Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är detta intressant info, eller båg?

1. Ytterst intressant
7
9%
2. Detta visste jag redan
4
5%
3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)
66
80%
4. Ingen aning
5
6%

Antal röster : 82

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-16 21:26

Morello skrev:
Harryup skrev:
Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *

En högtalartillverkare måste tillverka det som marknaden efterfrågar om dom som tillverkare skall finnas kvar på marknaden. FOlk vill ha spikes, för dom tycker det ser fräckt ut. Och alla har det ju, då måste det ju vara bra.

HiFi-branchen är full med tekniskt undermåliga lösningar och produkter. Spikes är kanske den mest spridda. Möjligen att alla lurendrejerikablar är mer spritt. Svårt att säga. Dom flesta löjligt dyra kablar påverkar ju inte ljudet mer än vilken sladd som helst.

Ur det perspektivet så tycker jag spikar är harmlösa. Kostar inte särskilt mycket och ingår i regel i priset. Kablar måste du ju alltid köpa lösa och komplettera med.

mvh/Harryup

Vill snarast hävda motsatsen, dvs att spikar försämrar återgivningen mer än även ganska dåliga kablar.

Notera att jag skriver "försämrar återgivningen" - det betyder inte att alla kommer att uppleva det som en försämring rent subjektivt även om om återgivningen i objektiv mening de facto är försämrad.

Fast jag tänkte på priset.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-16 21:30

Richard skrev:Analogi:

Graververket vid gravering av vinylskivor är otroligt mekaniskt stabilt. Detta för att varje vibration ska kunna graveras korrekt ned i modermatrisen.

Vinylåtergivning handlar alltså om att överföra vibrationer från skivans rotation via pickupen till förstärkaren, med så stor precision som är möjligt.
Detta är det viktigaste- betydligt viktigare än korrekt frekvensgång.

Detsamma borde gälla högtalaren, här omvandlas en elektrisk impuls till ljud med hjälp av fysisk överföring via ett vibrerande högtalaremembran.

Bör inte en sådan konstruktion vara extremt mekaniskt stabil ?

Är detta kanske betydligt VIKTIGARE än att frekvensgången eller fasgången är korrekt ?

PeterStendl:

Det vore intressant med din kommentar runt denna analogi- stämmer den ? :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2012-04-16 21:32

Fattar inte ens diskussionen. Det är som att diskutera religion. En tror en sak, en tror en annan och ingen vet vad som egentligen gäller.

Lyssna själv och hör skillnad! Hör man ingen skillnad tar man vad som eller det som stör grannarna minst. End of discussion? :roll:
Motstånd!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-16 21:36

Max_Headroom skrev:
Richard skrev:Vilka är det som har tänkt fel - är det de stora högtalarefabrikanterna med sina välutbildade ingenjörer, eller är det personer på detta forum som tänkt fel ? *

En högtalartillverkare måste tillverka det som marknaden efterfrågar om dom som tillverkare skall finnas kvar på marknaden. FOlk vill ha spikes, för dom tycker det ser fräckt ut. Och alla har det ju, då måste det ju vara bra.

HiFi-branchen är full med tekniskt undermåliga lösningar och produkter. Spikes är kanske den mest spridda. Möjligen att alla lurendrejerikablar är mer spritt. Svårt att säga. Dom flesta löjligt dyra kablar påverkar ju inte ljudet mer än vilken sladd som helst.

Jomenvisst har du rätt till stor del, förutom med spiksen. 8)

Jag har själv hört den förbättring av perceived pitch då man monterar på spikarna, dessutom blir ljudet bättre om spikarna är noggrant justerade- minsta glapp och det låter som bassisten är hög på absint. 8O

Varför blir tonhöjden svårare att följa om en högtalare har feljusterade spikes, och står en smula ostabilt ? Detta är ett faktum för mig och ingen har ännu kunnat förklara varför...*

* om detta är ett objektivt faktum, vad skulle det isådanafall innebära ?
Senast redigerad av Richard 2012-04-16 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-16 21:39

Amit skrev:...
Person A: - Vilken vacker cellolåt!
Cellisten: - Det är inte cello, det är fiol!
...

Möjlig fortsättning:
Person A: Släng dig i väggen cellistdjävel, det är en cellolåt som spelas på fiol.

:lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-16 21:51

usling skrev:Fattar inte ens diskussionen. Det är som att diskutera religion. En tror en sak, en tror en annan och ingen vet vad som egentligen gäller.

Nej, inte alls.
Vissa vet vad som gäller, kan hänvisa till exempel och fysik bakom har varit välkänd och beräkningsbar i alla fall sedan mitten på 1800-talet.
Andra tror och kan inte hänvisa till något som helst annat än lyssningsintryck och vill absolut inte inte sätta sig in hur det hela egentligen fungerar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-16 21:51

Richard skrev:
Richard skrev:Analogi:

Graververket vid gravering av vinylskivor är otroligt mekaniskt stabilt. Detta för att varje vibration ska kunna graveras korrekt ned i modermatrisen.

Vinylåtergivning handlar alltså om att överföra vibrationer från skivans rotation via pickupen till förstärkaren, med så stor precision som är möjligt.
Detta är det viktigaste- betydligt viktigare än korrekt frekvensgång.

Detsamma borde gälla högtalaren, här omvandlas en elektrisk impuls till ljud med hjälp av fysisk överföring via ett vibrerande högtalaremembran.

Är detta kanske betydligt VIKTIGARE än att frekvensgången eller fasgången är korrekt ?

PeterStendl:

Det vore intressant med din kommentar runt denna analogi- stämmer den ? :)

Jag vill redogöra för min första tanke då jag läste detta. I många studios och vad jag förstår även vid somliga graverstationer så har man gjort hela rummet flytande upphängd. Det är för att inga vibrationer skall ta sig åt något håll. Det är en viktig parameter i sammanhanget. På så sätt blir ju hela graverdosan flytande upphängd såsom vissa skotska skivspelare som har fjädrar 8)

Ja, det var det första jag tänkte på :)

Om man med mekanisk stabil menar så lite vibrationer som möjligt inom det område man är intresserad av, då får man försöka hålla en scientific approach som gäller just detta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-16 21:53

Hur högt skall man spela för att få så hemska vibrationer? Det måste krävas riktigt högt spelande.

Har nämligen testat detta och vid NORMALA volymer hör jag absolut ingen skillnad men vid extrema volymer träder det fram lite skillnader.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 22:00

Vi spelade inte särskillt starkt hemma hos harryup, kanske max 90dB.

Det är vanskligt att dra långtgående slutsatser då sambanden är rätt komplexa.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-16 22:03

Tror att sambandet knappast är komplext. En statlig utredning är komplex, en cells uppbyggnad är komplex. Sambandet i detta fall måste vara rätt enkelt :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-04-16 22:03

meanmachine skrev:Hur högt skall man spela för att få så hemska vibrationer? Det måste krävas riktigt högt spelande.

Har nämligen testat detta och vid NORMALA volymer hör jag absolut ingen skillnad men vid extrema volymer träder det fram lite skillnader.

Nej, det behövs inga höga nivåer. Har nog berättat om detta förut, men... En gång för drygt 8 år sedan kom jag hem med min uppgraderade LP12:a (skotsk skivspelare, för er som inte har koll) och hade inget bra bord att ställa den på. Så den hamnade på golvet, ett stabilt parkettgolv liggande på betong. Jag kunde utan vidare stå en halvmeter bort och hoppa på golvet utan att det slog igenom i skivspelaren. Ändå lät det ganska kass och framför allt spårade pickupen dåligt. Mycket trist med tanke på vad uppgraderingen kostade... Jag till och med provade att spela in ljudet från spelaren utan att högtalarna var igång, resultatet blev vid avspelning (av den inspelade signalen) lika bedrövligt.

Som en test ställde jag skivspelaren på ett Ikea hyllplan som lades ovanpå två plastbackar staplade på varandra. Och se där - välljudet kom som ett brev på posten!

Hur och varför kan jag inte svara på, men min synvinkel på det hela är - även små vibrationer spelar roll. Och en avkoppling, eller dämpning av, dessa små vibrationer kan vara synnerligen viktig.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-16 22:04

MagnusÖstberg skrev:Vi spelade inte särskillt starkt hemma hos harryup, kanske max 90dB.

Det är vanskligt att dra långtgående slutsatser då sambanden är rätt komplexa.

Har hänt att jag mätt tidigare och tror att det nog var runt 95-96dB vid den volyminställningen. Men om det var det eller inte vet jag inte.
Men det var definitivt inte runt 100 normalt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 22:06

meanmachine skrev:Tror att sambandet knappast är komplext. En statlig utredning är komplex, en cells uppbyggnad är komplex. Sambandet i detta fall måste vara rätt enkelt :)
Ok
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-16 22:08

Richard skrev:Detsamma borde gälla högtalaren, här omvandlas en elektrisk impuls till ljud med hjälp av fysisk överföring via ett vibrerande högtalaremembran.

Men det är den också om man tittar på hur talspolens trådar är fästa vid talspolens bobins som i sin tur är infäst i membranet.

Men den typ av analogi som du använder är högst problematisk eftersom det är en "makroanalogi" på systemnivå. Om man inte förstår systemets ingående delar i sig själva (i sin faktiska domän) tror jag inte att man är hjälpt av en analogi på denna nivå - man kan helt enkelt inte förstå vad som är analogt och därmed inte se vare sig implikationer eller begränsningar av analogin.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-16 22:14

meanmachine skrev:Hur högt skall man spela för att få så hemska vibrationer? Det måste krävas riktigt högt spelande.

Nu har den här tråden sådan fart att jag inte riktigt kan klura ut vilka vibrationer du menar, men om det fortfarande är vibrationerna som högtalaren får pga reaktionskrafterna från högtalarkonen så är svaret att det spelar ingen större roll.

Vibrationerna i lådan (och golvet också) blir proportionella mot konens vibrationer, och den eventuella påverkan som blir på ljudet är därmed en konstant andel av totalljudet oavsett ljudnivå.

Detta eftersom vibrationerna är små och systemet förmodligen hyfsat linjärt.

Det är väl bara om man spelar riktigt starkt (eller om det skramlar) som det blir olinjärt, och då blir det typiskt mer dist (=värre) vid höga nivåer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-16 22:14

Richard skrev:
Max_Headroom skrev:

Jomenvisst har du rätt till stor del, förutom med spiksen. 8)

Jag har själv hört den förbättring av perceived pitch då man monterar på spikarna, dessutom blir ljudet bättre om spikarna är noggrant justerade- minsta glapp och det låter som bassisten är hög på absint. 8O

Varför blir tonhöjden svårare att följa om en högtalare har feljusterade spikes, och står en smula ostabilt ? Detta är ett faktum för mig och ingen har ännu kunnat förklara varför...*

* om detta är ett objektivt faktum, vad skulle det isådanafall innebära ?

Gnypp hade faktiskt en förklaring som skulle kunna funka på instrument där övertonerna är heltalsmultiplar. Hela problematiken handlar om olinjära system, vad jag förstår. Det skapas då harmoniska övertoner i golvet med spikes. Då kan det möjligtvis bli lättare för hörseln att uppleva perceived pitch. På piano så är det i så fall inte på så sätt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-16 22:16

meanmachine skrev:Tror att sambandet knappast är komplext. En statlig utredning är komplex, en cells uppbyggnad är komplex. Sambandet i detta fall måste vara rätt enkelt :)

Nej, det handlar om olinjära system. Så enkelt är det inte att sia hur det exakt blir och vilken hörbar konsekvens det får.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-16 22:19

Svante skrev:

Nu har den här tråden sådan fart att jag inte riktigt kan klura ut vilka vibrationer du menar, men om det fortfarande är vibrationerna som högtalaren får pga reaktionskrafterna från högtalarkonen så är svaret att det spelar ingen större roll.

Vibrationerna i lådan (och golvet också) blir proportionella mot konens vibrationer, och den eventuella påverkan som blir på ljudet är därmed en konstant andel av totalljudet oavsett ljudnivå.

Det är väl bara om man spelar riktigt starkt (eller om det skramlar) som det blir olinjärt, och då blir det typiskt mer dist (=värre) vid höga nivåer.

Kommer man över en viss nivå har man även andra problem som kan dista mer än högtalare.

Fruns skrik. Skallrande prydnassaker etc. Men man tar på detta forum inte i beaktning att det finns normala brukare som har normala liv. Allt blir väl i det blå kan jag tycka och min fråga är legitim av den anledningen. Jag hör efter många tester ingen som helst skillnad mellan Spikar och mjukfötter på normal lyssningsnivå, den nivå jag mer än 80% av tiden har. Det under de olika förutsättningar jag testat. Här större skillnader mellan strömkablar än spikar och mjukisar ;) eller Lika stor skillnad dem mellan iaf.

När jag drar på anser jag att spikarna ger mer svar i botten men det är måhända fel. Det låter gott ändå. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-16 22:25

meanmachine skrev:
Svante skrev:

Kommer man över en viss nivå har man även andra problem som kan dista mer än högtalare.

Fruns skrik. Skallrande prydnassaker etc. Men man tar på detta forum inte i beaktning att det finns normala brukare som har normala liv. Allt blir väl i det blå kan jag tycka och min fråga är legitim av den anledningen. Jag hör efter många tester ingen som helst skillnad mellan Spikar och mjukfötter på normal lyssningsnivå, den nivå jag mer än 80% av tiden har. Det under de olika förutsättningar jag testat. Här större skillnader mellan strömkablar än spikar och mjukisar ;) eller Lika stor skillnad dem mellan iaf.

Haha, ja jag skulle inte vilja ställa upp de matematiska sambanden för eventuella fruars skrik. Inte som funktion av insignal till högtalarna iaf.

Men jag håller med, många spaltkilometer går åt till små fjuttesaker på hififorum.

Men mitt svar var iaf på din fråga som var om vibrationer och inte om upplevelsen och konsekvenserna av dem ;) .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-16 22:31

usling skrev:Fattar inte ens diskussionen. Det är som att diskutera religion. En tror en sak, en tror en annan och ingen vet vad som egentligen gäller.

Lyssna själv och hör skillnad! Hör man ingen skillnad tar man vad som eller det som stör grannarna minst. End of discussion? :roll:

Men det är ju religion (för en del) Och då blir det, vi har rätt,ni har fel mentalitet över det. Om forumet finns så kommer diskussionerna se likadana ut om 20år, inget kommer förändras.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 22:43

Du hör det du hör, du tycker det du tycker, men dina förklaringar fungerar inte.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-16 22:47

FBK skrev:

Men det är ju religion (för en del) Och då blir det, vi har rätt,ni har fel mentalitet över det. Om forumet finns så kommer diskussionerna se likadana ut om 20år, inget kommer förändras.

Jo, då kommer diskussionerna att gälla om man hör skillnad på 24 och 32 bitar.

Och då kommer en liten klick att vara nostalgiska över de läckra masteringarna som gjordes på 1990-talet :D .

Eller... Var det samma, egentligen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-16 22:53

Svante skrev:Jo, då kommer diskussionerna att gälla om man hör skillnad på 24 och 32 bitar.

Inte om det skall vara 24 eller 32 högtalare i surroundanläggningen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-16 22:56

CODY skrev:Vi provade köttpuckar i helgen

Bild

Vilket salt lät bäst? Å vaf-n är Obbie? :x

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-16 23:00

Hur skall man förhålla sig till tråden. Så tänker leka lite. Alltså göra ett ovetenskapligt och subjektivt experiment i andan skall ”Kronkan bli transparant”.
I införskaffandet av några lämpliga testmaterial blir jag helt upptagen av avlägsna minnen. Minnen av ett ljudprojekt ”buller och hörbarhet i pedagogiska miljöer”. Jag var en vänlig stödjare. Det handlade också om absortion i lämpliga doserdämpning men framförallt en spaning efter hur det som uppfattas som störande och elakt uppstår och hur man kan förhindra dessa. Kanske världens första bordskiva med goda ljudkvaliter togs fram. Kom ihåg ett moment där marknadens alla möbeltassar och fötter låg framför gruppen för studier.

Nu kom jag hem med några sådana. Bl a en tass med 5 mm foam och glidyta. Sätter den löst under Superspiksen. Meddelar till Popsnöret att nu skall det lyssnas. Enormt intresse snarare lite allmänt skratt. Visar glidytan och att förklarar den kommer att hjälpa henne vid städning. Inte alls glatt. Ingen hjälp här inte vid lyssningen. Ibland gör man bort sig.

Men prövar lite. Tar enbart och lyssnar på mjukisarna. Högtalaren blir påfallande mera gungig.
Om det finns en upplevd skilland så är det väl att basen upplevs som mera svullen. Mellanregister med exempelvis röster blir bättre. Eventuellt mera små detaljer. Men kan också vara inbillning.
Så frågan är om man skall gå åt det transparanta hållet?
:wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-16 23:04

petersteindl skrev:

Bild

Å vaf-n är Obbie? :x

Inlagd. Det är inte oxfilé i de där puckarna om du trodde det.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-16 23:08

Bild

Lite köttigare mellanregister och lätt fet bas?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-16 23:30

Kul att ni hann citera Cody innan han tog bort godingarna.

Frågan är hur pstekta de skall vara för korrekt egenskaper.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-16 23:39

MagnusÖstberg skrev:Kul att ni hann citera Cody innan han tog bort godingarna.

Frågan är hur pstekta de skall vara för korrekt egenskaper.

He-he-he 8)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-04-16 23:39

För de riktigt tunga högtalarna rekommenderas puckar av vildsvinsgalt
(bringa), men även älghtjuurspuckar (rulle) kan funka till *dina*
Wilson Pippie.

Kid-puckar finns och passar dipoler :cry:
Oh, by jingo!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi