Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Flint » 2016-06-22 20:37

IngOehman skrev:
lennartj skrev:Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.
Man slipper enerverande och tröttande ju omkopplingar, repetitioner och statistik...

...Det ÄR repeterbart hörbara skillnader mellan medvetet färgade dyra märkeskablar.

Då tar vi frågan igen, i ny version: Varför menar du att du kan påstå detta trots att du inte har testat blindt?

Vad är det som gör att du hävdar att det du hör när du har facit inte kan bero på suggestion utan måste ha med kablarnas fysikaliska egenskaper att göra? :o

Morello skrev:Det undrar jag med!

Ni har uppenbarligen inte förstått vad lennartj pratar om trots att hans förklaring är solklar. Bjud till lite och försök igen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 20:47

sprudel skrev:
Morello skrev:Filtret Sprudel använder är Ino CR80, vilket inte har balanserade anslutningar. Att använda en så grov kabel som 8 mm tarvar chassiemonterade don.
I sprudels fall är det alltså direkt olämpligt (och dessutom höggradigt onödigt) att använda en så grov kabel.

RG58,59,62 samt CT100 är fullgoda alternativ för den som söker det bästa är ljudanläggningen.

Korrekt, men slustegen Hypex Ncore är ballade, då blir det semibalanserad kabel. Det kan man göra med andra än den jag tyvärr valt. :oops:

Tänk då på att man skall/bör ha ett mostånd mellan pinne 1 och 3 på sändarsidan. Resistansens hos motståndet skall vara densamma som utgångsresistansen hos CR80. (mellan 47 och 100 ohm gissar jag)
Endast med den anpassningen ser de tvenne ledarna lika ut för omvärlden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 20:48

Flint skrev:
IngOehman skrev:
lennartj skrev:Finessen med den här metoden är ju att den gör blindtester överflödiga beträffande dynamiska egenskaper och klanglig färgning, skillnaderna presenteras ju i realtid.
Man slipper enerverande och tröttande ju omkopplingar, repetitioner och statistik...

...Det ÄR repeterbart hörbara skillnader mellan medvetet färgade dyra märkeskablar.

Då tar vi frågan igen, i ny version: Varför menar du att du kan påstå detta trots att du inte har testat blindt?

Vad är det som gör att du hävdar att det du hör när du har facit inte kan bero på suggestion utan måste ha med kablarnas fysikaliska egenskaper att göra? :o

Ni har uppenbarligen inte förstått vad lennartj pratar om trots att hans förklaring är solklar. Bjud till lite och försök igen.

Kan du intre istället hjälpa till att förklara? Det skulle vara mer konstruktivt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-22 20:52

Flint skrev:
IngOehman skrev:

Jag tror att jag förstått vad Lennart menar . . . men det är likt förbaskat inte blindtestat.
Jmf McGurk . . . när vi hör fa fa fa trotts att vi vet att ljudet låter ba ba ba . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-22 21:30

Laila skrev:
Flint skrev:
IngOehman skrev:Då tar vi frågan igen, i ny version: Varför menar du att du kan påstå detta trots att du inte har testat blindt?

Jag tror att jag förstått vad Lennart menar . . . men det är likt förbaskat inte blindtestat.
Jmf McGurk . . . när vi hör fa fa fa trotts att vi vet att ljudet låter ba ba ba . . . typ. :)

Finns det överhuvudtaget något som är blindtestat av det som diskuteras här på forumet. Det finns spaltmeter med snack om blindtesters förträffliga egenskaper men var finns resultatet, de verkliga testerna ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-22 21:44

Inte ena susning . . . typ. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-22 22:26

shifts skrev:Namnet ger dålig feelgood.

EKK ger det då bra feelgood.... 8O :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-06-22 22:57

IngOehman skrev:
arkman:

Flera parallella ledare i en platt kabel får en väldigt låg induktans om varannan av dem används som plus och varannan används som minus. Speciellt om de är nära varandra (lite isolering). I gengäld stiger kapacitansen.

Vh, iö

Tack. Jag får en känsla av att det liknar en "litz-kabel". Jag ska "googla" lite på detta för att se vad jag hittar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 08:31

IngOehman skrev:arkman:

Flera parallella ledare i en platt kabel får en väldigt låg induktans om varannan av dem används som plus och varannan används som minus. Speciellt om de är nära varandra (lite isolering). I gengäld stiger kapacitansen.

Vh, iö

Visst så är det såklart, men har du sett någon sådan från kabelmakarna? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-23 09:09

Flint skrev:
Laila skrev:
Flint skrev:

Finns det överhuvudtaget något som är blindtestat av det som diskuteras här på forumet. Det finns spaltmeter med snack om blindtesters förträffliga egenskaper men var finns resultatet, de verkliga testerna ?

Om man inte hör skillnad vid öppen lyssning, är det då någon idé att blindtesta? Jag trodde att jag hörde skillnad på en strömkabel (ja, jag vet, jag borde ha vetat bättre, men jag upplevde det verkligen så) och då blindtestade jag med hjälp av en polare och ordningen återställdes. Jag är numera inte riktigt lika elak mot kabeltroende på mässor och dylikt, bara nästan. Så ja, jag har blindtestat, fast givetvis inte med samma rigorösa säkerhet som (jag hoppas att) man använder vid medicintester och annat viktigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-23 09:43

Morello skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:Filtret Sprudel använder är Ino CR80, vilket inte har balanserade anslutningar. Att använda en så grov kabel som 8 mm tarvar chassiemonterade don.
I sprudels fall är det alltså direkt olämpligt (och dessutom höggradigt onödigt) att använda en så grov kabel.

RG58,59,62 samt CT100 är fullgoda alternativ för den som söker det bästa är ljudanläggningen.

Korrekt, men slustegen Hypex Ncore är ballade, då blir det semibalanserad kabel. Det kan man göra med andra än den jag tyvärr valt. :oops:

Tänk då på att man skall/bör ha ett mostånd mellan pinne 1 och 3 på sändarsidan. Resistansens hos motståndet skall vara densamma som utgångsresistansen hos CR80. (mellan 47 och 100 ohm gissar jag)
Endast med den anpassningen ser de tvenne ledarna lika ut för omvärlden.

Bruno Putzey har beskrivit tydligt hur man nyttjar semi-balanserad kabel till hans slutsteg. Så jag går på hans rek, men tack i alla fall. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 10:05

Jaha, hur tycker Bruno att man skall göra då?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-23 10:09

Laila skrev:
Flint skrev:
IngOehman skrev:Då tar vi frågan igen, i ny version: Varför menar du att du kan påstå detta trots att du inte har testat blindt?

Jag tror alla förstår vad Lennart menar. Vad finns det att missförstå?

Men frågan handlar ju inte om att förstå honom, utan om huruvida Lennart förstår varför man kan och bör resa invändningar mot hans sätt att dra slutsatser och presentera sina övertygelser som vore de fakta.

Missförstå mig inte - Lennart och alla andra är fria att dra vilka slutsatser de vill, det är inte det frågan handlar om. Frågan handlar om hans formuleringar som försöker göra tro och övertygelserna till "fakta" (få dem att se ut som/framstå som fakta) för andra som läser om det. Det är då inte längre fråga om vad en person tänker, utan om att potentiellt föra andra bakom ljuset. Även det är ju tillåtet, men det gör att även kommentarer om det måste vara det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-23 10:23

Morello skrev:Jaha, hur tycker Bruno att man skall göra då?

Jag vill inte klistra in flera sidor så jag gör så här. Hoppas det går fint. :)

Sid 12 ff.

http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 10:30

sprudel skrev:
Morello skrev:Jaha, hur tycker Bruno att man skall göra då?

Jag vill inte klistra in flera sidor så jag gör så här. Hoppas det går fint. :)

Sid 12 ff.

http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf

Saknas dock motstånd mellan skörm och den ledare som går till pinne 3 - om man vill ha det riktigt elegant. Men det där duger helt klart.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-23 15:35

Flint skrev:
IngOehman skrev:

Därför att testobjektet spelar SAMTIDIGT med referensen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-23 15:45

boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom. :)

:-)
En av de få kabelnasare som jag tycker verkar vara seriösa. Bra skit rakt igenom och väldigt lite magi.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-23 15:51

DQ-20 skrev:
boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom. :)

:-)
En av de få kabelnasare som jag tycker verkar vara seriösa. Bra skit rakt igenom och väldigt lite magi.

/DQ-20

Jupp ingen ormolja där om man tänker på vad priset ligger på ett par stereo kablar med terminering fan vet om man kan löda dom billigare själv.För 250 spänn.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-23 16:40

De är så billiga att du betalar mer för frakt och tull än vad kabeln kostar. Fina kontakter som sagt de här Canare. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-23 17:32

sprudel skrev:De är så billiga att du betalar mer för frakt och tull än vad kabeln kostar. Fina kontakter som sagt de här Canare. :)

Tull har jag aldrig betalat när jag har köpt men det är några år sedan och dom kablarna betalade jag i pund sterling och vilket land är då det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-06-23 18:56

IngOehman skrev:
- - - - -

arkman:

Vh, iö

Nu ligger dom dock aldrig varannan plus minus på en Nordost Flatline, vilket jag tycker varenda Nisse borde känna till som någonsin hållit i en Nordostkabel.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-06-23 19:01

arkman skrev:Den här tråden är ovanligt intressant för att vara en kabeltråd :wink:
Eftersom kablar från Nordost nämns i tråden så passar jag på att ställa en fråga om dessa kablar. Nordost högtalarkablar har en ganska ovanlig design med flera parallella ledare i en ganska platt kabel. Jag har funderat över om det finns några egentliga "fysikaliska" fördelar med den designen?
(Jag syftar alltså inte på hörbara eller upplevda egenskaperna utan bara på dom rent fyskaliska)

Man kan lätt dölja kabeln under en matta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-24 07:36

Objektivisten skrev:
IngOehman skrev:
- - - - -

arkman:

Vh, iö

Nu ligger dom dock aldrig varannan plus minus på en Nordost Flatline, vilket jag tycker varenda Nisse borde känna till som någonsin hållit i en Nordostkabel.

Det finns andra platta kablar som är lika bra .men billigare

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-24 07:50

Objektivisten skrev:Man kan lätt dölja kabeln under en matta.

Jamen va fan, då känns ju prislappen runt kvartsmiljonen för en Nordost Odin inte så omotiverad ändå... :lol:

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-24 08:26

Undrar varför just nordost utsätts för ett sådant bombardemang? Är det prislappen?
Det finns ju många andra som kostar lika mycket.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-24 08:53

adagio skrev:Undrar varför just nordost utsätts för ett sådant bombardemang? Är det prislappen?

Det är väl inte så underligt. 3 m Nordost Odin högtalarkabel kostar 305 000 kr!
Det är d-t mycket pengar för en bit kabel, det måste du hålla med om.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-06-24 09:01

Jag tittade lite på deras hemsida, då jag är intresserad av bra balanserade kablar, men de använder Belden 1800F och den är inget vidare.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-24 09:08

adagio skrev:Undrar varför just nordost utsätts för ett sådant bombardemang? Är det prislappen?

Jomen om sladden kostar 2 - 300 000:- och största fördelen som det verkade på Objektivisten (och jag tror han har rätt :) ) är att det ligger platt & fint under en matta, så är det ju rent löjligt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-06-24 09:11

sprudel skrev:

Det är väl inte så underligt. 3 m Nordost Odin högtalarkabel kostar 305 000 kr!
Det är d-t mycket pengar för en bit kabel, det måste du hålla med om.

Givet att dessa kablar verkligen är bra, vilket kanske inte är självklart och att man har väldigt gott om pengar OCH redan har det bästa i elektronikväg att koppla kablarna till så kan de vara värda att överväga, men knappast annars. Att överväga galet dyra kablar till även ganska bra apparater (d.v.s. allt utom det bästa) ter sig tämligen knasigt. Riktigt bra kablar är inte gratis, men de behöver inte kosta mer än en bråkdel av resten av anläggningen. Lägg pengarna där dom gör mest nytta!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-24 09:36

Ja det är hemult mycket pengar, men :
1 det finns många andra som tar mycket betalt. Inom alla brancher.
2 nordost har ju mera normala priser på ett flertal produkter också.
3 den tilltänkta kunden som är villig att betala 300 000kr för en kabel är knappast en av oss som har den årsinkomsten.
Så det "drabbar ingen fattig"
Priser i den storleken är till lyxartiklar. Lyxartiklar är givetvis inte tusenfalt bättre, det räcker med att det finns en efterfråga/köpkraft och att varan är tillräckligt dyr för att göra det till en vara som inte vemsomhelst har råd med, vad är det för mening att vara mångmiljonär om det inte finns varor som matchar dessa inkomster/förmögenheter.
Jag vet, pengarna skulle kunna användas till så mycket gott, håller med. Men samtidigt blir det ju en viss trickle down effekt. En viss del av pengarna sipprar ner genom samhället.
Problemet är inte att det finns varor som kostar, problemet är de extrema lönerna/förmögenheterna. Man kan knappast klandra den som ser möjligheten att tillhanda en produkt som matchar ett kundbehov.
Det står alla och en var att sätta vilken prislapp som helst. Det är ju ingen som dör om dom inte får en valhalla i sin rigg.
Då ser jag mycket mer etisk problematik innom tex läkemedelsbranschen där det handlar om människors liv eller död, där rovdriften är verkligt stor. Eller där bolag trots vinst flyttar sin verksamhet till låglöneländer för att känna några extra procent. Nordost har sin tillverkning i USA med amerikanska arbetare, vad jag vet ger dom generösa sjukförsäkringar och ok löner.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi