phloam skrev:Blindtest och F/E-lyssning fungerar alltså som en slags vattendelare, en skiljelinje - antingen är du med på det eller inte - mellan två huvudinriktningar inom HiFi som intresseområde som utgörs av de som sätter vetenskapliga värderingar före subjektiva och de som sätter subjektiva värderingar före vetenskapliga.
Eh - hur gick det till när du drog den slutsatsen av det jag skrev? Det var nog många vurpor på den vägen.

Som kuriosa kan jag berätta att musiklyssnande är en högst subjektiv njutning från min sida. Att däremot hitta en bra apparatur till rimligt pris underlättas av en del objektiva ställningstaganden.
MichaelG, du skiter i vad de med subjektivt grundade värderingar tycker, men här på faktiskt.se så måste du samsas om utrymmet med de som tycker annorlunda. Hur du gör för egen del är din ensak, men i själva debatten förväntar vi oss respekt för alla åsikter och inriktningar.
Som Sportbilsentusiasten sade - oavsett inriktning så kan man hålla en hög nivå på diskussionen.
Återigen - hur gick det till när du drog den slutsatsen? Du och andra får självklart har vilken åsikt ni vill. Men på vilket sätt menar du att om jag respekterar din rätt att ha en åsikt måste jag också bryr mig om den?
Förstår du skillnaden mellan följande två exempel:
1. Någon påstår att han upptäcker att byte av nätkablar innebär ett stort lyft för ljudkvalitén. Jag frågar hur han kommit fram till detta och undrar bland annat om han blindtestat. Om han då redovisar ett för mig intressant tillvägagångssätt som känns trovärdigt, så lyckas han fånga min nyfikenhet och vi får en dialog som kanske slutar i att jag själv blir intresserad av att lyssna.
2. Någon påstår att han upptäcker att byte av nätkablar innebär ett stort lyft för ljudkvalitén. Jag frågar hur han kommit fram till detta och undrar bland annat om han blindtestat. Blir han då kränkt och börjar dilla om "blindtestmafffian" och att "alla måste få ha sin hobby i fred" osv, så släpper jag det hela och låter honom ha sin hobby i fred. Dvs jag skiter i honom.
Slutligen undrar jag också hur du menar att man visar/inte visar respekt för någons åsikter och inriktningar? De första gångerna jag läste inlägg från dig, trodde jag att du var en ganska retoriskt elak person. Detta eftersom du har en förkärlek att antingen inte besvara frågor som är ställda, eller också besvara frågor som aldrig ställts. Du har också en förkärlek för att lägga uppfattningar på personer som aldrig uttryckt dessa. Men så läste jag annat som gjorde att jag valde att utgå från att du är en hygglig kille som har andra skäl än retorisk elakhet till att argumentera som du gör (dvs svara på frågor som inte är ställda och lägga ord i mun på folk som de aldrig sagt). Men eftersom du nu för det på tal, så kan jag ju fråga om du är medveten om att du argumenterar på detta sätt och om du anser det vara ett respektfullt sätt att möta andra på?
Jag inser att mina frågor kan verka retoriska, men de är ärligt menade eftersom jag faktiskt inte förstår om du verkligen förstår.