.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-05 19:26

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:

Min enda kunskap är mina öron och erfarenhet. Hellre det än förlita mig på mätningar.

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Naturligtvis inte? Det framgår förhoppningsvis mycket tydligt av mina tidigare inlägg. Har du måhändavis inte läst dem?

Då är det rätt ointressant för egen del.
Och jag hade läst vad du skrev.

Hur kan du avfärda något genom att titta på mätningar när du inte sätter tillit
till dom? Hur kan du avfärda något när du endast sätter tillit till dina öron och
din erfarenhet, när du inte hört eller erfarit systemet i fråga?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-05 19:35

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:

Hur tänker du där?
Du har sett mitt system och inget säger dig att det inte går att få klart bättre. Men, den slutsatsen drar du efter att du konstaterat att mätningarna är ointressant för dig och att du bara använder öron och erfarenhet. Du har inte hört anläggningen och har ingen erfarenhet av IB-lösning med PEQ alls. Men, ändå lyckats du komma till slutsatsen att det går att få klart bättre,

Logisk tankevurpa?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-05-05 19:38

steveo1234 skrev:Logisk tankevurpa?

Jag var visst inte den enda som reagerade på det!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi