Morello skrev:Harryup skrev:Max_Headroom skrev:Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *
En högtalartillverkare måste tillverka det som marknaden efterfrågar om dom som tillverkare skall finnas kvar på marknaden. FOlk vill ha spikes, för dom tycker det ser fräckt ut. Och alla har det ju, då måste det ju vara bra.
HiFi-branchen är full med tekniskt undermåliga lösningar och produkter. Spikes är kanske den mest spridda. Möjligen att alla lurendrejerikablar är mer spritt. Svårt att säga. Dom flesta löjligt dyra kablar påverkar ju inte ljudet mer än vilken sladd som helst.
Ur det perspektivet så tycker jag spikar är harmlösa. Kostar inte särskilt mycket och ingår i regel i priset. Kablar måste du ju alltid köpa lösa och komplettera med.
mvh/Harryup
Vill snarast hävda motsatsen, dvs att spikar försämrar återgivningen mer än även ganska dåliga kablar.
Notera att jag skriver "försämrar återgivningen" - det betyder inte att alla kommer att uppleva det som en försämring rent subjektivt även om om återgivningen i objektiv mening de facto är försämrad.
Fast jag tänkte på priset.
mvh/Harryup