PekkaJohansson skrev:Jansson skrev:Det är nästan enklare att för mig att räkna upp de artister/ band från sent 60 tal och 70 talet där cd utgåvan jag hört är i paritet eller bättre än vinyl-utgåvan.
80-talet är en blandad påse.
90-talet är cd dominerande och cd oftast bättre men inte alltid.
På 2000 och framåt finns det ibland stora vinster att välja vinyl.
Lustigt nog är det album som trådskaparen Sprudel tar upp i sitt inledande inlägg ett undantag från det vad jag tidigare skrivit.
The Wall finns har den bästa mastern på en tidig cd-utgåva från CBS/Sony med skivnummer 50DP 361-2.
Kapade av utrymmesskäl första delen av Janssons inlägg som kan läsas i sin helhet ovan. Min erfarenhet, efter att under år 30 år ha samlat popmusik från mitten av 50-talet till början på 90-talet på vinyl och cd, är att de bästa första kompaktskivorna från 80-talet vinner stort. Visst finns det under 80-talet exempel på sena analogkopior som överförts till cd och varierande grad av processning, men de utgör undantag och felen är ändå mindre än de som finns på senare utgåvor. Problemet är i stället att alltför lite musik överfördes till cd under 80-talet och att man därför får nöja sig med originalvinyl eller smakprov från tidiga eller senare och mindre välljudande samlingar.
Att Jansson utser cd som "dominerande" under 90-talet är svårbegripligt. Det är då som dynamisk komprimering och diskanthöjning blir branschstandard och då hjälper det inte att man i några fall för första gången har hittat originalmasterbanden. Lika obegriplig är utsagan att det skulle finnas stora vinster att välja vinyl på 2000-talet. Vinyl är ett dåligt system och ju fler som väljer vinyl i dag desto färre kommer i framtiden att kunna höra musiken som den en gång spelades in och producerades.
Jansson, vi hörde Ted Gärdestad hos dig för några år sedan och konstaterade att min nyinköpta och sannolikt ospelade originalvinylutgåva av Teds debutalbum nästan kunde mäta sig med Spotlight-utgåvan på cd i jämförelse med din vinylavspelning via mitt RIAA-steg. Jag erfar samma sak varje gång: vinylen kan, i allra bästa fall och under ideala förhållanden, nästan mäta sig med cd - men förlorar oftast stort.
Det vore intressant att höra exempel på vinyl som är bättre än motsvarande tidiga cd-utgåva - jag vet att du har nämnt "Hunky Dory" tidigare men tillåter mig att tvivla. För övrigt köpte jag "The wall" på japansk cd och menar att den tyska originalutgåvan (som är likadan på engelsk. holländsk och amerikansk tidig cd) är väl så bra. Jag har inte kört japanen i MasVis än.
Med vänlig hälsning
Pekka
Hej Pekka!
Det var en trevlig träff.
Sen du var hemma hos mig har det hänt mycket.
Jag har flyttat och har nu ett lyssningsrum som är akustiskt mycket, mycket bättre.
Ingvar har gjort storverk.
När det gäller the Wall CBS/Sony med skivnummer 50DP 361-2 måste man komma ihåg att den har preemphasis.
Om man inte har en avspelare med deemphasis kommer det inte att låta bra.
Vill man rippa den till datorn behövs ett program som avkodar preemphasis korrekt.
Sedan förstår jag att jag kan missförstås angående 90-talet och 2000 till idag.
Det beror på att jag i texten kanske blandar äpplen med bruna bönor.
Med 90- tal menar jag musik som spelats in på 90- talet och som gavs ut på både cd såväl som på vinyl.
Cd var det dominerande mediet och vinyler producerades och såldes i små mängder.
Allt som oftast låter cd och vinyl väldigt lika.
Men det finns flertalet undantag ; bara ett exempel:
Smashing pumpkins Mellon collie and the infinite sadness.
Cdn lider av kraftig brickwalling och även om musiken är fantastiskt bra så är cd svår att stå ut med medan original utgåvan på vinyl är en ren fröjd att lyssna på.
När jag refererar till 2000-talet så har inte sällan samtida vinyler betydligt bättre master än motsvarande cd-utgåva.
Som exempel: David Bowies två mästerverk Heathen och the Next day på cd har en väldigt jobbig cd master där vinylen är överlägsen.
Sedan vill du att jag ska ge dig exempel på masters där vinylen är bättre än cd-utgåvorna som gavs ut på redan utgivet material.
Alltså musik inspelad före cd-mediet fanns.
Det finns så mycket....men det sparar jag för mig själv.
Varför?
För att det är tillräckligt många som sliter i skivorna som jag själv vill ha.
Jag vet att det låter girigt men sån är jag.
Angående Hunky Dory....
När det gäller Bowie känner jag mig komplett så där får andra gärna gå.
-Hela David Bowies katalog från -67- 80. Det finns inte en cd generation som kommer nära en bra pressning på vinyl. RCA är det bästa i cd-väg en kompaktskive-samlare kommer att få lyssna på.
Med vänliga hälsningar
J.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2