petersteindl skrev:paa skrev:ErikAndersson skrev:Just det ja, hur gör man?
F/E?
Japp, men observera,
inte F/E-lyssning!!! F/E-lyssning är inte någon visualisering.
MvH
Peter
Du har helt rätt - men det hindrar inte att man kan använda F/E-lyssning
också - för att etablera erfarenhet om hörbarheten av det som man kan
konstatera i F/E-test (t ex spektralanalys av musiksignal före och efter
apparat, eller en titt på korvarna före och efter apparat).
Så jag menar nog att mätningar inte är allt. De har fördelen att ge någon
form av konkret objektivt mätresultat, men att lyssna kan vara intressant
också - för att se till så att mätningen får en mening. Att bara mäta och få
ett svar på förvrängningens storlek ger ju i sig ingen information om hur
hörbar och vilken karaktär förvräningen har.
Om jag tvingades välja så skulle jag tycka att bara F/E-lyssna en apparat
ger intressantare och användbarare konsumentinformation om apparater
än vara F/E-mäta den.
Men helst ser jag ju att man gör båda. Det är så man lär känna apparaten
"på riktigt", från ett konstruktörsperspektiv. När man konstruerar räcker
det ju inte att bara veta vad en apparat gör medmusiksignalen upplevelse-
mässigt, men vill ju kunna påverka/styra det också.
- - -
Inget hindrar dock att man kan ha en ide om enklare förvrängningsformers
hörbarhet från tidigare korrelationer mellan mätbara förvrängingar och hör-
bara effekter från dem. Alltså således att man kan dra slutsatser om hör-
barhet av saker som man får se på en mätning.
Men problemet är att man inte kan göra det motsatta - man kan inte dra
slutsatser om
frihet från hörbara förvrängningar baserat på mätningar - för
man kan aldrig veta att mätningen visar allt som är potentiellt hörbart från
apparaten ifråga. (Första vetenskapliga tesen.)
- - -
Tidigare i tråden fanns jämförelse mellan korvarna på utgången av en rör-
förstärkare och de på utgången av en transitorförstärkare. Det är inte en
F/E-test, utan en sorts A/B-test. Har aldrig riktigt förstått vad man skall ha
sådana till, eller varför de är så populära.
Vad två förstärkare presterar i förhållande till varandra är som jag ser det
en praktiskt taget helt oanvändbar information om man vill veta något om
dem som enskildheter.
Att få se korvar före och efter (alltså en F/E-test) respektiva apparat skulle
ha varit intressantare, tycker jag. Men fortfarande ger sådana F/E-tester i
sig inget svar på vilken hörbarhet som de vågformsförändringar man kan
se, har.
Så jag måste nog argumentera att mätningar ensamma, alltså utan någon
korrelation till lyssningar, är rätt så meningslösa. Men däremot kan ju kor-
relationen vila på även äldre erfarenheter - det vill säga en kunskap om hur
mätbara påverkanseffekter yttrar sig hörbart, som man förvärvat tidigare.
- - -
Men viktigast är kanske ändå att minnas att detta inte är moralfrågor. Alla
apparater som gör sin användare nöjd är goda!
En annan viktig sak att minnas är att samverkanseffekter, både synergiska
och sådana som är lite enklare summa/differenseffekter, gör att man aldrig
kan utesluta att en apparat som påverkar signalen passar bättre i en kedja
än en annan, som inte gör det.
Men oddsen för att sådana samverkanseffekter skall kunna fungera invänd-
ningsfritt (mer än partiellt, alltså att något enskilt blir bättre på bekostnad
av något annat) om de inte har arbetats med, både medvetet och med ett
väldefinierat mål, är dock enligt min erfarenhet rätt så låg.
När man som konsument itererar sig fram för att hitta olika apparater som
"balanserar mot varandra", blir det därför lätt så att de kombinationer som
man gillar, tar enläggningen två steg framåt, men även ett steg bakåt på
någon annan punkt. Vägen kan bli rätt lång till en anläggning som på ALLA
sätt utgör en rimligt välfungerande kedja, och signifikanta restfel är nästan
omöjliga att undslippa när man går framåt på det viset.
- - -
Dessutom vill jag avsluta med att än en gång påminna om att hur viktigt
det är att minnas att man bara kan ta ställning till vad som är "bra" eller "dåligt" om man först definierat målet.
Och olika människor kan ha helt olika mål. På grund av just detta måste
man även acceptera att folk som tycker helt olika, ändå kan ha rätt alli-
hopa!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).